Scott Genius

==raKet==>

Ny medlem
Scott Genius
Hej!
Jag undrar om det är någon som kan skriva/skicka en recension på Scott Genius. Både på MC/RC.

Är sugen på en sådan cykel men har inte hittat någon riktig recension. Läste att det var någon i"Lunsen" som cyklade på en sådan. Skulle lämna recension senare skrev han, men jag har ej hittat någon.

Tack på förhand!

Scott Genius
Hej! Jag är sedan nästan exakt en månad tillbaka stolt ägare av en gul Scott Genius RC-30 med Mavic Crossmax XL-hjul. Vägen till den nya cykeln var lång och kantad med bekymmer, men nu är den äntligen min!

Jag började titta på nya cyklar i början av året och blev inriktad på Scott Genius efter På Två Hjul-mässan i slutet av januari. Jag var inställd på en röd MC-30, mest på grund av att den var bestyckad med XT-komponenter rakt igenom. Den är dessutom gjord för att passa långlopp bra, med längre slaglängd, kortare överrör och riser-styre, någonting som jag trodde skulle kunna passa mig bra som kör mest långlopp. MC står för Marathon Concept, RC står för Racing Concept.

Jag tyckte dock att det var så mycket pengar att jag skulle vilja provköra cykeln innan jag beställde den. Så jag väntade och väntade och väntade, men det kom aldrig någon cykel hit till Linköping. Jag hade kontakt med många olika cykelhandlare och fick veta att MC-30 troligtvis var slutsåld i hela Europa, så jag fick panik! Jag satte mig i bilen, körde upp till Stockholm och provade en annan modell i rätt storlek där. Butiken, ni kan säkert gissa vilken, var inte villiga att pruta ett öre, de låg t.o.m. 5 kr över listpriset på cykeln och att byta hjulen var dyrt! Så jag åkte hem och beställde.

Nu visade det sig att ryktet var sant, Scott Genius MC-30 är slutsåld i hela Europa. Jag fick därför bestämma mig för om jag ville ha en RC-30 eller en MC-40. De är bestyckade på samma sätt, men har olika ramgeometri och olika slaglängd. RC-30 är dock lättare och har en bättre framgaffel.

När jag väl var tvungen att bestämma mig för om jag verkligen ville ha Marathon eller Racing med i övrigt samma komponenter så insåg jag att den mesta tiden jag tränar så passar Racing bättre. Marathon är specad mer som en trail/enduro-cykel och passar nog bättre längre nedåt Europa. Om man därtill lägger vikten och den finare framgaffeln så var valet lätt. Att jag sedan valde att speca om hjulen berodde på att jag ville ha ett par fina UST-hjul, om jag nu ändå skulle skaffa mig en värsting till cykel! Så jag beställde en gul Scott Genius RC-30, den sista som fanns kvar i Sverige i min storlek och den kom till min LBS strax därpå.

Fick jag hämta ut den då? Näpp, för hjulen skulle naturligtvis till att strula. Mavic har tydligen en del att göra så framhjulet blev restnoterat... Surt, men jag fick i alla fall hämta ut cykeln så att jag kunde köra BST på den. Med ett XT-hjul fram dock, Crossmax XL-hjulet fram har fortfarande inte kommit!

Nog om detta. Recensionen är att jag är helnöjd. En fulldämpad MTB med låsbar dämpning både fram och bak, när jag själv vill det. Därtill utmärkta hydrauliska XT-skivbromsar och en lätt och fin ram. Mmm, det fungerar för mig! Bakdämparen är väldigt avancerad och man får pyssla en del med inställningar, troligtvis mer än vad jag själv gjort ännu, för att få cykeln att bete sig perfekt i skog och mark. Men visst märker man skillnad mot hardtail, man flyger fram över rötterna. Jag har mer kontroll över cykeln än tidigare, föga förvånande om man vet vad jag kört innan. Mjukt och följdsamt, helt enkelt.

Om man skall köra långt vill man gärna ha med sig en hel del vatten och då kan det vara värt att veta att man måste ha minst storlek Medium på ramen för att få plats med två fullstora cykelflaskor. Därtill måste man ha en "off-center" flaskhållare från Scott på sadelröret för att hållaren skall komma tillräckligt långt ned. Sedan får man vänja sig vid att lyfta ut flaskorna snett åt sidan, men det går - inga problem.

Jag vet inte om jag tycker mig märka så stor skillnad mellan "Traction mode" och "All travel" när jag kör, men det är så enkelt att växla mellan dem att man gör det automatiskt och visst fungerar det. Hjulet ligger nästan klistrat mot marken och det går snabbare och lättare att ta sig upp på svåra partier än annars. Om man dessutom justerar compression eller låser framgaffeln så får man ordentlig fart uppåt, tycker jag. Jag har dock problem med min spak för bakdämparen, den vill gärna fjädra tillbaka från "All travel" till "Traction mode". Den känns för hårt spänd, men jag har inte gjort någonting åt det ännu. Det går dock att skruva åt en justerskruv vid spaken som gör dess lägen mer distinkta som kan avhjälpa problemet.

Det största problemet jag har med cykeln är att sadeln är en katastrof. Den är stenhård, vilket verkligen känns när man kör med bägge dämparna låsta. Cykeln blir verkligen helstel och man tar upp varenda stöt som finns i kroppen. Den har dessutom två mocka-liknande kanter baktill som verkar slita ordentligt på cykelbyxorna, mina har gått sönder flera gånger sedan köpet. Det har aldrig hänt förr.

Ett problem med cykelns konstruktion, som jag helt enkelt fick acceptera, är att den har "MSD" eller "Monocoque System Dropout", vilket är Scotts sätt att säga att cykeln inte har något utbytbart växelöra. Om man får en gren i hjulet och den hamnar fel så är det ramen, hjulen eller växelsystemet som åker och det lär bli dyrt. Men den dagen, den sorgen. Det är väl det man har försäkringar till antar jag.

Det totala omdömet är att cykeln är suveränt skön att köra. Jag är helnöjd med min investering, som jag hoppas skall hålla ett bra tag framöver och ge mig många trevliga timmar i sadeln, med kompisar och övriga likasinnade, både hemma och på alla olika långlopp!

Jag ser fram emot att läsa andra cyklisters omdömen om Scott Genius. Jag saknar också recensioner, man vill ju få lite bekräftelse på att man gjort ett bra val. Vad har ni andra för känsla för skillnaden mellan "All travel" och Traction mode", vajerspänningen på spaken och omdömet av sadeln?

Scott Genius
Hjartstrom: Det finns klena bakväxelskruvar att köpa som går av istället för i värsta fall ramen, fråga mig inte vart eller vad dom heter, jaga bara rapar upp vad jag läst på forumet tidigare. (Själv har jag "lösöra" så jag klarar mig ändå... blir väl dock lurigt att få tag på rätt modell när det väl sker, men som du påpekade "den dagen den sorgen", man kan ju inte ha extra allt liggande, blir för dyrt.)

Scott Genius
Jonas Skrev:
-------------------------------------------------------
> Hjartstrom: Det finns klena bakväxelskruvar att
> köpa som går av istället för i värsta fall ramen,
> fråga mig inte vart eller vad dom heter, jaga bara
> rapar upp vad jag läst på forumet tidigare.

Jag köpte "break-away bolt" på CykelCity, har dock ingen aning om den fungerar i praktiken.

Scott Genius
JTExploder: Inte för att jag tror jag kostnaden är något bry sig om i detta fallet, men vad kostar en sån? Antar att den ersätter en av bultarna som kom med framväxeln och inte är svårare att montera än originalet? Kanske skulle skaffa en sån ändå, de där jäkla öronen skall som sagt vara svåra att hitta rätt modell till. Dessutom tar ett extra öra mer plats och väger mer om man vill ha med sig en i reserv.

Scott Genius
Oj, det var så länge sedan jag köpte den... Kan ha kostat 95 spänn eller något.

Den ersätter fästbulten på bakväxeln (se bild). Det kan vara idé att ta med växeln och låta de byta i affären om man har möjlighet till det. Det är rätt pilligt att böja tillbaka fjädern samtidigt som man trycker in bulten och sätter dit låsbrickan.

vxl.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Scott Genius
Jag, precis som hjartstrom, hade i fredags äntligen bestämt mig för att det var MC-30:an jag ville ha, av samma anledningar som nämns ovan.
Men den var ju, som sagt, slutsåld och jag talade med Scott Svenska AB i morse och fick beskedet att det som fanns kvar att välja på i stlk L var RC-30, RC-20 och MC-50. Inga nya Geniuses(?) är heller på ingång i år, så vitt den svenska agenturen vet.
Jag bestämde mig för MC-50:an som jag byter ut alla LX delar på till XT, och detta borde kostnadsmässigt landa på ca 28000:- (min lokale cykelhandlare drar av värdet för LX-prylarna och behåller dessa).
Med den specen så har jag fått en hoj som blev 2K dyrare än MC-40, men har genomgående XT. Jämfört med vad jag hade tänkt mig från början, MC-30, så är det bara framdämparen som är sämre. Är det värt fyra tusen spänn? Jag kan inte avgöra.
Återkommer med betyg.

/Big B

Scott Genius
JTExploder: Jag hittar inte någon break-away bolt på Cykel Citys hemsida. Vet du någon annan som säljer den, eller om den går under något mer svenskklingande namn?

Buddha: Var det komponentvalet (XT rakt igenom till ett vettigt pris) eller Marathon Concept som gjorde att du valde MC-50 över någon av Racing Concept-cyklarna? Jag valde Racing över Marathon därför att jag tror att jag har större nytta av den, i kombination med lägre vikt och finare framgaffel.

Scott Genius
Vet inte om de fanns på hemsidan. Tror det bara var i katalogen de hade dem, är nog bästa att ringa och fråga. Hittade dem på BikeDoc för £4.50 http://shorl.com/damivomesenu (Middleburn Bolt Breakaway) Numera får man tydligen med en wire som ska hindra att växeln trillar in i bakhjulet också, kanske är en bra idé...

Scott Genius
Anledningarna till att jag valde MC'n istället för RC var;

-MC-40 har jag provcyklat, men det finns ju ingen som har nå'n RC modell hemma för provkörning. Känns som jag vill testa innan jag slänger ut 30 lök...

-Jag vill ha lite mer upprät sittställning.

-Jag tyckte att det kändes bättre med lite längre slaglängd på dämparna (ca +40 mm) eftersom jag nu ändå skulle köpa fullgung. Var osäker på om jag skulle bli nöjd med 80/90 mm fjädringsväg.

Sen var ju så klart prislappen intressant åxå, även om det kanske blir typ samma pengar i slutändan.
Hur mycket skiljer det i vikt på dom? Har inte hittat några uppgifter på vikten över huvud taget.
Vad är exakt skillnade på dämparna? Jag har bara konstaterat att dom dyrare varianterna har andra gafflar, men vet inte vad som skiljer egentligen?

Scott Genius
Inga fler som har några kommentarer att delge om hur den var att cykla? Hur fungerar tex deras bakdämpare? Jag är lite nyfiken då mitt val av ny cykel står mellan denna och EPIC.

Scott Genius
Vikterna på Scotts cyklar finns att läsa på http://www.scottusa.com/downloads/weights_bikes04.xls. Jag lämnar en viss reservation för feltryck, då MC-40 enligt denna är tyngre än MC-50. Jag har en annan lista hemma som jag fått av Scott Svenska AB, den kanske är korrekturläst. Återkommer i så fall. Alla vikter är med största sannolikhet angivna för minsta ramstorleken.

Information, produkt- och servicehandböcker för Manitou-gafflarna finns på http://www.answerproducts.com/ men det visste du säkert redan om Buddha.

Hampus skrev redan 14/3 att han varit ute på premiärturen på sin Scott Genius MC-20. Kan man inte få en längre recension av honom också, någonting i stil med min ovan? Fyra månader i sadeln på en Marathon Concept borde ju ge en bra uppfattning om vad den klarar av. Vore kul att läsa.

Scott Genius
Tack!
Att MC-40 väger mer beror väl förmodligen på att den har skivbromsar, vilket MC-50 inte har. En gissning bara.

Jodå, jag har varit på Manitou-siten, men kan inte hitta Black Comp-modellen?

Scott Genius
Hade det inte kunnat vara en ide att ha en egen sida för recensioner på cyklarna?
som mtbr, fast såklart mycket trevligare :-D

aja, bara en stilla undran...

Scott Genius
> Läste att det var någon
> i"Lunsen" som cyklade på en sådan. Skulle lämna
> recension senare skrev han, men jag har ej hittat
> någon.

Det var jag. Jag gillade, att den klättrade som en get, dämpningen verkade underlätta, och däcken gav anmärkningsvärt bra grepp i tekniska branter. Den är som gjord för rullande, vindlande stig, mycket rolig på Gula stigen och liknande. Snabb, bekväm, man vill bara åka fortare.

Däremot var jag mindre förtjust över att i teknisk terräng fungerade dämpningen inte riktigt bra. Den hängde inte med utan kändes studsig, istället för att suga upp stenar o rötter. Gaffeln, en Black, hade en fjäder anpassad för någon som väger mkt mer, sannolikt runt 80 kg, fick endast 10 procent sag, hur jag än miklade, borde ha haft 20. Det är möjligt att man skulle kunna komma tillrätta med dessa problem genom att mikla ytterligare med trycken i bakdämparen, o mer krävande justeringar av framgaffeln, etc.

Sadeln är ett brott mot de mänskliga rättigheterna.

Vevpartiet kommer oväntat lågt i tekniska steniga sektioner. Man slår lätt i sten.

Per

Scott Genius
Hoppas du har en bra försäkring då. De flesta cykelförsäkringar täcker nämligen bara stöld eller trafikolycka. Kör du omkull i skogen gäller inte försäkringen som ingår i hemförsäkringen även om du tecknat tillägg för dyrare cykel. Det som gäller är tävlingscykelförsäkring. Normal allrisk täcker inte heller cykel.

Kan nämna ett fall där en person fick som parkerade cykel påbackad av en polispiké. Tyvärr satt hon inte på cykeln och därmed var det ingen trafikolycka och försäkring täckte därmed inte skadan.

Scott Genius
> Hoppas du har en bra försäkring då.

Varför då? Jag fick låna hojen över en helg för att testa den, just för att pröva hur den fungerade där vi brukar åka. Den var alldeles ny och lämnades tillbaka i perfekt skick (inte en repa) bortsett från skrapmärken längst ut på pedalarmarna föranledda av att vevpartiet i vissa lägen hamnade mkt lägre än vad det borde.

Kan väl tillägga, att jag är inte beredd att skåpa ut hojen. Den var skitkul på mindre teknisk stig. Och det är möjligt att den med en mer ställbar gaffel och ytterligare finkalibrering av geniusdämparen skulle uppföra sig bättre i teknisk terräng. Man kunde också med fördel banta bort ett par kilo.

Per

lunsenl10b.jpg

lunsenl10c.jpg

Scott Genius
Ja just det, skulle ju skriva en recension om hur min genius har funkat....

Kör XTR kittad MC-20.

MC varianted medger ju en betydligt mindre racing position, har dock mixtrat en del för att hitta en sittställning som fortfarande känns snabb och inte allt för upprätt. Bytt styrstam och flyttat om distanserna på gaffelröret (jag vet det är fult..) samt givetvis ett flatbar. Har i min mening närmat mig en ställning som jag kan köra under längre tid (hyffsat avslappnat) men ändå så pass raceigt att det inte känns "trailbike".

Vad det gäller dämparen läkte den första jag fick - inga problem ny från scott inom en vecka (fördelen med att köra stort märke). Den andra funkar guld. Vad det gäller diskussionen om skillnaden in All travel och Traction mode anser jag att skillnaden är i allra högsta grad märkbar! Kan vara ett resultat av att det är längre slaglängd på MC geniusen. Om det inte blir någon skillnad kan du behöva spänna upp den lilla "blocken" som sitter på vajern vid den nedre lockouten. Obs att du måste ha adapter till ventilerna på geniusdämparen för att kunna justera tryck exakt!

Jag är nöjd med hojen efter alla justeringar - tyckte dock att den kändes lite för freeride i med orginal geometrin/sittställningen.

Tidigare FS XC jag kan jämföra med är NRS1 och TREK fuel 100:
Både NRSen och fuelen kändes nättare och lite mer race (körde dock mindre ram så jämförelsen är inte optimal...) -> kort och gott MC känns mer robust och lite mindre race - men en suverän, effektiv och rolig lösning på FS!!

Hjartstrom: Om inte reglaget vill stanna i sitt läge justerar (spänner) du det med den lilla insexan på reglaget - som sitter ungefär där spaken hamnar vid A-mode

Upp å jobba imorrn.....

//
Hampus

Scott Genius
Hampus: Jag har inte flyttat "blocken" som sitter på vajern sedan jag köpte cykeln, om den inte sitter rätt så är den felmonterad från fabrik. Jag kan dock se att ventilerna öppnas vid lockout respektive "All travel", men jag kan naturligtvis inte garantera att de öppnas tillräckligt mycket.

Jag har inte kontrollerat slaglängden i de bägge lägena, jag förutsätter att det fungerar från fabriken, vad jag beskriver ovan är bara att känslan mellan de olika lägena inte skiljer sig så mycket. Men jag borde kanske kontrollera slaglängden mer noggrannt för att bekräfta att det inte är ett fel jag har.

Angående reglaget så vet jag om insex-skruven, som jag skrev i min recension "Det går dock att skruva åt en justerskruv vid spaken som gör dess lägen mer distinkta som kan avhjälpa problemet.". Jag tycker inte att man skall behöva skruva åt den så mycket att man får ta i för att välja ett nytt läge, verkar som att återfjädringen på dämparen är lite väl stark.

Ultralite: Om det är mig du skriver till angående försäkringar (ref. till icke utbytbart växelöra) så kan jag lugna dig med att jag har skaffat en allriskförsäkring för tävlingscykel på Länsförsäkringar. De vill har 75 kr per tusen av cykelns värde, hutlöst dyrt! Man är dock piskad att köra med samma bolag som för hemförsäkringen, vad jag vet.

Scott Genius
hjartstrom: Å andra sidan är jag så mongo att jag kört länge med låst framdämpare i milt sagt steniga nerförsbackar, utan att fatta det... dock brukar man komma på det när handlederna börjar göra ont. Man _märker_ ju inte dämpningen när den fungerar perfekt, i mitt fall inte alls. Så liten skillnad i känsla behöver inte betyda liten skillnad i funktion eller att något är fel. :-)

Scott Genius
Jens: Jag har lämnat min email-adress i ett privat meddelande till dig. Verkar inte som att man blir underrättad om att man har privata meddelanden, så jag gör det själv istället.

Scott Genius
Jodå, när man har privata meddelanden så står det en siffra i rött bakom "Privata meddelanden" i menyn högst upp. Siffran är röd för att synas lite bättre :-)

Scott Genius
Jag fick just nya numret av Kadens i brevlådan. De har gjort ett utförligt test av den modell jag har köpt, Scott Genius RC-30, så ett hett tips är att läsa den. Det tekniska betyget blev 3.5 med bedömningen att cykeln är prisvärd. Scotts egna komponenter som sadel, sadelstolpe, styre osv. gav en enkel 3:a. De anmärkte konstigt nog ingenting om sadeln. Originalhjul och däck fick också en 3:a, själv har jag ersatt dem med UST-hjul.

Scott Genius
En sak till... De anmärker att bakdämparen sitter i en utsatt position och bör skyddas. Jag köpte en helt vanlig Lizard Skins Rear Suspension Boot, den fungerar utmärkt. Jag fick "anpassa" den genom att klippa en del med sax och så fick jag sträcka den ganska mycket för att få runt den kring dämparen, men nu täcker den hela dämparen utom kammaren för "Positive Air" (som hänger lite vid sidan av). Inga problem, suveränt!

Scott Genius
För er som inte läser/prenumererar på tidningen Kadens kan jag bara säga att i senaste numret(4 -04) är det ett test på Scott Genius RC-30 där den faller cyklisterna i smaken.

/Fredrik

Scott Genius
Jag hittade en nätversion av WhatMTBs recension av MC-10:
http://www.whatmtb.co.uk/biketestdetails.asp?id=542

Jag vill minnas att de tyckte att Giant NRS-1 var mest prisvärd i testet, vilket jag tyckte var lite vinklat med tanke på att de jämförde med en cykel för över 50 papp. De kunde ju åtminstone ha tagit värstingarna från samtliga leverantörer, dvs kolfibervarianten från Giant, alternativt så kunde de uteslutande ha tagit cyklar i "mellanklassen" istället.

Scott Genius
Hej på er och tack Hjärtström för en fantastisk recension. (Jag ser att jag missat att läsa sidan 2 igen).

Hursomhelst så är det intressant att se att din recension är nästan identisk med den i Kadens.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp