Scale Elite 12 vs Scae 935 18

Johnken

Aktiv medlem
Hej,

ny på forumet, tänkte börja köra lite XC igen efter ett uppehåll på 5 år. Småbarn kom imellan.

har en Scott scale Elite -12 som rullat kanske 150 mil under 2 säsonger.

min devis: alltid kul med ngt nytt när man ska komma igång, så jag har hittat en mkt fin scale carbon 935 -18.

Vad jag dock märkt är att totalvikten är densamma på båda, så efter lite grävande har jag insett att det skiljer en hel del i vikt på några komponenter, framför allt framgaffel där jag idag har en RS Reba RL och den nya hojjen har en Judy Gold.

Skall jag ta och switcha dessa 2 (efter en dämparservice på Reban), är det ens möjligt?Kan tillägga att Eliten var min första riktiga hoj, och jag har egentligen aldrig satt mig in i vad som är vad, så länge saker och ting funkar. Men jag tror det finns en risk att jag blir lite mer insnöad i prylträsket denna gången...

Scale 935 har en tapered boost gaffel tror jag. Nog inte lönt att krångla med det.
Ok, säger mig inte supermkt, fattat att boost har andra mått på axeln dock.
Kanske bättre uppgradera gaffeln framöver istället då? Eller hur bra är Judy som gaffel för typ CV typ av cykling?

något annat man borde flytta över?

Jag har en Scale 935 -18. Kanon ram med rätt geo och helt OK komponenter överlag. Super nöjd med den som XC racer. Rapp och känns lättare ute i spåret än min kompis FS som väger 11kg.

Gaffeln Judy Gold (30mm) fungerar. Dock inte så "plush" som jag hade velat ha den. Men det är absolut inte det sämsta på marknaden.
Jag prioriterar att byta ut bromsarna som nästa uppgradering, de fungerar men saknar den extra kraften jag vill ha.
Efter bromsar blir det nog ett byte av gaffel.

Förutom non-boost så är troligtvis din äldre gaffel inte tapered heller.

Tillbaka
Topp