Scott ångest

Scott ångest
I en annan tråd nämndes det att Start Fitness har grymma erbjudanden på Scott 2017års modeller.

Sitter nu och funderar på vilken jag ska ge mig på.

Spark Plus med den nya ramen eller Genius med den gamla ramen.

Hade först tänkt mig en cykel med 150mm Travel, och då ligger ju Genius rätt till.

Det som sätter griller i huvudet är att Sparken med nya ramen fick väldigt fina recensioner. Just plus:en har 130mm.

Är Genius en omodern cykel i 2017 års modell?

Jag kommer att åka mest i Göteborgs området Ängårdsbergen osv. men skulle gärna se att jag kan ta med cykeln då dottern och jag åker till Vallåsen, hafjell, Åre osv. På lite park åkning.

Någon som har några tankar kring detta?

Jag är 171cm (korta ben) och har försökt jämföra geometri men känner att jag kan för lite.

Det är väl dessa ramarna som det står mellan. Samtliga råkar vara contessa.

Spark Plus (130mm framdämpare)
Genius Plus (140mm framdämpare)
Genius (150mm framdämpare)

Scott ångest
Hmm...

Valet står nog mellan Spark Plus och Genius.
Spark Plus funkar bra överallt i lagom stigfart. Du tar dig ner i t ex Åre utan problem men det kanske inte går så fort som du önskar..
Spark Plus har även den fina egenskapen att du kan köpa ett hjulset och konvertera den till en Spark 900 om du känner för det.

Genius är lite flackare och funkar överallt men kräver lite högre fart för att komma till sin rätt pga att den är flackare. Den tar dig ner överallt i Åre inklusive DH-spåret men trivs nog bättre på lite mindre brötiga leder än just DH-spåret...
Den kan nog kanske kännas en aning seg på en vanlig stig men öka farten där och den blommar upp..

Jag skulle ha valt Genius pga personliga preferenser.

Scott ångest
Plush sa:
Hmm...

Valet står nog mellan Spark Plus och Genius.
Spark Plus funkar bra överallt i lagom stigfart. Du tar dig ner i t ex Åre utan problem men det kanske inte går så fort som du önskar..
Spark Plus har även den fina egenskapen att du kan köpa ett hjulset och konvertera den till en Spark 900 om du känner för det.

Genius är lite flackare och funkar överallt men kräver lite högre fart för att komma till sin rätt pga att den är flackare. Den tar dig ner överallt i Åre inklusive DH-spåret men trivs nog bättre på lite mindre brötiga leder än just DH-spåret...
Den kan nog kanske kännas en aning seg på en vanlig stig men öka farten där och den blommar upp..

Jag skulle ha valt Genius pga personliga preferenser.

Genius 2017 är inte flackare än Spark 2017..

Tvärtom!

Scott ångest
Har ni kollat att de skickar till Sverige? Letade för nåt år sen lite Scott i UK och en hel del sålde inte just Scott (och Trek) till Sverige.

Scott ångest
Rea.png

2017 Spark Plus har faktiskt flackare HA än 2017 Genius Plus / Genius 700. Jag klickade hem en https://www.startfitness.co.uk/cycl...0-plus-womens-mountain-bike-black-249715.html
2017_Spark_710_Plus_geo.png

2017Genius700PlusGeo.png

2017Genius700Geo.png

Senast ändrad:
Scott ångest
Det blir nog en Spark 720plus den ligger inom budget. Tror jag skulle oroa ihjäl mig om jag köper en 710 ?

Så en fråga om storleken.

Det verkar som om Medium borde vara mitt val. Låter det vettigt? Även med taxben?

Scott ångest
Freddan_mg99 sa:
Det blir nog en Spark 720plus den ligger inom budget. Tror jag skulle oroa ihjäl mig om jag köper en 710 ?
Så en fråga om storleken.
Det verkar som om Medium borde vara mitt val. Låter det vettigt? Även med taxben?
CF-ram är väl inget att vara rädd för? Scott HMF Carbon är väl en förkortning för hard mother fucker om jag inte är helt ute å cyklar? Jag litar mer på CF än alu om jag skall vara ärlig.
Storleksmässigt skulle Jag säga S 155-165 cm, M 165-175 cm L 175-185 cm.
Spark Plus har rätt långa sadelrör ändå, M med 440 mm och L med 490 mm.
Hur högt sitter du när du sitter och trampar effektivt? Mät din sadelhöjd, från centrum vevparti till topp av sadel.
Kan bli ont om plats för droppern med Large ram, M levereras med 125 mm dropper, L med 150 mm.
Lägsta sadelhöjd (droppern max ute) blir väl M ca 66,5 cm och L ca 74 cm. Med kortare droppern på L blir det ca 71,5 cm.

Senast ändrad:
Scott ångest
Nyfiken - vad köpte du och med vilket tänkt användningsområde?

På vilket sätt skiljer sig Contessamodellernas geometri mot herrvarianten?

Scott ångest
Bele sa:
Nyfiken - vad köpte du och med vilket tänkt användningsområde?

På vilket sätt skiljer sig Contessamodellernas geometri mot herrvarianten?
Exakt samma ram dam/unisex/herr. Men damfärg finns inte i XL.

Tidigare i denna tråd hittar du:
- Länkar till Scott 2017 datablad
- Bilder på geo
- Bild på de CF cyklar som är på rea
- Länk till min Spark Plus

Användning? Xc/stig. Kanske med både 27.5x2.8" och 29x2.4" hjul i framtiden?
Byter iaf. till NW fram och större kassett, plockar bort framvxl och TwinLock. Fyra sladdar till styret räcker, behöver inte sju. Kapar lite vikt. Får plocka isär cykeln och väga delarna.

Scott ångest
Cykelkraft gör vad de kan för att förvirra en. Till modellen finns en länk med följande innehåll

"Mer om Scott Contessa Active-serien
Scotts Contessa-serie innehåller 27,5"-mountainbikes anpassade för motionerande tjejers fysiska förutsättningar. De har ett kortare och mer sluttande överrör vilket ger en mer ergonomiskt anpassad sittställning för tjejer. En bättre sittställning ger bättre kraftöverföring till pedalerna, och minskar oönskad påfrestning på axlar, rygg och nacke.

Utmärkta för motion och enklare träning
Smalare styre, tjejspecifik sadel och anpassade ergnomiska handtag/reglage som avlastar och ger optimal komfort och kontroll
Växlar, bromsar andra slitdelar kommer från världsledande tillverkare"

Som du skriver skiljer inte ramen alls. Det enda jag kan hitta är att sadeln är en damvariant och handtagen ska vara en kvinnovariant. Sadeln skulle möjligen kunna ha betydelse. Har du någon koll på skillnaden mellan Syncros XR1.5 Women, titanium rails och Syncros XM1.5 / Titanium rails?

Eftersom du köper den antar jag att du tycker att priset är riktigt bra. Stämmer det?

Är den overkill för Järvafältet och Lida loop?

Jag är 179 cm lång och har förhållandevis långa ben. Min Scott racer är strl M (54 cm), likaså mina crossar. Bikefit gjorda på alla och storleken är rätt. Borde jag ändå välja L enl din rekommendation ovan?

Scott ångest
Det som brukar skilja herr och dammodeller, förutom färgen, är sadel och shimsning av dämparna.
Scott spark är inte optimal fär änggården, om du inte tänkt hålla dig på gruset, och direkt olämplig för hafjell och Åre. Plusdäck gör ju inte saken bättre. Köp nåt annat.

Scott ångest
Bele sa:
Eftersom du köper den antar jag att du tycker att priset är riktigt bra. Stämmer det?
Jag är 179 cm lång och har förhållandevis långa ben. Min Scott racer är strl M (54 cm), likaså mina crossar. Bikefit gjorda på alla och storleken är rätt. Borde jag ändå välja L enl din rekommendation ovan?
Jag trodde att vi pratade om Spark och inte Contessa Active?
cunt.png

2017-2018 års Spark är Spark, de har samma ram / mått / vinkar / geometri oavsett om den har tilläggsnamnet "contessa" eller inte. Oavsett hjulstorlek och material i ramen.

Overkill? Det går väl att cykla på det mesta? En XC-race HT eller FS med 100 mm slaglängd. Eller en mera stigoptimerad HT eller FS med 110-130 mm slaglängd. Det beror väl på vad man prioriterar och vill cykla på. Jag cyklar i Lida, Hellas etc. både med xc ht och stig fs, det går väl ungefär lika fort på båda, men lite olika upplevelse och komfort.

Jag gillar Spark Plus i CF för att den är allround, rätt modern, ganska lätt. Gillar att det är 130 mm slaglängd fram och att 29" hjul får plats. Vikten 12,8 kg inkl. dropper, plushjul och 2x11 är helt ok, går att banta ner om man vill använda den mer för motionslopp som Lida Loop, HHXC etc.

Prisvärd? Absolut för 2278 EUR, Cykelkraft säljer den på rea för 35 K, katalogpriset var 47 K när det begav sig. För 47 K finns det bättre alternativ.

Med 179 cm är Large rätt storlek. Utan tvekan.

Scott ångest
Jag gillar Spark Plus för att det är en Spark 900 med:

- 130 mm istället för 120 mm gaffel. Det blir ½° flackare HA och lite längre hjulbas, lite mindre BB-drop (-36 mm jmf med -43 mm). Vilket enligt mig passar utmärkt i den rotiga och steniga terrängen i Lida/Hellas som jag trampar runt i. Spark 900 har relativt låg BB-höjd jämfört med andra 29" FS i klassen.
- Boost-hjulen 584x35 mm och 2,8" däcken som levereras med cykeln är användbara, de går även att sälja om man föredrar 29". Scale 900 levereras med 622x25 mm hjul och jag anser att 25 mm är för smalt för Lida/Hellas terräng. Så vill man som jag ha 622x30 mm hjul får man byta hjul oavsett.
- Spark Plus levereras med 740 mm styre, jämfört med 720 mm på Spark 900. Jag gillar 740 mm.

I övrigt är Spark Plus och Spark 900 "samma cykel".

Scott ångest
Lingon sa:
Det som brukar skilja herr och dammodeller, förutom färgen, är sadel och shimsning av dämparna.
Scott spark är inte optimal fär änggården, om du inte tänkt hålla dig på gruset, och direkt olämplig för hafjell och Åre. Plusdäck gör ju inte saken bättre. Köp nåt annat.

Skulle en ibis Ripley vara ett bättre val? Eller Evil the following för typ Änggården?

Scott ångest
Sixten Fors sa:

- 130 mm istället för 120 mm gaffel. Det blir ½° flackare HA och lite längre hjulbas, lite mindre BB-drop (-36 mm jmf med -43 mm). Vilket enligt mig passar utmärkt i den rotiga och steniga terrängen i Lida/Hellas som jag trampar runt i. Spark 900 har relativt låg BB-höjd jämfört med andra 29" FS i klassen.
- Boost-hjulen 584x35 mm och 2,8" däcken som levereras med cykeln är användbara, de går även att sälja om man föredrar 29". Scale 900 levereras med 622x25 mm hjul och jag anser att 25 mm är för smalt för Lida/Hellas terräng. Så vill man som jag ha 622x30 mm hjul får man byta hjul oavsett.
- Spark Plus levereras med 740 mm styre, jämfört med 720 mm på Spark 900. Jag gillar 740 mm.

Är väl 740 styre på 900? Har för mig att det var det på min som jag iofs har bytt.

Scott ångest
Helt riktigt, verkar sitta 740 mm på alla Spark 900 och Spark Plus. Jag hade fel.

720 mm verkar sitta på Spark 700/900 RC oc Spark 700 Contessa (utan plus).

Med reservation för ytterligare skit bakom styret. Det finns en uppsjö olika "builds" av Spark senaste 2 åren.

Tack för uppmärksammandet.

Scott ångest
J-CO sa:
Vem köpte du cykeln till Sixten? Ska sonen börja rulla heldämpat?
Vet inte :)
Tre i familjen passar på cykeln: son 11/155 cm, dotter 14/160 cm och hustru 171 cm. Den passar även grannen 170 cm, då jag just "byggt om" hans Scale till att passa sin flickvän 160 cm. De får väl slåss om den, eller turas om?

Scott ångest
Sixten Fors sa:
Bele sa:

2017-2018 års Spark är Spark, de har samma ram / mått / vinkar / geometri oavsett om den har tilläggsnamnet "contessa" eller inte. Oavsett hjulstorlek och material i ramen.

Overkill? Det går väl att cykla på det mesta? En XC-race HT eller FS med 100 mm slaglängd. Eller en mera stigoptimerad HT eller FS med 110-130 mm slaglängd. Det beror väl på vad man prioriterar och vill cykla på. Jag cyklar i Lida, Hellas etc. både med xc ht och stig fs, det går väl ungefär lika fort på båda, men lite olika upplevelse och komfort.

Jag gillar Spark Plus i CF för att den är allround, rätt modern, ganska lätt. Gillar att det är 130 mm slaglängd fram och att 29" hjul får plats. Vikten 12,8 kg inkl. dropper, plushjul och 2x11 är helt ok, går att banta ner om man vill använda den mer för motionslopp som Lida Loop, HHXC etc.

Prisvärd? Absolut för 2278 EUR, Cykelkraft säljer den på rea för 35 K, katalogpriset var 47 K när det begav sig. För 47 K finns det bättre alternativ.

Med 179 cm är Large rätt storlek. Utan tvekan.

Ett mycket informativt och bra inlägg som bidrog till mitt köpbeslut. TACK!

Scott ångest
Sixten Fors sa:

Ett mycket informativt och bra inlägg som bidrog till mitt köpbeslut. TACK Sixten!

Scott ångest
Scott ångest
Freddan_mg99 sa:
I en annan tråd nämndes det att Start Fitness har grymma erbjudanden på Scott 2017års modeller.

Vilken tråd var det?

Noterar att Scott Contessa Spark 710 Plus 2017 enl https://pricespy.co.uk/sports-outdo...park-710-plus-2017--p3893471?q=spark 710 plus
har kostat 1999 pund ända sen den 20/6.

PrishistorikSpark710plusContessa.JPG

Jag visste dock inget förrän idag och när jag väl hade börjat köpprocessen vågade jag inte ha is i magen och riskera att rätt storlek försvann, så ett stort tack till bl a Sixten, Frippa mfl för snabb och bra input.

Edit: lagt till bilden.

Senast ändrad:
Scott ångest
Bele sa:
Freddan_mg99 sa:
Vilken tråd var det?
Jag (och andra) har tipsat om den/dem i flera trådar nyligen. Inget speciellt matnyttigt i dessa trådar som inte redan står i denna tråd, också.

Jag bokade ordern måndag 9/7 kl 16:00, cykeln skickades fredag 13/7 kl 17:00, kommer väl fram imorgon eller senast onsdag.
Det är väl ungefär 3 månader snabbare leveranstid än vad Cykelkraft brukar klara av :)

Start Fitness har för övrigt varit min leverantör av joggingskor (från Adidas och Asics) sedan flera år tillbaka. Alltid bra service.

Scott ångest
Sixten Fors sa:
Bele sa:
Freddan_mg99 sa:
Vilken tråd var det?
Jag (och andra) har tipsat om den/dem i flera trådar nyligen. Inget speciellt matnyttigt i dessa trådar som inte redan står i denna tråd, också.

Jag bokade ordern måndag 9/7 kl 16:00, cykeln skickades fredag 13/7 kl 17:00, kommer väl fram imorgon eller senast onsdag.
Det är väl ungefär 3 månader snabbare leveranstid än vad Cykelkraft brukar klara av :)

Start Fitness har för övrigt varit min leverantör av joggingskor (från Adidas och Asics) sedan flera år tillbaka. Alltid bra service.

Jag var mest nyfiken på varför jag hade missat det, men jag hade ju egentligen inte tänkt att köpa en ny cykel (åtminstone inte just nu).

Skönt att höra att de alltid ger bra service, även om jag i huvudsak hittade positiva omdömen om dem.

Bakdämparen är "Contessa Tune", dvs ska vara inställd för lättare cyklister. Är det något att bry sig om när man väger 80kg? Antar att det i så fall betyder in i stötdämparen för att ändra, dvs be LBS eller om kompis med hjälp eller är det marketing bullshit? Nu är jag ute på djupt vatten, men det justeras väl med spacers (=brickor?) om jag tolkar Fox hemsida rätt? Så ev byta mot en större om jag bottnar?

Scott ångest
Bele sa:
Bakdämparen är "Contessa Tune", dvs ska vara inställd för lättare cyklister. Är det något att bry sig om när man väger 80kg? Antar att det i så fall betyder in i stötdämparen för att ändra, dvs be LBS eller om kompis med hjälp eller är det marketing bullshit? Nu är jag ute på djupt vatten, men det justeras väl med spacers (=brickor?) om jag tolkar Fox hemsida rätt? Så ev byta mot en större om jag bottnar?

Hur mycket lättare är en tjej?
Jag skulle inte bry mig det minsta. Fjädringen ställer du med lufttryck, för 50 till 150 kg cyklist, oavsett Tune. Frågan är hur vältunade och olika tunade dämpningen är i cyklar? Betänk att unisex/herrcyklar kommer från stl S till XL (minst) och används av cyklister från 50 till 150 kg. Olika tune? Jag tror inte det. Dämpningen (returhastighet) går med 100% säkerhet att justera till "lagom" för dina 80 kg, oavsett om det är kill- eller tjejtune på grejorna. Kompressionen har jag inte koll på om/hur den är inställbar, men jag brukar ändå alltid köra fullt öppet, jämnt. Om du vill använda TwinLock på styret kan du låsa kompressionen om du vill, den kommer att vara perfekt lagom låst för dina 80 kg.

Med fler tokens/volume spacers (som gör luftkammaren mindre) kan man justera fjädringskurvan så att den blir än mer progressiv, alltså mjukare i början och hårdare i slutet av slaglängden. Tune handlar inte om fjädring, fjädringen styrs av justerbart lufttryck och storlek på luftkammaren. Det är bara att pumpa till rätt tryck, med en pump.

Tune handlar om dämpning av fjäderns/fjädringens rörelse. Detta sker mha olja som pressas genom små hål eller mellan stålbrickor, vilket ger tröghet/dämpning. Det är mindre krävande att dämpa en mjuk (luft)fjäder än en hård. Alltså, om fjädern förväntas vara hård bör man ha trängre hål för oljan att passera igenom, så att det det blir mer dämpande effekt. För 80 kg cyklist funkar både tjej- och killtune. Det ryms gott och väl inom vad som är normalt avseende tryck/hårdhet i fjädern.

Det går även att ändra dämpningens effekt utan att ändra Tune / hårdvaran. Man byter helt enkelt till en olja med annan viskositet som är mindre eller mer trögflytande. Tunnare olja ger mindre dämpning, tjockare olja ger mer dämpning. Exempel:
SAE 2,5W Very light
SAE 5,0W Light
SAE 7,5W Light medium
SAE 10W Medium
SAE 15W Medium heavy
SAE 20W Heavy

Senast ändrad:
Scott ångest
Tack för ett informativt svar. Jag lär mig mer hela tiden. Var ute och tog en promenad eftersom cyklingen inte hanns med idag och då tänkte jag just den tanken, dvs en tjej som behöver en strl L måste ju rimligen också kunna väga 80 kg.

Scott ångest
Bele sa:
Tack för ett informativt svar. Jag lär mig mer hela tiden. Var ute och tog en promenad eftersom cyklingen inte hanns med idag och då tänkte jag just den tanken, dvs en tjej som behöver en strl L måste ju rimligen också kunna väga 80 kg.
Exakt så. Men ramen måste vara rosa, annars går det INTE att cykla :)

Scott ångest
Sixten Fors sa:
Bele sa:
Exakt så. Men ramen måste vara rosa, annars går det INTE att cykla :)

Visst är det märkligt vilka "naturlagar" som kan uppstå? :-)

Scott ångest
Här velas det fortfarande....

Budget hamnar på någon av cyklarna för GBP1499.

Vilket innebär
Genius 710plus
Spark 720plus

Har en känsla av att Sparken passar för hemmaplan men är den tillräcklig för nybörjar park åkning?

Scott ångest
Freddan_mg99 sa:
Här velas det fortfarande....

Budget hamnar på någon av cyklarna för GBP1499.

Vilket innebär
Genius 710plus
Spark 720plus

Har en känsla av att Sparken passar för hemmaplan men är den tillräcklig för nybörjar park åkning?

Är geniusen från 2017 eller 2018?

Scott ångest
Sixten Fors sa:
Bele sa:

Hur mycket lättare är en tjej?
Jag skulle inte bry mig det minsta. Fjädringen ställer du med lufttryck, för 50 till 150 kg cyklist, oavsett Tune. Frågan är hur vältunade och olika tunade dämpningen är i cyklar? Betänk att unisex/herrcyklar kommer från stl S till XL (minst) och används av cyklister från 50 till 150 kg. Olika tune? Jag tror inte det. Dämpningen (returhastighet) går med 100% säkerhet att justera till "lagom" för dina 80 kg, oavsett om det är kill- eller tjejtune på grejorna. Kompressionen har jag inte koll på om/hur den är inställbar, men jag brukar ändå alltid köra fullt öppet, jämnt. Om du vill använda TwinLock på styret kan du låsa kompressionen om du vill, den kommer att vara perfekt lagom låst för dina 80 kg.

Med fler tokens/volume spacers (som gör luftkammaren mindre) kan man justera fjädringskurvan så att den blir än mer progressiv, alltså mjukare i början och hårdare i slutet av slaglängden. Tune handlar inte om fjädring, fjädringen styrs av justerbart lufttryck och storlek på luftkammaren. Det är bara att pumpa till rätt tryck, med en pump.

Tune handlar om dämpning av fjäderns/fjädringens rörelse. Detta sker mha olja som pressas genom små hål eller mellan stålbrickor, vilket ger tröghet/dämpning. Det är mindre krävande att dämpa en mjuk (luft)fjäder än en hård. Alltså, om fjädern förväntas vara hård bör man ha trängre hål för oljan att passera igenom, så att det det blir mer dämpande effekt. För 80 kg cyklist funkar både tjej- och killtune. Det ryms gott och väl inom vad som är normalt avseende tryck/hårdhet i fjädern.

Det går även att ändra dämpningens effekt utan att ändra Tune / hårdvaran. Man byter helt enkelt till en olja med annan viskositet som är mindre eller mer trögflytande. Tunnare olja ger mindre dämpning, tjockare olja ger mer dämpning. Exempel:
SAE 2,5W Very light
SAE 5,0W Light
SAE 7,5W Light medium
SAE 10W Medium
SAE 15W Medium heavy
SAE 20W Heavy

De säger att dämparna på samtliga contessamodeller är "tunade" för en cyklistvikt på ca 125 lb (d v s ca 57 kg) jmf herrcyklarnas ca 160-170 lb (ca 75 kg). Om man skulle killgissa lite, hur skulle det här påverka för en cyklist på ca 70 kg?

Scott ångest
Freddan_mg99 sa:
Mellan just de två versionerna som båda kostar 1709 EUR hade jag nog ändå klickat hem Genius Plus för de behov som du beskriver.
Den har snyggare färg och har lite lyxigare utrustning, bättre rabatt i % är det också.
F34 Performance med svarta ben, jmf med F34 Rhythm med blanka ben.
M786 bakvxl med clutch jmf. med M781 utan clutch.
Lyxigare Maxxis-däck i konstruktion och gummiblandning.
Bredare 760 mm styre jmf. med 740 mm.
1 cm extra slaglängd fram/bak skadar inte.

Ett alternativ skulle kunna vara RM Blizzard Plus i stl 46 cm för 20 K https://www.cykelkraft.se/rock-machine-blizzard-90-27-petrol-gul-svart

Senast ändrad:
Scott ångest
50 procent rabatt på en två år gammal bevisligen ganska svårsåld cykel är ju kanon :)
Hade plus gått hem mer k
Hos konsumenterna hade det nog varit annorlunda.
Andra hjul passar som tur är. :)

Scott ångest
kontorsråttan sa:
De säger att dämparna på samtliga contessamodeller är "tunade" för en cyklistvikt på ca 125 lb (d v s ca 57 kg) jmf herrcyklarnas ca 160-170 lb (ca 75 kg). Om man skulle killgissa lite, hur skulle det här påverka för en cyklist på ca 70 kg?
Om du behöver fråga, noll påverkan. De flesta orkar inte ens justera till optimalt lufttryck, volume spacers, returdämpning (och kompressionsdämpning, om den går att justera) beroende på hur de avser att cykla just den dagen. Eller optimera tryck i däcken etc. för bästa grepp/rull/prestanda.

Heter du Aaron Gwin kanske det är lite mer noga med inställningarna.

Scott ångest
NickPick sa:
50 procent rabatt på en två år gammal bevisligen ganska svårsåld cykel är ju kanon :)
Hade plus gått hem mer k
Hos konsumenterna hade det nog varit annorlunda.
Andra hjul passar som tur är. :)
Allt står i relation till vad fan får jag för pengarna?
Att Start Fitness har bra priser just nu beror mest på att 1) de är inte #1 go-to cykelbutiken för breda massan, 2) det sitter Contessa-klistermärke på ramen vilket gör okunniga killar rädda, och det är killar som köper cyklar samt 3) Start Fitness har för vana att dra på med bra rea när de väl rear.

Det är riktigt fina cyklar för drygt 17 K. För samma pengar är det inte lätt att hitta något som är i närheten av så modernt eller kompetent.

Tillbaka
Topp