RacingRaffe skrev:
-------------------------------------------------------
> En annan sak som jag reflekterat över är det
> faktum att du verkar jämföra dina egna
> snitthastigheter med dom som uppnås av
> tätklungorna på tävlingar. Jag har själv
> liknande idrottslig bakgrund som du (dvs ingen
> alls fram till 23-24 års ålder) men tävlar idag
> i elitklassen där linjelopp över 18 mil avklaras
> med en snitthastighet av 40-42 km/h. Idag körde
> jag distans i min ensamhet och avverkade 12 mil
> med en snitthastighet på blygsamma 26 km/h, mer
> mäktade jag inte med. Hade jag kört med några
> kamrater hade snittet legat runt 30-32 km/h men
> den upplevda ansträngningen hade varit
> likvärdig.
Nej, jag jämför inte snitten på det viset. Jag har cyklat lagtempoträning med HCK några gånger, och när jag ligger sist (3-5 st framför) och går på rött, så att säga, och det ändå bara rullar på i 35-38 km/h över ett par kilometer, så inser jag att det inte finns en chans att hålla ens i närheten av det snittet över åtskilliga mil. För att klara det skulle jag behöva höja min aeroba kapacitet med kanske 50 procent över min hittills högsta uppnådda nivå (förra året).
> Det jag upplever att du inte har greppat är
> följande:
>
> - Vikten av att träna med andra.
Irrelevant för fysisk prestanda, men har en viss effekt rent tekniskt, naturligtvis. Man kan pressa sig minst lika hårt ensam, om man har psyket för det. En del kan kanske pressa sig hårdare i grupp än solo, men det är individuellt och mentalt. Inte en fysiologisk skillnad.
> - Den påverkan klungkörning har på
> snitthastigheten kontra ansträngningen.
Fullt medveten om den, och det har jag också nämnt tidigare.
> - Den påverkan någorlunda målinriktad träning
> faktiskt har på kroppen och den fysiska
> förmågan.
Inget jag förnekar heller. Det jag har pratat om är att olika människor har olika fysiska förutsättningar att reagera på och tillgodogöra sig träningen, och också hur mycket man kan utvecklas från "nolläge", så att säga. Skillnader i hormonnivåer, sammansättning av muskelfibertyper, hjärtats storlek och "friskhet", mitokondriesammansättning och diverse andra mindre skillnader, alla genetiskt styrda, spelar mycket stor roll. Två personer som tränar exakt likadant, äter likadant och tränar lika mycket under lika lång tid, kan utvecklas väldigt olika.