Scott har lyckats med världens sämsta konstruktion

krip

Aktiv medlem
Detta måste vara bland det dummaste en människa kommit på! Man måste ta bort hela vajern för att kunna skruva loss fästet! Att man sedan har gått över till Torx på alla sina egna komponenter men inte Shimano mm gör att man får en skön blandning med olika typer och olika storlekar på hela cykeln! Skjut mig!
0B182F2A-8E7C-4F1A-AA65-4BC68F85B416.jpeg

Det är väl bra att de har gått över till torx. Hoppas att fler kommer att göra det så snart som möjligt.

krip sa:
Detta måste vara bland det dummaste en människa kommit på! Man måste ta bort hela vajern för att kunna skruva loss fästet! Att man sedan har gått över till Torx på alla sina egna komponenter men inte Shimano mm gör att man får en skön blandning med olika typer och olika storlekar på hela cykeln! Skjut mig!

Ja helt sjukt dålig konstruktion men dom skruvar väl fast handtagen innan dom drar vajern!

weldion sa:
Det är väl bra att de har gått över till torx. Hoppas att fler kommer att göra det så snart som möjligt.

Problemet är väl att de inte har bemödat sig byta de skruvar som inte är Torx. Nu måste man ha med en hel verktygslåda ut i skogen!

Makten sa:
Räcker det inte att sträcka höljet och häkta ur den där böjda rörstumpen?

Nej om det ändå hade varit så enkelt! Det blottar även svagheten med Torx. Insexnykel går ju ofta lossa med kula lite vilklat. Detta går inte med Torx utan då är risken att man pajar skruven vilket jag är på god väg att göra!

fredrik168 sa:
krip sa:

Ja helt sjukt dålig konstruktion men dom skruvar väl fast handtagen innan dom drar vajern!

Det är ju en klen tröst när man skall byta handtag och måste lossa skiten!

Helsike vad jag har svurit över den där. En produktutvecklare som överhuvud taget skruvat en enda gång på en riktig cykel skulle skämmas ögonen ur sig om hon/han hade tagit fram den lösningen. Kombinera detta med reglage för att låsa dämparen som är gjorda av modellera och böjer sig uppåt om det råkar blåsa för mycket ute och därför tar i ovan nämnda klämma för dropperreglaget och slutar fjädra tillbaka utan istället hakar upp sig.

För att vara lite konstruktiv: har någon hittat någon kombination av reglage som gör jobbet utan att samtidigt göra mina stackars strån på skulten ännu gråare?

Sälj och glöm-principen. Inte helt ovanligt.

Som när jag skulle byta glödlampa fram på min Aygo. Enligt the Internet var det enklare att demontera kofångaren. Jag var dock envis och lyckades byta lampjäveln ändå, stående i kylan på Biltemas parkering, trots att man nog egentligen bör ha handbredd strl 5 och handlängd strl 10. Det gällde att få till exakt rätt handgreop. Kazz...

Helt klart kass konstruktion, men som tur är så har den blivit åtgärdad nu till MY19 och skruven sitter istället lätt åtkomligt underifrån. Även spakarna har äntligen lite annan utformning. Reglaget finns att köpa löst men trist utgift "bara" för en skruvs skull såklart.

På den gamla är det dock mest svordomar som gäller. Monterar man någon gång om vajern så kan man ju ha i åtanke att sätta den så att man är tvungen att skruva ut vajerspännings-skruven rätt långt för att aktivera droppern. Då har man lite mer marginal när man skruvar in den i botten och brukar på håret kunnat vrida till röret och komma åt skruven.

mcperand sa:
Helsike vad jag har svurit över den där. En produktutvecklare som överhuvud taget skruvat en enda gång på en riktig cykel skulle skämmas ögonen ur sig om hon/han hade tagit fram den lösningen. Kombinera detta med reglage för att låsa dämparen som är gjorda av modellera och böjer sig uppåt om det råkar blåsa för mycket ute och därför tar i ovan nämnda klämma för dropperreglaget och slutar fjädra tillbaka utan istället hakar upp sig.

För att vara lite konstruktiv: har någon hittat någon kombination av reglage som gör jobbet utan att samtidigt göra mina stackars strån på skulten ännu gråare?

Skulle vara högintressant!

pbeijer sa:
Ser ut som en dum konstruktion men är det verkligen Scott som gjort den?

Ja det är ju tyvärr deras egna reglage till lock-outen Dom har ju en integrarad varitant med både lockout och dropper i samma reglage.

mcperand sa:

Rockshox Twistloc ska kunna ersätta Fox orginalreglage. Därmed även Scotts? Funkar dock bara för två lägen antar jag

Cyklist sa:
Helt klart kass konstruktion, men som tur är så har den blivit åtgärdad nu till MY19 och skruven sitter istället lätt åtkomligt underifrån. Även spakarna har äntligen lite annan utformning. Reglaget finns att köpa löst men trist utgift "bara" för en skruvs skull såklart.

På den gamla är det dock mest svordomar som gäller. Monterar man någon gång om vajern så kan man ju ha i åtanke att sätta den så att man är tvungen att skruva ut vajerspännings-skruven rätt långt för att aktivera droppern. Då har man lite mer marginal när man skruvar in den i botten och brukar på håret kunnat vrida till röret och komma åt skruven.

Vad är det man har ändrat till 2019? Vet du var man kan köpa det som reservdel?

Har även funderat över om det är så att det är meningen att reglaget för sänksadeln skall ta in lockouten så att den går tillbaka till odämpat läge när man kör ner sadeln? Funkar bara delvis för mig och inte säker på att det ens skall funka så.

Clark sa:
mcperand sa:

Rockshox Twistloc ska kunna ersätta Fox orginalreglage. Därmed även Scotts? Funkar dock bara för två lägen antar jag

Ser ju riktigt smidigt ut! Gillar verkligen tänket! Skulle ju funka att bara köra två av tre lägen då jag nästan aldrig låser dämparen helt. Man vill ju dock vara säker på att det blir 120/85 lägena och inte 120/låst. Någon som vet någon som testat?

Jag löste det relativt enkelt genom att skruva på den räfflade "tumskruven" i andra änden av det böjda röret. Detta gör så att det blir lite slack i vajern och så går röret att lossa från själva reglaget. Hoppas det funkar lika enkelt för dig!

Thmashrd sa:
Jag löste det relativt enkelt genom att skruva på den räfflade "tumskruven" i andra änden av det böjda röret. Detta gör så att det blir lite slack i vajern och så går röret att lossa från själva reglaget. Hoppas det funkar lika enkelt för dig!

På sambons cykel funkade inte det vajern va kort och skruven i botten.

Helt underbar konstruktion! Har den jag också på en spark 2017. Lyckats komma åt skruven några gånger genom att slacka vajern och skruvat på snedden (aldrig lyckats haka av den helt, bara fått det lite mer flexibelt). Senast var det bråttom innan klubbträning när droppern strejkade (fastnade inte uppe alls) och jag skulle försöka justera det hela. Slutade med att jag våldade sönder röret och bröt av snabbjusteringen...

Så ett nytt reglage eller möjligen rör (om jag vill fortsätta att ha något att svära över men slipper flytta dämparvajrarna) skulle behövas. Försökte söka lite på det men kunde inte hitta något. Någon som har en länk, namn på det eller artikelnr? Låter ju hoppfullt att det ska finnas iaf, men alltid svårt att söka när man inte har något att gå på...

Senast ändrad:
Svurit även jag över denna idiotlösning, dessutom skruvar i lockouten som hör hemma i en klocka. Löste det med att byta reglaget till stolpen till Bontrager, billigt och mycket bättre än Fåxx. Pillade sedan bort spaken från klammern och monterade lockouten på ovansidan på höger sida, inte optimalt men bättre ändå. Bytte även ut torx bulten till en rostfri insex som jag fick slipa ner skallen utvändigt på, original torx är inget fel på förutom att den är för grund och usel kvalite’ på.

Jag sitter precis och konstaterar att ännu en dag har passerat utan att jag fick ork att byta halvljuslampan på Passaten. Av med däck och bort med innerskärm och fronten...
Är det ett medvetet ofog ifrån Scott för att tvinga de med tummen mitt i handen till lbs?

Tillbaka
Topp