Satsning i Hemavan

Satsning i Hemavan
Det är ju klart on topic. Lift + boende går att använda sommar som vinter. Om de kommer gå eller inte framgår ju förstås inte, men det var ändå en intressant nyhet för tilltänkta fjällcyklister.

Senast redigerad av en moderator:
Satsning i Hemavan
Crap, jag som redan förknippar Hemavan med liftköer och trängsel.. Jag tror INTE att dom bygger ut liftsystemet lika mycket som antalet stugor och hotellrum..
Men man kan ju dock hoppas :)

Satsning i Hemavan
lleberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Crap, jag som redan förknippar Hemavan med
> liftköer och trängsel.. Jag tror INTE att dom
> bygger ut liftsystemet lika mycket som antalet
> stugor och hotellrum..
> Men man kan ju dock hoppas :)

Pengarna finns i att projektera och sälja hus (öven i viss mån i att bygga), dra dina egna slutsatser.. :)

Satsning i Hemavan
Atlas skrev:
> lleberg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Crap, jag som redan förknippar Hemavan med
> > liftköer och trängsel.. Jag tror INTE att dom
> > bygger ut liftsystemet lika mycket som antalet
> > stugor och hotellrum..
> > Men man kan ju dock hoppas :)
>
> Pengarna finns i att projektera och sälja hus
> (öven i viss mån i att bygga), dra dina egna
> slutsatser.. :)

Men å andra sidan vet jag många som åker till Hemavan vintertid utan att ens fundera på att åka utför..
Så vi hoppas på mer av dom så man får lite mer plats för sin okontrollerade framfart i backarna.

Senast redigerad av en moderator:
Satsning i Hemavan
Ja, stora liftar hjälper ju till att sälja hus och ligger inte på investorernas utan anläggningarnas budgetar (och vilka köper in sig i deras styrelser på korttidsbasis månntro?) så det brukar iallafall byggas någon lift närmst husen och visas fina planer på kommande investeringar när man jagar hugade stug/semesterklubbs/timeshare köpare.

Det är först om man faktiskt kan visa långsiktig ekonomi med 8-10% årlig avkastning som det lossar. Om perspektivet hade varit sådant och inte snabb avkastning på riskkapital hade vi haft flera sköna anläggningar i landet. Kanske.

Vill någon ha ett textbook example? Kolla Mats Qvibergs inblandning i SKISTAR och Åres husbyggarbolag. In, ut och hem med pengarna så lämnades det såfort givna löften skalle infrias. Var är de kapitalstarka visionärerna nu? Tur att det är kallt och snö.

Satsning i Hemavan
å andra sidan, så om de ska investera 1,5 miljarder, så får man ju hoppas att intresset även finns i själva anläggningen. dock äre väll lite som lleberg skriver, jag är oxå rädd för att det ska bli trafikstockning så som på många andra större skidorter. för det är ju halva grejen me hemavan, typ aldrig kö :D perfekt :D det som talar för hemavan är att man typ inte kan få en flygplats som ligger närmare backen :D

Satsning i Hemavan
Det som talar mot Hemavan är att det är en miljard köpstarka norrmän där :)

Jag var där vecka 8 förra året och hade inte koll på att det var norskt sportlov. Som svensk var man i minoritet:)

Åkningen är väl lite både och. Näst mest fallhöjd i landet (efter Åre) men ganska flackt och bara släpliftar dom nämndes ovan. Bra familjeåkning tycker jag.

Cykling har de ju definitivt fått upp ögonen för så förhoppningsvis går en del av pengarna dit.

http://www.bikepark.nu/

http://www.bikenorth.se/

/Johan

Satsning i Hemavan
Westman skrev:
> JojjeM skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Åkningen är väl lite både och. Näst mest
> > fallhöjd i landet (efter Åre) men ganska
> flackt
> > och bara släpliftar dom nämndes ovan.
>
> Ser ut som en sittlift på bilden?
> http://www.bikepark.nu/Bikepark/default.asp?path=2
> 8826&pageid=42068

de bygger om en av släpliftarna till sittlift på sommaren. men troligen blir kapaciteten för liten för vinterhalvårets tillflöde av turister

Satsning i Hemavan
Jensen skrev:
>
> de bygger om en av släpliftarna till sittlift på
> sommaren. men troligen blir kapaciteten för liten
> för vinterhalvårets tillflöde av turister

Jo sittliften går väääldigt långsamt så det skulle inte funka på vintern. Funkar ju bra på sommaren då det inte är jättetrångt i liftkön.

Tillbaka
Topp