SCF-sanktion, motionslopp och resultat

NickPick skrev "Blir lite konstigt att skylla på okunskapen hos ens cyklister när man kallar det motionslopp. Skit i tidtagning och låt grusväg vara vad det alltid varit. "Crossdistans, med eventuell fika". Då slipper motionärerna bli besvikna också. Tänk mer ablocs event...". Håller med. Eller varför inte kalla det ett "group ride event" där var och en kör i vilken fart de vill?

Jo, jag har märkt att många vill att grusväg ska vara vad det alltid varit, dvs ett pittoreskt kortare inhopp i ett landsvägslopp, lite som fattigmans kullersten. Det har dock inneburit att cykellopp knappt existerat här i norrlands inland där det inte finns mycket cykelvänlig asfalt att tala om. Nu har dock gravel bike-trenden kommit på bred front och för i vårt lilla grusvägsrika del av landet är det en gudagåva och vi vill förstås göra något så bra som möjligt av det utan att stävjas av SCF regelverk som är anpassade för en annan verklighet än den vi befinner oss i.

Och uppenbarligen finns det lopp som tänjer på reglerna (Siljan Runt ett exempel som jag nämnt ofta), eller vad de nu gör, ingen tycks riktigt veta. Det är det jag vill komma till klarhet med, snarare än att ducka och ta enklaste vägen ut.

Många som jag tävlar inte, men tycker att det är ganska kul att veta om man var typ topp, 25% eller under median eller kanske bland de sista 10% att komma i mål. de sista 10% är ibland de som fått kämpa allra mest.

Det är inte alla som jagar en placering, även om de tävlingshetsande som sätter reglerna kan ha svårt att förstå det... och cykelsporten sitter verkligen fast i hur det alltid har varit.

En gång för alla: SCF har ingen sanktionsmöjlighet för lopp/evenemang/deltagare utanför deras organisation.

Sant, men väljer man köra utan SCF-sanktion händer två saker:
1. vissa licensierade åkare kommer inte våga delta för de är rädda för vad SCF kan göra dem (så vitt jag förstått har de inte mycket till juridisk stöd att straffa sina egna åkare, men hot är nog så otrevligt), eller helt enkelt för att det kan skapa dålig stämning i deras egen klubb
2. vissa personer kommer välja svartmåla ens arrangemang och inte sällan kontakta och vara allmänt otrevliga för att "sälja in" sanktion.

De två väger ganska tungt för att välja sanktion. Visst smutsen runt det hela gör att en del av en gärna skulle säga "f**k off" till sanktionen, men om man lägger känslorna åt sidan och tänker kallt vad som vore bäst för arrangemanget så är sanktion att föredra. Men som sagt, vill inte lägga sig helt platt heller, utan så långt som möjligt få köra vår grej.

Många som jag tävlar inte, men tycker att det är ganska kul att veta om man var typ topp, 25% eller under median eller kanske bland de sista 10% att komma i mål. de sista 10% är ibland de som fått kämpa allra mest.

Det är inte alla som jagar en placering, även om de tävlingshetsande som sätter reglerna kan ha svårt att förstå det... och cykelsporten sitter verkligen fast i hur det alltid har varit.

Ja jag är själv motionär, deltagit i många lopp. Hållit på med löpning och paddling främst, cykling är relativt nytt för mig, mina medelålders knän gillar det bättre än löpningen. Hursomhelst startlistor och resultatlistor i samband med de här loppen har alltid varit ett nöje, faktiskt särskilt på såna här mindre lokala lopp då man känner eller åtminstone känner till många som deltar. Kul att se hur de gått för andra osv. Därför har det blivit lite kulturkrock här med cyklingen då man helt plötslig blir itutad att som motionär ska man absolut inte tycka det är intressant, och om man gör det så leder det till osund hets och risktagande ?, det är helt främmande för mig.

Men man får acceptera att folk tycker olika om det här, och det är okej. Jag vill bara veta hur man kan bära sig åt för att både få sanktion och presentera resultat på ett så attraktivt sätt som möjligt, där vissa lopp har lyckats.

Visst kan vissa typer av arrangemang framkalla farliga situationer och hets, men det står inte och faller med resultatlistor. Är resten rätt genomfört anser jag att resultatlistor har nolleffekt på säkerheten.

Jag tycker inte om att ha Strava på ett lopp för det är en kommersiell tjänst som inte alla har. Jag har den inte själv ?. Men principen med segment tycker jag beror på hur de är lagda. För smålopp verkar det vara vanligt med ett enda långt segment för hela banan och så har man det som fattigmanstidtagning. Det skulle jag inte se som ett problem, annat än just att det är lite tråkigt för de som inte har Strava, och så är ju tidtagningen långt ifrån exakt...

Börjar man lägga ut korta sprintar med start och stopp på knepiga ställen är det en annan sak. Typ start på toppen av värsta backen och stopp på andra sidan av en järnvägsövergång. Det är inte bra.

I grunden är cykling "farligt". Att bara ha en utförsbacke på banan gör ju att folk kan köra omkull och slå sig. Det är därför man har sjukvårdare även på mindre lopp. Så hård-drar man det kan man säga att nästan alla moment är en säkerhetsrisk och bör undvikas och så blir det inget lopp alls. Så man måste sätta alla risker i proportion. Synen SCF verkar ha på resultatlistor är något som jag anser saknar vettig proportion och känns väldigt gammeldags. Cykelgenrer ändras, vilka motionärer som kör ändras, digitala system för att livliggöra ett lopp ändras och utvecklas.

Ang resultatlistor måste väl det enklaste ändå vara att manuellt notera målgångarna i tur och ordning allteftersom man går i mål...
Men det räcker tydligen inte
Efter det måste man alltså föra in allt i ett kalkylblad och sen sortera om det innan det får spikas upp på anslagstavlan?
Låter krångligt
Detta kommer alltså göra så att motionärer inte ”tävlar”? Hmm
Obs! Kan finnas spår av ironi. ?

Jag förstår ärligt talat inte jämförelsen med löpning, paddling, simning, etc. Hur mycket av det går på allmänna vägar? En stor anledning att cyklingen har uppdelningen är ju att man nyttjar allmänna vägar. Tävling är tävling och då ska det vara avlyst. Motionslopp går på allmän väg, då ska tävlingshets undvikas så långt det är möjligt. Och det handlar ju primärt om att tredje man inte ska utsättas för risker.

Jag förstår ärligt talat inte jämförelsen med löpning, paddling, simning, etc. Hur mycket av det går på allmänna vägar? En stor anledning att cyklingen har uppdelningen är ju att man nyttjar allmänna vägar. Tävling är tävling och då ska det vara avlyst. Motionslopp går på allmän väg, då ska tävlingshets undvikas så långt det är möjligt. Och det handlar ju primärt om att tredje man inte ska utsättas för risker.

Jag förstår den precis, jag har inte heller en bakgrund inom cykel utan kommer från skidor, löpning, orientering. Vi har blivit vana att samlas, deltaga på ett lopp och sedan kunna sitta på kvällen och jämföra sig mot bekanta och obekanta. Slå sig själv på axeln och imponeras över andra. Det är en tävling främst mot/med sig själv, men det blir ett mervärde att ha några att jämföra med.

Vid cykel tillkommer aspekten att det är på allmän väg, åtminstone om det är ett lvg. Och det gör det förstås annorlunda. Är det cykling på enskilda grusvägar eller i skog och mark blir argumentet om tredje man lite fånigt när man diskuterar arrangemang i den aktuella storleksordningen.

Så ska grus-evenemang, som någon jury bedömer går i tillräckligt glesa områden och tillräckligt få deltagare bedöma om det får finnas tävlingsinslag eller ej? Är det mindre läbbigt att möta en hjullastare på grusväg utanför Ensamheten än i Smålands skogar när du kommer i en klunga?

I nuläget säger du att det är 50 deltagare och några få önskar resultatlista. Hur blir det när det är 400st om/när ni löst det med listor?
Klungor bildas, helt jäkla garanterat, hets likaså. Och det är skillnad på tävling och motion. I cykelsporten.

Även när vi ordna event från Varberg-Kalmar på grus i par om 2 blev det bland annat en klunga på 14pers som pressade hårt hela vägen. Trots tuff terräng och 45mil

Men börja med Länsstyrelsens tillstånd. Vilket kan vara nog så svårt. Innan dess är det ju ingen idé att fundera på SCF.

Vi pratar nog förbi varandra. Att jag tog upp dessa idrotter var för att peka på att det är normalt för motionärer att vilja se resultatlistor utan att man ser det som brinnande tävling. Detta nämnde jag för att det gång efter annan kommer upp här i tråden att det skulle vara konstigt att motionärer vill det, och att vi som arrangörer därför inte borde anstränga oss för att försöka få leverera det. Det har inget med säkerhetsaspekten att göra, det är en separat diskussion.

Då det gäller säkerhetsaspekten gäller diskussionen huruvida en resultatlista är ett säkerhetsproblem eller ej. Tycker du att Siljan Runts presentation är ett säkerhetsproblem? Dvs allt i loppet och presentationen är genomsyrat av motionstanken, men man visar live-tider på webben och vem som helst kan se vem som kom i mål först. Jag tycker inte att det är ett problem, och det är den typen av presentation vi vill kunna ha.

Vi tar säkerheten på allvar, och då väger man varje risk. Vänstersväng ut på allmän väg på bansträckningen tänkt för nybörjare ser vi som en lååångt större säkerhetsrisk än en resultatlista. Vi har undvikit det, högervarv gäller. Vi har flyttat ut loppet i bushen dels för bättre banor, och dels för att trafiken är nära nog noll. Vi skulle inte komma på tanken att lista banrekord och prata om det som en grej att slå. Det är ett säkerhetsproblem. En resultatlista är det inte.

Det är som om SCF saknar förmågan att värdera och väga risker på ett rimligt sätt.

Om man verkligen menar allvar med att undvika "tävlingshets" så långt det går varför förbjuder man då inte tidtagning och nummerlappar? Varför har man inte regel om tvingande stopp i depåer? Tar man de tre grejerna tidtagning, nummerlappar och resultatlista, så anser jag att resultatlista är det minst hetsande av dessa.

Gränsen är väldigt konstigt satt, och jag får känslan av att det handlar mer om att pressa tillbaka kvalitén på motionsloppen jämfört sanktionerade tävlingar än en seriös tanke på säkerhet. Särskilt idag är det tydligt då digitaliserade live-resultat börjar bli standard och billigare och letar sig ner till allt mindre lopp. Det är säkert väl konspiratoriskt tänkt, det har nog egentligen med en massa historisk förbundspolitik att göra, men vettigt tycker jag inte att det är oavsett.

Så ska grus-evenemang, som någon jury bedömer går i tillräckligt glesa områden och tillräckligt få deltagare bedöma om det får finnas tävlingsinslag eller ej? Är det mindre läbbigt att möta en hjullastare på grusväg utanför Ensamheten än i Smålands skogar när du kommer i en klunga?

I nuläget säger du att det är 50 deltagare och några få önskar resultatlista. Hur blir det när det är 400st om/när ni löst det med listor?
Klungor bildas, helt jäkla garanterat, hets likaså. Och det är skillnad på tävling och motion. I cykelsporten.

Även när vi ordna event från Varberg-Kalmar på grus i par om 2 blev det bland annat en klunga på 14pers som pressade hårt hela vägen. Trots tuff terräng och 45mil

Men börja med Länsstyrelsens tillstånd. Vilket kan vara nog så svårt. Innan dess är det ju ingen idé att fundera på SCF.

400 vore nice. De största cykelloppen i våra trakter är 50 personer. Det här är inte södra Sverige eller ens kusten i norr. Vi har en aktiv cykelklubb lokalt, och från den kom 1 person(!), de gillar nog inte grus. Kapaciteten på aktuella startområdet i nuvarande utformning är cirka 100 personer, så gränsen kommer sättas där (om nu coronagränsen någonsin lyfts...). Mer exakt hade vi 45 personer i år, vi hade satt gränsen lite lägre pga corona, det ska ju rymmas funktionärer också i folksamlingen.

Länsstyrelsen gör sådan bedömning ja. De tittar på det aktuella arrangemanget och bedömer utifrån dess förutsättningar. Bansträckning, förväntat antal deltagare osv, allt sånt tas med i den samlade bedömningen. SCF borde kunna göra detsamma, och gissningsvis gör de nåt i den stilen för någon måste ju gå igenom sanktionsansökningarna. Det är bara det att det tycks vara helt omöjligt att få reda på hur de jobbar, och själva säger de reglerna är fasta, och ute i verkligheten finns flera uppenbara undantag från dessa "fasta" regler. Gissa om vi är frustrerade.

Ja det är så att de enskilda vägarna är ett större riskmoment än den allmänna vägen, en elefant i rummet. Det vet vi. Snutten allmän väg vi nyttjar är mycket säker bra sikt överallt, bred, väldigt lite trafik. Lite tråkig faktiskt, men vi behöver passera några kilometer på den för att få till banvarvet (ska faktiskt idag rekognosera om vi kan bygga en singletrack-snutt på ett ställe för att korta ner asfaltssträckan, men det är mer en långsiktig grej). Det är främst den biten väg som Länsstyrelsen har att bedöma. Grusvägarna är enskilda, men också betydligt mer tekniska och branta och kurviga på sina ställen. Vi vill ju ha en rolig och utmanande bana (vår kortbana för nybörjare är dock väldigt säker, men inte så spännande för erfarna, nybörjarna tyckte om den ändå lyckligtvis, så vi kommer fortsätta med den).

Om någon tar en innerkurva på vänster sida i dålig sikt och det kommer ett fordon från andra hållet (eller om fordonet kör på fel sida, hög fart etc) kan en olycka ske. Så är det när bilar och cyklister delar väg. Därför måste man vara väldigt noga med att göra cyklister uppmärksamma på motionsloppets förutsättningar, att trafikreglerna gäller, även om trafik är sällsynt så kan det dyka upp. Men riskerna kan aldrig komma ner till noll. Trots riskerna, cykling är som sagt en mer riskabel sport än många andra (även om paddling på öppet vatten inte är så säkert det heller), så kan man nog säga att ett gruslopp av denna karaktär är långt säkrare än exempelvis ett motionslopp typ Vätternrundan. Där det är ständig trafik och en helt annan nivå av utmattning och mängd folk.

Och att resultatlista skulle göra skillnaden mellan att folk börjar ta såna galna risker och inte anser jag är b*llsh*t. Det är klart att en klunga med fler personer skulle kunna uppstå under vissa förhållanden, om det råkar komma många erfarna och jämnstarka cyklister. Men är det resultatlistans fel? Skulle inte tro det. Skulle klungan bete sig annorlunda pga resultatlistans existens? Knappast. Allt annat i loppet andas ju motion. Finns inga poäng att vinna, inga placeringar att få, ingen segrare utses, som arrangör gör vi ingen poäng av tider eller placering eller hetsar, utan tvärtom dämpar. Men vi vill visa live var folk är ute på banan och vill visa tider när folk kom i mål, precis som Siljan Runt och Dalsland Gravel.

Angående länsstyrelsetillstånd har vi redan preliminärt varit i kontakt med dem, det ska inte vara något problem. Fast det kanske man får äta upp i år, då ett visst godtycke råder beroende på vilken handläggare man råkar få... jag är dock inte orolig för det. Det är inte en komplicerad bana, och liknande lopp "i närheten" med mer komplicerade banor har inte haft problem att få.

Senast ändrad:
400 vore nice. De största cykelloppen i våra trakter är 50 personer. Det här är inte södra Sverige eller ens kusten i norr. Vi har en aktiv cykelklubb lokalt, och från den kom 1 person(!), de gillar nog inte grus. Kapaciteten på aktuella startområdet i nuvarande utformning är cirka 100 personer, så gränsen kommer sättas där (om nu coronagränsen någonsin lyfts...). Mer exakt hade vi 45 personer i år, vi hade satt gränsen lite lägre pga corona, det ska ju rymmas funktionärer också i folksamlingen.

Länsstyrelsen gör sådan bedömning ja. De tittar på det aktuella arrangemanget och bedömer utifrån dess förutsättningar. Bansträckning, förväntat antal deltagare osv, allt sånt tas med i den samlade bedömningen. SCF borde kunna göra detsamma, och gissningsvis gör de nåt i den stilen för någon måste ju gå igenom sanktionsansökningarna. Det är bara det att det tycks vara helt omöjligt att få reda på hur de jobbar, och själva säger de reglerna är fasta, och ute i verkligheten finns flera uppenbara undantag från dessa "fasta" regler. Gissa om vi är frustrerade.

Ja det är så att de enskilda vägarna är ett större riskmoment än den allmänna vägen, en elefant i rummet. Det vet vi. Snutten allmän väg vi nyttjar är mycket säker bra sikt överallt, bred, väldigt lite trafik. Lite tråkig faktiskt, men vi behöver passera några kilometer på den för att få till banvarvet (ska faktiskt idag rekognosera om vi kan bygga en singletrack-snutt på ett ställe för att korta ner asfaltssträckan, men det är mer en långsiktig grej). Det är främst den biten väg som Länsstyrelsen har att bedöma. Grusvägarna är enskilda, men också betydligt mer tekniska och branta och kurviga på sina ställen. Vi vill ju ha en rolig och utmanande bana (vår kortbana för nybörjare är dock väldigt säker, men inte så spännande för erfarna, nybörjarna tyckte om den ändå lyckligtvis, så vi kommer fortsätta med den).

Om någon tar en innerkurva på vänster sida i dålig sikt och det kommer ett fordon från andra hållet (eller om fordonet kör på fel sida, hög fart etc) kan en olycka ske. Så är det när bilar och cyklister delar väg. Därför måste man vara väldigt noga med att göra cyklister uppmärksamma på motionsloppets förutsättningar, att trafikreglerna gäller, även om trafik är sällsynt så kan det dyka upp. Men riskerna kan aldrig komma ner till noll. Trots riskerna, cykling är som sagt en mer riskabel sport än många andra (även om paddling på öppet vatten inte är så säkert det heller), så kan man nog säga att ett gruslopp av denna karaktär är långt säkrare än exempelvis ett motionslopp typ Vätternrundan. Där det är ständig trafik och en helt annan nivå av utmattning och mängd folk.

Och att resultatlista skulle göra skillnaden mellan att folk börjar ta såna galna risker och inte anser jag är b*llsh*t. Det är klart att en klunga med fler personer skulle kunna uppstå under vissa förhållanden, om det råkar komma många erfarna och jämnstarka cyklister. Men är det resultatlistans fel? Skulle inte tro det. Skulle klungan bete sig annorlunda pga resultatlistans existens? Knappast. Allt annat i loppet andas ju motion. Finns inga poäng att vinna, inga placeringar att få, ingen segrare utses, som arrangör gör vi ingen poäng av tider eller placering eller hetsar, utan tvärtom dämpar. Men vi vill visa live var folk är ute på banan och vill visa tider när folk kom i mål, precis som Siljan Runt och Dalsland Gravel.

Angående länsstyrelsetillstånd har vi redan preliminärt varit i kontakt med dem, det ska inte vara något problem. Fast det kanske man får äta upp i år, då ett visst godtycke råder beroende på vilken handläggare man råkar få... jag är dock inte orolig för det. Det är inte en komplicerad bana, och liknande lopp "i närheten" med mer komplicerade banor har inte haft problem att få.

Jag tycker nog ni ni lägger alldeles för mycket energi på det här med resultatlistor (även tiden inför då vi hade en liknande diskussion på frågan) Om vi vänder på det istället, ni menar att det är 50st på de största loppen i trakten. Är er tes då att många andra cyklister i trakten kommer välja bort ert (nyskapande) gravel-lopp pga avsaknad av resultatlista för att istället sitta hemma och inte göra något alls? Du nämnde att det är en konkurrensfördel att erbjuda resultatlista. Men vem konkurrerar ni med?
Är jag en gruscyklist och bor inom rimligt avstånd från loppet är det väl klart som korvspad att jag dyker upp. Det är ju det trendigaste som finns just nu och det finns så otroligt få lopp att köra (inte minst sanktionerade sådana). Och är det någon disciplin som fullständigt skiter i resultat så är det väl gravelcyklister?

Jag skulle också ställa ett ultimatum. Gå så långt ni kan / vill för att möta SCF och berätta hur långt det är. Vill de inte möta er där så hoppa över?

Jag tycker nog ni ni lägger alldeles för mycket energi på det här med resultatlistor (även tiden inför då vi hade en liknande diskussion på frågan) Om vi vänder på det istället, ni menar att det är 50st på de största loppen i trakten. Är er tes då att många andra cyklister i trakten kommer välja bort ert (nyskapande) gravel-lopp pga avsaknad av resultatlista för att istället sitta hemma och inte göra något alls? Du nämnde att det är en konkurrensfördel att erbjuda resultatlista. Men vem konkurrerar ni med?
Är jag en gruscyklist och bor inom rimligt avstånd från loppet är det väl klart som korvspad att jag dyker upp. Det är ju det trendigaste som finns just nu och det finns så otroligt få lopp att köra (inte minst sanktionerade sådana). Och är det någon disciplin som fullständigt skiter i resultat så är det väl gravelcyklister?

Ja du har antagligen rätt. Det är bäst att lägga sig platt och låta SCF få som de vill och inte bry sig om att ta reda på hur det kommer sig att vissa får undantag från regelverket. Välja sina fajter. Jag är lite envis bara... både bra och dåligt. Envisheten har gjort att det blivit ett lopp öht trots svalt intresse från lokala idrottsföreningar. Men det skiner ju igenom här också då jag har svårt att släppa en sån här grej, särskilt då SCF och deras lakejer eldat upp mig rejält med det bemötande jag fått, och då jag ser resonemangen som krystade.

Då det gäller deltagare är vi i väldigt stort behov av tillresande. Som sagt, endast en person kom från lokala cykelklubben. Kanske en markering för att de inte ville hjälpa till och därför var viktigt att visa att de inte var intresserade att köra loppet heller, vad vet jag. Jag vill inte hålla på med politik utan bara försöka göra ett bra arrangemang, men jag dras ju ner i diverse politik ändå. Hursomhelst, för att locka till sig folk som reser 20 mil eller mer så vill man att allt man kan göra bra ska vara bra. Resultat, gärna live, är en komponent i det ja.

Gravelcyklister är inte en homogen grupp. Jag vet att de finns de som försöker skapa en slags mall om vad riktig gruscykling är och skapa nån slags filosofi runt det, och vissa har varit ganska bra på att sprida den myten. Jag känner inte alls igen mig själv i det. För mig och de flesta motionärer i min krets är cykeln bara ett av många motionsredskap och gruscykel är bra i dessa trakter för det finns helt enkelt inte så mycket sexig asfalt. Många är inte med i nån klubb eller ens en facebookgrupp. Jag ser samma motionärer som springer en löptävling, åker skidor på vintern, och ibland tar fram cykeln och kör ett lopp -- långdistanskondis gör att man kan delta i väldigt många olika motionsaktiviteter. De vet inte ens om att de är gruscyklister, och hälften kommer faktiskt med nån slags MTB, en del så gamla att de i stort sett är gruscyklar med rakt styre. Och vi har ju fått feedback, folk vill se resultat, och inte minst vi vill visa resultat.

Men skulle det bli katastrof om vi inte får visa resultat? Nej. Vi kan ju förklara varför vi inte får, eller bara hänvisa till SCF, de förklarar ju så gärna ?.

Är det mer värt att ha sanktion än att få visa resultat? Där har vi en intressant fråga. Jag sitter i styrelsen för en idrottsförening (inom en annan idrott) så jag gillar förbundstanken och i den föreningen sanktionerar vi alla våra lopp inom vårt förbund. Det är bara en grej man gör, så självklart vill jag göra det för detta också. Men SCF har banne mig inte gjort sig enkel att gilla, och för de allra flesta av våra deltagare är sanktion inte viktigt. De motionärer som inte har erfarenhet av politiken inom idrottsrörelsen vet antagligen inte ens vad sanktion är.

Så här ser jag det nu. Sanktionerade cykeltävlingar är inte för motionärer, de är endast för licensierade åkare. Det ställer speciella tekniska krav på banan och saker som skyltars utformning (som man behöver vara insatt för att tolka) och allt möjligt fördyrande som inte är relevant för motionärer. Inget konstigt med det egentligen, cykling är en teknisk sport och behöver rigorös standard runt tävlingar. Och det blir lite fånigt att tävlingssanktionera en disciplin som inte ens existerar. Man skulle bli lamaste XCM-loppet i landet.

Hör jag hur vissa cykelförbundare resonerar och spetsar till det lite så kan man säga att sanktionerade motionslopp är inte heller för motionärer, utan för licensierade tävlingsåkare som vill slippa tävla en helg och istället ha en avslappnad runda med fika. Dessa deltagare tappar tydligen också omdömet helt om det finns en resultatlista, trots att det inte finns poäng att vinna, inga priser, inga prispallar, ingen segrare. Jag tycker det logiska då vore att även förbjuda nummerlappar och tidtagning. Dels fyller de inte något syfte alls för det dessa deltagare säger sig vilja ha ut av loppet, men viktigast: tappar man omdömet av resultatlistor då ska man inte ha tidtagning heller.

På sätt och vis hade det varit bättre om SCF varit konsekvent i sin säkerhetstanke och förbjudit nummerlappar och tidtagning också, för då hade beslutet varit enkelt att ställa sig utanför sanktionen eftersom det är orimligt att göra arrangemanget för 5% av deltagarna och sabba för 95%, då är de bättre att säga att licensierade åkare inte får komma.

Men nu står det och väger. Troligen kommer det i slutänden bli att vi sanktionerar loppet, med eller utan resultatlista, beroende på vad vi lyckas tjata oss till.

Har nog kommit till trådens ände tror jag, men jag har lärt mig flera saker, t ex hur man stavar till repressalie. Dessutom har jag fått höra flera olika intressanta synpunkter, det är lärorikt att höra andras erfarenheter och åsikter. Vi är ju fortfarande purfärska i branschen.

En sak jag hade hoppats på är att någon visste hur Siljan Runt och Dalsland Gravel (finns säkert fler exempel) får göra det vi vill göra, men den frågan är höljd i dunkel ännu. Jag ska försöka lite mer med förbundet, och kanske kontakta arrangörerna för nämnda lopp bakvägen på nåt vis (framvägen gick inte, inget svar). För uppenbarligen går det på nåt sätt, och får vi göra som dem och få sanktion då blir alla nöjda.

En åsikt som jag hade förväntat mig att nån skulle ha men inte kommit är att dessa två nämnda lopp är oansvariga och borde sluta med sin resultatpresentation. Jag tolkar det som att det faktiskt finns en bred acceptans att presentera resultatlista om arrangemanget i övrigt följer motionstanken, även om man kanske tycker SCF har en poäng i att förbjuda det per default. Det känns bra för då kanske man slipper få otrevligheter skickad till sig om vi i slutänden ändå lyckas få igenom sanktion+resultatlista ?.

För det är ju så att i grunden är säkerhetstanken vettig, den har jag aldrig ställt mig mot: blandar man bilar och cyklar, vilket man måste för att det ska vara ens rimligt att arrangera ett lopp med ett sådant banomfång, så kan man inte lägga på en massa incitament för cyklisten att ta risker. Det allra viktigaste är förstås att lägga upp banan så att risker hålls nere naturligt. Men sen kan man inte ha banrekord, eller bästa tid i utförskörningssegmentet osv. Att inte utse segrare och slippa hålla på med ceremonier ligger dessutom helt i linje i vad vi vill loppet ska vara. Det är bara det att SCFs officiella gränsdragning är konstig och deras ovilja/oförmåga att svara på frågor är frustrerande, särskilt när det finns undantag från sagda gränsdragning där ute.

Senast ändrad:
Jag skulle också ställa ett ultimatum. Gå så långt ni kan / vill för att möta SCF och berätta hur långt det är. Vill de inte möta er där så hoppa över?

Jo. Jag har lite svårt att bestämma mig hur mjuk eller hård jag ska vara, och vill inte att mina känslor ska styra utan att det blir ett bra beslut för loppet också.

Men det är ju så att varken sanktion eller resultatlista är superviktigt egentligen, lite storm i vattenglas är det ju. Jag förstår om vissa tycker jag är tjatig. Avsaknad av det ena av dem skulle vara en förlust, men en relativt liten sådan.

Mycket handlar det om min envishet och att SCFs bemötande och hantering av regelfrågor är så kass, så det surnar till lite om grejer som jag inte borde fästa så mycket vikt vid. Deras maffia-sälj och diffusa maffia-hot gör mig fullständigt skogstokig, men har ju inget med själva sakfrågan att göra egentligen.

Sen är det också inte bara mitt beslut, och i fråga om sanktion är det en medarrangör vi har så vi måste ju vara överens med dem hur formatet ska vara. Det kommer t ex aldrig bli aktuellt om att tänja på sanktionsregler för då drar vi medarrangören i skiten, så ska vi få till ett undantag typ Siljan Runt så måste det vara 100% klara besked från SCF, inte nån fritolkning hemma på kammaren.

Senast ändrad:
När man pratar om trollen, fått ett fantastiskt och nyanserat och detaljerat svar från SCF nu. Vilken skillnad i bemötande! Det går tydligen nå fram om man är tålmodig. Tar lite tid att sätta mig in i vad som sägs dock, ska rapportera sen om det är några viktiga punkter, det kan ju vara intressant för andra arrangörer som läser denna tråd att veta.

Reser idag, får ta det i bitar. Börjar med detta (som egentligen inte har med sanktionen att göra, annat än att resultatlista tros hetsa till trafiköverträdelser, enligt tankefiguren - bäst göra som SCF rekommenderar annars kan man bli polisanmäld ?), ett exempel på när arrangören kan bli polisanmäld för deltagarnas trafikbrott:

"Ett exempel på det jag skrev om att tävlingsledaren är ansvarig för lagbrott av cyklister så skedde detta för bara ett par år sedan vid Hjälmaren runt. Polisen var ute och kontrollerade att arrangören uppfyllde kraven som ställdes för att få tillstånd att arrangera. Polisen hade ställt sig vid ett Stopp-tecken, som cyklist efter cyklist rullade igenom, utan att stanna. Resultatet blev att ordförande i klubben tillika tävlingsledaren blev polisanmäld."

Jag har försökt surfa upp nån bra länk till denna incident men inte lyckas. Framgår inte vad polisanmälan ledde till. Om någon har mer information om detta skulle jag vara tacksam att höra om det.

Jag förstår att man som arrangör säger åt deltagarna att de kan skita i stopplikten så blir man ansvarig (det går ju skaffa tillstånd för sånt, även om de brukar vara restriktiva, antagligen typ omöjligt i södra Sverige men här i norr har jag kört åtminstone ett lopp där de haft tillstånd till det på en lågtrafikerad väg). Men om man förmanar och säger att trafikreglerna måste följas så borde man rimligtvis inte vara ansvarig i princip. Sen om polisen ser vad som händer i en korsning och ingen stannar så kan de ju bli lite misstänksamma om vad som faktiskt sagts.

Just stopplikter är lite knepiga dock, folk skiter i dem lite till mans även när de är ute på egen hand till vardags när ingen bil kommer (man har ju extremt bra sikt från en cykel, till skillnad från en bil), och då är det lätt hänt att det blir så på ett lopp också oavsett om man hetsar eller ej, och skiter en i det lär den som ligger just bakom hänga på. Så jag vet inte riktigt hur man som arrangör ska göra där om man inte kan får tillstånd att upphäva den för loppet. Lyckligtvis är det inte ett problem för just oss då det inte finns några stopplikter på hela banan.

Senast ändrad:
Är detta något påhitt av SCF eller gäller det lopp sanktionerade av alla UCI-anslutna förbund? Hur fungerar till exempel de stora gran fondona utomlands? Inte krävts någon licens på de jag kört (Maratona dles Dolomites och Mallorca 312) och där har man haft både regelrätt prispall och alla möjliga former av resultatlistor. Dock till mesta delen helt stängda vägar vilket man ju typ aldrig får i Sverige tyvärr…

Är nog lite olika. Kollade de två loppen jag åkt och Nove Colli ska tydligen gå att köra utan licens om man har ett läkarintyg. För Giro delle Dolomiti krävs dock för kommande år "a valid 2021 UCI license issued by the national cycling federation" och jag tror de haft det kravet några år i alla fall.

Är detta något påhitt av SCF eller gäller det lopp sanktionerade av alla UCI-anslutna förbund?

Så vitt jag förstår har SCF makten att anpassa regler för motionslopp till "svenska förhållanden", och jag tror det finns viss justeringsmån även för tävlingssanktionen, men där är det mer strikt krav på standard.

Gran Fondo är tydligen en form av "anpassad tävlingsklass", alltså nån form av mellanting mellan motionslopp och tävling så vitt jag förstår, och där är resultatlista ok. Jag har i senaste svaret från SCF fått tipset att vi kanske ska tittat på möjligheten att köra som Gran Fondo. Det verkar dock inte helt enkelt att hitta information om hur man går till väga. Känns som SCF borde författa "lilla arrangörshandboken" eller något liknande så skulle de slippa få en massa mejlterror från sådana som mig (eller i alla fall inte lika mycket).

Och angående Siljan Runt: i senaste svaret säger de som svar på en direkt fråga att Siljan Runt bryter mot reglerna. Det måste dock bli en följdfråga till från mig, för i samma mejl säger SCF:

"När det gäller själva resultatlistan så ställer idag inte SCF kravet det ska vara omöjligt att ställa upp det i en fallande lista för tredje part. Men, om arrangören gör det anses det bryta mot SCF's regler."

I så fall så borde Siljan Runt *inte* bryta mot reglerna, för de har en tredjepartsleverantör för sina resultat, men det kan vara så att SCF-representanten inte uppfattade att de faktiskt har det, så ska fråga igen. Siljan Runt länkar ju direkt till sin leverantör racetimer.se på sin hemsida (öppnar inte ens ett nytt fönster eller säger att det är en tredjepart) så är man inte uppmärksam kan man tro att man är kvar på samma webbsajt, man måste titta uppe i webbläsarlänken och se att det står "racetimer.se" där istället för "siljanrunt.se", och vips är det enligt reglerna.

Den enda rimliga tolkningen av detta är att det är en krystad politisk lättnad som gjorts för att såna här resultatlösningar är riktig business idag, och större arrangörer som Siljan Runt skulle bli duktigt förbannade om de inte fick använda dem.

För en liten piss-i-havet-arrangör som oss är det lite surt dock, för vi hade inte tänkt använda oss av tredjepartsleverantör för tidtagning de första åren, det är för dyrt och dessutom onödigt med så få deltagare. Dessutom har jag personligen en del datanördsintressen så kan tänka mig hacka ihop några egna lösningar för tidtagning. I och för sig kan jag väl registrera en webbsajt till och programmera med en annan hatt på huvudet och kalla in tidtagarfunktionär från lämplig hembygdsförening så det formellt blir en tredjepart ?.

På tal om Gran Fondo, vi har som gravel-arrangör fått mejl från UCI Gran Fondo World Series, de håller på starta upp en "UCI Gravel World Championships", och det ska visst gå av stapeln 2022 första året. Men de vill ha "qualifier events" också som är Gran Fondo-race där man också kan delta som vanlig motionär utan licens, och om jag förstått det rätt kvalificerar man sig kan man sen delta i mer riktiga race där det krävs att man har UCI-licens. Qualifier-serien börjar redan januari 2021.

Så det är alltså lite olika om man behöver licens eller ej för Gran Fondo beroende på var i serien de sitter. Jag har inte tänkt på det där mejlet nåt mer förrän nu när SCF lyfte tanken om att söka sanktion som Gran Fondo. Vore ju häftigt att vara med som ett sånt enklare qualifier event, vara med precis från början när gravel utvecklas till egen disciplin, och kanske locka några internationella deltagare. I den lilla presentationen jag fått se verkar det hyfsat rimligt att som arrangör att uppfylla kraven för ett qualifier event, det enda jag kunde se vi inte har som krävs är timing chips. Men då har det ju inte filtrerats igenom SCF för anpassning till "svenska förhållanden" ännu förstås ?.

En trolig showstopper är att jag kan tänka mig att Gran Fondo kräver avspärrade vägar, vilket för oss är helt omöjligt. Det finns ju inga alternativa vägar häromkring så en avspärrad väg betyder att man stänger in folk ute i byarna. Och även om det fanns så är Länsstyrelsen oerhört restriktiva med den typen av tillstånd. Ska försöka få fram mer information exakt vad som krävs av arrangemanget för att kunna klassas som en qualifier event.

Senast ändrad:
Har inte fått några förtydliganden än, så har börjat harva igenom protokoll från förbundsmötena för att hitta lite ledtrådar om vad som gäller. Där ser man att detta med resultatlistor och hur de används har varit uppe för diskussion nyligen, se Dalarna CF:s motion (Motion 2, uppdelning motion och tävling):
Den motionen fick dock avslag. Min egen kommentar är till motionen är att de tycks spekulera fritt med förutfattad mening och inte har gjort en ordentlig analys om orsak och verkan. De tror att ökade olycksfall (okvantifierat förstås) beror på ökad tidshets till följd av tredjepartsleverantörers resultatlistor. Men kanske det kan helt enkelt bero på att sammansättningen av gruppen motionärer förändrats? Och exakt hur mycket värre har det blivit undrar man ju, och kan den förmodade ökningen kopplas till att tredjepartsleverantörer med fallande resultatlistor började användas, eller är det kanske någon annan orsak? Många frågor utan svar.

Hursomhelst, mötena man borde ha varit på är de motionskonferenser som förbundet verkar hålla varannat år eller så, där man bjuder in motionloppsarrangörer. Det är där regler verkar diskuteras och justeras. Senaste ser ut att ha varit 2019. Tyvärr finns inga protokoll därifrån vad jag vet så jag kan inte se vad som sagts.

En annan orelaterad sak jag såg när jag gått igenom protokollen är att konkurrensverket har igång ett ärende mot cykelförbundet angående deras lojalitetsregler (diarenummer 697/2019). Inget beslut finns klart än dock så ser inte i detalj vad det handlar om, men det lär ju vara "det gamla vanliga", dvs huruvida det är förenligt med lagen att SCF kan förbjuda deras egna licensierade åkare att delta i osaktionerade tävlingar, eller om det snedvrider konkurrensen. Alltid tidigare när liknande kommit upp så har det ju visat sig just bryta mot konkurrenslagstiftningen. Jag vet idrottsförbunden är livrädda för att tappa monopol och de har tuffa ekonomiska situationer mm, men de har gjort sig svåra att sympatisera med då "marknadsföringen" oftast handlat om tvång, hot, att så osäkerhet och ge sig på individer, snarare än att förpacka tillhörigheten som ett attraktivt erbjudande. Ett sätt att få ordning på något sådant är ju just att konkurrensutsätta verksamheten...

Vad skiljer en tävling mot ett motionslopp med resultatlista?
Om nya normen i Sverige från och med ert lopp blir att ha resultat även på motion tror jag att det på sikt också blir mer och mer tävlingslikt på motionsloppen och det också då börjar locka tävlingscyklister och licensierade cyklister. I nuläget spelar det inte så stor roll eftersom det bara är en liten andel cyklister i många lopp som kan hänga med i tätgruppen. Men om vi sedan kan hamna i situationer där vi har 200pers som ligger i gruppetton och det attackeras hej vilt så tror jag det kan bli en annan sak. Och det kanske är den vändan de redan gått historiskt och sedan hamnat där vi hamnat utan resultatlistor?

På tävlingar vet jag bland annat åtminstone att min väg är avspärrad (ibland bara min fil dock) och att inga trafikregler gäller i övrigt. Det enda folk bryr sig om är att komma först i mål. Det finns ledarbil/kommisarie och annat gött byråkratiskt. Ingen har någon individuell kamp mot klockan. Det finns ett extremt tydligt regelverk kring allt som rör tävlingen. Jag är osäker på om vi kan eller vill nå upp till samma struktur på motionsfronten (för att det ska kännas säkert för cyklisterna) Jag är rädd för att det skulle göra steget upp till att arrangera motionslopp för stort.

Jag har licens själv och tävlar på Landsväg och hoppas köra cykelcross i höst (givetvis också motionslopp då och då).
Ett större gruslopp borde se ganska identiskt ut som ett vanligt landsvägslopp. Men liiite lättare att skapa utbrytningar pga ökade rullmotståndet. Även om det skulle spricka av uppför skulle få få för sig att cykla i smågrupper utan det skulle såklart bildas större gäng ganska fort igen.

En sak som jag glömt nämna från senaste svaret jag fick från SCF är följande. Som ni kanske förstått har jag svårt att fatta mig kort, men för att ge möjlighet till ett enkelt ja/nej svar så ställde jag upp dessa upp dessa villkor för vårt lopp:
  • Naturligtvis alla tillstånd från myndigheter och markägare/väghållare (polis, länsstyrelsen, privata aktörer)
  • SCF Motionsloppssanktion
  • Följer SCF regelverk för motionslopp förstås (vi uppfyllde det redan i år med följebilar och sjukvårdare mm)
  • Annonseras som motionslopp i marknadsföringen, alltså försöker inte utmåla oss som en tävling
  • Publik startlista (vi har koll på GDPR)
  • Nummerlapp och tidtagning
  • Ingen tävlingsklass förstås, men egna motionsklasser: "män", "kvinnor", "tandem" och "elcykel"
  • Inga priser, ingen prisutdelning, ingen vinnare utses formellt
  • Ingen placering i mål, kommer flera samtidigt får alla i gruppen samma tid
  • Resultaten visas på webbsidan sorterad på nummerlapp, med rad "Nummer, namn, klass, tid".
Skulle det vara okej? Var min fråga.

Och svaret jag fick var att detta upplägg är okej ???.

Nyckeln är att resultaten är sorterade på nummerlapp, inte på tid, och anses då rent tekniskt inte vara en resultatlista. Det är en teknikalitet som jag vet används här och var på olika lopp, men varit osäker om ens det anses okej. Men det hänger ju ihop med hur resten av formatet på loppet är också, som det framgår av alla andra punkter så försöker vi inte efterlikna en tävling, utan bara ge intresserade motionärer möjlighet att titta vad andra fått för tider.

Vi kommer nog nöja oss med den typen av resultatpresentation. Fortfarande är jag dock intresserad av vad som gäller med Siljan Runt, bryter de mot reglerna eller ej, råder det specifikt undantag för tredjepartsleverantörer av resultat eller ej, och där råder som sagt motstridiga uppgifter än så länge.

Vad skiljer en tävling mot ett motionslopp med resultatlista?

När jag gått igenom protokollen och haft lite diskussion med SCF så ser jag att det finns diskussioner om Gran Fondo-upplägget, och verkar som om man redan nu kan söka sanktion för det, men verkar lite krångligt då det inte är ett moget format här. Det är nåt slags mellanting mellan motion och tävling. Slappare reglemente än tävling, tuffare än motionslopp. Utomlands verkar de ha olika nivåer på Gran Fondo, där det mest avslappnade är som våra motionslopp, och de mer strikta är som fullfjädrad tävling. Att utveckla Gran Fondo-upplägget i Sverige skulle kunna vara en väg framåt så det finns något i mellanrummet mellan fikarunda och tävling.

På frågan vad som skiljer en tävling mot ett motionslopp med resultatlista så tycker jag själv att det finns en väldigt stor rad skillnader. Det handlar om hur denna resultlista presenteras, hur formatet på loppet är, och loppet presenteras osv. På tävling är resultat och individuella placeringar i fokus, det finns poäng att vinna, prispallar, nyheterna om loppet handlar om segraren, man kan som tävlingsåkare bygga karriär på det. Tycker du Siljan Runt framstår som en tävling? Jag tycker inte det, trots att de länkar till en resultatlista i tidsordning. Formatet i allt övrigt är nämligen motion.

Att det är mycket folk på ett lopp, man tränat inför, det kommer en nummerlapp på cykeln osv allt detta gör att det pulsen går upp och det blir lite hets. Så är det. Så det finns helt klart anledningar att sträva efter att dämpa hetsen, och det gör man på motionslopp på olika sätt. Det råder dock skilda meningar om var man ska lägga nivån. Jag anser att det är en jättekonstig gränsdragning att tillåta tidtagning, men inte resultatlistor (som naturligtvis inte får samma fokus eller exakthet som på en tävling). Oroar man sig för resultatlistans hets inom ett motionsloppsformat anser jag att det logiska vore att även förbjuda tidtagning. Då tror jag också att det skulle ske en ytterligare dämpning, men också att motionsloppsformatet skulle bli allt för ointressant för en stor grupp motionärer, och att man drar riskminimeringen för långt. För hur det än är, om vill man ha noll risk, då ska man inte tillåta lopp överhuvudtaget.

Jag kan mycket väl tänka mig att det blivit ett ökat antal olycksfall på motionsloppen, men jag tycker man ska vara noga med att analysera orsakerna, istället för att bara spekulera fritt och peka på sin favoritsyndabock, där just resultatlistan verkar vara poppis. Jag har inte själv svaret, men mycket tror jag handlar om ökat antal deltagare och vidare spann på ålder och erfarenhet, och att resultatlistans vara eller icke vara har marginell om ens någon effekt.

En sak som jag glömt nämna från senaste svaret jag fick från SCF är följande. Som ni kanske förstått har jag svårt att fatta mig kort, men för att ge möjlighet till ett enkelt ja/nej svar så ställde jag upp dessa upp dessa villkor för vårt lopp:
  • Naturligtvis alla tillstånd från myndigheter och markägare/väghållare (polis, länsstyrelsen, privata aktörer)
  • SCF Motionsloppssanktion
  • Följer SCF regelverk för motionslopp förstås (vi uppfyllde det redan i år med följebilar och sjukvårdare mm)
  • Annonseras som motionslopp i marknadsföringen, alltså försöker inte utmåla oss som en tävling
  • Publik startlista (vi har koll på GDPR)
  • Nummerlapp och tidtagning
  • Ingen tävlingsklass förstås, men egna motionsklasser: "män", "kvinnor", "tandem" och "elcykel"
  • Inga priser, ingen prisutdelning, ingen vinnare utses formellt
  • Ingen placering i mål, kommer flera samtidigt får alla i gruppen samma tid
  • Resultaten visas på webbsidan sorterad på nummerlapp, med rad "Nummer, namn, klass, tid".
Skulle det vara okej? Var min fråga.

Och svaret jag fick var att detta upplägg är okej ???.

Nyckeln är att resultaten är sorterade på nummerlapp, inte på tid, och anses då rent tekniskt inte vara en resultatlista. Det är en teknikalitet som jag vet används här och var på olika lopp, men varit osäker om ens det anses okej. Men det hänger ju ihop med hur resten av formatet på loppet är också, som det framgår av alla andra punkter så försöker vi inte efterlikna en tävling, utan bara ge intresserade motionärer möjlighet att titta vad andra fått för tider.

Vi kommer nog nöja oss med den typen av resultatpresentation. Fortfarande är jag dock intresserad av vad som gäller med Siljan Runt, bryter de mot reglerna eller ej, råder det specifikt undantag för tredjepartsleverantörer av resultat eller ej, och där råder som sagt motstridiga uppgifter än så länge.
Ja, men då så är väl allt frid och fröjd?
Min uppfattning av Siljan runt är att de har precis samma upplägg. De har genom åren använt sig av olika sätt att ta tiden, först själva manuellt, och sedan mha av olika tredjepartsleverantörer, verkar ha bytts varannat år ungefär. Nu kollar jag inte listorna längre, men minns att vissa tredjepartsleverantörer var det ganska bökigt (ex.vis EQtiming). Jag gissar att Siljan runt inte bryr sig lika mycket som du, de kör som de alltid gjort, köper in en tjänst för tidtagning, och har inga starkare åsikter kring det. För dem är det viktiga att arrangera en folkfest, inte en "motionstävling" vilket du verkar vara ute efter.

Vår tidtagningsleverantör har ibland lagt upp listan i tidsordning, men då har vi bett dem att rätta till det. Siljan kanske inte har varit lika nitiska som vi. Vi har inte SCF-sanktion, men följer deras rekommendationer. Nummerlapparna och tidtagningen fyller även flera andra funktioner. Vid olyckor efter banan, så kan vi snabbt få reda på vilka som varit inblandade. Vid målet, så kan vi se hur många som fortfarande är ute på banorna. Vi har iofs kvastbil, så vi vet var siste cyklist är, men ibland avviker någon utan att meddela det. Då kan vi eftersöka den personen.

Ja, men då så är väl allt frid och fröjd?
Min uppfattning av Siljan runt är att de har precis samma upplägg. De har genom åren använt sig av olika sätt att ta tiden, först själva manuellt, och sedan mha av olika tredjepartsleverantörer, verkar ha bytts varannat år ungefär. Nu kollar jag inte listorna längre, men minns att vissa tredjepartsleverantörer var det ganska bökigt (ex.vis EQtiming). Jag gissar att Siljan runt inte bryr sig lika mycket som du, de kör som de alltid gjort, köper in en tjänst för tidtagning, och har inga starkare åsikter kring det. För dem är det viktiga att arrangera en folkfest, inte en "motionstävling" vilket du verkar vara ute efter.

Jo det är frid och fröjd för vårt lopp, det känns bra inför 2021. Jag är ju emellertid också intresserad av tydliga och vettiga regler och lika villkor för alla arrangörer. Och ja, sannolikt bryr sig ingen lika mycket som jag. Det är extremt viktigt för oss att vi har glasklara besked, vi har en medarrangör som frontar SCF och skulle vi hålla på och göra något som uppfattas som tänjande av regler så är det ju de som får skit. Nästa år kommer vi nog nästan helt säkert köra enligt konceptet ovan som vi fått direkt godkännande av, om det inte blir att gå ett steg längre men då blir det en annan typ av sanktion. Om Siljan Runt inte anses bryta mot reglerna så har vi dessutom lite marginal, vilket vore nice.

Ja på sikt är vi intresserade av "motionstävling", kanske ingå i någon serie och så. Tror det skulle dra mer folk utifrån och det vore spännande att vara med när gruscykling håller på bli sin egen disciplin. På tal om det har jag nu fått prata med ledaren för UCI Gran Fondo World Series som håller på bygga upp en gravel-serie nu, med qualifier events under 2021. Tyckte det var konstigt att han skulle vara intresserad av att prata med nån random-snubbe från Schweeden, hade ju inte direkt gjort en hemlighet av att vi är yttepyttesmå. Men de ser det som ett långsiktigt arbete, att man kan hamna in därunder när man växt organiskt och blivit tillräckligt stora. Det är ett kommersiellt sammanhang och licensavgiften för att få vara med som arrangör är 200 kkr, men verkar vara rabatterat under de första åren. Mycket pengar förstås, men det brukar inte arrangören betala själv i sin helhet utan kan komma från turistrelaterade bidrag. Storleken på events de har just nu är typiskt 300 - 500 personer, med 1200 som största. Vi har en bit kvar till det... han tipsade om att som steg på vägen kan man kolla med en mindre serie, Nordic Gravel Series, https://www.nordicgravel.com, som nu går i Finland men siktar på att expandera till de andra nordiska länderna. Jag kände till den serien redan, och vi ska ta en koll med dem och se hur det ligger till.

Han sa att målgruppen för UCI Grand Fondo Gravel-serien är "masters" 40 - 50 - 60-årsåldern där grus passar bra, då klungkörning på landsväg uppfattas som för farligt och MTB för tekniskt. Och det är ju lite så vi ser det också. Qualifier events kräver för övrigt inte licens av deltagarna, men säkerhetsarrangemangen lär vara mer krävande än motionslopp förstås då upplägget är tävling. Ska få papperna på det så småningom.

Sen hänger det förstås på hur mycket vi i arrangörsgruppen orkar också och hur uthålliga vi är. Mer avancerade koncept kräver mer arbete och fler parters inblandning, och mycket mer av den där politiken som jag inte är så förtjust i. Men det kostar inget att ta reda på olika alternativa vägar att utvecklas.

Senast ändrad:
Nummerlapparna och tidtagningen fyller även flera andra funktioner. Vid olyckor efter banan, så kan vi snabbt få reda på vilka som varit inblandade. Vid målet, så kan vi se hur många som fortfarande är ute på banorna. Vi har iofs kvastbil, så vi vet var siste cyklist är, men ibland avviker någon utan att meddela det. Då kan vi eftersöka den personen.

Bra poäng med nummerlapparna. Men tidtagningen behöver man väl egentligen inte utifrån den aspekten, man behöver bara bocka av folk? Ordet "kvastbil" ska jag sno, låter coolare än "följebil" som vi hade ? .

Bra poäng med nummerlapparna. Men tidtagningen behöver man väl egentligen inte utifrån den aspekten, man behöver bara bocka av folk? Ordet "kvastbil" ska jag sno, låter coolare än "följebil" som vi hade ? .

Kvastbil, "Voiture Balai", heter det tom. på Tour de France. :-)

68447_mclay_balai.jpg

Nu vill man ju lägga upp en bild på kvastbilen på Ronde van retard, h-van med kvast fastsatt vid framrutan.
Bra inspiration gällande sanktionerat eller inte också ;)

Nu vill man ju lägga upp en bild på kvastbilen på Ronde van retard, h-van med kvast fastsatt vid framrutan.
Bra inspiration gällande sanktionerat eller inte också ;)

Tjena!

Du får en bild på den riktiga kvastbussen från Retarderna istället.

DSC_1315.JPG

Foto: @Spindelbenen

Samt en HY från filmen Le
triplettes de Belleville

image-w1280.jpg

Edit: Hittade från RvR också.

cimg3548.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp