Cannondalen och Scotten känns väldigt olika, ska dock tilläggas att Cannondalen inte hade dämpargaffel. Scotten känns betydligt lättare vilket gör stor skillnad. Den känns extremt kvick och rapp och den verkar "äta" uppförsbackar.
Den nya Magura gaffeln är väldigt bra tycker jag, men och andra sidan har jag inte testat så många andra gafflar än en cykel som hade en SID gaffel. Jämfört med den så känns Maguran stabilare, mer vridstyv. Själva dämpningen fungerar också bra, efter lite testande med olika lufttryck har jag hittat det som passar mig bäst och nu följer hjulet minsta ojämnhet känns det som. Låsningen av gaffeln trodde jag inte skulle vara så användbar men efter att ha jämfört en olåst tur jämfört med en låst tur ståendes i en backe så inser jag att det är guld värt.
Ett stort plus till dom fina Fulcrum hjulen. Väger 1425 gram tror jag enligt deras sida. Dom känns också vridstyva och starka. Naven och lagerna verkar även de bra och "tickandet" från baknavet nästan skriker kvalite. Ända konstiga är att bromsskivan rör sig aningen på splinsen (centerlock).