Schwalbe Big Betty Bra?

• Trådstartare Trådstartare SS
  • Start datum Start datum

SS

Medlem
Schwalbe Big Betty Bra?
Funderar på nya däck.
Schwalbe Big Betty är dom nått att ha?

Någon som ver skillnaden på dessa?

Schwalbe Big Betty Reifen GG

Schwalbe Big Betty Reifen Triple
Kör mest i Gbg (skatås)

Var kan man hitta däck billigt? Tyskalnd? Usa?

Mvh Stefan

Senast redigerad av en moderator:
Schwalbe Big Betty Bra?
GG - mjuka som mjukost...
Reifen Triple - Hårda i mitten och mjuka på sidorna, eller ar det tvärt om...?

Personligen tycker jag dom är kassa, fast det beror mera på min åkstil än på däcken själva :)
Den stora luftkammaren gör att dom kränger alldeles för mkt när man pressar däcket i kurvor. Kändes som man hade punka. Så tjejen fick mina Reifen Triple, hon är dock mkt nöjd med dom...

PS. provat "sök" funktionen?

Schwalbe Big Betty Bra?
Du har Maxxis Minion också. Tycker dom är bättre än BB, faktiskt bästa däcken jag hittills har kört med.

Fässberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Så tjejen fick mina Reifen Triple, hon är dock mkt nöjd
> med dom...
>
Var det dom du försökte kränga till mig först ;-)

Schwalbe Big Betty Bra?
Jag kör bettan som framdäck för stökig XC och tycker det funkar bra. Fat Albert funkade också bra men jag inbillar mig att jag får lite bättre grepp över hala rötter och dylikt. Kan vara psykologiskt också :)
Hur som har jag inget negativt att säga om däcken (ännu).

Schwalbe Big Betty Bra?
Fässberg skrev:
> GG - mjuka som mjukost...
> Reifen Triple - Hårda i mitten och mjuka på
> sidorna, eller ar det tvärt om...?
>
> Personligen tycker jag dom är kassa, fast det
> beror mera på min åkstil än på däcken själva
> :)
> Den stora luftkammaren gör att dom kränger
> alldeles för mkt när man pressar däcket i
> kurvor. Kändes som man hade punka. Så tjejen
> fick mina Reifen Triple, hon är dock mkt nöjd
> med dom...
>
> PS. provat "sök" funktionen?

Bredden gör att dom dämpar vädigt bra i sidled när det är stenigt. Speciellt bra på bakhjulet som man har sämre kontroll över när det gäller spårval.
Samtidigt så gör bredden att dom greppar dåligt i lera. Kör därför smalare däck fram för att behålla styrförmågan. Bakhjuls sladdar är ju bara positivt :)

Schwalbe Big Betty Bra?
SS skrev:
> Okey
> Tack för svaren.
>
> gunnar.westholm: några tips på bra smala
> framdäck?
> /Stefan

Dåligt med tips. Kør själv på Conti Vertical Protection. Men det finns säkert bättre om du vill ha lerdäck. Tror att allt annat mönstrat är bättre på lera än Big betty.
Men det beror ju helt på i vilken typ av terräng du cyklar i. Är det mycket rötter stenar och hällar så skulle jag helt klart valt Betty GG fram.

Schwalbe Big Betty Bra?
Big Betty är riktigt übergrumt sålänge det går rakt upp eller rakt ner bland rötter och stenar. I den miljön finns ingen riktig konkurrent tycker jag. Tyvärr suger kantgreppet stenhårt på hårt packad jord och liknande och det kunde vara bättre grepp i löst vid tvärnit. (ja, däcket var vänt för bra bromsgrepp). Alltså en kompromiss precis som alla andra däck men sammantaget är det helt klart ett bra alternativ om det skall rulla i stökig terräng.

Schwalbe Big Betty Bra?
BB är världens bästa däck, om det inte vore för två punkter:

- Kantgreppet är dåligt och det förvarnar inte alls innan det släpper.
- De är ganska dåliga i lera.

Schwalbe Big Betty Bra?
Ha, då var det inte bara jag som inbillade mig att kantgreppet inte var det bästa på Bettan. Tycker de tuffar på som fan rakt över saker men just kantgrepp, speciellt när det lutar snett nedåt har varit så där.

Hur breda är Minion jämfört med Bettan? Ryms de om om an får in bettan?

Schwalbe Big Betty Bra?
Minion 2.5 är smalare än Bettan så ja de ryms om Betten ryms. Men Minions i DH-version är ruskigt tunga att trampa omkring...trevliga utförsdäck dock.

Schwalbe Big Betty Bra?
Minion finns ju i storlekarna 2.35 till 2.7 men tror inte det ska vara några problem att trycka i ett par 2.7 minion om du kört med BB... dock kommer dom väga lit emer som sagt... Har för mig minion 2.7 väger n¨ågon stans runt 1.4 - 1.5 kg.... Minion 2.5 landar på 1.2kg har jag för mig.

Schwalbe Big Betty Bra?
Nokian NBX 2.3 är mitt tips på allround-däck. Grymmt stabila i "sidled" (framförallt jämfört med scheissedäcket NN) och 230 gram lättare än BB. Det ska tydligen trilla av lite dubbar då och då enligt testrapporter men alla mina sitter kvar efter både bergsåkning och ett 30-tal mil arg Gbg-terräng.
Fyra starka perkele av fem möjliga (p.g.a att jag inte har 100 koll på blötgreppet än).

Schwalbe Big Betty Bra?
Triple Compound (Reifen Triple) skulle jag rösta på de GG slits fort som attan....

Kakan: är det du eller däcken som inte har hundra koll ännu??? ;)

Schwalbe Big Betty Bra?
Tack för den Fässberg. ;-)
Jag har aldrig 100-koll..på någonting. Min strategi är att skylla på materialet.
Shopping är min nya religion, kontobeskedet min bibel och Nordstan mitt tempel.

Schwalbe Big Betty Bra?
Jag har Minion DH 2.5 både fram och bak. Tycker faktiskt inte att de är så mycket mer tungtrampade än BB om man trycker i mer luft i dem. Trots det så har de fortfarande grymt grepp.

Schwalbe Big Betty Bra?
Fässberg skrev:
> Rullmotståndet i minion beror ju oxå på vilken
> typ av gummiblandning man väljer så klart :)
>
Ja det är sant, minns dock fn. inte vilken blandning jag har på mina.

Schwalbe Big Betty Bra?
Det är 42A eller 40A som jag har. Minns fortfarnde inte riktigt. Men snart har vi konvergerat mot sanningen om vi håller på en vända till och det är ju 50% sannolikhet att det blir rätt också ;-)

Schwalbe Big Betty Bra?
Kenda är oxå ett hyggligt däck...

Just nu gillar jag följande

Maxxis Minion och Highroller när det pekar nerför..
Maxxis Wetscream när det pekar nerför och är tokigt tjock lera på banan..
Tioga Factory DH när jag kör stig hemma i gbg..

Miche: jag tror du kör på 42A :D

Schwalbe Big Betty Bra?
Fässberg skrev:
>
> Miche: jag tror du kör på 42A :D
>
Ok, då har vi fastställt det med 50% sannolikhet ;-)

Schwalbe Big Betty Bra?
Från kanske skall vara vad är bättre än BB? Svaret är formodligen en hel bunt med olika däck, men vilken annat däck är lika all-round?

Finns det inget tyskt test på det?
Fast tyska test kanske är partiska när det gäller tyska prylar? ;)

Schwalbe Big Betty Bra?
Googlade på big betty bilder och denna kom tidigt:

sjs_big_betty.jpg

Schwalbe Big Betty Bra?
Har kört med Big Betty i Delsjöterrängen i ett par år nu. Helt oslagbart däck för den typen av cykling, greppar överallt, klättrar som ett skållat troll, håller för alla steniga passager i full fart, rullar hur bra som helst på hårdpackat. Funkar även bra i blött, på hala klipphällar och rötter. Första paret jag hade var ORC blandningen, den är bra. Nuvarande paret är i Triple Compound, lite bättre i blött kanske. Ta ORC om du hittar, kantgreppet är troligtvis bättre då sidodubbarna är hårdare. Gooey Gluey är mjuka, slits fortare.

/Leo

Schwalbe Big Betty Bra?
42Hz skrev:
> Frågan kanske skall vara vad är bättre än BB?
> Svaret är formodligen en hel bunt med olika
> däck, men vilken annat däck är lika all-round?

Panaracer Rampage om du frågar Shiggy, WTB Motoraptor enligt vissa andra. Jag tänkte testa de senare nästa säsong. Inför kommande blötsäsong blir det Tioga Factory DH bak och Geax Datura fram.

Schwalbe Big Betty Bra?
Panaracer Rampage är trevligt om man vill ha en bra bit lättare däck (700g istället för 950g) som rullar bättre men är lite smalare, lite lägre dubbar och lite mindre punkatåligt.

Big Betty är najs men jag hade gärna sett lite lite mindre volym, lite tunnare sidoväggar och en bit lägre vikt, runt 800g.

Schwalbe Big Betty Bra?
42Hz skrev:
> Från kanske skall vara vad är bättre än BB?

Det är ju det tråden jag länkade till handlar om. :P Kenda tycker jag är bättre, speciellt kantgreppet.

Schwalbe Big Betty Bra?
Fredrik Larsson skrev:
> Big Betty är najs men jag hade gärna sett lite
> lite mindre volym, lite tunnare sidoväggar och en
> bit lägre vikt, runt 800g.

Schwalbe Fat Albert 2.35", ~750gram.

/Leo

Schwalbe Big Betty Bra?
Tycker det är lite märkligt att så få nämner Schwalbe Nobby Nic? Mycket lättare än BB (635 g för 2,4") och stor luftkammare. Vad är det som gör att ni hellre väljer BB än NN?

/Nikke

Schwalbe Big Betty Bra?
breezer: BB tål mycket mer. Det är inget racedäck för XC, men håller däremot för både hård AM, freeride och alperna. Största fördelen är däckets stora volym och gummiblandningen som greppar riktigt bra. Nobby Nic däremot är för tunt för den steniga Göteborgsterrängen tycker jag. Även Fat Alberts tunna sidoväggar tar stryk bland vassa stenar och annat. Men det beror helt klart på hur och var man kör, visst funkar det med lättare däck också om man tar det lite lugnt.

/Leo

Schwalbe Big Betty Bra?
Är det gamla nyheter att BB bla. finns i DH och tubeless versioner?:

"New. SnakeSkin side walls. Very stable and now lighter for up-hill.

New. Now also in Tubeless and extra-strong Downhill version."

http://www.schwalbe.de/gbl/en/bicyc...ereich=5&tn_mainPoint=Fahrrad&tn_subPoint=MTB

Är det gamla nyheter att NN 2.4 finns i snakeskin version?:

"New. Width 2.4? now with SnakeSkin side wall. Fit for full-on Enduro."

http://www.schwalbe.de/gbl/en/bicyc...kt=32&ID_Produktgruppe=12&ID_Einsatzbereich=5

Schwalbe Big Betty Bra?
Pelle Hå skrev:
>
> Panaracer Rampage om du frågar Shiggy, WTB
> Motoraptor enligt vissa andra. Jag tänkte testa
> de senare nästa säsong. Inför kommande
> blötsäsong blir det Tioga Factory DH bak och
> Geax Datura fram.

Var hittar du det där Geax Datura däcket, och varför väljer du det fram?

Schwalbe Big Betty Bra?
Fluffberg: Finns på Crc. Det ska vara ett bra blöt/allround däck på ca 750 gram. Tyckte det kunde vara kul att testa. Har inte hittat så många recensioner på det men en snubbe som tidigare kört Panaracer Fire FR och Highroller 2.35 har gått över till detta (och är nöjd), så det låter bra i mina öron.

Tillbaka
Topp