Scott cr1

Loffemtb

Ny medlem
Scott cr1
hej!

är ute efter en scott cr1 provat olika modeller både nya och gamla nu har jag hittat en scott cr1 team 2010 för 8000 bra pris? har bättre hjul och däck hemma redan så min fråga är hur mycket skiljer den på själva ramen från 2010-2015

Scott cr1
De senare CR-ramarna optimerades för komfort (tunna sadelstag mm), från början var det väl Scotts lättviktsracerram utan några komfortförbättringar.
Jag har en från -12 och den är komfortvarianten, vet dock inte vilket år den förändringen skedde.

Scott cr1
Vad jag har förstått och så verkar det inte vara några ramförändringar mellan 2010-2014, jag hade en 2010 och kollade på en 2014 innan jag köpte en annan cykel, Om det är nåt ändrat till 2015 vågar jag inte svära på.

Scott cr1
Jag tycker cr1 ser ut att ha samma ram som de senaste åren 2015 också. Har byggt en sådan år 2013 till min fru. Den var lätt och finishen bra. Hon är nöjd men har inte så mycket att jämföra med.

Scott cr1
2010 års modell verkar ha en senare version av växelreglagen än dito på 2007. Annars hade jag tänkt att varna för den serie som satt på 2007 års modell. Efter två(?) år började bakväxelreglaget äta vajer omättligt. Vid pendelcykling höll vajern 40-100 mil. Många verkstadsbesök och till slut ett nytt reglage, men problemen kom tillbaka. Först när reglaget byttes mot en senare modell slutade problemen. Under tiden tappade jag sugen till distanscykling. Vem har lust att med ganska stor risk få ett vajerbrott när man är som längst bort? På föregående cykel hade 105:an funkat klockrent de sex åren jag ägde den.

Jag tycker inte att Shimano Nordic var särskilt tillmötesgående. Jag fick i slutändan betala mycket mer än vad som borde ha varit skäligt. Cred däremot till två av Cyklotekets mekar. Det är ett skäl till att jag alltid köper mina cyklar hos LBS.

Jag har hyrt alla modeller från 2010-2013 för alpcykling. Ingen märkbar skillnad vad jag kan minnas. På någon årsmodell satt ett Ultegra-reglage som jag tyckte var obekvämare än dito 105.

Scott cr1
Vet inte vad de brukar gå för, men med tanke på vad en ny (nedspecad) kostar idag tycker jag att 8000 är ett bra pris om den är i bra skick. Andra kanske tycker annorlunda.

Scott cr1
För att inte smutsa ned med flera trådar hoppas jag att det går bra att jag lånar denna, då min fundering gäller just en sån cykel TS frågar om.

Jag behöver nya däck till min CR1 Team 2010, och det verkar som de flesta här rekommenderar gp4000 s2 28mm. Har idag 23mm och lite bättre rull och komfort skulle inte skada. Det jag inte lyckas ta reda på är ifall dessa får plats? Jag har sökt som en galning men mina googleskills kanske inte är det bästa. Har försökt mäta men är osäker, klart är att det nog blir tajt iaf. Någon som vet?

Scott cr1
GP4000 s2 25 mm mäter 27-28 mm i verkligheten och 28:orna är ännu bredare. Kolla riktigt noga att du verkligen får på däcken innan du slänger iväg 750kr.

Scott cr1
Peth sa:
Kolla riktigt noga att du verkligen får på däcken innan du slänger iväg 750kr.
+1
Mina GP4k S II 28mm monterat på en 18mm (17,9mm) TLR-fälg mäter i verkligheten >31mm
GP4000S2_28_LB_55.jpg

/Håkan

Scott cr1
Tack för alla snabba svar!

Har försökt mäta utan att riktigt känna mig säker alls på någonting. Tycker dock att det verkar vara mer plats på bredden än höjden. När storleken anges, 23c 25c etc, är det bredden eller höjden på däcket som anges?

Bra att veta att 25mm verkar få plats iaf, kanske får bli såna för säkerhets skull.

Scott cr1
Köörmit sa:

Har försökt mäta utan att riktigt känna mig säker alls på någonting. Tycker dock att det verkar vara mer plats på bredden än höjden. När storleken anges, 23c 25c etc, är det bredden eller höjden på däcket som anges?
.

Bredden. Fast den faktiska bredden skiljer sig beroende på bl.a. fälgprofil.

På min CR1:a (2009 års modell) fick jag inte plats med 28:or. 25:or gick men inte med så fasligt stor marginal vill jag minnas.

Scott cr1
Köörmit sa:
När storleken anges, 23c 25c etc, är det bredden eller höjden på däcket som anges?
Ja det kan man ju undra.
Normalt är höjd och bredd lika men för smalare open tubular kan det vara att man får lägga till slitbanetjockleken (~2mm).
Men det hela har ju med fälgbredd och lufttryck att göra där fälgar bredare än ~60% av däckets nominella bredd ber bredare / lägre däck och högre tryck ger större "omkrets" på däcket (bredare och högre).
Dessutom är måttet på stommen i däcket och gummit på slitbana + ev gummi på sidorna tillkommer.
Och olika fabrikat har lite olika "marginal" på nominella mått (Conti GP4k och Michelin Pro4 är exempel på lite för stora).
Så - eh - kontentan är väl att man får pumpa upp och vänta några dagar och se...

Scott cr1
emmer sa:
Köörmit sa:
När storleken anges, 23c 25c etc, är det bredden eller höjden på däcket som anges?
Ja det kan man ju undra.
Normalt är höjd och bredd lika men för smalare open tubular kan det vara att man får lägga till slitbanetjockleken (~2mm).
Men det hela har ju med fälgbredd och lufttryck att göra där fälgar bredare än ~60% av däckets nominella bredd ber bredare / lägre däck och högre tryck ger större "omkrets" på däcket (bredare och högre).
Dessutom är måttet på stommen i däcket och gummit på slitbana + ev gummi på sidorna tillkommer.
Och olika fabrikat har lite olika "marginal" på nominella mått (Conti GP4k och Michelin Pro4 är exempel på lite för stora).
Så - eh - kontentan är väl att man får pumpa upp och vänta några dagar och se...

Vilken djungel. Jag får skippa 28 och hoppas att 25:orna smiter in. Synd att cykeltillverkaren inte verkar ange hur mycket utrymme som bjuds mellan ram och fälg.

Tack för hjälpen alla som svarat!

Scott cr1
Det är ongen som vet var man hittar en geometritabell för en gammal CR1? Jag skulle vilja veta vad jag har för reach på min gamla 2007-2009... ...eller vad det nu är för årsmodell.

Scott cr1
Lingon sa:
2007 användes inte reach, utan ETT. På en lvg-hoj är det dessutom ett mer relevant mått än reach.
Nja, det är möjligt att du är mer van att använda ETT när du väljer ram, men oavsett typ av cykel är reach ett bättre mått än ETT (för att det skall säga lika mkt behövs, minst, även sittvinkeln)
Vilket förhoppningsvis framgår av GIFen nedan, speciellt den vänstra
jimmythefly-bikegeo.gif

Från: http://www.biketinker.com/2011/bike-resources/bike-fit-geometry-relationships/

/Håkan

Scott cr1
HåkanC sa:
Lingon sa:
2007 användes inte reach, utan ETT. På en lvg-hoj är det dessutom ett mer relevant mått än reach.
Nja, det är möjligt att du är mer van att använda ETT när du väljer ram, men oavsett typ av cykel är reach ett bättre mått än ETT (för att det skall säga lika mkt behövs, minst, även sittvinkeln)
Vilket förhoppningsvis framgår av GIFen nedan, speciellt den vänstra

Från: http://www.biketinker.com/2011/bike-resources/bike-fit-geometry-relationships/

/Håkan
Båda måtten är användbara men till olika saker. ETT är bättre för att välja ramstorlek, medan stack och reach är mer lämpliga för att jömföra sittställning mellan olika ramar.

Scott cr1
Lingon sa:
Båda måtten är användbara men till olika saker. ETT är bättre för att välja ramstorlek, medan stack och reach är mer lämpliga för att jömföra sittställning mellan olika ramar.
Men sadelvinkel behövs till båda om de ska säga något om hur man sitter.
Men effektivt överrör och längd på styrhuvudet är j svårare att använda numera när gafflar är så olika långa.

Scott cr1
Lingon sa:
ETT är bättre för att välja ramstorlek, medan stack och reach är mer lämpliga för att jömföra sittställning mellan olika ramar.
Men varför skulle ramstorleken (dvs ETT enl dig) vara "ett mer relevant mått" än sittställningen (dvs reach enl dig) och då särskilt på lvg?
Sittställningen (dvs både reach och stack) måste ju vara mer relevant än ramstrl?

/Håkan

Scott cr1
emmer sa:
Nja, sadeln placerar man ju på samma (horisontella-)avstånd från vevpartiet oavsett sadelvinkel.
(Däremot kan stora skillnader i sadelvinkel ha betydelse för vilken sadelstolpe man behöver)

/Håkan

Scott cr1
HåkanC sa:
emmer sa:
Nja, sadeln placerar man ju på samma (horisontella-)avstånd från vevpartiet oavsett sadelvinkel./Håkan
Snarare det man vill, men det finns ju gränser för offset på stolpar och justermån på sadlar.
(Och att behöva ha en triathlonstolpe eller en med 35mm setback på en linjehoj är ju inte bra för "jag har en snygg hoj" -känslan :-) )

Scott cr1
emmer sa:
att behöva ha en triathlonstolpe eller en med 35mm setback på en linjehoj är ju inte bra för "jag har en snygg hoj" -känslan :-)
Det är väl snarare ett problem för dig (och kanske även din terapeut?) än ett "problem" som har med reach/ETT/sadelvinkel att göra?

/Håkan

Senast ändrad:
Scott cr1
HåkanC sa:
Lingon sa:
ETT är bättre för att välja ramstorlek, medan stack och reach är mer lämpliga för att jömföra sittställning mellan olika ramar.
Men varför skulle ramstorleken (dvs ETT enl dig) vara "ett mer relevant mått" än sittställningen (dvs reach enl dig) och då särskilt på lvg?
Sittställningen (dvs både reach och stack) måste ju vara mer relevant än ramstrl?

/Håkan
Ja, lite otydligt formulerat av mig. Vad jag menade är att jag föredrar att använda ETT för att välja ramstorlek, och stack + reach (vid liknande ETT) för att jämföra olika ramar. Alla måtten är relevanta när det skall handlas cykel.

Scott cr1
HåkanC sa:
emmer sa:
att behöva ha en triathlonstolpe eller en med 35mm setback på en linjehoj är ju inte bra för "jag har en snygg hoj" -känslan :-)
Det är väl snarare ett problem för dig (och kanske även din terapeut?)
/Håkan
Självklart är det det.
Men jag tror nog det finns någon mer på forumet som vill undvika sånadär fula härken du står ut med och då får väl jag och denne bilda ett (litet men dock) kompisgäng...

Scott cr1
emmer sa:
Men jag tror nog det finns någon mer på forumet som vill undvika sånadär fula härken du står ut med och då får väl jag och denne bilda ett (litet men dock) kompisgäng...
App, app
Blanda inte in mig, eller andra vare sig på det här Forumet eller ej, i dina problem och tillkortakommanden
Som sagt; det finns de som får betalt för att hjälpa dig med det (om det skulle behövas?)

/Håkan

Tillbaka
Topp