SCF-jävla skitförbund!-träningsdelen

Nej, 30-35 är den snabba klubbrundegruppens snittfarter. Hur rejsarna tränar skiter jag i. De umgås inte med de övriga i klubben annat än på årsmöten och klubbfester.

Och som svar till förrförra inlägget. Jag tränar ju inget eftersom jag inte har några chanser. Men den nivå jag skulle kunna komma upp till vid maxad och optimerad träning, är för låg för att klara mig i dagens elitistiska klassindelning. Ni kan väl åtminstone läsa vad jag skriver innan ni svarar!

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Och som svar till förrförra inlägget. Jag
> tränar ju inget eftersom jag inte har några
> chanser. Men den nivå jag skulle kunna komma upp
> till vid maxad och optimerad träning, är för
> låg för att klara mig i dagens elitistiska
> klassindelning. Ni kan väl åtminstone läsa vad
> jag skriver innan ni svarar!

Härlig inställning. Lycka till i livet.

bigmollo skrev:
> Själv cyklar jag 100-150 mil per månad, året runt. Och
> då är jag ändå bara en hyffsad motionär.

Rent jävla skitsnack. Förlåt, men det kan inte sägas i vänligare ord.

bigmollo skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Och som svar till förrförra inlägget. Jag
> > tränar ju inget eftersom jag inte har några
> > chanser. Men den nivå jag skulle kunna komma
> upp
> > till vid maxad och optimerad träning, är för
> > låg för att klara mig i dagens elitistiska
> > klassindelning. Ni kan väl åtminstone läsa
> vad
> > jag skriver innan ni svarar!
>
>
> Härlig inställning. Lycka till i livet.

Och även du sällar dig därmed till skaran som är så förblindad av den egna, höga nivån att du inte kan/vill se att alla inte haft lika stor tur i det genetiska lotteriet.

geologen skrev:
> Och som svar till förrförra inlägget. Jag
> tränar ju inget eftersom jag inte har några
> chanser. Men den nivå jag skulle kunna komma upp
> till vid maxad och optimerad träning, är för
> låg för att klara mig i dagens elitistiska
> klassindelning.

HUR vet du det? du har ju inte ens bemödat dig att prova utan gett upp på förhand.

alla gör vi som vi vill men att sitta i soffan och gnälla på klassindelning när du inte ens tränar eller är intresserad av att ta i och jobba för att nå någonstans är ju helt jävla meningslöst. om du inte har förstått det så är det sjukt mycket slit för att bli hyfsat bra i cykling, att gnälla i soffan ger dåligt med tryck på pedalerna.

geologen skrev:
>Och även du sällar dig därmed till skaran som
> är så förblindad av den egna, höga nivån att
> du inte kan/vill se att alla inte haft lika stor
> tur i det genetiska lotteriet.

mycket snack om genetiskt lotteri, vad är det för genetiskt problem du har som gör att du inte kan cykla och utvecklas?

Men läser ni så illa, eller vad är felet? Jag tränar inte NU. Det betyder inte att jag inte tränat tidigare. Men när man tränar så optimalt och målmedvetet som det bara går, och förbättringarna blir mindre och mindre för att till slut upphöra, då har man nått sin maximala potential. Den nivån var betydligt högre än där jag är nu, men inte ens i närheten av det som krävs för att tävla i det system vi har i dag under SCF.

Geologen, du är verkligen dum på riktigt. Tycker synd om dig. Du missade tydligen det genetiska lotteriet helt och hållet.

Senast redigerad av en moderator:
Men ärligt talat, att ha mage att påstå att man bara är "hyfsad motionär" när man ligger på din nivå är ett hån mot alla som på riktigt är bara "hyfsade motionärer".

geologen skrev:
> Ungefär som jag beskrev i för april i år.

vaddå? 60-70mil distans och lite snabbpendling?

du behöver nog ta dig till en vettig klubb och prova på lite riktig träning då..

geologen skrev:
> Men ärligt talat, att ha mage att påstå att man
> bara är "hyfsad motionär" när man ligger på
> din nivå är ett hån mot alla som på riktigt
> är bara "hyfsade motionärer".

Men jag är ju bara en hyffsad motionär. Jag har inget som helst att göra i en elitklunga. De killarna kör ifrån mig som ingenting.
Det jag ville säga var att även om jag cyklar 100 mil per månad så är jag ändå bara en motionär. Hur kan du då tro att du själv ska hänga med snabba motionärer på tävling när du cyklar 8 mil i månden?
Jag tror inte du har så dålig genetik som du skriver. Jag tror att begränsningen finns innanför pannbenet på dig.
/J

mattel skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ungefär som jag beskrev i för april i år.
>
> vaddå? 60-70mil distans och lite snabbpendling?
>
> du behöver nog ta dig till en vettig klubb och
> prova på lite riktig träning då..

Mer träning än så orkar inte jag. Ytterligare en begränsning som min kropp sätter alltså.

Och som sagt, eftersom jag inte kan nå tävlingsnivå (för sjuttielfte gången!) så tränar jag inte längre på det viset. Därför skulle jag aldrig söka upp nån klubb för att cykla med. Jag ska i stället helt gå ur cykelklubbandet efter årsskiftet när jag struntar i att förnya mitt medlemsskap i HCK.

Jag tycker ni är taskiga. Låt nu geologen vara ett offer för alla omständigheter. Det är ju jättsynd om honom och så klart måste vi alla tycka lite synd om honom och ge honom massa uppmärksamhet eftersom det är dåliga gener och åska och massa ledsamma saker i hans värld! Kan ni ens tänka er hur det skulle vara att bli drabbad av det.

Ja, ni får inbilla er precis vad ni vill. Men det är som jag skrivit flera gånger tidigare, att ni själva inte kan inse hur man kan vara sämre än ni själva är. Hade en liknande diskussion med en kille som inte trodde på att jag inte kunde klara 60 kg i bänkpress första gången jag försökte, för han själv tog över 60 kg när han var 15-16 år. Han kunde inte förstå att inte alla andra är lika starka.

Det hela började med att jag tycker det är taskigt att vi som inte kan nå de nivåer som krävs i dag för att tävla, inte ska kunna få tävla alls. I de flesta andra sporter kan man tävla på nästan alla nivåer, men cyklingens speciella tävlingsform gör att det inte funkar. Därför krävs många fler klasser under dagens. För att motivera det har jag förklarat varför jag inte kan bli så bra som många av er andra uppenbarligen är. Att ni tror det är inbillning eller fel inställning visar bara att ni inte kan förstå och acceptera att alla inte har samma fysiska förutsättningar.

Nu ska jag dra ut på en runda. Vi kommer inte längre här ändå.

geologen skrev:
> Det hela började med att jag tycker det är
> taskigt att vi som inte kan nå de nivåer som
> krävs i dag för att tävla, inte ska kunna få
> tävla alls. I de flesta andra sporter kan man
> tävla på nästan alla nivåer, men cyklingens
> speciella tävlingsform gör att det inte funkar.
> Därför krävs många fler klasser under dagens.
> För att motivera det har jag förklarat varför
> jag inte kan bli så bra som många av er andra
> uppenbarligen är. Att ni tror det är inbillning
> eller fel inställning visar bara att ni inte kan
> förstå och acceptera att alla inte har samma
> fysiska förutsättningar.
>
> Nu ska jag dra ut på en runda. Vi kommer inte
> längre här ändå.

Motionslopp?
Där brukar alla kunna hitta sin egen nivå.

Geologen -

Jag är betydligt äldre än de flesta här och Mollo kör ifrån mig lika lätt som proffs kör ifrån honom. Du och jag är lika långa, jag väger runt 70 och har aldrig toppat 90 kg i bank eller 100 kg i benboj trots träningen. Min VO2 max var under 38 när jag testades på Bosön vår 1999. Är mina genetiska förutsättningar dåligt nog så du kan ta mina åsikter på allvar?

Du kanske har rätt att du saknar viktiga fysiska förutsättningar för att nå en hög nivå i cykling. Det är du inte ensam om. Vad som är säkert är att du har inte tränat tillräckligt mycket eller långt för att komma i närheten av din potential. Det är kanske inte tillräckligt intressant för dig att offra tillräckligt mycket tid att göra så. Det är kanske för läskigt för dig att köra när det finns risk av åska. Du har valt att göra andra saker istället för att cykla, och det är OK. Problemet är att du har fel när du påstår att du har tränat tillräckligt mycket eller långt (eller smart) att veta så mycket som du påstår om hur bra du kan vara.

Geologen, du borde kanske inte kräva att SCF ska ta fram någon ny slapp tävlingsvariant som matchar din låga träningsdos, du kan kanske borde ta bort tävlingsambitonen helt och delta i motionslopp som alla andra motionärer i stället... ? :-/ T

Undrar om hårdsatsningen på att lyckas i cykel varade tre-fyra år eller var det tre-fyra månader?
Det tar några år att hänga med eliten med si så där 150-200 mil i månaden om man har otur med generna.
Skulle det vara riktigt knas så tar det säkert ett liv att ens komma ut ur omklädningsrummet.
Nystrand hade slagit mig i bassängen. Han klarade 75 meter och jag är kass som simmare.
Alltså, jag kräver en tävlingklass i simning med simring i form av en svan.

Motionslopp, Happyrides, Svartrace - Du är mer än välkommen och de kan vara roligare ändå.

Om man kollar på hur många som är jättenöjda med SCF (även de med bra genetiska förutsättningar) man inser snabbt att det är kanske inte så mycket man missar...

Jag sitter och funderar på hur den där genetiska defekten du skyller på ser ut?

Växte du upp i en radonkällare? Har någon av dina föräldrars DNA utsatts för en för hög dos kosmisk strålning? Saknar du en kromosom? Är din kropp oförmögen att tillverka röda blodplättar? Eller har du bara en mutation på självinsiktsgenen?

Alla har inte riktigt samma förutsättningar men att dela upp tävlingsklasser efter hur dåligt tränad man är, det är helt absurt.

En bra dag är jag en bra motionär, en dålig dag är jag en riktigt dålig motionär. Jag tycker att vi ska ha en tre tävlingsklasser för oss humörcyklister.

Nu ska jag gå och kaloriladda inför Ride of Hope imorgon, en kall väntar i kylen. Ni som inte har något bättre för er imorgon borde anmäla er till den "tävlingen" och stödja Barncanserfonden. Uppsala till Stockholm, 84km, lätt som en plätt.

Fysisk förmåga bedöms på tre sätt.

1. Det din mamma tror att du klarar
2. Det du tror att du klarar
3. Det ditt befäl vet att du klarar och kommer att kräva av dig.

För en genomsnittlig människa gäller att mellan 1 och 2 skiljer en faktor 10 och mellan 2 och 3 en faktor 3.

Oavsett genetiska förutsättningar kan man alltså lyfta sig mellan 3 och 30 ggr beroende på om man tror på sig själv eller sin mamma.

s skrev:
> Fysisk förmåga bedöms på tre sätt.
>
> 1. Det din mamma tror att du klarar
> 2. Det du tror att du klarar
> 3. Det ditt befäl vet att du klarar och kommer
> att kräva av dig.
>
> För en genomsnittlig människa gäller att mellan
> 1 och 2 skiljer en faktor 10 och mellan 2 och 3 en
> faktor 3.
>
> Oavsett genetiska förutsättningar kan man
> alltså lyfta sig mellan 3 och 30 ggr beroende på
> om man tror på sig själv eller sin mamma.

:D

Fast ska inte 1 och 2 byta plats. Nog tror ens morsa att man klarar mer än man själv tror?

Irrelevant, det viktiga är att man klarar bra mycket mer än man själv tror.

S: Jasså, du har också Arméns överlevnadsbok? Eller?

till geologen:
Om du vill tävla måste du träna.
Men om du tränar fel så är det bortkastat.
Sök upp Aktivitus eller några andra som kan det där med träning och som kan hjälpa dig med träningsprogram.

Geologen: Bara när det gäller städning, inte fysisk anträngning ;-)

Mårten: Hade en pretto-löjtnant från K1 som plutonsbefäl och en helgalen fänrik från I1, stadskytte, Så jag vet var 3:an ligger. Innan var jag mer inne på mammas linje. =D

EDIT: senvksa pråket

Jag har Arméns överlevnadsbok, men har inte gjort lumpen...

Har upptäckt för egen del att jag tar slut psykiskt långt innan jag tar slut fysiskt. Skitskumt att veta att jag egentligen har mer att ge men vara oförmögen att motivera mig till det.

Man kanske kan dela in i tävlingsklasser efter att alla har cyklat, så man vet hur snabba folk var. Sedan kan man lotta fram vart gränserna mellan klasserna skall vara.

Geologen:

Det här är helt seriöst och en riktigt nyfiken fråga:
1. Du kan alltså hålla + 25km/h i snitt under ca 10 mil?
2. Du tränar i princip ingenting?

För mig låter det som att du har alla fysiska, genetiska och mentala förutsättningar i världen att bli bra, även ovanför sportklassen.

Sedan förstår jag inte, varför kräver du att det skall vara åskfritt inom en radie av 15 mil? Är det moln till mark blixtar vi pratar om eller är det moln till moln blixtar?

Hur kollar du upp att det är blixtfritt innan/under turen?

Mr Handley skrev:
> Geologen:
>
> Det här är helt seriöst och en riktigt nyfiken
> fråga:
> 1. Du kan alltså hålla + 25km/h i snitt under ca
> 10 mil?
> 2. Du tränar i princip ingenting?

Men hur läser folk mina inlägg egentligen? Jag tränar nästan inget JUST NU. Det betyder inte att jag inte tränat mycket mer tidigare. Naturligtvis tappar man inte all förmåga samma vecka man minskar träningsdosen...

Högt rullsnitt är en sak, men hade man tittat på mitt totalsnitt är det inte lika imponerande. Senaste längre rundan jag gjort var 146 km med 28 km/h i rullsnitt. Men det var i samma riktning och i mer eller mindre medvind. Och totaltiden "från dörr till dörr", så att säga, var drygt sex timmar, dvs ett totalsnitt på ca 23 km/h. Detta för att jag måste stanna för att äta ofta, och för att jag på slutet var så slutkörd att jag tvingades stanna nån minut varannan kilometer ungefär. Jag cyklade alltså över min egentliga förmåga, och fick betala för det på slutet. Problemen började redan efter ca 7 mil, dvs knappt halva sträckan. Fast till mitt försvar var det under den extrema värmeböljan vi fick i början av juni. Det var 28 grader den dagen. Jag var nog rejält uttorkad när jag kom fram, trots att jag drack nästan fem liter på vägen.

> För mig låter det som att du har alla fysiska,
> genetiska och mentala förutsättningar i världen
> att bli bra, även ovanför sportklassen.

Men hallå? 25 i snitt på 10 mil? Det gör ju nybörjarmotionärerna lätt efter 100 mil våren innan Vätternrundan.

> Sedan förstår jag inte, varför kräver du att
> det skall vara åskfritt inom en radie av 15 mil?
> Är det moln till mark blixtar vi pratar om eller
> är det moln till moln blixtar?

Som cyklist ute på landsväg är man rätt utsatt när det är åska, så därför undviker jag att cykla när det är åska eller risk för åska i närområdet. Säkert inget problem för de flesta, men jag vill inte utsätta mig för den risken.

> Hur kollar du upp att det är blixtfritt
> innan/under turen?

SMHI har en radarsida där både nederbörd och blixtregistreringar läggs in på en kartbild över Sverige. Dessutom finns ett par åsktrackersidor som kan ge kompletterande åskinformation.

http://www.smhi.se/weatherCache/radar/radarblixt_sv.htm

Kollade upp det, slopestyle ger inte en enda träff på SCF:s hemsida, inte trial heller (dubbelkollade MHF, de har inte hand om UCI-trial), dirt ger bara en vag träff men den handlar om bmx, 4x och dh ger träffar men om man går på vad ryktet säger är engagemanget från scf minst sagt ljummet.

Geologen, jag tror nog att du får hitta någon annat sätt än renodlad tävling för att få utlopp för din tävlingslystnad. Vilka sporter med 2-3000 tävlingsaktiva finns det där man som vuxen kan tävla på allvar på sin egen nivå, om man själv identifierar sin nivå som motsvarande en tjej i lägre tonåren? Där jag tävlat, i fotboll, segling och tennis, kan man det inte. Utom möjligen i klubbtävlingar, som ju är att jämföra med motionslopp.

Och motionslopp verkar ju kul (säger jag utan att ha varit med i något), jag skall försöka vara med i något under nästa år så man får mäta sig lite mot andra farbröder. Går det åt helvete kan man alltid skylla på nån utrustning eller så.

Jag tror tvärt om. Bättre att skaffa sig bra utrustning, då kan man alltid skylla på sig själv. Genetik du vet.

geologen skrev:
>
> Men hur läser folk mina inlägg egentligen? Jag
> tränar nästan inget JUST NU. Det betyder inte
> att jag inte tränat mycket mer tidigare.
> Naturligtvis tappar man inte all förmåga samma
> vecka man minskar träningsdosen...

Läser vad du skrivit. Att du ändrar förutsättningarna för att få fortsätta vara ett offer är en annan sak.

>
> Högt rullsnitt är en sak, men hade man tittat
> på mitt totalsnitt är det inte lika imponerande.
> Senaste längre rundan jag gjort var 146 km med 28
> km/h i rullsnitt. Men det var i samma riktning och
> i mer eller mindre medvind. Och totaltiden "från
> dörr till dörr", så att säga, var drygt sex
> timmar, dvs ett totalsnitt på ca 23 km/h. Detta
> för att jag måste stanna för att äta ofta, och
> för att jag på slutet var så slutkörd att jag
> tvingades stanna nån minut varannan kilometer
> ungefär. Jag cyklade alltså över min egentliga
> förmåga, och fick betala för det på slutet.
> Problemen började redan efter ca 7 mil, dvs
> knappt halva sträckan. Fast till mitt försvar
> var det under den extrema värmeböljan vi fick i
> början av juni. Det var 28 grader den dagen. Jag
> var nog rejält uttorkad när jag kom fram, trots
> att jag drack nästan fem liter på vägen.

Ojoj, sm i undanflykter här. rullsnitt och värmebölja och totalsnitt och samma riktning och medvind. Det _är_ verkligen synd om dig...
Du inser att det finns många här som inte ens skulle ge sig ut på en 146 km runda? Jag tyckte det var riktigt bra cyklat, faktiskt!

>
> Men hallå? 25 i snitt på 10 mil? Det gör ju
> nybörjarmotionärerna lätt efter 100 mil våren
> innan Vätternrundan.

Från 24 år som soffpotatis så är det inte så illa pinkat, det är det du måste inse. Det tar mer än några år att bli bra i cykling, speciellt om man som du undvikar att cykla när det finns risk för åska.

Fast på något sätt så känns det som att den informationen inte kommer gå fram.
Du är ju knappt nybörjarmotionär än.

>
> Som cyklist ute på landsväg är man rätt utsatt
> när det är åska, så därför undviker jag att
> cykla när det är åska eller risk för åska i
> närområdet. Säkert inget problem för de
> flesta, men jag vill inte utsätta mig för den
> risken.
>

Vilken risk då? Hur många cyklister har under de senaste 50 åren skadats av blixtar i Norden?

Geologen: Varför inte skaffa en sådan varningsvimpel som ungarna i USA trampar runt med?
Då kan du dra en jordlina i koppar från vimpeln och till marken. Det borde eliminera risken för att blixten slår i skallen på dig.

Fobier är inget att skratta åt. En dag kommer jag att resa till Taiwan för cykelmässan, men jag fruktar hur jag kommer att reagera när jag cyklar igenom en sådan spindelnät och får skaparen på mig:

ImageDSCN1360.jpg

Tillbaka
Topp