Scott spark 950 eller Canyon nerve 7.9

fool

Ny medlem
Som rubriken lyder.

Är grymt kluven. Nerven kostar runt 16k och har väl lite bättre växlar och hjul antar jag. Men problemet är att jag fått ett bra pris på Scotten 17k på sportson. Den har ju Twin loc i styret vilket jag tycker om och sen ingår det ju diverse servicar på sportson i 3år vilket är bra. Sen ingår det ju även reflexer på den ?

Går ifrån en 26" Scott aspect 45 och nu är det dags att pensionera den till vardagshojj.

Hjälp mig med eran expertis.

Ta Scotten. Smidigt med 3 års service.

Jag köpte en spark 940 å är supernöjd.
Jag köpte medium å är 181 vilket funkar kanon.

Det är just det som känns bra samt priset. Dom hade bara 1 medium kvar vilket blir perffa då jag är 181cm också ?

Formulera gärna varför Skogling? Förstår att det är bättre komponenter i 8.9 men det är ändå 3k mer än Scotten samt ingen service

Vad betyder fri service? Att man betalar för delar förstår jag men kan man föra in cykeln varannan vecka i tre år för växeljustering etc. Och räknas även sånt som är svårt som t.ex. dämparservice?

Jag menar att det låter bra men är det verkligen så bra som det låter.

Jag skulle också ta en nerve 29 i den prisklassen.

Kontroll och justering av växlar, bromsar, vevlager, styrlager samt nav. Hjulen riktas, kontroll av belysning, reflexer och ringklocka, alla skruvar efterdras samt kontroll av däck/lufttryck samt smörjning. 1 service om året. Första efter 3 månader. Står på sportson.se.

ok 2 röster på nerven och 1 på spark :)

Senast ändrad:
+1 på canyon, du måste lära dig justera växlar. Lyse ringklocka mm har du inte nytta av i skogen!
Ohållbart att åka in för justering plus att det är superlätt att lära sig. Köp en canyon! Köp scotten om du vill ha en scott, inte för servicen. Det lilla du behöver fixa finns garanterat instruktion på www/youtube och även säkert här på happy.
Det är som med att greja med datorn, du kan fixa mycket utan att den pajar:) Det bara känns som det när man e ny...
Dessutom lär väl knappast sportson stå för servicen på gaffel/dämp?

Senast ändrad:
Rikta hjul är väl knepigast men allt annat gör du ju med en insexnyckel...

Men köpa lokalt är säkert bra men jag säger bara att det inte direkt är raketvetenskap som du får på köpet...

Patrol hittade den i en butik i västra Götaland. Dom hade ju bara 1 kvar så vill inte avslöja ort :) Finns säkert nån här på forat som kommer hänga på låset där imorgon isf ;P

har en spark 750 jättenöjd.. skulle nog va nöjd med canyon oxå dock.. som sagts tidigare om service å vad man själv bör lära sig så finns det 1000 olika åsikter.. MEN servicen på sportson är livstid. inte 3 år.. ( iallafall på min) jag lämnar in min lite då å då och helst efter en del långa tuffa körningar.. sen kan jag skruva själv oxå men ibland när jag inte helt får till det så kör jag servicen..

Men två bra cyklar.. skit i samma om en komponent på den ene ä bättre än en annan på den andre isåfall.. geometri? hur sitter du på scotten kontra canyon?..
å det viktigaste.. vilken e snyggast? ;) jag tyckte scotten för min var det lite grönt i.. det ska alltid va lite grönt i för å få det snyggt :)

Senast ändrad:
Måste man inte sträcka sig för att låsa både bak o fram-dämpare på Nerven. Tycker jag låter jobbigt, go Scott!

castrello skrev:
-------------------------------------------------------
> ...ärligt talat: låsning är överskattat.

+1.

Jag fattar inte att folk håller på och tjatar om låsning. Jag har plockat av min fjärrlockout.

Beror väl helt på, om man tävlar och vill köra snabbt så är det inte direkt aktuellt att släppa styret för att låsa. Heller inte aktuellt att sprinta med fullt gung. Ska man bara ha skoj i skogen och har god tid på sig att låsa upp så spelar det ju mindre roll.

Antar att trådskaparen är av det senare släktet, så då spelar det kanske ingen roll.

Har legat sömnlös, gnuggat mig i dom så kallade geniknölarna. Rensat google på allt va denne hade att erbjuda och även tagit till mig av eran information samt dividerat ekonomiskt.. Så iaf.. drumroll..

Blir en beställning ifrån Tyskland ikväll. Barn skall sövas, kvinnan ska förnöjjas och ölen skall imundigas samtidigt som beställning görs.

Tack för infon pöjkah.

fool skrev:
> MitchRapp det var ju inte riktigt den tråden var
> skapad för.!

Sant, men du hade ju bestämt dig och skulle bara se om du VERKLIGEN bestämt dig ;)

Senast ändrad:
castrello skrev:
> ...ärligt talat: låsning är överskattat.

Fast där har du galet fel. Det är grymt bra med twin locken.

spark930 skrev:
> castrello skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...ärligt talat: låsning är överskattat.
>
>
> Fast där har du galet fel. Det är grymt bra med
> twin locken.

+1

Scott Spark är väl tänkt för XC-tävlingar och då är låsning grymt skönt på alla platta lättåkta partier och i klättringar. Om man bara hojar runt i skogen så behöver man knappast låsningen.

-Andy- skrev:
> Scott Spark är väl tänkt för XC-tävlingar och
> då är låsning grymt skönt på alla platta
> lättåkta partier och i klättringar. Om man bara
> hojar runt i skogen så behöver man knappast
> låsningen.

Du har en poäng. Jag låser min till och från skogen. Enklare stig i mellanläget och riktigt brötigt skog blir det helt öppet.

Jag cyklar till skogen eller på asfalt med öppen framgaffel. På stigarna kör jag med öppen framgaffel. Kör jag bröt så kör jag med öppen framgaffel också. :)

Skogling skrev:
> Jag cyklar till skogen eller på asfalt med öppen
> framgaffel. På stigarna kör jag med öppen
> framgaffel. Kör jag bröt så kör jag med öppen
> framgaffel också. :)

Gör samma med min anthem. Låser extremt sällan. Jag är kanske inte snabb men tävlar nog lite.

Skogling skrev:
> Du kanske helt enkelt inte är en prylnisse? ;)

Kanske inte. Men samtidigt är det möjligt att jag vore världsmästare om jag bara hade låst lite mer.

Tillbaka
Topp