Schwalbe 4season vs Speedgrip?

Björndalen

Aktiv medlem
Just nu försöker jag få fram vad skillnaden är på Addix 4season (Four season) och Speedgrip, men jag kan inte hitta något annat än att Speedgrip är lite dyrare.
Vad är skillnaden? Grepp? Rullmotstånd? Nötningstålighet?

Jag hade inte frågat om det inte gällde en och samma däckmodell, Schwalbe Overland.
Om Four Season står så här:
"Extremely versatile rubber compound, specially adapted to conditions in year-round use. Plenty of grip at low temperatures, good rolling resistance at all temperatures."

Det är väl helt enkelt mer anpassat efter lägre temperaturer, och kanske har några procents trögare rull om jag ska gissa.

Jo, men det är ju enda infon som verkar gå få fram, tyvärr. Schwalbe nämner inte ens blandningen själva, annat än i samband med däckspecifikationer. R2 bikes har lite text också, men det är "typ allt".
Så i from förhoppning om att någon vet mer än såhär startade jag tråden. Däcket är klart intressant, har fått i stort genomgående bra omdömen online. Det skiljer även ett antal hundralappar på 4season och Speedgrip om man surfar runt ordentligt. Kanske bara är dumsnålt, iofs?

Konstigt att Schwalbe inte har betyg på 365 versioner (men har det på SpeedGrip). Hos 365 nämner Schwalbe bra rullmotstånd och hos SpeedGrip ingenting om rullmotstånd. Är då slutsatsen att SpeedGrip rullar sämre?

SpeedGrip har dålig grepp på blöta häll när det är kallare. Jag vet inte vad det betyder på väg.

Jo, det är ju just det. Likaså om man går in via deras hemsida och kollar översikten, då får man fram Speedgrip-specarna med "rullmotstånd" osv via infon om däcket, men samma info saknas på 4-season. Dumt.

Jag har haft ett däck med speedgrip, ett Nobby nic så min erfarenhet gäller hällar o rötter mest... Men jag tyckte det var värdelöst på vintern o i blött "före".
Jag har också haft flera olika vinter(friktions)däck, så beroende av gummits egenskaper (och mönster). Inte just Schwalbes dock, men...
Om du tänker ha däcket åretrunt så rekommenderar jag kraftigt det mest 365, om inte speedgrip.
Edit: jag tror inte däcket med 365 (365 låter som en kompromiss) är ett bra vinterdäck, men jag tror det med speedgrip är hemskt när det kryper ner mot och förbi nollan och är fuktigt.
Men det rullar säkert bättre när det är varmt och slits säkert mindre.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp