Schumacher och skallskador

PeterÄlvsjö

Aktiv medlem
Schumacher kämpar nu för sitt liv efter att ha slagit huvudet i en sten under skidåkning där han ändå hade hjälm på sig.
När vi cyklar i skogen på ofta steniga partier med branta nedförslut där man lätt kan fara framlänges över styret måste det ju vara stor risk att dunka in med huvudet före i en sten.
Och cykelhjälmarna ser ju inte allt för imponerande ut. Och i värsta fall är man ensam i skogen.
Lite obehaglig tanke.

Vad man ska tänka på är väl att vara noga med att byta en krashad hjälm som cyklist. Och att byta en som man haft ett tag, de har väl ett bäst före datum?

Rock skrev:
> charmtroll

+1

Tröttsamt med sådana där snorkiga Tille-komentarer som bara ska visa hur dryg och ointresserad man är. (små människor)

Jag tycker definitivt att TS har en poäng, det kan vara lätt hänt när man är ute själv att man blir liggande om olyckan är framme.

Oj! "snorkiga Tille-komentarer". Tille har fått en egen typ av kommentarer uppkallad efter sig! Inte illa, då har man nått legendstatus :-)

Tragiskt med Schumi, hoppas han repar sig. Klockan 11.00 ska sjukhuset ha någon form av presskonferens om läget.

Senast ändrad:
Alternativet är väl fullfacehjälm om man vill känna sig säker. Fast då är inte nackskydd, ryggplatta och tandskydd långt borta.....

Skidor genererar oftast högre hastigheter än mtb, bortsett från dh men där har man ju redan mer skydd. Så en smäll i en sten blir, oftast, värre på skidor.

Jag brukar alltid se till så att något vet var jag cyklar och när jag förväntas vara hemma och jag är ute och kör själv. Det kräver ju att man bor med någon och det kan ändå bli så att hjälpen kommer fram för sent ifall det skulle behövas, men det underlättar sökandet.

Det är riktigt läskigt med skallskador och hjälmarna som vi använder känns ibland lite som i det minsta laget, det tycker jag också. Jag skulle inte vilja damma skallen i en sten med min hjäm faktiskt, även fast den är hi-tech och skit. Ibland känns det som om att hjälmtillverkarna hellre satsar på en låg aerodynamik, låg vikt och fräck design istället för hög skyddsfaktor.

Får hoppas att Schumacher tar sig igenom det här och klarar sig utan allvarligare men.

Alternativt så skulle man ju kunna hävda att det gäller att kunna hantera vardagsfaror med lite nykterhet. Shumi (tragiskt självklart för honom och hans familj) är väl kanske inte den aldra mesta trygghetsknarkaren bland oss? Och att cykla i skog och berg är givetvis förenligt med risker. Klarar man inte av att leva med det så får man avstå helt enkelt. Skydd köper ingen absolut trygghet.

Jag har gett min sambo möjlighet att köra "find my ajfån" på mig så de skulle kunna pejla mig om något hände (jag vet, känns lite big brother men ok). Billig försäkring!

cola skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har gett min sambo möjlighet att köra "find
> my ajfån" på mig så de skulle kunna pejla mig
> om något hände (jag vet, känns lite big brother
> men ok). Billig försäkring!

Bra idé! Kraschade hårt i skogen på huvudet härom veckan och fick mig en liten tankeställare vad som hade hänt om jag blivit liggande.

Ja, riktigt tråkigt med schumis olycka.
Själv måste jag leta armbågsskydd efter en osedvanligt tråkig pendlarolycka i augusti.
Då hade jag på mig en ryggskyddssäck som jag fick tips om på happy. Den hjälpte till riktigt bra den med så jag slapp det värsta av att "tappa luften".

Jag cyklar sällan eller aldrig utan mobil, berättar för andra att jag skall ut och sticker inte för långt ut i obygden utan sällskap. Vet vänner i landsvägssvängen som har https://icedot.org/site/crash-sensor/ eller liknande. Det kan vara något. MEN: olyckor kommer fortsätta hända, det måste man kunna hantera.

Totalt sett bör man vara bättre skyddad med hjälm än utan vilket i min bok gör hjälm till ett smart val. I synnerhet som huvudet är det viktigaste vi har. Sen får ju var och en bedöma vilka risker man är villig att ta kontra den glädje det kan ge, i alla fall givet att ingen annan utsätts för skador eller onödiga risker.

Sen är det förstås klokt att vidta rimliga åtgärder som minskar sannolikheten för en olycka samt problemen och skadeverkningarna om olyckan är framme. Återigen är det dock en avvägning. Man kan förstås madrassera in skallen i fyra kubikmeter skumgummi. Då lär risken för huvudskador vara väldigt låg. Å andra sidan kommer man ju ha svårt att göra något som är särskilt kul.

Det aktuella fallet är som alla olyckor tråkiga, men det är väl framför allt familj, vänner och närstående som berörs. I alla fall känner jag varken mer eller mindre för personen i detta fall bara för att det är en känd person.

42Hz skrev:
> Förbjud skidåkning!

+1
Och boxning!
Och mtb
Och lvg
Och motorsport
och.... ja ALLT :-D

Vissa debattörer har ju angett riktningen däråt iaf :(

Heal fast Schumi..

Det har tydligen gjorts en del studier på amerikanska fotbollsspelare och konstaterats att mängden slag de får mot huvudet ger risker för hjärnskador. Var det inte ofarligt med hjärnskakningar?

Ödets ironi kan va hånfull, överleva ett av världens farligaste yrke för att sen ramla omkull i en skidbacke och kanske dö av det.

RN skrev:
> Var det inte ofarligt med
> hjärnskakningar?

Bara vid fall från cykel. Så länge man har en frisyr man inte vill sabotera.

json88 skrev:
> Ödets ironi kan va hånfull, överleva ett av
> världens farligaste yrke för att sen ramla
> omkull i en skidbacke och kanske dö av det.

"ramla omkull" killen åkte väl off-pist? Det är väl lite fräckare än att halka i barnbacken och sitta i rullstol resten av livet.

Hoppas han klarar sig igenom deta ivartfall..

PeterÄlvsjö skrev:
> Och kan nog få mig att köpa en ny hjälm till
> cyklingen.

Kloka ord, Classe-hjälmen har nog gjort sitt. Blir ny skogshjälm för mig med.

Stewe skrev:
------------------------------------------------------
> Tröttsamt med sådana där snorkiga
> Tille-komentarer som bara ska visa hur dryg och
> ointresserad man är. (små människor)

Tack för att du tänker på mig. Det krävs hårt arbete att bli en så liten människa som jag.

Angående Schumi är det precis lika tragiskt som alla såna olyckor.

EricR skrev:
> json88 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ödets ironi kan va hånfull, överleva ett av
> > världens farligaste yrke för att sen ramla
> > omkull i en skidbacke och kanske dö av det.
>
> "ramla omkull" killen åkte väl off-pist? Det är
> väl lite fräckare än att halka i barnbacken och
> sitta i rullstol resten av livet.
>
> Hoppas han klarar sig igenom deta ivartfall..

Precis, killen körde off pist. Det kan knappast jämföras med vanlig utförsåkning.
Hjälm ska man alltid ha. Hade tysken inte haft hjälm så hade han kanske varit död redan.

Jag har lite svårt att se kopplingen mellan tyskens olycka och MTB mer än man kan skada sig i båda disciplinerna, t.ex. genom att slå huvudet i en sten. Men den risken finns ju alltid när man rör sig i närheten av stenar (det kanske är stenarna som vi ska förbjuda?). Typ bergsklättring, vandring, orientering eller fyllepromenad hem från krogen längst otäcka trottoarkanter, osv.

Tille skrev:
> Tack för att du tänker på mig.

Inga problem, vi måste värna varandra vi cyklister...

Det krävs hårt arbete att bli en så liten människa som jag.

Det är nog lite talang också?

;-)

Tille skrev:
> Stewe skrev:
> ----
> > Tröttsamt med sådana där snorkiga
> > Tille-komentarer som bara ska visa hur dryg och
> > ointresserad man är. (små människor)
>
> Tack för att du tänker på mig. Det krävs hårt
> arbete att bli en så liten människa som jag.
>
> Angående Schumi är det precis lika tragiskt som
> alla såna olyckor.

Tille, du får tänka som Margaret Thatcher som sade följande:

Bilagor

• thatcher.PNG
    thatcher.PNG
    5.2 KB · Besök: 26
EricR skrev:
> json88 skrev:
> -----
> > Ödets ironi kan va hånfull, överleva ett av
> > världens farligaste yrke för att sen ramla
> > omkull i en skidbacke och kanske dö av det.
>
> "ramla omkull" killen åkte väl off-pist? Det är
> väl lite fräckare än att halka i barnbacken och
> sitta i rullstol resten av livet.
>
> Hoppas han klarar sig igenom deta ivartfall..

Men ramlade gjorde han oavsett vilken backe det var i, och offpist sker väl också i en backe...eller hur?

Hoppas han klarar sig...! När man kör en Ferrari i 300 knyck så antar jag att man kan se alla hinder i god tid .. ?! I Val Thorens / Meribel finns det mängder med stenbummlingar i sluttningarna, det krävs mycket snö för att täcka över dom, men kör man offpiste är det ändå en hyfsad risk att man bränner in i en stor sten just under ytan, eller att man faller och då krockar med en dold sten... speciellt om det inte är så mkt snö än, som nu tex. Trist .. !!

Vill minnas att det finns något form av sensor som ska känna av om man faller och skicka en signal och gps koordinater vid ett fall. Troligen lämpligt vid skall och nackskador. Den här tiden på året är det också bra att ta med en mobiltelefon eller t.o.m. 2. Man behöver bara skada sig lite allvarligare för att risken finns att man fryser ihjäl innan man kommer i säkerhet.

ICEdot sensor hette sensorn jag läste om

JMT skrev:
.
>
> ICEdot sensor hette sensorn jag läste om

Om du hade orkat läsa:

Atlas skrev:
... Vet
> vänner i landsvägssvängen som har https://icedot.org/site/crash-sensor/ eller
> liknande.

:)

RN skrev:
> Var det inte ofarligt med
> hjärnskakningar?

Hmmm!!! När blev hjärnskakning ofarligt??? Som väl är har man ju under senare år allt mer kommit underfund med hur skadliga slag mot huvudet, oavsett ev. avsvimning, är med risk för subtila, framtida funktionsnedsättningar som inte syns utanpå, men är nog så besvärliga för den som drabbats. Man skall ha jätterespekt för alla grader av skallskador. Alltid fräsch hjälm på för att minska riskerna så gott man kan.

Slår man i skallen iklädd hjälm med detta resultat, så spräcker man nog skallen utom alla hjälp utan.

Kämpa Schumi !

Man ska inte sätta allt för stort tillit till mobiltelefoner i skogen. Allt som oftast saknas täckning tycker jag.
Jag har egen erfarenhet av att det inte gått att ringa när man velat från både Änggårdsbergen och Sisjön här i Göteborg (en ort som jag i vanliga fall brukar betrakta som ändå hyfsat tätbebyggd). Det ser ut att vara en stapel i mottagning, men inte funkar det att ringa för det.

anders_ skrev:
> Man ska inte sätta allt för stort tillit till
> mobiltelefoner i skogen. Allt som oftast saknas
> täckning tycker jag.
> Jag har egen erfarenhet av att det inte gått att
> ringa när man velat från både Änggårdsbergen
> och Sisjön här i Göteborg (en ort som jag i
> vanliga fall brukar betrakta som ändå hyfsat
> tätbebyggd). Det ser ut att vara en stapel i
> mottagning, men inte funkar det att ringa för
> det.

Ny telefon?

Jag kan tycka att en extra obehaglig tanke i det tragiska är faktumet att S var vid medvetande och kommunicerbar en längre tid för att sedan bli sämre. Hans son måste trott att pappan först klarade sig trots allt och sedan kommer chocken smygande.

Påminner dels om Ronnie Petterssons bortgång och även Liam Neesons frus tragiska liknande olycka.

Fliken skrev:
> Jag kan tycka att en extra obehaglig tanke i det
> tragiska är faktumet att S var vid medvetande och
> kommunicerbar en längre tid för att sedan bli
> sämre. Hans son måste trott att pappan först
> klarade sig trots allt och sedan kommer chocken
> smygande.
>
> Påminner dels om Ronnie Petterssons bortgång och
> även Liam Neesons frus tragiska liknande olycka.

Kommunicerbar är en definitionsfråga... Vid medvetande var han, men han uttryckte sig inte i sammanhängande meningar och irrade mycket (som jag förstått det).

Tänkte direkt på Natasha Richardson, som även hon var rätt pigg och fräsch direkt efter olyckan och struntade i att söka vård, men som gradvis blev sämre och dog på sjukhus senare samma dygn.

Schumacher verkar ha fått vård snabbt, så det behöver ju inte gå så illa, men blödningar inne i skallen kan vara förrädiska!

Tillbaka
Topp