Scott scale 40 vs Specialized Stumpjumper disc

Real-Ajax

Ny medlem
Funderar på en ny cykel och hade skjutit in mej på en Scott Scale 40, nu när jag skummade igenom ett par Tyska nätbutiker så hittde jag Specialized Stumpjumper disc till nästan samma pris (1600 Euro hos FahrradNet24).

Jag cyklar nästan uteslutande i skgarna runt Stockholm, vad skulle ni välja och varför?

Tacksam för lite guidning i cykeldjungeln..

// Tomas

Jag cyklar förra årets Scale 40 och är grymt nöjd, otroligt kvick och följsam, framgaffeln (Manotou Black Elite) sög dock så jag har nu satt på en Fox F80RL som är helt underbar. Årets modell har bättre gaffel med luft men billigare vevparti.

Jag kör stumpjumpern. Satt en fox F80RL på från början riktigt fin gaffel. Med cykeln i övrigt är jag supernöjd. Bara två saker jag kananmärka på. Den första är att jag valde en något förliten storlek, bara mitt eget fel antar jag. Den andra är att vevpartiet kunde varit lite styvare. Ibland när man trycker till skrapar kjedjan mot växelföraren fram.

Snygg är den oxå!

Är otroligt nöjd med min Stumpjumper Expert Disc. Hade liksom du tänkt mig en hardtail och någon av Scale-modeller låg så klart högt upp på önskelistan. Emellertid blev jag övertalad av en kompis att skaffa en cykel med bakdämpare och det har jag inte ångrat. Med ProPedal är gunget minimalt och när man låser bakdämparen helt är den nästan lika stel som en hardtail.

PerryE skrev:
-------------------------------------------------------
> Är otroligt nöjd med min Stumpjumper Expert
> Disc. Hade liksom du tänkt mig en hardtail och
> någon av Scale-modeller låg så klart högt upp
> på önskelistan. Emellertid blev jag övertalad
> av en kompis att skaffa en cykel med bakdämpare
> och det har jag inte ångrat. Med ProPedal är
> gunget minimalt och när man låser bakdämparen
> helt är den nästan lika stel som en hardtail.

du menar Stumpjumper FSR Expert som ju är heldämpad. Real-Ajax tänker på vanliga Stumpjumper Expert som är en hardtail... Fast visst är det lite förvirrande av Specialized att använda Stumpjumper som varunamn på två skilda modellserier.
Men kul att du gillar Stumpjumper FSR Expert för jag la in en order på en sådan idag, kommer om ca två veckor :-)

Tillbaka
Topp