Förstår vissas ilska i sak, men att hänvisa till domen i bilsport är faktiskt jag sitter och småflinar åt, jag vet inte hur många som kollade hur de argumenterade i just den tvisten men för de som inte vet så använde de bl.a. konkurrensregeln inom EU som argument och det var bl.a. det som gjorde att de vann mot sin "systerorganisation" För cykel ser det helt annorlunda ut, SCF alltså det förbund som alla (de flesta) cykelklubbar är medlem i, SCF i sin tur är medlem i UCI som är stationerat i Schweiz, sist jag kollade så var inte Schweiz med i EU och därav kan de inte hänvisa till regeln som bilsport etc gjorde.
Att bli upprörda över detta är också lite konstigt, SCF påminner folk titt som tätt, men som jag även konstaterat är att människors minne är inte det bästa, brukar visa sig extra tydligt inför val som nu. Bara för något år sedan så fick ett gäng licenserade cyklister först böter som sedan ändrades till en varning för att de deltagit på Malmögirot.
SCF har förbundit sig till att följa UCI:s regler, svenska cykelklubbar i sin tur förbundit sig att följa SCF:s regelverk, skitenkel ekvation eller har jag fel?
Såg att någon frågade om motionslopp måste vara sanktionerade, trodde debatten som varit under den första halvan av detta år skulle vara svar tydligt nog i denna fråga, såg även att någon nämnde Gran Fondo Stockholm, de var ju ett tydligt exempel på hur det kan gå om man inte ser till att ha tillstånden klara i tid, nu fick de det genom att Länsstyrelsen i Stockholm bröt mot sina egna regler i tillståndshanteringen. Eller bröt och bröt de tweakade regelverket så att det skulle passa dem, men nog om detta.
Varför jag började med att skriva att ni har rätt i sak, är då de flesta klubbar har sina egna "rekordmil", "TCT", "Tisdagsserier" m.fl. och jag kan hålla med om att sådana serier behövs, vad som däremot krävs är att någon ser till att lobba hos Länsstyrelserna att arbeta efter en linje, de har samma regelbok men tyvärr verkar de läsa den som Belsebub själv läser fader vårs bok (för de som tror på sagor). Ta t.ex. SMACK-Serien på något sätt har de lyckats få in ALLA tävlingar i en och samma ansökan, men följden att de endast behöver betala en ansökningsavgift, en annan cykelklubb (kan inte skriva ut namn för att de skall få problem) är genom sin Länsstyrelse tvungna att betala ansökningsavgift för varje deltävling (gärsgårdsserier), då det är en liten klubb skulle det genast tömma deras kassa på pengar så de har valt att endast få sina linjelopp sanktionerade (pga säkerheten) medans tempoloppen är "svartrejs". Så på frågan hur man skall få till loppen att bli sanktionerade bör man börja i rätt ände d.v.s. Länsstyrelserna.
Grump skriver bra, och visst reagerar man när man tillsagd att ställa sig i ledet, speciellt om man även gömmer sig bakom ett nick på nätet, sätter man sig in i regelboken så är det inte så svårt.
Brukar normalt inte reagera så här "hårt" men har lite svårt att sova p.g.a. värk och sådant kan ju göra den mest jovialiska personen lite smågrinig, om jag hade varit kvinna hade jag kunnat skylla på PMS.
God morgon på er
//Fritz