Mr Handley skrev:
-------------------------------------------------------
> Geologen:
>
> Det här är helt seriöst och en riktigt nyfiken
> fråga:
> 1. Du kan alltså hålla + 25km/h i snitt under ca
> 10 mil?
> 2. Du tränar i princip ingenting?
Men hur läser folk mina inlägg egentligen? Jag tränar nästan inget JUST NU. Det betyder inte att jag inte tränat mycket mer tidigare. Naturligtvis tappar man inte all förmåga samma vecka man minskar träningsdosen...
Högt rullsnitt är en sak, men hade man tittat på mitt totalsnitt är det inte lika imponerande. Senaste längre rundan jag gjort var 146 km med 28 km/h i rullsnitt. Men det var i samma riktning och i mer eller mindre medvind. Och totaltiden "från dörr till dörr", så att säga, var drygt sex timmar, dvs ett totalsnitt på ca 23 km/h. Detta för att jag måste stanna för att äta ofta, och för att jag på slutet var så slutkörd att jag tvingades stanna nån minut varannan kilometer ungefär. Jag cyklade alltså över min egentliga förmåga, och fick betala för det på slutet. Problemen började redan efter ca 7 mil, dvs knappt halva sträckan. Fast till mitt försvar var det under den extrema värmeböljan vi fick i början av juni. Det var 28 grader den dagen. Jag var nog rejält uttorkad när jag kom fram, trots att jag drack nästan fem liter på vägen.
> För mig låter det som att du har alla fysiska,
> genetiska och mentala förutsättningar i världen
> att bli bra, även ovanför sportklassen.
Men hallå? 25 i snitt på 10 mil? Det gör ju nybörjarmotionärerna lätt efter 100 mil våren innan Vätternrundan.
> Sedan förstår jag inte, varför kräver du att
> det skall vara åskfritt inom en radie av 15 mil?
> Är det moln till mark blixtar vi pratar om eller
> är det moln till moln blixtar?
Som cyklist ute på landsväg är man rätt utsatt när det är åska, så därför undviker jag att cykla när det är åska eller risk för åska i närområdet. Säkert inget problem för de flesta, men jag vill inte utsätta mig för den risken.
> Hur kollar du upp att det är blixtfritt
> innan/under turen?
SMHI har en radarsida där både nederbörd och blixtregistreringar läggs in på en kartbild över Sverige. Dessutom finns ett par åsktrackersidor som kan ge kompletterande åskinformation.
http://www.smhi.se/weatherCache/radar/radarblixt_sv.htm