sätta bredare däck på racer = komfortracer? samt framdäcket hoppar

Tjaba,

Har fått så mycket hjälp här gällande tidigare frågor så här är jag igen.. Har två frågor denna gång som jag kör i samma tråd:

1. Jag har cyklat i ungefär två månader med en beggad racer och har nu läst på och upptäckt att en komfortracer/gravelracer är det jag egentligen är ute efter. Kan jag bara byta hjul på min racer så jag kan använda bredare däck och så är det samma sak? Just nu har jag 25mm däck på den.

2. Jag har, enligt en kollega och en snubbe i cykelaffären, pumpat för mycket luft i däcket och nu så skuttar framdäcket varje gång delen på däcket där ventilen är rullar över marken. De sa att jag skulle pysa luften, lätta på ventilringen och sedan dra lite och fixa med den så att det ska rätta till sig. Jag har nu gjort det två gånger (dragit i ventilen, tryckt in den liten, dragit i olika vinklar) men problemet kvarstår. Några tips?

/Tony

1. Kolla hur mycket utrymme det finns i ram och bromsar för bredare däck. Det är där begränsningen finns.
2. Ta bort ventilmuttern. Den behövs inte. Släpp ut nästan all luft. Tryck in ventilen. Jucka på däcket, så det sätter sig. Pumpa upp igen. Funkar inte det, så verkar något vara fel.

1. Nej det handlar också om geometri på cykeln. Googla och sök lite på det. Har du en cykel som är såpass ny att man kan hitta geometritabeller så är det enkelt att jämföra ex. Stack, Reach, Gaffelvinkel mm med andra typer av cyklar. En äldre racer kan ofta inte ta in mycket bredare däck, varken i kedjestag/gaffel eller i bromsar
2. Tryck upp ventilen i däcket. Få ner sidorna i fälgen, och pumpa.

1. Nej det handlar också om geometri på cykeln. Googla och sök lite på det. Har du en cykel som är såpass ny att man kan hitta geometritabeller så är det enkelt att jämföra ex. Stack, Reach, Gaffelvinkel mm med andra typer av cyklar. En äldre racer kan ofta inte ta in mycket bredare däck, varken i kedjestag/gaffel eller i bromsar
2. Tryck upp ventilen i däcket. Få ner sidorna i fälgen, och pumpa.
1.
Cykeln är från -72 så då finns det nog ingen blueprint redo att finna.. Vad gör geometrin för skillnad? Skulle det vara värt att lägga ned ~8k på en ny gravel för geometrin? JAg känner inte att jag behöver en ny racer trots att växeln sitter vid knäna t ex så har inte så mkt problem med icke-komforter, men om geometrin är A och O då kanske man får tänka om.

2.
Du menar att jag ska trycka upp den en bit (racerventil så tror inte ens jag kan trycka upp hela) och sedan klämma på däcket på sidorna? Förstår inte riktigt vad du menar med få ner sidorna i fälgen

1. Kolla hur mycket utrymme det finns i ram och bromsar för bredare däck. Det är där begränsningen finns.
2. Ta bort ventilmuttern. Den behövs inte. Släpp ut nästan all luft. Tryck in ventilen. Jucka på däcket, så det sätter sig. Pumpa upp igen. Funkar inte det, så verkar något vara fel.

1.
Den andra svararen, Moros, talade om geometrin på ramen. Skulle du också säga att min racer inte kan bli en gravel pga ramen. Tycker du själv att det är en stor skillnad där?
För att kolla utrymmet så antar jag att jag helt enkelt måste gå ned till en cykelaffär/Decathlon och testa olika hjul. Vilken bredd skulle du själv rekommendera för att kunna cykla bekvämt på grusväg/gräs?

2.
Så varför har man en ventilmutter? Är det vanligt att man slänger bort den?

Tack för svaren!

2.

Tack för svaren!

Ventilmuttern behöver inte sitta på men att ha en i fickan är inte dumt. Underlättar när man skall pumpa en platt slang så att inte ventilen försvinner in i däcket när man trycker pumpen på prestaventilen.
Sedan finns det ventilmuttrar med en krage som stabiliserar ventilen om hålet i fälgen är gjort för schraderventil. Vilket är osannolikt om dina fälgar är original.

Som sagt, kolla hur mycket plats det finns kvar runt nuvarande däck i bakgaffel, framgaffel, kedjestag och bromsar. Då bör du få ett hum hur mycket bredare du kan ha. Jag gissar att 25mm nog är nära max, men det beror hur det ser ut, typ av bromsar, etc.
Slangen ska ligga i däcket, i ditt fall gör den nog inte det vid ventilen. Därför måste du släppa ut luft, trycka in slangen så att den hamnar i däcket, sedan dra tillbaka hela ”paketet” (däck och slang) så att det hamnar rätt.

1.
Den andra svararen, Moros, talade om geometrin på ramen. Skulle du också säga att min racer inte kan bli en gravel pga ramen. Tycker du själv att det är en stor skillnad där?
För att kolla utrymmet så antar jag att jag helt enkelt måste gå ned till en cykelaffär/Decathlon och testa olika hjul. Vilken bredd skulle du själv rekommendera för att kunna cykla bekvämt på grusväg/gräs?
2.
1. Jag tycker du skall prova med bredare däck först. Är den från 70-talet, så finns det nog gott om plats. Mät bredd och höjd på ditt däck och kolla hur mycket utrymme det finns kvar mot ram och bromsar. Det bör vara några mm kvar, så inte lera och stenar kilar fast sig. 30-35 mm däck funkar fint på grus. Mer ger bekvämare framfart. En gravel har en geometri som i mångt och mycket påminner om en racer, men har utrymme för bredare däck och har bättre bromsar.
2. Ingen har ventilmutter på slang. De används bara om man kör slanglöst.

Minst 3mm mellan ram och däck säger Heine. Jag brukar testa med en 4mm insexnyckel, går den fri runt om så.

1. Jag har cyklat i ungefär två månader med en beggad racer och har nu läst på och upptäckt att en komfortracer/gravelracer är det jag egentligen är ute efter. Kan jag bara byta hjul på min racer så jag kan använda bredare däck och så är det samma sak? Just nu har jag 25mm däck på den.

Det som benämns komfort-racer brukar ha en lite mer upprätt sittställning än en traditionell racer där du är mer framåtlutad. Komfortracers kan ha både smala och breda däck men kommer oftast med 28-32mm numera. Men komfort syftar först och främst på sittställningen:

En Gravel har oftast en sittställning som ligger mer år komfort-hållet än mot traditionell racer men det varierar mycket. En gravel brukar komma med betydligt bredare däck (runt 40mm som standard) och kan ha plats för upp mot 50mm breda däck. Dyrare gravel-cyklar har ofta någon form av dämpare för att ytterligare förbättra egenskaperna på riktigt dåliga vägar.

Generellt sett blir oftast en gravel mer "komforttabel" men om komfort innebär att sitta mer upprätt så måste man kolla exakt vilka mått den tilltänkta cykeln har. Sittställningen kan justeras ett par cm upp/ner och framåt/bakåt genom att byta styrstam, distanser mm.

2. Ingen har ventilmutter på slang. De används bara om man kör slanglöst.
Måste väl bara påpeka att det här är en överdrift. Skulle gissa på att minst 99.9% av alla cyklar har ventilmuttern kvar. Det är bara dom som är så nördiga att dom hänger här som tagit bort dom. Cyklar med bilventil brukar dock levereras utan ventilmutter..

Det som benämns komfort-racer brukar ha en lite mer upprätt sittställning än en traditionell racer där du är mer framåtlutad. Komfortracers kan ha både smala och breda däck men kommer oftast med 28-32mm numera. Men komfort syftar först och främst på sittställningen:

En Gravel har oftast en sittställning som ligger mer år komfort-hållet än mot traditionell racer men det varierar mycket. En gravel brukar komma med betydligt bredare däck (runt 40mm som standard) och kan ha plats för upp mot 50mm breda däck. Dyrare gravel-cyklar har ofta någon form av dämpare för att ytterligare förbättra egenskaperna på riktigt dåliga vägar.

Generellt sett blir oftast en gravel mer "komforttabel" men om komfort innebär att sitta mer upprätt så måste man kolla exakt vilka mått den tilltänkta cykeln har. Sittställningen kan justeras ett par cm upp/ner och framåt/bakåt genom att byta styrstam, distanser mm.

Tack, kompis. Jag ser fortfarande ingen skillnad i gravel/komfortcykel dock. Bredare däck på gravels, antar jag?

Jag ska kolla om jag kan ha bredare däck på min egna racer, men när jag ändå har en expert här så skulle du kunna svara på ännu en fråga.. Hur prisvärd är den här? Det är inom min budget och jag har hört att de där bromsarna som sitter mig på hjuler är att föredra och något som nästan enbart de dyrare cyklarna har:

Tack, kompis. Jag ser fortfarande ingen skillnad i gravel/komfortcykel dock. Bredare däck på gravels, antar jag?

Jag ska kolla om jag kan ha bredare däck på min egna racer, men när jag ändå har en expert här så skulle du kunna svara på ännu en fråga.. Hur prisvärd är den här? Det är inom min budget och jag har hört att de där bromsarna som sitter mig på hjuler är att föredra och något som nästan enbart de dyrare cyklarna har:

Främsta skillnaden är att graveln tar bredare däck och byggda för att hålla för lite mer offroad-lik körning men det är ingen garanti i de lägre prisklasserna. Vidare är en gravel förmodligen lite tyngre och är mindre anpassad för snabb cykling på asfalt och det finns oftast fästen för skärmare och pakethållare, något som saknas på racers. Men du har rätt i att de oftast är rätt överlappande i egenskaper.

White GX Lite 20 är väl en av de absolut billigaste gravel-cyklarna man kan hitta. På det sättet är den ju prisvärd.. White brukar generellt vara ett märke som ger rätt mycket för pengarna i respektive prisklass. De kommer dessutom ofta på olika reor när XXL kör en drive.

"de där bromsarna som sitter mig på hjuler", menar du skivbromsar? På White-cykeln du länkar sitter mekaniska skivbromsar av förmodligen rätt dålig kvalitet. På dyrare cyklar sitter hydrauliska bromsar som oftast är bättre. Man får vad man betalar för.

Men hur mycket man vill betala beror ju inte enbart på hur mycket man har i plånboken, om man t ex tänker parkera cykeln på stan ibland kanske det är bättre att ha en lite billigare cykel?

Make yourself a paper template of a tire section profile, check your frame with that, softer rims flex a lot under load so leave 3-4mm clearance between virtual tire surface and frame (for posssible stones and mud too). Count in possible tread protrusions as well. For example we have 2 bikes in the house and they happily accepted 47mm tire.

Jag har, enligt en kollega och en snubbe i cykelaffären, pumpat för mycket luft i däcket...
Det är IOFS möjligt, men låter inte som vad de egentligen pratar om.
...nu så skuttar framdäcket varje gång delen på däcket där ventilen är rullar över marken. De sa att jag skulle pysa luften, lätta på ventilringen och sedan dra lite och fixa med den så att det ska rätta till sig. Jag har nu gjort det två gånger (dragit i ventilen, tryckt in den liten, dragit i olika vinklar) men problemet kvarstår
Det sitter en förstärkning i slangen runt ventilen, som en krage. Det är vanligt att den fastnar under kanten på däcket, och då skapar den där bulan du känner.
De hade rätt i stort, även om de kanske kunde ha förklarat bättre.
Tricket gäller alltså att släppa ut luft, lossa ventilmuttern och trycka in ventilen så långt att förstärkningen på slangen hamnar innanför kanttråden.
Innan du pumpar så kan du klämma ihop däcket så det blir en glipa mellan däck och fälg vid ventilen, titta ned och kolla att det inte är ngn slang under kanttråden.

OBS, vissa däck centrerar dåligt på vissa fälgar, och ger då liknande symptom även om slangen är där den borde vara. Fast då brukar bulan flytta sig runt hjulet om man släpper ut tryck och drar i däcket. Kan kräva flera försök att få däcket att centrera.

Angående bula på däcket:

Racer från -72 kan med lätthet innebära tubdäck. Då blir det lite mer avancerat att åtgärda enkelt skulle jag säga.

Om det är vanliga kanttrådsdäck kan du släppa ut luften, och därefter spraya däcksidorna med lite såpvatten. När du därefter pumpar upp däcket hamnar det lättare rätt på fälgen.

Om däcket bular utåt skulle jag vara försiktig med att cykla vidare innan jag utrett exakt vad felet är. Man vill inte gärna få ett däck som smäller loss från fälgen när man håller lite fart, eftersom det då blir lite stökigt innan man står (ligger?) still..

Angående den andra punkten:

Gamla racercyklar kan vara en jättebra grej, men jag hade inte lagt så mycket pengar för att "bygga om" cykeln utan då hellre skaffat en mer ändamålsenlig cykel. Man behöver kunna en hel del grejer för att få ordning på vevlager, hjul och annat, och när man inte riktigt får ordning på däcken själv så finns det stor risk att man snart träffar på något bra mycket mer utmanande underhållsbehov. Blir lätt dyrt och tidskrävande och inte så njutbart med cyklingen.

Tillbaka
Topp