Scott eller Trek

TobiasLj

Aktiv medlem
Scott eller Trek
Ja, så är det ytterligare en av alla dessa "vilken är bäst"-trådarna... Men vad skall man göra?!?
Den sista tiden, eller om jag skall vara ärlig i allt för många år, har cykeln fått ge vika för ett par trailskor och löpning istället för cykling men nu är det dags att ändra på det. Hur lyckas man då med det? Jo, köper något dyrt i kolfiber så löser sig resten. Jag har därför bestämt mig för att byta ut min hederliga 26" HT mot en fulldämpad. Det kommer säkert bli ett helt fantastiskt byte oavsett val (ja, förutom den 9-delade XTR-växeln med Rapid Rise som är guds gåva till mountainbikecyklisten) men även om det låter enkelt så är det verkligen inte det i Corona-tider när alla säger att allt är slut...

Jag har tittat på Scott Spark RC och Trek Top Fuel. Det finns säkert en hel rad med andra märken som ger ungefär samma geometri och gung men 9 av 10 så är det på Scott eller Trek's hemsidor jag bläddrar. På pappret relativt lika cyklar med 120mm gaffel och 115mm dämpare, visst det skiljer en del och Scott har valt att trolla bort dämparen så alla genast vill köpa en ny cykel, men finns det mer som skiljer? Helt uppenbart är att Trek är betydligt dyrare, jämför man en XTR-utrustad så skiljer det drygt 20000:- och för en XT 15000:- (där Trek iof skickar med en dropper post)...

Scott eller Trek
Jag har tyvärr ingen direkt input på vad som skiljer mellan de två cyklarna du kollat på åt. Scott ser ju lite mer stök-vänlig ut map HA, reach och stack? Men å andra sidan ser ju placeringen av dämparen lite besvärlig ut. Vilken känner du mest för? Jag är helt säker på att man kan cykla snabbt på båda.

Scott eller Trek
Jag har tyvärr ingen direkt input på vad som skiljer mellan de två cyklarna du kollat på åt. Scott ser ju lite mer stök-vänlig ut map HA, reach och stack? Men å andra sidan ser ju placeringen av dämparen lite besvärlig ut. Vilken känner du mest för? Jag är helt säker på att man kan cykla snabbt på båda.
Som jag tolkar siffrorna är det mycket liten skillnad, Trek har 67,5° mot Scott som har 67,2° på gaffelrörets lutning och reach är 440 på Trek vs 441mm på Scott (dock 1° skillnad på sadelrörets vinkel) och ramhöjd är 594mm mot 602,5mm på Scott. Detta i storlek M. För mig siffror som är så nära varandra att jag varken kan säga det ena eller andra :-)
Det jag är nyfiken på är hur de upplevs, hur är dämpning och stabilitet?

Jag var från början helt bestämd för en Scott (bra marknadsföring?) men eftersom utbudet av lite dyrare cyklar just nu, och förmodligen inom en överskådlig framtid, kommer att vara begränsat så har jag börjat titta på alternativ och Trek's nya geometri (sedan 2020?) är onekligen väldigt lik det Scott har på 2022.
Anledningen till just Scott eller Trek är till största del att det är cyklar som kommer från XC där vikt och kvickhet är en stor del vilket jag gillar (ja, eller gillade när XTR Rapid Rise var hett) men samtidigt influerats mycket av trailcyklarna vilket jag tror att jag uppskattar mer i dag.

Det som förvånar mig är att Trek genomgående är märkbart dyrare, är det kvalitetsskillnad eller bara märket?

Scott eller Trek
Är du säker på att du jämför äpplen med äpplen? Har du några länkar? För övrigt håller jag med om att Rapid Rise var trevligt.

Scott eller Trek
Är du säker på att du jämför äpplen med äpplen? Har du några länkar? För övrigt håller jag med om att Rapid Rise var trevligt.
Nej, det är garanterat inte äpplen och äpplen men väldigt lika :-)

Scott Spark RC Pro: https://www.scott-sports.com/se/en/product/scott-spark-rc-pro-bike
Trek Top Fuel 9.9 XTR: https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/.../top-fuel-9-9-xtr/p/32990/?colorCode=red_grey

Det är såklart massvis som skiljer eftersom de använder sina egna märken till mycket men om man tittar på några av komponenterna:

ScottTrek
FramgaffelRockShox SID Select+ RL3 AirFox Factory 34 Step-Cast, Float EVOL
DämpareFOX NUDE 5 EVOL TrunnionFox Factory Float, DPS 2
BakväxelXTR RD-M9100 SGSXTR RD-M9100 SGS
VäxelreglageShimano XTRShimano XTR
VevpartiRace Face Next SL CarbonShimano XTR M9120
BromsarShimano XTR M9100 (180 fram 160 bak)Shimano XTR M9100 (180 fram 160 bak)
DropperFOX Transfer SL Performance EliteBontrager Line Elite
HjulSyncros Silverton 1.5-30 CLBontrager Kovee Pro 30
KassettShimano XTR CS-M9100-12 / 10-51 TShimano XTR CS-M9100-12 / 10-51 T

Sedan finns det såklart mer som skiljer i form av styre, styrstam, handtag, sadel... Även om det är olika märken och både Scott och Trek i vissa fall valt billigare komponenter (Trek t.ex. ett billigare vevlager, Scott billigare kedja) så är det vad jag vet jämförbara komponenter.

Scott eller Trek
Jag förstår det som att han har tittat på de här två modellerna:

Ja, det är ett annat exempel. Både Trek och Shimano har två relativt jämförbara XT och XTR-modeller (och självklart samma med SRAM)

Scott eller Trek
Om man jämför Spark RC Team och Top Fuel 9.8 så har Top Fuel Carbonhjul och dropperpost medan Scotten har betydligt enklare hjul. Scott snålar oftast in på hjulen för att hålla priset nere vilket gör att det ändå blir rätt missvisande. Jag har själv en Top Fuel 9.8 som jag tävlat XCO med i år. Har varit oerhört nöjd med den och den är både rolig att cykla med hemma, likväl som den är snabb på tävlingar, speciellt på stökiga partier. Visst, den är inte lika lätt som många andra XC-cyklar, men den extra dämpningen har ändå vägt över för mig. Tyvärr så verkar 2022 Top Fuel bli ändrad ännu mer mot Trail-hållet nästa år och kommer bli alldeles för tung för att tävla på, Verkar landa på över 12.5kg enl. Trek.
Min Top Fuel är fortfarande lättare än en Scott RC Team trots Dropper osv.
Skicka PM om du vill veta mer om hur jag upplevt Top Fuel.
Men som sagt, varit grymt nöjd med den och tråkigt att dem ändras till nästa år.

Scott eller Trek
Om man jämför Spark RC Team och Top Fuel 9.8 så har Top Fuel Carbonhjul och dropperpost medan Scotten har betydligt enklare hjul. Scott snålar oftast in på hjulen för att hålla priset nere vilket gör att det ändå blir rätt missvisande. Jag har själv en Top Fuel 9.8 som jag tävlat XCO med i år. Har varit oerhört nöjd med den och den är både rolig att cykla med hemma, likväl som den är snabb på tävlingar, speciellt på stökiga partier. Visst, den är inte lika lätt som många andra XC-cyklar, men den extra dämpningen har ändå vägt över för mig. Tyvärr så verkar 2022 Top Fuel bli ändrad ännu mer mot Trail-hållet nästa år och kommer bli alldeles för tung för att tävla på, Verkar landa på över 12.5kg enl. Trek.
Min Top Fuel är fortfarande lättare än en Scott RC Team trots Dropper osv.
Skicka PM om du vill veta mer om hur jag upplevt Top Fuel.
Men som sagt, varit grymt nöjd med den och tråkigt att dem ändras till nästa år.
Tack för utförligt svar.
Kul att se skillnaden i pris mellan Bontrager- och Syncro-hjul, där kostar Syncro sjukt mycket mer men en Scott är billigare än en Trek. Jaja, det är spännande.

Summan är att det är relativt likvärdiga cyklar och det blir i slutändan tillgänglighet som får styra.

Scott eller Trek
Top fuel 2022 får ju ett ansiktslyft och lutar mer åt en stighoj eller DC. Jag håller precis på att kolla upp om någon betalar bra för en njure...

1631037592125.png

Scott eller Trek
Inte mycket till hjälp men jag hade ju lätt valt trek framför scott, tycker personligen att scott är så grymt tråkigt märke.

Scott eller Trek
Du hade tidigare en HT 26"?
Nu tänker du byta till en 29" FS med 120mm fjädring (tror du kommer bli besviken) kommer aldrig kännas rapp hur du än tar i..
Varför inte en Trek Supercaliper ist?

Scott eller Trek
Du hade tidigare en HT 26"?
Nu tänker du byta till en 29" FS med 120mm fjädring (tror du kommer bli besviken) kommer aldrig kännas rapp hur du än tar i..
Varför inte en Trek Supercaliper ist?
För att jag är långt ifrån så rapp som jag var när min 26" var rapp :-)

Scott eller Trek
Det är ju bara att kolla dämparen på bilden, men den låg ute ett tag på hemsidan men togs ner av någon anledning och ramkitet finns att beskåda. Info finns på nätet, den blir flackare och som en fuel ex mini
Vad jag kan se så är det samma dämpare men utan låsning vid styret, https://www.ridefox.com/family.php?m=bike&family=float.

Dock tydligt att mått och vinklar ändrats. Synd för det känns som en bra mix så som den är i dag (tillsammans med Scott Spark RC), Supercaliber tilltalar mig inte...

Scott eller Trek
Vad jag kan se så är det samma dämpare men utan låsning vid styret, https://www.ridefox.com/family.php?m=bike&family=float.

Dock tydligt att mått och vinklar ändrats. Synd för det känns som en bra mix så som den är i dag (tillsammans med Scott Spark RC), Supercaliber tilltalar mig inte...

Ja dämparen är ju likadan men man har ju valt att vända på den, sen ser ju länkaget mer eller mindre likadant ut. Men kollar du på geon så är den ändrad.

Scott eller Trek
det finns ju andra märken med ska vi säga roligare aura.

Tycker det handlar lite om pris också. Har en Fuel EX 8 XT och i det prissegmentet är det en bra cykel, men jag skulle nog inte lägga hundra papp på en Scott eller Trek. Då finns det sexigare alternativ. När man hamnar på de priserna så skulle jag nog hellre välja en Ibis, Transition, Yeti eller Santa Cruz. Sen är väl kanske inte de märkena främst kända för sina XC-cyklar.

Scott eller Trek
det finns ju andra märken med ska vi säga roligare aura.
Absolut, det har du helt rätt i. Det finns en mängd märken som jag skulle tycka vara fantastiska i skogen och segment går mer i varandra i dag än någon gång tidigare. Det är väl lite som att stå framför godishyllan på ICA, jag har valt just dessa två modeller i min short-list för att få överblick över det jag jämför.
Valet av just Trek och Scott tror jag är baserat på samma som för många; Min åsikt (inte helt osannolikt förutfattade meningar), handlare som jag har förtroende för och självklart att det av många andra anses som bra cyklar.
För mig är det inte aktuellt att klicka hem en cykel från en nätbutik vars verkstad eller fysiska butik ligger långt bort (oavsett om det är i Tyskland eller Sverige).

Scott eller Trek
Kanske redan nämnts. Men det är väll inte bara val av cykel idag, vilken man ska ha. utan tyvärr nästan mer vad man kan få tag i inom rimlig tid. Men antar att det redan är klart att dessa kan fås hem.
Exakt, det var där allt började. Jag var helt fokuserad på en Scott 2022 men som fördelningen ser ut av cyklar till olika butiker så skulle det snarare vara 2023...
Det var då jag började titta på Trek och den geometri de har på Top Fuel då den är väldigt lik Scott Spark RC 2022->. Eventuellt får jag överväga ytterligare alternativ, eller spara mer pengar och handla om ett år.
Jag var inne hos en av de lokala Trek-handlarna häromdagen och där fanns ett par modeller i storlek M men tyvärr inte de jag var ute efter. Nästa leverans av lite dyrare TopFuel var i augusti 2022 och april 2023 ?

Scott eller Trek
Det blev till slut en TopFuel 9.9 2021 mest på grund av tillgång. Känns riktigt trevlig och har varit med ute på tekniska stigar och det är helt klart en helt annan känsla än min gamla HT ;-) Det hade förmodligen varit samma känsla med en Scott 2022.

Tackar för alla tips!

Ps. Nu finns alla detaljer kring TopFuel 2022 på Trek's hemsida och en del recensioner börjar dyka upp. Ds.

Tillbaka
Topp