SCF rasar mot svartrejsen

Aron

Aktiv medlem
Jag tror att de just kallade mig för oseriös.

<Snip>

Icke-sanktionerade tävlingsarrangemang

Svenska Cykelförbundet konstaterar att det arrangeras fler och fler icke sanktionerade ”tävlingar” i Sverige. Tävlingar som körs helt utan tillstånd, ingen säkerhetsorganisation eller regler.
SCF ser det som ett problem då cykelsporten riskerar att få ett dåligt rykte hos myndigheterna, då cyklister i höga farter tävlar på allmän väg och i skog utan tillstånd. För cyklisterna som deltar, innebär det dessutom högre risker än vid sanktionerade tävlingar, där tillstånd och sanktion från SCF förutsätter en säkerhetsorganisation.
På förekommen anledning bör det med skärpa påpekas att det inte är tillåtet för licensierade cyklister att delta i icke sanktionerade tävlingar enligt TR 1.2.019. Cyklisten riskerar därmed en månads avstängning och böter enligt TR 1.2.021. En sanktionerad tävling kan endast arrangeras av en förening ansluten till SCF.
UCI (Union Cycliste International) där SCF är medlem, har påpekat att denna regel står fast oavsett andra organisationers utlåtanden och beslut.
SCF konstaterar att det tyvärr också att det arrangeras icke sanktionerade tävlingar av föreningar, som är anslutna till SCF. Föreningen och dess medlemmar riskerar därmed bestraffning.
Anledningen till att SCF gör detta påpekande är omtanke om cyklisterna med tanke på den ofta oseriösa synen på säkerhet och skydd för de tävlande, som arrangörer av icke sanktionerade tävlingar visar upp.
SCF uppmanar föreningar och cyklister att bidra till en utveckling av sporten där fler sanktionerade tävlingsarrangemang erbjuds cyklisterna. Detta når vi genom att gemensamt och i öppen dialog arbeta och utveckla regler och rutiner enligt våra demokratiska stadgar.

</snip>

http://iof1.idrottonline.se/Svenska...sbrev7/Icke-sanktioneradetavlingsarrangemang/

Azog

Aktiv medlem
Att kräva att alla ska använda ens tjänster utan att försöka göra dem attraktiva brukar vara ett bra sätt att avveckla sig själv..

mytomspunnen

Aktiv medlem
Herregud. Vuxna människor kan väl själva få avgöra vilka risker de vill ta. Nej då, då skall ngt sportförbund komma och säga att nej det får ni inte alls det. Sicket ickeargument. Så sjukt uppenbart att de bara är irriterade över saknad cash...

Rock

Aktiv medlem
Min högst personliga åsikt är att SCF gör större skada än nytta för cykelsporten i Sverige. Det är ett förbund som är ur tiden.

Ebbelee

Medlem
Om man ska köra ett "vitt race" hur snabba är SCF på att ge tillstånd?
Jag menar om man blir sugen på ett race om tex två veckor fixar de tillstånd på den tiden?

gabbeon

Aktiv medlem
Aron skrev:

>
>
> Icke-sanktionerade tävlingsarrangemang
>
> Svenska Cykelförbundet ... utan tillstånd ... säkerhetsorganisation ... regler.
> SCF ... problem ... dåligt rykte ... högre risker ...påpekas ... inte är tillåtet ...
> ...en månads avstängning
> och böter ... regel står fast oavsett ...
> SCF konstaterar ... bestraffning.
> ... SCF ... omtanke ... säkerhet och skydd ...
> SCF uppmanar ... öppen dialog ... demokratiska stadgar.
>

Eller hur.

Eveningstar

Aktiv medlem
Nästa utspel: SCF Förbjuder licensierade cyklister att använda Strava.

Med deras syn så räknas det lätt som en tävling då det finns resultatlistor efter prestation. Säkerhetsorganisationen obefintlig och de tjänar inget på det. :P

grump

Ny medlem
Jag håller med scf. Det är inte svårt att få till sanktionerade tävlingar om man bara vill och det är en fråga om säkerhet, juridik och framtidssäkra sporten. Om ni tycker att scf motarbetar tycker jag att ni istället ska fråga varför er klubb inte följer de uppsatta reglerna som trots allt inte är ett dugg svåra. Det är redan nu knepigt att få med myndigheterna på vissa tävlingar och att köra svartrejs gör inte saken bättre.

Jag har själv arrangerat sanktionerade tävlingar så jag tycker mig ha rätt. Det var faktiskt enkelt om man är ute i god tid och följer reglerna.

Vernersson

Aktiv medlem
Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> Min högst personliga åsikt är att SCF gör
> större skada än nytta för cykelsporten i
> Sverige. Det är ett förbund som är ur tiden.

Lite för många "old timers" i de styrande skikten?

tropfrog

Ny medlem
Vilka fantastiska säkerhetsarrangemang är det scf anslutna och godkända tävlingar har? Kravallstaket hindrar visserligen åskådarna från att beträda banan, men vilket känns bäst att krocka med? Staket av stål eller mäniskor? Man kör ju flera gp lopp på banor med oskyddade refuger och vägmärken i deras regi. Om säkerheten är ett argument så är det väl rimligen åskådarnas säkerhet man tänker på, knappast cyklisternas?

Hur är det med motionslopp? Måste de också vara sanktionerade?

MVH
Magnus

Bengt-re

Aktiv medlem
Eveningstar skrev:
> Nästa utspel: SCF Förbjuder licensierade
> cyklister att använda Strava.
>
> Med deras syn så räknas det lätt som en
> tävling då det finns resultatlistor efter
> prestation. Säkerhetsorganisationen obefintlig
> och de tjänar inget på det. :P

Yepp. Nä. Trist inställning - vad hände med lek spontanidrott och sådant?

-Andy-

Aktiv medlem
grump skrev:
> Jag håller med scf. Det är inte svårt att få
> till sanktionerade tävlingar om man bara vill och
> det är en fråga om säkerhet, juridik och
> framtidssäkra sporten. Om ni tycker att scf
> motarbetar tycker jag att ni istället ska fråga
> varför er klubb inte följer de uppsatta reglerna
> som trots allt inte är ett dugg svåra. Det är
> redan nu knepigt att få med myndigheterna på
> vissa tävlingar och att köra svartrejs gör inte
> saken bättre.
>
> Jag har själv arrangerat sanktionerade tävlingar
> så jag tycker mig ha rätt. Det var faktiskt
> enkelt om man är ute i god tid och följer
> reglerna.

Bra skrivet.

Lingon

Aktiv medlem
Hihi. Dom sitter med lång näsa och konstaterar att omsättningen från motionslopp mm har vuxit explosionsartat de senaste åren utan att administratörerna på SCF fått ta del av kakan. Tyvärr är dom helt fel ute när dom försöker "beskatta" arrangörerna med licenser och annat trams enligt den finansieringsmodell dom historiskt alltid levt av. Istället borde dom fokusera på att hitta en helt ny modell för att lösa utbetalning av kanslilönerna.
Varför inte haka på trenden och arra något eget motionslopp? Tex ett väl genomtänkt Grand Fondo Stockholm?
Bara där skulle dom kunna fixa större delen av sin årsbudget.

desmo

Aktiv medlem
grump skrev:
> saken bättre.
>
> reglerna.

Ett av de större problemen är väl att det finns många cyklister som vill tävla men som inte vill/kan vara med i en cykelklubb?
Starkare klubbar = fler licensierade cyklister = fler godkända tävlingar = färre svartrejs?

Jag ser nämligen på mig själv. Jag är rätt hygglig motionär, men utan klubb, så jag tävlar på "fel" ställen (motionslopp).

Lulle

Ny medlem
Jag har också svårt att se vad det är för "säkerhet" som scf ska bidra med. Då är har jag ändå licens och har kört rätt många sanktionerade tävlingar. Om det nu är så jävla bra med sanktionerade tävlingar borde väl SCF inte behöva använda hot, böter och avstängning, scf får väl se till att göra "tjänsten" såpass attraktiv att arrangören väljer att sanktionera tävlingen för att de vill, inte för att de måste.

Fy fan för SCF. Eller får man böter om man säger så?

Agnanaurion

Ny medlem
Föf några år sedan fick Svenska Bildportförbundet också hybris och började jaga enda konkurrenten Svenska Motorsportalliansen och man hotade medlemmar som agerade inom båda. Blev en jättesoppa som drogs långt upp i rättsväsendet.
Är det något åt det hållet SCF söker sig?

wooptiedoo

Ny medlem
SCF: "UCI (Union Cycliste International) där SCF är medlem, har påpekat att denna regel står fast oavsett andra organisationers utlåtanden och beslut."

UCI: "Regarding Article 1.2.019 of the UCI Regulations related to the forbidden races, the Management Committee considered that the derogation to Article 1.2.019 will be maintained until the end of year 2014 in order to review the different possible solutions."

Fulkinesen

Aktiv medlem

Peter_K

Ny medlem
grump skrev:
> saken bättre.
>
> reglerna.

Jag har också varit med och arrangerat sanktionerade tävlingar och jag håller inte riktigt med dig. Alls. Jag hade en del kommentarer på nuvarande tävlingsreglemente som jag bl.a. tog upp med dåvarande GS i samband med Sweden Bike Expo för några år sen. Han började med att ifrågasätta om jag verkligen läst rätt regler. När det visade sig att jag hade det tyckte han att vissa av reglerna "behövde man inte följa".

När vi ställde liknande frågor under den tävlingsledarutbildning som två personer i en klubb som vill arrangera sanktionerade tävlingar måste gå fick vi till svar att vi "inte ska tolka reglerna så bokstavligt"...

Baserat på de erfarenheterna och intresset från SCF att ta till sig kommentarerna om nuvarande tävlingsreglemente är mitt intresse för att arrangera sanktionerade tävlingar måttligt stort...

Om man vill läsa kommentarerna (alla togs inte upp under tävlingsledarutbildningen) och min bild av hur ett tävlingsreglemente borde utformas kan man spana här: Visa bilaga SCF tävlingsregler.pdf De flesta åsikterna i inledningen av dokumentet framfördes till dåvarande GS som tyvärr inte verkade förstå vad jag pratade om.

Observera att ovanstående är precis som allt annat jag vräker ur mig här på Happy min personliga åsikt som privatperson, dvs inget som någon förening eller liknande står bakom.

Miss Lycka

Ny medlem
Det är myndigheternas tillstånd för cykeltävlingar som är problemet. Svartrace innebär i förlängningen att inga cykeltävlingar får tillstånd.
Prova att få tillstånd för era tävlingar.

Fliken

Ny medlem
Det ligger i monopolistens natur att söka bevara monopolet. Inte enbart utifrån en pekuniär synvinkel. Snarare mer generellt en maktsynvinkel.

ol__

Aktiv medlem
Aldrig förr har det varit så dyrt och krångligt att köra vitt.
Aldrig förr har det funnits så brett och kul utbud på svart.

OskarH

Aktiv medlem
Då var det bestämt, 2015 blir licensfritt för min del. Det finns inte ett enda sanktionerat race jag kört som har varit roligare än SBR/DH circus/SMACK-race.

Jag cyklar bara för att det är kul, och eftersom jag har kul på svartrace där man träffar likasinnade och laddar järnet på bra stigar eller trevliga vägar så ser jag inte riktigt någon mening med att sluta.

Flera av Sveriges duktigaste cyklister har man ju träffat eller sett i resultatlistan på landets svartrace. Dom kör väl av samma anledning som oss andra. Det är kul och det är bra träning. Att det är enklare och oftast billigare än sanktionerat skadar ju knappast.

gabbeon

Aktiv medlem
Miss Lycka skrev:
> Det är myndigheternas tillstånd för
> cykeltävlingar som är problemet. Svartrace
> innebär i förlängningen att inga
> cykeltävlingar får tillstånd.
> Prova att få tillstånd för era tävlingar.

Leo lyckades tydligen, så omöjligt kan det inte vara.

Globalistic

Aktiv medlem
Så om vi summerar lite av det som skrivits i tråden så är:

SCF emot svartrejs/träningstävling/träning (hur man nu ska tolka det) och både med och utan resultatlista.

UCI utreder frågan och lovar att inga påföljder till licensierade cyklister under 2014.

Marknadsdomstolen krossade ett motorförbund som yrkade på liknande verksamhet inom sin gren?

Svartrejs med tillstånd tordes då vara en kompromiss? Hur vet SCF att arrangörer av icke SCF-sanktionerade lopp har tillstånd av kommun, markägare eller liknande? Försäkrade antar jag att flera är privat. I flera fall kanske dubbelt eller trippelförsäkrade rent av eller genom annat förbund?

Senast ändrad:
grump skrev:
> saken bättre.
>
> reglerna.

Du verkar jobba utifrån premissen att om man cyklar är man per definition med i en klubb. Jag tror att det är fel utgångspunkt.

Jag tror dessutom att Aron gjort mer för mtb-cyklingen i sthlm än vad SCF har gjort.

Deras utspel är antingen lite gulligt naivt eller skrattretande. Jag vet inte riktigt vilket.

gabbeon skrev:
> Miss Lycka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är myndigheternas tillstånd för
> > cykeltävlingar som är problemet. Svartrace
> > innebär i förlängningen att inga
> > cykeltävlingar får tillstånd.
> > Prova att få tillstånd för era tävlingar.
>
> Leo lyckades tydligen, så omöjligt kan det inte
> vara.

Stalle hade inga jätteproblem i flottsbro heller vad jag vet.

Ebbelee

Medlem
Miss Lycka skrev:

Prova kan man göra nån gång i framtiden.
Men tillstånd för cykeltävling som är ett "svartrejs" frågar jag markägarna om det är OK.
Varför fråga SCF?
Ska de ha betalt för dessa småtävlingar som oftast är gratis/självkostnadsavgift?

grump

Ny medlem
Miss Lycka skrev:

Precis. Det går hand i hand, myndigheterna ger tillstånd men oftast under förutsättning att det finns en organisation bakom som en idrottsförening. Vad det gäller säkerhet, nej ok. Det är inte automagiskt som så att man får en hög säkerhet bara för att man sanktionerar, men genom att man arrangerar en sanktionerad tävling finns det försäkringar, regler för säkerhet m.m. Ett svartrejs kan ha noll och allt i säkerhet. När så olyckan är framme är det svårt att få igenom sina krav hos försäkringsbolagen, speciellt om man skadat 3:e parts egendom.

Men, för att återkomma till tillståndsbiten hos länsstyrelse, trafikverket, kommun och polis, så är det mycket svårt, för att inte säga omöjligt att få tillstånd om man inte har en organisation som klarar av att ta hand om tävlingen ur alla aspekter, som trafiksäkerhet t.ex.

Ett svartrejs skiter ju i allt sånt som tillstånd och gör det faktiskt svårare att få tillstånd för de som verkligen följer "boken". Det behövs alltså regler, fattar inte varför det ska vara så svårt att följa dem?

Men för all del, avskaffa scf. Vad tycker ni ska finnas istället? Som fungerar som grogrund för internationella cyklister? Ska det bara köras lite hursomhelst?

Dudster

Aktiv medlem
Makalöst okonstruktivt att hota straffa de medlemmar man har istället för att motivera och stötta de som hittar på tävlingar så de tex organiserar sig. De har ju uppenbarligen känsla för att hitta på sådant som gör att sporten växer.

Globalistic

Aktiv medlem
grump skrev:

> Ett svartrejs skiter ju i allt sånt som
> tillstånd och gör det faktiskt svårare att få
> tillstånd för de som verkligen följer "boken".
> Det behövs alltså regler, fattar inte varför
> det ska vara så svårt att följa dem?

Nu ska vi inte dra alla över en å samma kam.

grump

Ny medlem
Luthman Photography skrev:
>
>
> Du verkar jobba utifrån premissen att om man
> cyklar är man per definition med i en klubb. Jag
> tror att det är fel utgångspunkt.
>

Hmm, för mig är det självklart att om jag vill tävla så gör jag det för en förening, oavsett om det handlar om cykel, motorsport, löpning, knyppling, dans etc etc. Men i dagens ego-samhälle kanske det är förlegat, fan man är en gammal fossil :D

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer