Scott ångest

Scott ångest
rln sa:
Någon som vet eller kan mäta maximal sadelhöjd på en Spark plus i storlek large?
Jag får det till: Sadelrör 490 mm + Fox150 355 mm + Sadel 50 mm = Sadelhöjd 895 mm.
Så länge du är kortare än ca 215 cm borde det alltså funka ;)

Bilagor

• Fox150.jpg
    Fox150.jpg
    40.4 KB · Besök: 99
Scott ångest
ajajkapten sa:
Funderar på att beställa en cykel till mig också.
Som jag har förstått det så går det att köra 29" hjul på spark plus modellerna. Funkar det även på dem cyklar som inte heter plus?
T.ex: https://m.startfitness.co.uk/cycle/...rk-710-womens-mountain-bike-black-249712.html

Jag är 185 cm lång, storlek L borde passa bra?
Nej, Contessa Spark 710 har 10 mm kortare kedjestag och troligtvis en kortare gaffel. Det är en 27.5" cykel, inte en 27.5 PLUS / 29" cykel.

Bilagor

• Contessa Spark 710 Geo.png
    Contessa Spark 710 Geo.png
    14.5 KB · Besök: 118
Scott ångest
Sixten
Jag har en Spark 950 (16) och jag tycker att Twin-lock reglaget är mycket användbart, använder det frekvent, blir förvånad att du tar bort ditt?

Scott ångest
miol11 sa:
Sixten
Jag har en Spark 950 (16) och jag tycker att Twin-lock reglaget är mycket användbart, använder det frekvent, blir förvånad att du tar bort ditt?
Det kan du tycka. Men min cyklist är 11 år, väger som en flugskit och spinner med hög kadens. Cykeln kommer INTE att gunga ihjäl sig med öppen kompression. Dessutom är jag rädd att två extra spakar på styret kan stjäla uppmärksamhet/fokus från stigen framför cykeln. Ett högerreglage för 11 växlar och 10-42T kassett, och ett vänsterreglage för Highline-droppern (som är en ny erfarenhet för cyklisten) räcker gott, till att börja med. Jag har inte slängt Twin-Lock reglaget i soptunnan, det ligger snällt å väntar i en låda.

Bilagor

• Saving.png
    Saving.png
    3.7 KB · Besök: 93
Scott ångest
baggy sa:
Någon som fått sin cykel ännu förutom Sixten?
Står bara awaiting assembly sedan helgen.
När beställde du?
Tjejen beställde i fredags, har fått beräknad leverans nu på fredag. Alltså en veckas leveranstid.

Själv står jag i valet och kvalet om jag ska lägga en beställning till mig med...

Hur hade ni resonerat. Spark 710 med kolfiberram och bättre komponenter men bara för 27.5" hjul. Eller en spark 720 plus, med aluram och sämre komponenter men med möjligheten att kunna byta till 29" hjul?

https://m.startfitness.co.uk/cycle/...rk-710-womens-mountain-bike-black-249712.html
Vs
https://m.startfitness.co.uk/cycle/...20-plus-womens-mountain-bike-grey-249716.html

Scott ångest
ajajkapten sa:
Hur hade ni resonerat. Spark 710 med kolfiberram och bättre komponenter men bara för 27.5" hjul. Eller en spark 720 plus, med aluram och sämre komponenter men med möjligheten att kunna byta till 29" hjul?
Mest cykel för pengarna är 710 CF med M8000 (som går att bygga om till 1x), lite lyxigare gaffel men kortare slag, väger 1,3 kg mindre. Har förstås mindre utrymme för hjul, men ändå helt ok 584x25 mm fälgar och fina Forkaster 2.35" 3C EXO däck. Med small & mediumram funkar det väl med 27,5" men om det är large skulle Jag nog prioritera större utrymme för hjul/däck, alltså en pluscykel.

Scott ångest
Sixten Fors sa:
ajajkapten sa:
Mest cykel för pengarna är 710 CF med M8000 (som går att bygga om till 1x), lite lyxigare gaffel men kortare slag, väger 1,3 kg mindre. Har förstås mindre utrymme för hjul, men ändå helt ok 584x25 mm fälgar och fina Forkaster 2.35" 3C EXO däck. Med small & mediumram funkar det väl med 27,5" men om det är large skulle Jag nog prioritera större utrymme för hjul/däck, alltså en pluscykel.

Det är just det, en large är vad jag ska ha. Idag har jag en Trek x-caliber 8 med 29" hjul. Detta blir den första "riktiga" cykeln. Är verkligen sugen på en spark 710 men det är just hjulstorleken som jag är osäker på..

Scott ångest
Jag beställde den 16:e. Enl trackingen beräknades den komma fram sent idag, men redan vid lunch igår fick jag ett sms att jag kunde hämta den. Det är, som Sixten redan har skivit, en stor kartong. Min var helt utan yttre skador, vilket Bring inte lyckades med på en leverans inom Sverige. Ännu värre med Bring var att killen ljög mig rätt upp ansiktet och sa att han inte hade något underlag för reklamation, vilket jag senare fick veta att de alltid har med sig.

Scott ångest
Sixten Fors sa:
185 cm är gränslandet mellan L och XL på Spark Plus (med 454 resp 471 mm reach).
Kanske en Escarpe 29 VR i Large som är för 180-190 cm cyklist (med 467 mm reach).
http://vitusbikes.com/products/escarpe-29-vr-2018/
http://www.chainreactioncycles.com/...r-suspension-bike-slx-1x11-2018/rp-prod159738
Eller Jeffsy 29 AL i XL (med 465 mm) reach https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/1929/sCategory/509

Vanliga contessa 710 i L har 465.7mm reach, vilket borde passa bra?

Har kikat lite på yt jeffsy och Trek fuel ex 7 tidigare. Vitusen lockar inte.

Egentligen hade jag tänkt att byta cykel nästa säsong, det var mest att priset på Scott cyklarna är väldigt lockande!

Scott ångest
ajajkapten sa:
baggy sa:
När beställde du?
Tjejen beställde i fredags, har fått beräknad leverans nu på fredag. Alltså en veckas leveranstid.

Själv står jag i valet och kvalet om jag ska lägga en beställning till mig med...

https://m.startfitness.co.uk/cycle/...rk-710-womens-mountain-bike-black-249712.html
Vs
https://m.startfitness.co.uk/cycle/...20-plus-womens-mountain-bike-grey-249716.html

Jag har beställt en spark 710 i storlek medium, cyklar på en 27,5 idag och ser inte behovet av 29".
Jag resonerade precis som sixten skriver, allt är bättre vad gäller ram och komponenter, men just att man inte kan kan bygga om den till 29", om man nu vill det.

Storlek Medium blev det på 174cm.
Beställde den 19/7 och idag har jag fått information om att den skickats och försändelsenummer från DHL.

Scott ångest
baggy sa:

Jag beställde en Scott Spark 720 Contessa Plus den 23/7 och den är 'awaiting assembly'. Fick dock epost nyss med följande innehåll.

<snip>
Hello,
Thanks for placing your recent bike order with us. At the moment, we are offering some unbeatable deals and considering the exceptional weather, we’re experiencing unusually high order volumes. Although we have recruited two more mechanics, we’re still dealing with a back log of bike orders and are currently working on a lead time of about 6-7 working days.
You can be assured that we are working tirelessly to get back to our usual lead times of dispatching bikes within 2-3 working days
If you are capable of assembling your own bike, we can dispatch it sooner, usually within 24 hours. If you’re interested in this option, please reply to this e-mail. Please bear in mind, if we ship ‘as is’ – the brakes will be ‘Euro’ (RH rear, LH front).
</snip>

Scott ångest
dbcooper sa:
baggy sa:

Jag beställde en Scott Spark 720 Contessa Plus den 23/7 och den är 'awaiting assembly'. Fick dock epost nyss med följande innehåll.

<snip>
Hello,
Thanks for placing your recent bike order with us. At the moment, we are offering some unbeatable deals and considering the exceptional weather, we’re experiencing unusually high order volumes. Although we have recruited two more mechanics, we’re still dealing with a back log of bike orders and are currently working on a lead time of about 6-7 working days.
You can be assured that we are working tirelessly to get back to our usual lead times of dispatching bikes within 2-3 working days
If you are capable of assembling your own bike, we can dispatch it sooner, usually within 24 hours. If you’re interested in this option, please reply to this e-mail. Please bear in mind, if we ship ‘as is’ – the brakes will be ‘Euro’ (RH rear, LH front).
</snip>

Det är väl inte så mycket att montera ändå? Cykeln skickas väl inte från Scott helt i molekyler?

Scott ångest
LRM_EXPORT_20180730_230217.jpg

Kass kvällsbild men nu har tjejen iaf hämtat ut cykeln. Superfin cykel för pengarna! Tog exakt en vecka för den att komma. Dropperposten går att ha i bott på mediumramen och den passar bra till hennes 163cm. :D

Även jag fick tummen ur och beställde en Spark 710. Jag kan leva med mindre hjul. Syskonmodellen Spark 730 fick bra betyg av bikeradar förra året.

Senast ändrad:
Scott ångest
Hej!
Detta blir nog min första post på forumet men efter att ha läst flitigt här senaste halvåret så är det hög tid att skriva något också.

Först vill jag tacka Sixten för mycket kloka ord i denna tråd och utan dessa hade jag inte slagit till på hojen så tack för det. Fredagen den 20/7 beställde jag således en Scale Contessa 710 plus https://startfitness.co.uk/scott-2017-contessa-scale-710-plus-womens-mtb-purple-249709.html och först idag, en dryg vecka senare, har den skickats iväg från Startfitness så kanske kommer den i veckan. Ska bli mycket spännande med min första ”riktiga” MTB :-).

Förutom det överkomliga priserna på hojarna från Startfitness nu så är det ju positivt att vi betalar den engelska momssatsen på 20 % istället för den svenska på 25 %, men jag blir fundersam på om de egentligen borde ta ut svensk momssats då jag gissar att de har försäljning som överstiger 320 000 kr till Sverige per år? Enligt denna länk https://www.radron.se/guider/handla-smart-fran-utlandet är det dock säljarens ansvar att ta ut rätt momssats och köparen kan inte bli skyldig att betala moms i efterhand. Eller så understiger deras försäljning till Sverige 320 000 kr/år och då är ju allt frid och fröjd. Risken finns väl dock att de överskrider gränsen nu med tanke på hur många hojar Sixten hjälpt dem att sälja till Sverige...;-).

/Arvid

Scott ångest
ajajkapten sa:
Kass kvällsbild men nu har tjejen iaf hämtat ut cykeln. Superfin cykel för pengarna! Tog exakt en vecka för den att komma. Dropperposten går att ha i bott på mediumramen och den passar bra till hennes 163cm. :D

Jäklar vad läcker den va på bild! Kanske inte den mest manliga färgen men det ska jag nog klara av när min anländer ;-). Tack för försmaken.

Scott ångest
Avve sa:
ajajkapten sa:

Jäklar vad läcker den va på bild! Kanske inte den mest manliga färgen men det ska jag nog klara av när min anländer ;-). Tack för försmaken.
Riktigt snygg faktiskt. Färgen skiftar lite mellan vinrött och lila beroende på ljus. Helt klart bättre i verkligheten än på bild. Ska se om jag kan ta en bättre bild imorgon i riktigt ljus. Ramen ser förövrigt välarbetad ut, fina svetsfogar osv.

Senast ändrad:
Scott ångest
Mycket väl emballerat. Packat upp och monterat min, men det uppstod några frågetecken:

1. Är det normalt med ett visst glapp i sidled (ca 2-3 mm vid sadelspetsen) när man har dropperpost?
2. Ser svetsfogen i kedjestaget ok ut? Jag tänker närmast på de små hålen.
3. Det följde med diverse smådelar. De på bilden vet jag inte vad det är. Delarna som ligger i påsen står det Shimano på. Någon som kan bringa klarhet?

P1100330.JPG

P1100331.JPG

Scott ångest
Bele sa:
Mycket väl emballerat. Packat upp och monterat min, men det uppstod några frågetecken:

1. Är det normalt med ett visst glapp i sidled (ca 2-3 mm vid sadelspetsen) när man har dropperpost?
2. Ser svetsfogen i kedjestaget ok ut? Jag tänker närmast på de små hålen.
3. Det följde med diverse smådelar. De på bilden vet jag inte vad det är. Delarna som ligger i påsen står det Shimano på. Någon som kan bringa klarhet?
Glapp i stolpen beror på märke. Min personliga erfarenheter är att RockShox Reverb och Fox Transfer glappar. Men inte Crankbroters Highline.

I påsen är I-Spec 2 distanser. Om du tar bort vxlreglage ersättet dessa plastbitar mellanrummet som blir under bromsreglagens klämmor.

Lilla svarta ringen med en pinne på är en säkring av skruv som fäster bromsok.

Stora svarta plastringar är distanser över/under styrstam.

Svarta halvcirkeln är väl en distans till styret under klämman till vita reflexen fram.

De vita vet jag inte. Kanske något till ekerreflexer.

Scott ångest
Fick min 710 i dag. Tog en vecka. Supernöjd! Kommer från en spec Enduro och tycker att denna går i princip lika bra i det stökiga men så mycket bättre överallt annars. Jag tycker med att det är för mycket saker på styret men twinlocken är superbra. Och det hade jag inte vetat om jag inte upplevt vilken stor skillnad den gör. Mellanläget är mycket användbart med med 80 mm slag.

Nu kommer några nybörjarfrågor...

Sugen på att köra singelklinga.
-Kan man köra med org stora fram som inte är NW?
-finns det någon bättre lösning på Twinlock om man kör utan V växel?
Vad ska man ha för 11-46 kasett och vilka verktyg behövs?

//Åkerskog

Bilagor

• BED910B3-9A31-42C3-9FFE-A0A7CD5DD89E.jpeg
    BED910B3-9A31-42C3-9FFE-A0A7CD5DD89E.jpeg
    537.7 KB · Besök: 115
Tillbaka
Topp