schysst HT-ram till rimligt pris sökes

orienteraren

Ny medlem
Är på gång att bygga en HT men saknar fortfarande ramen. Åkte igenom Tyskland men hittade inget jag fastnade för, hittade inget som matchade mina kra, nämligen dessa:

- Helst ett pris på 2000-2500, absolut max ligger på 3000
- Gaffelslaglängd som ska passa bör vara 80-105mm
- Fäste bör BÅDE V-broms och disc-broms
- utbytbart växelöra
- inget nonamemärke så att det ska gå att reklamera/få tag i växelöran även om 3 år
- helst en vikt på <1600
- storlek 16,5"-17" (jag är 175cm)

Har kikat på en GT Zaskar som jag hittat för 3000 och den uppfyller dessa krav men har fått mkt blandad kritik, en hel del rosor men samtidigt är det många som har knäckt ramen och GT har inte verkat vara särskilt schyssta när det gäller knäckta ramar. Ett plus är om det går att "klämma o känna" på ramen (mao i butik i Sverige). Någon som har något att rekomendera?

Jag har en GT Zaskar Race som jag kan sälja ramen löst på. bild finns i min profil. då får du med styrlager, sadelstolpe och framväxel om du vill. Passar mig perfekt som är 174cm. Priset för den blir en 1800-2000kr beroende på hur snabb affären blir och så.

Båda dessa ramar ser fina ut, har kikat lit på ditt alternativ 1 men det är ett för mig helt okänt märke förutom att det tipsats om den ramen i någa trådar här på happy, och märket i alternativ 2, FAT? har ajg aldrig hört talas om, så då vet man inte hur de ligger kvalitetsmässigt, och om man skulle få problem om 2 år, finns märket kvar då? Och hur lätt är det att fixa ett nytt väcelöra till en FAT om 3 år? Därav vill jag helst hålla mig till lite mer etablera märken.

FAT är väll desamma som Ghost sägs det. men igentligen, passa på o köp på dig 2 öron extra eller nått, så slipper du oroa dig, finns det inga mer öron kvar eller om märket inte ens existerar slängre när du bara har ett extra öra kvar. rita av det du har o skicka ritningen till deleriurhanger.com eller vad adressen var (finns i länkbibiolteket/butiksrecentionerna) och de kan nog fixa en nytt. har i alla fall läst nått på detta forum om att nån av alla de växelörontillverkarna som finns kan göra så.

ska du ha nytt, så är det hyffsat svårt o finna nått riktigt fint för de pengarna.begagnat, då äre en annan femma. men gianten är väll ett alternativ. treks 8000 eller om det till o med var 8500 ram ska ju gå att få för under 4000 den me.problemet var att ditt max ligger på 3000

orienteraren skrev:
-------------------------------------------------------
> Båda dessa ramar ser fina ut, har kikat lit på
> ditt alternativ 1 men det är ett för mig helt
> okänt märke förutom att det tipsats om den ramen i
> någa trådar här på happy, och märket i alternativ
> 2, FAT? har ajg aldrig hört talas om, så då vet
> man inte hur de ligger kvalitetsmässigt, och om
> man skulle få problem om 2 år, finns märket kvar
> då? Och hur lätt är det att fixa ett nytt väcelöra
> till en FAT om 3 år? Därav vill jag helst hålla
> mig till lite mer etablera märken.

Både Fat och Radsport Bornmann som har No Saint ramarna är väl etablerade handlare i Tyskland. Har svårt att tänka mig att de skulle försvinna de närmsta åren då de har hållit på ett tag i synnerhet Radsport Bornmann. Det är väl ungefär lika troligt som att Cykloteket skulle försvinna de närmsta tre åren. Skulle inte oroa mig för det. Vidare så får båda märken fina recensioner i tyska cykeltidningar samt att de har stora annonser i tyska Bike vilket ju tyder på att saker och ting funkar ekonomiskt för de.

Men är du orolig så beställ två växelöron då på en gång som Baltazar säger.

Om tre år vill du säkert ändå byta ram igen ;)

/C

Har läst och begrundar. Men Baltazar, om 3000 är för låg budget, ponera att man går upp till 4000 eller 5000, vad komemr man upp i för grejer då? Har kikat lite på en easton whiskey pete också o den ligger ju strax under 5000 på cykelcity, men för dom pengarna måste man väl nästan va i närheten av någon av Kleins billigate ramar?

- Helst ett pris på 2000-2500, absolut max ligger på 3000 - Check
- Gaffelslaglängd som ska passa bör vara 80-105mm - Högst troligt
- Fäste bör BÅDE V-broms och disc-broms - Check
- utbytbart växelöra - Check
- inget nonamemärke så att det ska gå att reklamera/få tag i växelöran även om 3 år - Eh noname i mina ögon förvisso, men borde inte innebära några problem
- helst en vikt på <1600 - Inte enligt sidan, men kanske är för annan storlek? - Kolla
- storlek 16,5"-17" (jag är 175cm) - Borde vara lugnt
- Ett plus är om det går att "klämma o känna" på ramen (mao i butik i Sverige). - Check

Sedan vet jag inte hur bra grejerna är, men billigt blir det. Fast du kanske ville ha dyrare grejer eller redan äger alla "tillbehören" - så fall är tipset kass.

hussar_ramkit.jpg

Vi har i år utökat vårt MTB-sortiment med en spännande nyhet: ett raceinspirerat ramkit från Amoeba. Alla delar är klassade som Raceproven vilket innebär att de gott och väl tål att tävlas med. Kitet innehåller:
- Ram i 6002 T6
- aluminium (1750 gram)
- Styre tillverkat med 3D-teknik, i 6002 T6-aluminium
- Styrlager med semiintegrerade lagerskålar med nållager
- Styrstam i 6002 T6-aluminium, 100 grader, 90/100/110 mm
- Sadelstolpe med 3D-konstruktion, i 6002 T6-aluminium
- Sadel med matchande design.

Pris: 2,790.00 kr (På cykelcity)

Men helt ärligt den där reklampelaren kan väl ingen hoja runt på? Oavsett hur bra den är så är den ful som stryk och bilden borde genast tas bort då man kan få ont i ögonen ;)

/C

orienteraren skrev:
> Har läst och begrundar. Men Baltazar, om 3000 är
> för låg budget, ponera att man går upp till 4000
> eller 5000, vad komemr man upp i för grejer då?
> Har kikat lite på en easton whiskey pete också o
> den ligger ju strax under 5000 på cykelcity, men
> för dom pengarna måste man väl nästan va i
> närheten av någon av Kleins billigate ramar?

för lite o för lite, alltså, det är svårt o säga om 3000 är för lite. men det är inte många etablerade märken som säljer bra ramar för under 3000 kr. finns dock undantag.
men ta t.ex. Nosaint ramen, o för den delen FAT ramarna, för de priserna kan du inte få många lika lätta o fina ramar. köper du t.ex. en klein, visst får du en fin ram, men du betalar väldigt mycket för att det står Klein på rören :D

sen whiskey pete, det är ny lika mycket "noname" som nosaint o FAT, för den ramen är ju precis som cykelcitys columbus ramar, en ram de köper färdig från tillverkare o sen sätter sitt eget namn på.

sen utan att kolla priserna, men är inte Klein ett märke där ramarna är rätt dyra? har de nån ram för under 5000 kr? ställer mig mycket tveksam, och om det finns, hur bra är den då?

Airborne Liberator är jag själv sugen på. Cyclecomponents hade den tidigare för omkring 3500 om jag inte minns fel. Den går att få tag på för 200 euro på nätet.

Bilagor

• Airborne Liberator.jpg
    Airborne Liberator.jpg
    50.2 KB · Besök: 21
Jonas: Jag har hittat den där själv och blev intresserad, sökte runt lite och hittade flera avskräckande bilder på ramar som var spruckna och av, en hade gått av både på toppröret och diagonalröret några cm bakom svetsfogarna.

Baltazar: Jag hade fått för mig att Easton Whiskey Pete kom från styre/satdelstoplstillverkaren Easton men där verkar jag tydligen ha fel.

O det där med en Klein, det är väl drömmen fast den antagligen inte blir sann än på några decennier, men jag skall begrunda tips och åsikter och så får vi se vad jag kommer fram till.

orienteraren skrev:
> Jonas: Jag har hittat den där själv och blev
> intresserad, sökte runt lite och hittade flera
> avskräckande bilder på ramar som var spruckna och
> av, en hade gått av både på toppröret och
> diagonalröret några cm bakom svetsfogarna.
>
> Baltazar: Jag hade fått för mig att Easton Whiskey
> Pete kom från styre/satdelstoplstillverkaren
> Easton men där verkar jag tydligen ha fel.
>
> O det där med en Klein, det är väl drömmen fast
> den antagligen inte blir sann än på några
> decennier, men jag skall begrunda tips och åsikter
> och så får vi se vad jag kommer fram till.

Med det menas väl bara att den är byggd på Easton-rör? Eller misstarg jag mig?

/C

orienteraren skrev:
> Jonas: Jag har hittat den där själv och blev
> intresserad, sökte runt lite och hittade flera
> avskräckande bilder på ramar som var spruckna och
> av, en hade gått av både på toppröret och
> diagonalröret några cm bakom svetsfogarna.

Asså, sånt skit - du får jag be om ursäkt för tipset... :-P

> Baltazar: Jag hade fått för mig att Easton Whiskey
> Pete kom från styre/satdelstoplstillverkaren
> Easton men där verkar jag tydligen ha fel.

Den loggan som sitter därpå är ju den som många brukar ha i mindre format på sina ramar för att visa att det är Eastonrör (tex Avanti har små sånna loggor på överröret har jag för mig). Snyggt trick att blåsa upp den loggan enormt och få en att tro att det är Easton som bygger den.

Det är väl ren noname. Men ryktet säger väl att det är en fin ram oavsett. En vän har en och han är nöjd.

> O det där med en Klein, det är väl drömmen fast
> den antagligen inte blir sann än på några
> decennier, men jag skall begrunda tips och åsikter
> och så får vi se vad jag kommer fram till.

Man skall inte förakta drömmar och glädjen att äga saker man längtat efter, oavsett om dom är så mycket bättre än konkurrenterna eller inte.

Jonas, aha då har jag gått på "bluffen" med hull o hår, jo det stämmer att avanti competitior finns som "eastonmodell", bara ett fult försäljningstrick mao. Där dalade aktierna för den ramen rejält i mina ögon.

O vad gäller drömmar, jo det är inget man ska förakta, även om man efter ett tag ser det som "naturligt" att äga/ha genomfört något

Jag har en easton whiskey pete, kanske lite fult försäljningstrick men de kör ju samma på columbus cyklarna. Tycker ramen är skitbra, finns inget å klaga på.

Försökte ta reda på va de var för ram, det enda jag hittade efter lite letande vara att ridley har en ram som är exakt likadan gjord i Easton Ultralite, ridley tiger. Har ingen aning om det är samma, någon som vet?

Senast redigerad av en moderator:
sen kan man ju alltid fråga sig vad "noname" är och om det verkligen innebär nått negativt. står en väl etablerad handlare bakom ramen, så är det ju inte längre lika "mycket" noname eller vad man ska kalla det.

ta t.ex. Ghost, de har ju börjat bli rätt stora nere i tyskland, de har team o allt. sägs vara exakt samma ramar som FAT, alltså köpt från samma fabrik. skulle inte heller förvåna om de är svetsade i samma fabrik som något stort märke. det som skiljer sämre hojjar mot finare hojjar är ofta att det är finare rör i de dyrare märkeshojjarna, MEN numera finns det ju många "noname" som även har fina rör. skillnaden är att när en känd tillverkare kan ta 6000 för en ram, så kan en mindre känd kanske bara få ut 4000, fast det är exakt samma ram, bara andra dekaler.

Baltazar: det kan skilja på tolleransnivåer på sådana ramar också. Om den taiwanesiska fabriken eller vad det är inte är så duktiga säljer de sina ramar med små fel på till andra mycket billigt kanske. vem vet? (Bara spekulationer)

ja vem vet. men känns ju lite underligt att någon skulle finna sig eller våga sälja ramar med bra garantier, om de nu vore felaktiga eller ha låga tolleransnivåer.

kaijan:
jag har INTE den fat ramen som länkas i ovan, jag har deras finaste ht ram, den med scandiumrör i, den är jag förövrigt VÄLDIGT nöjd med hitils, styv och kvick.

appropå vxlöron är det ingen konst att göra själv om man har lite allhanda kunskaper.

timshtxscandium.jpg

så ser min ram ut.. det är en 06a.

kaijan:
jag har INTE den fat ramen som länkas i ovan, jag har deras finaste ht ram, den med scandiumrör i, den är jag förövrigt VÄLDIGT nöjd med hitils, styv och kvick.

appropå vxlöron är det ingen konst att göra själv om man har lite allhanda kunskaper.

timshtxscandium.jpg

kaijan:

timshtxscandium.jpg

Tillbaka
Topp