Scott gambler wheel travel!???

Gambler 710 2015 hade 210mm slaglängd bak.

Edit: Stavning.

Senast redigerad av en moderator:
Kalla det vad du vill... Det är 210mm slaglängd bak.
Fram behöver dom ju inte orda så mycket om eller hur?

Hitta vad?

Är det slaglängden på dämparen du menar så är det en helt annan sak. Bakdämparen är 267mm lång...

Finns ju fjädrar från Fox till den dämparen ända upp till 500lbs... Det räcker väl?

Plush sa:
Eftersom Gambler är en singelpivot så borde du klara dig med en 400lbs fjäder.
https://www.bike24.com/p2184663.html

Bara för att bumpa tråden så att TS inte tappar bort den så måste jag ställa en fråga om detta...
Nog för att du normalt är bättre än mig på cyklar, men... Hur tänkte du här? Eller är det jag som tänker fel?
Vad spelar det för roll om det är singlepivot eller ej?

Hävstångseffekten skiljer lite mellan singelpivot eller 4 länk och såklart spelar det roll på fjäderkraften. Sen beroende på hur linjär/olinjär utväxlingen blir så får man ju anpassa efter det.
Jag förstår din tanke, men det skiljer nog 30lbs-40lbs mellan singelpivot och 4 länk.

Min tanke var att denna har ett länkage för stötdämparen så att den inte nödvändigtvis hamnar i singlepivot kategorin i detta fall.
Om länkaget fortfarande gör att fjäder/stötdämpar-utväxlingen beter sig som en vanlig singlepivot så ser jag inte vitsen med att tynga cykeln med massa länkar och lager.
Men efter som jag inte vet hur länkaget påverkar kurvan i detta fall så blev jag lite nyfiken.

Hmm... Tittar man på länkaget så är det en singelpivot ändå. Det länkaget gör är egentligen bara att flytta dämparen bakåt för att få plats i ramen och för att få ut lagom slaglängd så utformades det hela så..(inom viss marginal för olinjäritet).
Se bilden på den jag har stående...

DSC_0225.JPG

Plush sa:
Hmm... Tittar man på länkaget så är det en singelpivot ändå. Det länkaget gör är egentligen bara att flytta dämparen bakåt för att få plats i ramen och för att få ut lagom slaglängd så utformades det hela så..(inom viss marginal för olinjäritet).
Se bilden på den jag har stående...

Rätt nöjd med min orange och två lager när jag ser det där :p

Alltså... Typen av fjädring säger ingenting om vilken fjäder man ska ha, det beror på utväxling/ karaktäristik.

/T

Tillbaka
Topp