Schwalbe Nobby Nic addix vs Magic Mary addix

jparacing

Ny medlem
Hur ställer sig dessa modellerna mot varandra vad gäller rullmotstång och grepp i vått och tort m.m?

Jag kör Nobby Nic addix speedgrip 27.5 × 2.8 på min trek fuel, och är överlag väldigt nöjd med greppet och rullmotståndet.
Men aningen mer bett på blöta stenar och rötter skulle sitta fint eftersom jag kör uteslutande skogsbröt och stig med endast korta transporter på väg.

Gällande lufttryck, har jag funnit att 1.3-1.4bar är lagom för min åkning om fälgarnas liv ska vara någorlunda tryggat med schwalbe's harmlösa stomme.

Att sen magic mary finns i addix soft, gör inte suget att testa mindre.
Skulle vara intressant om någon testat speedgrip mot soft.

Obs, jag ställer frågan allmänt och inte bara för 27.5 plus.

glitch

Aktiv medlem
Har gamla gummit ett trail och ett pacestar på mina 2.8or och kör ett soft addix magic mary fram på den andra cykeln i 2.35

Upplever Mary som väldigt lättrullat och med märkbart bättre grepp o väta än Nic trots lägre volym men har inte testat speedgrip.

Stervelo

Aktiv medlem
Nobby nic är ganska hemskt tycker jag, precis som hans dampf, bristen på kantdobbar är brutal, och de där mittemellandobbarna gör att du inte vet var du har däcket, det bara "rullar" ovanpå löst på hårt. Magic Mary är grymt, förutom rullmotståndet som är brutalt, men det är med gamla gummina, inte addix. Addixen verkar ju väga 200 gram mindre än gamla trailstar MM, mina 26or vägde över 900 gram. nu väger 27.5 precis över 800? Har Magic Mary blivit en softis?

sdx

Aktiv medlem

JTF

Ny medlem
sdx sa:
JTF sa:
Fick hem ett par färska Schwalbe Nobby Nic Evo SnakeSkin Apex ADDIX Speedgrip 27.5 x 3.0 idag från https://www.bike-components.de/en/S...pex-ADDIX-Speedgrip-27-5-Folding-Tyre-p57249/

Uppgiven vikt av Schalbe är 1010 gram, och här kommer min viktrapport:

Däck nr 1 -> 1050 gram :-(

Däck nr 2 -> 974 gram :-)
Dom är inte bra när det är berg eller rötter som är våta dom släpper okontrollerat.torrt då funkar dom men ej på väta.
Har du provat Addix 3.0-tum alltså?

sdx

Aktiv medlem
JTF sa:
sdx sa:
JTF sa:
Fick hem ett par färska Schwalbe Nobby Nic Evo SnakeSkin Apex ADDIX Speedgrip 27.5 x 3.0 idag från https://www.bike-components.de/en/S...pex-ADDIX-Speedgrip-27-5-Folding-Tyre-p57249/

Uppgiven vikt av Schalbe är 1010 gram, och här kommer min viktrapport:

Däck nr 1 -> 1050 gram :-(

Däck nr 2 -> 974 gram :-)
Dom är inte bra när det är berg eller rötter som är våta dom släpper okontrollerat.torrt då funkar dom men ej på väta.
Har du provat Addix 3.0-tum alltså?
Spelar ingen roll vilken bredd man har på däcken då länge gummiblandingen är den samma.
Dom släpper inte så länge det går rakt men börjar det svänga med hala rötter stenar då är dom hala.

JTF

Ny medlem
sdx sa:
Spelar ingen roll vilken bredd man har på däcken då länge gummiblandingen är den samma.
Dom släpper inte så länge det går rakt men börjar det svänga med hala rötter stenar då är dom hala.
Trodde bredden spelade en jäkla roll från t.ex. 2.35 till 3.0 eftersom man kan ha avsevärt lägre lufttryck -> större avtryck -> mer gummi i marken.
Men det är bra, då vet jag nu att bredden och lufttrycket inte spelar någon roll...

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Stervelo sa:
Nobby nic är ganska hemskt tycker jag, precis som hans dampf, bristen på kantdobbar är brutal, och de där mittemellandobbarna gör att du inte vet var du har däcket, det bara "rullar" ovanpå löst på hårt. Magic Mary är grymt, förutom rullmotståndet som är brutalt, men det är med gamla gummina, inte addix. Addixen verkar ju väga 200 gram mindre än gamla trailstar MM, mina 26or vägde över 900 gram. nu väger 27.5 precis över 800? Har Magic Mary blivit en softis?
Tycker hans dampf funkar fint som bakdäck på höst och vinter och kantdobbar finns väl i allra högsta grad?

Stervelo

Aktiv medlem
Kantdobbar finns, men inget grepp, däcket är runt, med dobbar överallt. det blir ingen "spets" på kantdobben så den får grepp när det är löst över hårt. Åkte med guide i spanien, nära barcelona, och fick en 150 mm slag hoj, med Hans Dampf bak. Ganska läskigt, men det var hårt under, och lite löst ovanpå, som tur var hade jag ett maxxis dhf fram som gick att lita på.

I svensk skog på klippor och rötter kan det fungera fint, men det hamnar inte på en hoj som jag har ogillar skarpt att det "rullar ovanpå" när det är löst ovanpå hårt, sommarstigar.

Nu kör jag maxxis dhr2 bak höst/vår, sommar blir det vittoria g+ morsa, som är relativt lättrullat, men med kantdobbar med bett. Fram ett HR2, 3c, hela året. Kalaskombo tycker jag. Men vi värderar alla olika saker, och ingen har mer rätt än någon annan. :)

Stervelo

Aktiv medlem
Läste vidare i bilden Sixten F lade upp och de gnäller på deras dåliga punkaskydd. Så, MM har blivit "lättrullat" men dåligt punkaskydd, då är det inte samma däck längre. Väl? Körde MM trailstar både fram och bak ett tag, med slang, låga tryck helt möjligt utan att få punka en enda gång.

Makten

Aktiv medlem
Ganska förvånande hur lätta MM är i EVO-casingen. Är de lika studsbolliga som NN?
Misstänker att svaret är nej eftersom det är rätt många aggrocyklister som kör just MM.

sdx

Aktiv medlem
JTF sa:
sdx sa:
Trodde bredden spelade en jäkla roll från t.ex. 2.35 till 3.0 eftersom man kan ha avsevärt lägre lufttryck -> större avtryck -> mer gummi i marken.
Men det är bra, då vet jag nu att bredden och lufttrycket inte spelar någon roll...
Tycker att du skall bli sierska du vet inte vilken bredd jag har på mina NN men det skiljer 0.4 tum om du vill så kan jag översätta det i mm sen att jag kör med 0.8 bar i ringtryck så skillnaden är jätte stor.

Crossmax

Aktiv medlem
Stervelo sa:
Jämför du verkligen SnakeSkin mot SnakeSkin? 900 gram 26'or låter som SuperGravity casing?

Makten: samma sak där, de som kör aggro kör nog med SG och inte SS-casing.

JTF

Ny medlem
sdx sa:
JTF sa:
sdx sa:
Tycker att du skall bli sierska du vet inte vilken bredd jag har på mina NN men det skiljer 0.4 tum om du vill så kan jag översätta det i mm sen att jag kör med 0.8 bar i ringtryck så skillnaden är jätte stor.
Du borde också bli sierska eftersom du på förhand dömt ut 3.0 utan att ens ha provat dem. Men ja just det, bredden spelade ju ingen roll skrev du ju, så att du över huvud taget antyder att du rullat omkring på 2.6:or har ju ingen betydelse.

Crossmax

Aktiv medlem
Jag fick hem mitt efterlängtade Magic Mary 2.6" idag. Väger 1013 gram (1000 g angiven vikt) och blåste direkt upp till 2.6" på 35 mm breda fälgar.
D6WkqRb3RZe8i4P5GpFCzg.jpg

5IHhRg2wRx2njLq6MXEFKA.jpg

Stervelo

Aktiv medlem
Crossmax sa:
Stervelo sa:
Jämför du verkligen SnakeSkin mot SnakeSkin? 900 gram 26'or låter som SuperGravity casing?

Makten: samma sak där, de som kör aggro kör nog med SG och inte SS-casing.
Hoppsan, du har helt rätt, de är listade som 795 gram, jag som blandat ihop något.

Stervelo

Aktiv medlem
Vet någon om kritiken på punkaskyddet för MM i tyska testet i tråden gällde slang eller att däcket skärs sönder, eller att det slår igenom lätt mot fälg? Allt det där ger punka.

zinkpasta

Aktiv medlem
Nu har jag bara kört nya MM fram (Addix, Snakeskin) men det verkar iaf hålla lika bra eller bättre än gamla Trailstar Snakeskin (kör slanglöst och ~1.5 bar), och framförallt stannar siddobbarna kvar!

taxner

Medlem
Hur stor skillnad i grepp är det mellan Nobby Nic Addix Evo 2.35 och 2.6? Har precis fått en ny hoj med dessa däck på. 27.5 däck. Vet inte om jag ska låta tjejen få dessa och skaffa fetare direkt eftersom trenden verkar vara att köra på mer gummi 2018. 2.5-2.8 däck... Jävla trender. Tycker de 2.35 nobbys som sitter på ser feta ut så det räcker till!

Bergets

Medlem
lånar tråden

jag har kört ca 5 runder i skogen med min Vitus mtb, sist stod jag på huvudet i ett rätt tekniskt parti, bakhjulet tappade helt greppet i slutet på baken och det blev en liten reva i sidewallen vilket resulterar i att däcket tappat formen (Nobby Nic)

jag sitter nu och funderar på ifall jag ska köpa samma däck eller ta Magic Mary ist jag cyklar egentligen rätt lite downhill utan det blir 99% trail/stig
är MM helt fel val?

jonte987

Aktiv medlem
Mm är vanligare fram. Du kan fundera på hans dampf bak men allt går.
Jag hade inte orkat med det om jag bara kört stig men jag orkar ännu mindre byta så frågan är hur lite downhill du kör

Crossmax

Aktiv medlem
MM (så länge vi pratar SnakeSkin och inte SuperGravity) rullar tillräckligt bra på stig för att kunna användas både fram och bak IMO.

SGS

Aktiv medlem
Vad har du för däck fram? NN där med?

Många stigcyklister (och andra med för den delen) kör med olika däckmodeller fram/bak. De flesta brukar däremot i de fallen använda det greppigaste däcket som framdäck. På detta sätt kan man då kombinera ett lättrullat däck bak, för rullmotståndets skull, med ett rejält grepp fram, där det generellt gör störst nytta. Även om ett bakhjulssläpp kan vara nog så otäckt så är ett framhjulssläpp oftast många resor värre.

Bergets

Medlem
Vad har du för däck fram? NN där med?

Många stigcyklister (och andra med för den delen) kör med olika däckmodeller fram/bak. De flesta brukar däremot i de fallen använda det greppigaste däcket som framdäck. På detta sätt kan man då kombinera ett lättrullat däck bak, för rullmotståndets skull, med ett rejält grepp fram, där det generellt gör störst nytta. Även om ett bakhjulssläpp kan vara nog så otäckt så är ett framhjulssläpp oftast många resor värre.
fram sitter där redan MM

(och det är SnakeSkin)

Senast ändrad:

SGS

Aktiv medlem
fram sitter där redan MM

(och det är SnakeSkin)
OK!

Personligen hade jag valt Hans Dampf ełler Rock Razor bak i ett sådant fall, men det är inte jag som ska cykla på den. Känner du att du vill vara så säker på greppet du bara kan bli, inom rimlighetens gränser, så testa för all del MM!

manneblask

Aktiv medlem
Har kört MM både i gamla Trailstar och nya Addix både fram och bak utan problem på stig (även SuperG) med okej rull för den typ av cykling jag gillar. Är en av mina favoritkombos all-around greppmässigt.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer