Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
+1Peth sa:Kolla riktigt noga att du verkligen får på däcken innan du slänger iväg 750kr.
Köörmit sa:Tack för alla snabba svar!
Har försökt mäta utan att riktigt känna mig säker alls på någonting. Tycker dock att det verkar vara mer plats på bredden än höjden. När storleken anges, 23c 25c etc, är det bredden eller höjden på däcket som anges?
.
Ja det kan man ju undra.Köörmit sa:Tack för alla snabba svar!
När storleken anges, 23c 25c etc, är det bredden eller höjden på däcket som anges?
emmer sa:Ja det kan man ju undra.Köörmit sa:Tack för alla snabba svar!
När storleken anges, 23c 25c etc, är det bredden eller höjden på däcket som anges?
Normalt är höjd och bredd lika men för smalare open tubular kan det vara att man får lägga till slitbanetjockleken (~2mm).
Men det hela har ju med fälgbredd och lufttryck att göra där fälgar bredare än ~60% av däckets nominella bredd ber bredare / lägre däck och högre tryck ger större "omkrets" på däcket (bredare och högre).
Dessutom är måttet på stommen i däcket och gummit på slitbana + ev gummi på sidorna tillkommer.
Och olika fabrikat har lite olika "marginal" på nominella mått (Conti GP4k och Michelin Pro4 är exempel på lite för stora).
Så - eh - kontentan är väl att man får pumpa upp och vänta några dagar och se...
Man googlar lite snabbtOggler sa:Det är ongen som vet var man hittar en geometritabell för en gammal CR1? Jag skulle vilja veta vad jag har för reach på min gamla 2007-2009... ...eller vad det nu är för årsmodell.
Modernt tjafs... :-)Oggler sa:Tack. Fast det finns inget reachmått med där.
Du kan mäta upp det själv.Oggler sa:Tack. Fast det finns inget reachmått med där.
Nja, det är möjligt att du är mer van att använda ETT när du väljer ram, men oavsett typ av cykel är reach ett bättre mått än ETT (för att det skall säga lika mkt behövs, minst, även sittvinkeln)Lingon sa:2007 användes inte reach, utan ETT. På en lvg-hoj är det dessutom ett mer relevant mått än reach.
Båda måtten är användbara men till olika saker. ETT är bättre för att välja ramstorlek, medan stack och reach är mer lämpliga för att jömföra sittställning mellan olika ramar.HåkanC sa:Nja, det är möjligt att du är mer van att använda ETT när du väljer ram, men oavsett typ av cykel är reach ett bättre mått än ETT (för att det skall säga lika mkt behövs, minst, även sittvinkeln)Lingon sa:2007 användes inte reach, utan ETT. På en lvg-hoj är det dessutom ett mer relevant mått än reach.
Vilket förhoppningsvis framgår av GIFen nedan, speciellt den vänstra
Från: http://www.biketinker.com/2011/bike-resources/bike-fit-geometry-relationships/
/Håkan
Men sadelvinkel behövs till båda om de ska säga något om hur man sitter.Lingon sa:Båda måtten är användbara men till olika saker. ETT är bättre för att välja ramstorlek, medan stack och reach är mer lämpliga för att jömföra sittställning mellan olika ramar.
Men varför skulle ramstorleken (dvs ETT enl dig) vara "ett mer relevant mått" än sittställningen (dvs reach enl dig) och då särskilt på lvg?Lingon sa:ETT är bättre för att välja ramstorlek, medan stack och reach är mer lämpliga för att jömföra sittställning mellan olika ramar.
Nja, sadeln placerar man ju på samma (horisontella-)avstånd från vevpartiet oavsett sadelvinkel.emmer sa:Men sadelvinkel behövs till båda om de ska säga något om hur man sitter.
Snarare det man vill, men det finns ju gränser för offset på stolpar och justermån på sadlar.HåkanC sa:Nja, sadeln placerar man ju på samma (horisontella-)avstånd från vevpartiet oavsett sadelvinkel./Håkanemmer sa:Men sadelvinkel behövs till båda om de ska säga något om hur man sitter.
Precis, i de fallen är det nog bättre att anlita Linjebuss :)emmer sa:(Och att behöva ha en triathlonstolpe eller en med 35mm setback på en linjehoj är ju inte bra för "jag har en snygg hoj" -känslan :-) )
Det är väl snarare ett problem för dig (och kanske även din terapeut?) än ett "problem" som har med reach/ETT/sadelvinkel att göra?emmer sa:att behöva ha en triathlonstolpe eller en med 35mm setback på en linjehoj är ju inte bra för "jag har en snygg hoj" -känslan :-)
Ja, lite otydligt formulerat av mig. Vad jag menade är att jag föredrar att använda ETT för att välja ramstorlek, och stack + reach (vid liknande ETT) för att jämföra olika ramar. Alla måtten är relevanta när det skall handlas cykel.HåkanC sa:Men varför skulle ramstorleken (dvs ETT enl dig) vara "ett mer relevant mått" än sittställningen (dvs reach enl dig) och då särskilt på lvg?Lingon sa:ETT är bättre för att välja ramstorlek, medan stack och reach är mer lämpliga för att jömföra sittställning mellan olika ramar.
Sittställningen (dvs både reach och stack) måste ju vara mer relevant än ramstrl?
/Håkan
Självklart är det det.HåkanC sa:Det är väl snarare ett problem för dig (och kanske även din terapeut?)emmer sa:att behöva ha en triathlonstolpe eller en med 35mm setback på en linjehoj är ju inte bra för "jag har en snygg hoj" -känslan :-)
/Håkan
App, appemmer sa:Men jag tror nog det finns någon mer på forumet som vill undvika sånadär fula härken du står ut med och då får väl jag och denne bilda ett (litet men dock) kompisgäng...