scott aspect 940 2015 till helt nybörjare?

patriq83

Ny medlem
sett många säljer ut denna hoj nu för ca 6200:- och jag ha aldrig kört mtb utan vill ha en testa se. bli cykling inte så ofta så vill inte slänga ut massa på en som bli stående i garaget för länge heller.Sett suntour gaffel fått rätt mkt skit här å man få väl lite va man betala för med å de vet ja.

Men tro man en sån här duger till mig som kanske cykla i skog 1-2 ggr i månaden?

Min fru kör sedan i somras på en Scott Scale med Suntour XCR medstålfjäder och det är absolut inte gaffeln som begränsar henne. Visst är den ca 1 kg tyngre än min Reba-dämpare, men den funkar för henne. Vi kör grusvägar och slätare stiga tillsammans men dom senaste veckorna har hon varit med på klubbträningarna på tekniskt svåra stigar. Som nybörjare så går det inte så snabbt och då funkar det riktigt bra. För en erfaren åkare som vill köra snabbare i stökig terräng, hoppa, köra enduro eller down hill är nog den gaffeln värdelös, dålig returdämpning och onödigt tung utan att vara robust. Hon gillar sin Scott mycket och vi resonerar som så att om gaffeln blir en begränsning eller om den går sönder så är det ju ganska enkelt att byta till en bättre.

OK. de låter bra de, som sagt ja förstå att man få vad man betalar för men köpa en hoj för 10-15 så står den i ett garage 95% av tiden känns inte så kul. Som sagt bli de varken nån tävling eller likanande utan bara för lite lättare skogskörning. Verka som dom flesta bara klaga på gaffel men resten av hojen ä helt ok saker på. som sagt ä de kul så kan man ju bara byta gaffel i början. Men tack för svaret,

Tillbaka
Topp