Scott Scale 50 vs Trek 6300 vs Radon ZR Team 7.0

putte_W

Ny medlem
Hej

Är sugen på att komma igång med cykling till våren och funderar på vilken cykel jag ska köpa. Ska ha den som pendlarhoj till jobbet samt köra träningsrundor i skogen. Funderar också starkt på att köra cykelvasan.

De jag fastnat för är Scott Scale 50 och Trek 6300. Någon som kan rekommendera någon av dem?

Har också läst här på forumet om denna Radon:
http://www.bike-discount.de/shop/k95/a23204/zr-team-70.html

Jag har förstått att den är prisvärd, men slår den Scott och Trek? Jag har väldigt svårt för att jämföra cyklarna på komponent nivå då jag inte har den erfarenheten.

Trek 6300:an har många komponenter i klass med Radon 5.0 men med lite bättre gaffel. Så redan 6.0:an är en vassare cykel om du ser till komponenterna....7an ännu bättre. Scotten är väl ungefär lika som Treken(?). Sen tycker vissa att det sker nått mystiskt i samband med att klibborna sätts på. Skämt och sido, de andra cyklarna har kanske mer fokus på ramarna. Jag har varit nära och bli både Trek och Scott ägare ett par gånger, men i pris/prestanda är Radonerna svårslagna och jag har varit sjukt nöjd med mina. (Det jag har minst koll på scott/trek är bromsarna. Tycker det är lite larvigt i Trek's broschyr att bara skriva ut bakväxelns betäckning, inte resten)

Hej!

Står också i valet mellan en Scott Scale 50 och Trek 6300, men är givetivs öppen för förslag i samma prisklass.

Har provsuttit en Trek 6300 storlek 21.5" och den kändes bra rent storleksmässigt. Grymt sköna bromsar och gaffel på den. Inte fått tag i någon Scale 50 i rät storlek ännu dock.

Men den här Radon cykeln var jävligt läcker!

Låt mig höra om någon har förslag på cyklar i samma prisklass (12-13000:-) eller med samma komponenter eller bättre. Typ Radon 7.0

/ Kristoffer

om man kikar på en cykel i storlek över 20" kanske en 29-tummare kan vara ett alternativ, om inte annat är de klart snyggare

Jag skulle definitivt satsa på en scale 50. Dels för att jag tycker den är snyggare än treken och har en mer genomarbetad ramgeometri och dels för att jag personligen hellre har en snygg cykel för en eller två tusenlappar mer än vad du får en radon får. Skillnaden i komponenter till radonens fördel kommer du inte att märka av över huvudtaget. Plus att scotten och treken är betydligt lättare att sälja om du skulle vilja uppgradera dig i framtiden.

Lycka till!!

...fast nu skiljer det typ 4k mellan en scale 50 och en Radon team 6 som ligger närmast utrustningsmässigt. Utgick ifrån att scalen kostar 12, tog priset från evans cycles...kanske finns billigare. Scott gör fina cyklar.... men de kostar lite mer.

Tillbaka
Topp