Hej! Jag är sedan nästan exakt en månad tillbaka stolt ägare av en gul Scott Genius RC-30 med Mavic Crossmax XL-hjul. Vägen till den nya cykeln var lång och kantad med bekymmer, men nu är den äntligen min!
Jag började titta på nya cyklar i början av året och blev inriktad på Scott Genius efter På Två Hjul-mässan i slutet av januari. Jag var inställd på en röd MC-30, mest på grund av att den var bestyckad med XT-komponenter rakt igenom. Den är dessutom gjord för att passa långlopp bra, med längre slaglängd, kortare överrör och riser-styre, någonting som jag trodde skulle kunna passa mig bra som kör mest långlopp. MC står för Marathon Concept, RC står för Racing Concept.
Jag tyckte dock att det var så mycket pengar att jag skulle vilja provköra cykeln innan jag beställde den. Så jag väntade och väntade och väntade, men det kom aldrig någon cykel hit till Linköping. Jag hade kontakt med många olika cykelhandlare och fick veta att MC-30 troligtvis var slutsåld i hela Europa, så jag fick panik! Jag satte mig i bilen, körde upp till Stockholm och provade en annan modell i rätt storlek där. Butiken, ni kan säkert gissa vilken, var inte villiga att pruta ett öre, de låg t.o.m. 5 kr över listpriset på cykeln och att byta hjulen var dyrt! Så jag åkte hem och beställde.
Nu visade det sig att ryktet var sant, Scott Genius MC-30 är slutsåld i hela Europa. Jag fick därför bestämma mig för om jag ville ha en RC-30 eller en MC-40. De är bestyckade på samma sätt, men har olika ramgeometri och olika slaglängd. RC-30 är dock lättare och har en bättre framgaffel.
När jag väl var tvungen att bestämma mig för om jag verkligen ville ha Marathon eller Racing med i övrigt samma komponenter så insåg jag att den mesta tiden jag tränar så passar Racing bättre. Marathon är specad mer som en trail/enduro-cykel och passar nog bättre längre nedåt Europa. Om man därtill lägger vikten och den finare framgaffeln så var valet lätt. Att jag sedan valde att speca om hjulen berodde på att jag ville ha ett par fina UST-hjul, om jag nu ändå skulle skaffa mig en värsting till cykel! Så jag beställde en gul Scott Genius RC-30, den sista som fanns kvar i Sverige i min storlek och den kom till min LBS strax därpå.
Fick jag hämta ut den då? Näpp, för hjulen skulle naturligtvis till att strula. Mavic har tydligen en del att göra så framhjulet blev restnoterat... Surt, men jag fick i alla fall hämta ut cykeln så att jag kunde köra BST på den. Med ett XT-hjul fram dock, Crossmax XL-hjulet fram har fortfarande inte kommit!
Nog om detta. Recensionen är att jag är helnöjd. En fulldämpad MTB med låsbar dämpning både fram och bak, när jag själv vill det. Därtill utmärkta hydrauliska XT-skivbromsar och en lätt och fin ram. Mmm, det fungerar för mig! Bakdämparen är väldigt avancerad och man får pyssla en del med inställningar, troligtvis mer än vad jag själv gjort ännu, för att få cykeln att bete sig perfekt i skog och mark. Men visst märker man skillnad mot hardtail, man flyger fram över rötterna. Jag har mer kontroll över cykeln än tidigare, föga förvånande om man vet vad jag kört innan. Mjukt och följdsamt, helt enkelt.
Om man skall köra långt vill man gärna ha med sig en hel del vatten och då kan det vara värt att veta att man måste ha minst storlek Medium på ramen för att få plats med två fullstora cykelflaskor. Därtill måste man ha en "off-center" flaskhållare från Scott på sadelröret för att hållaren skall komma tillräckligt långt ned. Sedan får man vänja sig vid att lyfta ut flaskorna snett åt sidan, men det går - inga problem.
Jag vet inte om jag tycker mig märka så stor skillnad mellan "Traction mode" och "All travel" när jag kör, men det är så enkelt att växla mellan dem att man gör det automatiskt och visst fungerar det. Hjulet ligger nästan klistrat mot marken och det går snabbare och lättare att ta sig upp på svåra partier än annars. Om man dessutom justerar compression eller låser framgaffeln så får man ordentlig fart uppåt, tycker jag. Jag har dock problem med min spak för bakdämparen, den vill gärna fjädra tillbaka från "All travel" till "Traction mode". Den känns för hårt spänd, men jag har inte gjort någonting åt det ännu. Det går dock att skruva åt en justerskruv vid spaken som gör dess lägen mer distinkta som kan avhjälpa problemet.
Det största problemet jag har med cykeln är att sadeln är en katastrof. Den är stenhård, vilket verkligen känns när man kör med bägge dämparna låsta. Cykeln blir verkligen helstel och man tar upp varenda stöt som finns i kroppen. Den har dessutom två mocka-liknande kanter baktill som verkar slita ordentligt på cykelbyxorna, mina har gått sönder flera gånger sedan köpet. Det har aldrig hänt förr.
Ett problem med cykelns konstruktion, som jag helt enkelt fick acceptera, är att den har "MSD" eller "Monocoque System Dropout", vilket är Scotts sätt att säga att cykeln inte har något utbytbart växelöra. Om man får en gren i hjulet och den hamnar fel så är det ramen, hjulen eller växelsystemet som åker och det lär bli dyrt. Men den dagen, den sorgen. Det är väl det man har försäkringar till antar jag.
Det totala omdömet är att cykeln är suveränt skön att köra. Jag är helnöjd med min investering, som jag hoppas skall hålla ett bra tag framöver och ge mig många trevliga timmar i sadeln, med kompisar och övriga likasinnade, både hemma och på alla olika långlopp!
Jag ser fram emot att läsa andra cyklisters omdömen om Scott Genius. Jag saknar också recensioner, man vill ju få lite bekräftelse på att man gjort ett bra val. Vad har ni andra för känsla för skillnaden mellan "All travel" och Traction mode", vajerspänningen på spaken och omdömet av sadeln?