Scott Spark 920 eller Superior Team XF 29

Jag har alltid trott att anti squat är förhållandet hur kedjan drar i baktriangeln, inte någon funktion som kan saknas.
Tycker inte heller att det ser ut som korsningen av linjerna bakhjulscentrum/pivotpunkt och kedjelinje tyder på att något skulle vara helt åt helvete?

Tänk också på att det är meckigt att få dit en eventuell dropper post om du kör Di2 eftersom den har batteriet i sadelstolpen.

såkket sa:
Tänk också på att det är meckigt att få dit en eventuell dropper post om du kör Di2 eftersom den har batteriet i sadelstolpen.

Har aldrig provat dropper post och har inte hittills känt något behov av det när jag cyklat. Däremot när man väl provat en så kanske man inte vill vara utan...

Jensen sa:
såkket sa:

Om man inte har batteriet i styrröret på gaffeln. Kräver dock speciell stam
Jodå men kopplingsdosan sitter i downtuben och du lär behöva knacka loss vevlagret för att kunna koppla om det och få den sladden framåt istället.
dvs meckigt

såkket sa:
Jag har alltid trott att anti squat är förhållandet hur kedjan drar i baktriangeln, inte någon funktion som kan saknas.
Tycker inte heller att det ser ut som korsningen av linjerna bakhjulscentrum/pivotpunkt och kedjelinje tyder på att något skulle vara helt åt helvete?

sitter vridcentrum på höjdnivå med vevpartiet och det saknas kompenserande extraled intill baknavet kommer cykeln att sjunka extra mycket bak när man trampar. och det är inte bra.

kais01 sa:
såkket sa:

sitter vridcentrum på höjdnivå med vevpartiet och det saknas kompenserande extraled intill baknavet kommer cykeln att sjunka extra mycket bak när man trampar. och det är inte bra.

Jo det köper jag men på Superiorn sitter den ju över vevpartiet

Bilagor

• 6866-xf-999-di2-detail--sup.jpg
    6866-xf-999-di2-detail--sup.jpg
    124.1 KB · Besök: 45
kais01 sa:
såkket sa:

Detta snor då alltså energi från trampandet och farten? Och det löser man inte genom att låsa bakdämparen? När dämparen är fullt öppen så kommer det väl alltid att sjunka lite när man trampar?

såkket sa:
kais01 sa:
såkket sa:

Jo det köper jag men på Superiorn sitter den ju över vevpartiet

jo, den sitter ganska högt, men fortfarande nedanför kedjan. det var därför jag frågade om någon visste hur det var i det här fallet.

Oskar sa:
Det där med anti squat är inte så enkelt som kais01 vill göra det till...

nej det är inte så enkelt. det är därför man behöver prova respektive cykel för att känna hur de lyckats. bilden kompliceras dessutom av att man inte vill ha samma resningseffekt när man aktiverar skivbromsen bak, snarare vill man då att hojen sjunker.

Enkelt förklarat och väldigt grovt skissat så vill du att den röda linjen som är centrum bakhjul till infästningspunkten som baktriangeln roterar runt skall korsa de blå linjerna som är kedjelinjen någonstans i området mellan de gröna linjerna.
Jag tror kais01 uppfattar att baktriangeln sitter som den gula linjen istället för den röda och då får man en extremt låg anti squat
Skrmavbild2018-08-08kl.16.36.44.png

såkket sa:
Enkelt förklarat och väldigt grovt skissat så vill du att den röda linjen som är centrum bakhjul till infästningspunkten som baktriangeln roterar runt skall korsa de blå linjerna som är kedjelinjen någonstans i området mellan de gröna linjerna.
Jag tror kais01 uppfattar att baktriangeln sitter som den gula linjen istället för den röda och då får man en extremt låg anti squat

Tack, nu förstod jag mycket bättre! En fråga dock. Vad utgår man ifrån på de gröna sträcken? Alltså var de börjar och sedan vilken vinkel de ska hålla? De röda och blåa strecken förstod jag :)

ungefär så! men sitter bakvaggan ledad som den gula linjen utan kompensationsled där bak sjunker hojen som en sten när man trampar till, alltså motsatsen till anti-squat. det går förstås att leva med det om man aldrig står upp, eller har fjädringen hårt ställd. men när det nu sedan länge finns en bra lösning på problemet kan man ju gärna hålla sig till den.

där fram då? ja i situationen där man uppskattar anti-squat mest, brant uppför med svårt att få grepp, är trycket på framgaffeln nära noll. det blir inget gung.

kais01 sa:
ungefär så! men sitter bakvaggan ledad som den gula linjen utan kompensationsled där bak sjunker hojen som en sten när man trampar till, alltså motsatsen till anti-squat. det går förstås att leva med det om man aldrig står upp, eller har fjädringen hårt ställd. men när det nu sedan länge finns en bra lösning på problemet kan man ju gärna hålla sig till den.

där fram då? ja i situationen där man uppskattar anti-squat mest, brant uppför med svårt att få grepp, är trycket på framgaffeln nära noll. det blir inget gung.

Så om jag har förstått rätt nu ska bord e denna cykel ha anti-squat och inte gunga när man trampar? Eller har jag förstått helt fel ändå? :P
Tack för all hjälp!

det är kedjans draglinje som avgör, och hur högt den ligger i förhållande bakvaggans vridcentrum intill vevpartiet.

på superiorn ovan, och som alltså saknar kompensationsled, tycks kedjan ligga strax nedom vridcentrum för bakgaffeln. dvs den saknar anti-squat. men den har inte mycket squat heller, det finns andra som har mycket mer. man har nog försökt göra den relativt neutral.

men sätt på en större framklinga, och det blir värre.

kais01 sa:
det är kedjans draglinje som avgör, och hur högt den ligger i förhållande bakvaggans vridcentrum intill vevpartiet.

på superiorn ovan, och som alltså saknar kompensationsled, tycks kedjan ligga strax nedom vridcentrum för bakgaffeln. dvs den saknar anti-squat. men den har inte mycket squat heller, det finns andra som har mycket mer. man har nog försökt göra den relativt neutral.

men sätt på en större framklinga, och det blir värre.

Större framklinga tror jag inte att jag kommer byta. Då jag kör väldigt kuperad med rejälare backar så kan det vara bra med lite lättare växlar.

bästa sättet att avgöra är att göra sig omaket att prova cykeln uppför en brant backe, känna om den svarar bra, särskilt med fjädringen ställd åt det mjuka hållet.

Googla anti squat så får du en bättre förståelse för vad det är och vad det gör. kais01 pratar bara om effektivitet men det påverkar mer än så. Sen så kommer du nog fram till att du kan skita i det om du inte vill gräva mer i det eftersom att det mesta går att komma runt med moderna dämpare.

Senast ändrad:
somebody sa:
Googla anti squat så får du en bättre förståelse för vad det är och vad det gör. kais01 pratar bara om effektivitet men det påverkar mer än så. Sen så kommer du nog fram till att du kan skita i det om du inte vill gräva mer i det eftersom att det mesta går att komma runt med moderna dämpare.

Ja, att det var så här mycket att tänka på när man köper cykel hade jag ingen aning om :P Tänkte att det räckte med en dyr cykel och snabba kläder för att på ett amatörmässigt vis ta sig fram ute i skogen och på grusvägarna..

anti squat är ett %värde på hur cykeln beter sig under pedaltryck där 100% är optimalt, lägre så niger cykeln och högre så reser den sig, det är ingen del på cykeln, tror kais01 far efter något lite mer sofistikerat länkage som hjälper till att påverka anti squaten att hålla sig mot 100% genom dämparens hela längd.
Hade du hamnat typ likt den gula linjen i min skiss så kanske man skall börja oroa sig men det är som sagt ännu fler saker som påverkar än min grova skiss och du har ju tre lägen på dämparen fall du skulle tycka att det gungar lite under snabbcykling med dämparen fullt öppen.

edit: får väl också tillägga att jag håller med somebody

Senast ändrad:
ja man ska inte fundera alltför mycket. och inte spendera alltför mycket, räkna med att en första cykel är lärpengar oavsett.

Tillbaka
Topp