Sätta skruv i däck?

JockeS

Aktiv medlem
Sätta skruv i däck?
Såg i en av ride-trådarna att någon dragit skruvar från insidan på däcken o ut.
Då jag inte känner för att köpa loss svindyra vinterpuckar just nu för 2 månaders bruk (förhoppningsvis) så kan ju detta vara ett alternativ för mig.

Så frågan är, håller detta? får man lätta punktering om man har innerslang?

Vem har gjort det och hur?

Sätta skruv i däck?
Hej JockeS! Jag har på börjat ett sådant projekt, men sen kom julen i mellan. Men i o med detta ska jag ta tag o slutföra skruv o framför allt limmandet under hegen.

Återkommer med bilder o resultat inom en vecka eller så...

// Larsa :D

Sätta skruv i däck?
Gillar man att lägga ner tid på något som i slutändan formodligen ändå inte blir lika bra som köpta däck så. Om du nu inte tänkt något extra extremt som inte finns att köpa?

Ett par schysta dubbdäck har du nytta av mååånga säsonger!

Sätta skruv i däck?
Vad väntar du på?! =)

Limma en del av en tjock slang på insidan av däcket för att skydda den riktiga slangen från skruvskallarna, det kommer ju bli tungt i alla fall.

Sätta skruv i däck?
Kör med 13-14mm montageskruv med borrspets, förborra varje hål, tar ett litet tag men blir bra, sen antingen silikon eller silvertape på insidan av däcket, tungt och trevligt grepp.

Bilagor

• IMG_6428.jpg
    IMG_6428.jpg
    89.8 KB · Besök: 39
Sätta skruv i däck?
JockeS skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänkte mer kostnadsmässigt. Har 3 uppsättningar
> däck och en massa träskruv.

Träskruv? Oftast rätt mjukt stål i dem. Räkna med att de kommer slitas fort. Gäller nog att man bara kör på snö/is för att få nån livslängd ur dem.

Sätta skruv i däck?
Jag gjorde detta för några år sedan, och det fungerade mycket bra. Jag använde mig av "självborrande" skruv då dessa har en bra spets. Förborrade från utsidan först, och sedan skruvade från insidan i däcket. Sedan tog jag silikon på insidan av däcket och en gammal innerslang.

Fruktansvärt bra grepp, och jag har aldrig känt en så snabb cykel på våren när jag bytte bort dem. Först och främst vägde de en del, plus att man kan nog inte säga att de var särskilt lättrullande.

Dock så var det väldigt roligt däck...

Sätta skruv i däck?
Jag har förborrat med ett litet borr i gummidubbarna som jag vill ska ha en skruvdubb. Sedan har jag skruvat i 4,2X13mm montageskruv för att till sist tejpa ett lager vävtejp på insidan. Tänk inte ens tanken att göra detta utan en skruvdragare.

skruv_montage_100.jpg

Sjukt bra grepp.

Det svåra är att få på däcket på fälgen igen. Jag använde inte självborrande skruv så mina dubbar är VASSA. Skruv med borrspets är lite snällare mot händerna och underarmarna misstänker jag. Om man drar buntband runt däcket och fälgen allt eftersom man får på däcket så går det mycket lättare. Jag hade sparat många svordomar om jag kommit på det knepet tidigare.

Enklare blir det om man lägger däcket på axlarna runt huvudet och lägger en ficklampa (så man ser) och en näve skruv i däcket och sedan börjar pyssla. Om du förstår hur jag menar.

Senast redigerad av en moderator:
Sätta skruv i däck?
halvt sidospår, jag gjorde följande:
förborrade hål i däcket från utsidan på önskade ställen. Nitade sedan poppnit från insdan, så skallen hamnar på utsidan. Pangbra resultat! Man bör dock ha en liten(så liten som möjligt) bricka på utsidan för att niten skall fungera, annars drar den sig bara rakt genom däcket när man drar åt. För att inte den ändå ganska släta delen på insidan däcket skulle skava på slangen lade jag dessutom på en liten dutt med smältlim på insidan av varje nit för säkerhets skull.

Sätta skruv i däck?
har precis avslutat första däcket med att förborra och dra i 4,2 x 14mm skruv från insidan.. hittade inga 13mm som vissa skriver här om, de enda som fanns kostade 400 spänn lådan vilket jag inte tycker var värt..

Dock kör jag bara med 3 skruvrader, mitten och yttersta. Funderar på att dra i dom 2 raderna mellan oxå men är kluven.

Har provcyklat med ett däck på och jösses vilket bett på isen som blivit efter regnet här i Borås.

Bilder kommer senare ikväll

Sätta skruv i däck?
Ballt och galet, vågat utstick, sånt gillar jag!
Hoppas du ska köra endast is och/eller djup snö. För på allt annat misstänker jag att du hasar omkring rejält på, för att sen få vikta skruvar och/eller punktering.
Ride report önskas! : )

Sätta skruv i däck?
Stisse: det är planerat att bara åka is o snö. Man får nog ta det jäkligt lugnt på asfalten. Vi håller tummarna på att det håller :)

Sätta skruv i däck?
Coolt!

Men hade det inte varit klyftigt att bara sätta skruv i de två yttre raderna och hoppa mitten. dvs sätta i rad 1,2,4,5 om man räknar tvärs över däcket? De lär ju ändå ta i på platt mark och du får ett djuriskt kantgrepp. Vad händer med mittenraden när du kör på t.ex. is? Lägger/viker sig dubben åt sidan eller vibrerar det fruktansvärt mycket när du skall rulla över en 10mm utstickande dubb? Eller har du så lågt tryck att däcket trycks in?

Sätta skruv i däck?
Har kört sådana däck i två vintrar nu och de är grymma till DH se till att skydda slangen bara ett par varv silvertape räcker inte! silikon och gammal slang är nog att föredra, det har jag inte testat själv men det får bli det till DHån om det blir mer vinter i år. Dra i lite mer skruv om du skall köra hårt. Men skall du köra på platten så rekommenderar jag ett par vanliga dubbdäck dom är inte i närheten så tunga som ett par hemmafixade men har inte alls samma bett dock.

Sätta skruv i däck?
Sådär, då e man klar med skruvandet, tror jag.

I det planerade bakdäcket så drog jag skruv i samtliga, dock varannan, rader och dubb.

Blev dock osäker om jag ska ha det däcket bak eller fram. Blir att testa sig fram.
Grannen som åker lite som mig, både DH och skog och till o från jobbet har cyklat med sina däck som han gjort sama sak med, i 2 vintrar nu.
Silikon och gammal slang på insidan är hans recept och han har klarat sig från punktering.

Bilder kommer så fort dom är monterade.

Tillbaka
Topp