Scott spark eller genius?

Busvirre

Medlem
Hej!
Jag står i valet och kvalet gällande tre modeller.
Spark 930 med 120mm slag
Spark 900 rc team med 100mm slag
Genius 920 med 150mm slag

Jag kommer att cykla 70% Stig 20% grus 10% riktigt jobbig Stig som kräver lite hoppande/drop men absolut inte Downhill. Den ska även vara trevlig och snabb att köra vasan på.
Blir man besviken på den 100mm slaglängd på RC när det blir knixigt? Är genius 920 för tungtrampad även fast man kan låsa alla dämpare?

Sitter i princip samma sits och tvekar mellan RC och 920....
Mest stig och lite grus, men vill även kunna köra lite långlopp.
Haft fingret på köpknappen på en RC länge nu...

Var inne hos cykelcenter idag och han visade dessa 3 modeller. Han menade om jag bara skulle köra stig så skulle spark 930 eller genius 920 vara ypperlig. Och enligt honom så är genius sjukt mycket snabbare än vad xc folk tror. Den passade även helt okej till vasan. Och anledningen till att 900 rc inte var lika optimal som spark 920 är för att den endast har 100mm slag. Så 900 rc verkar vara mer åt långlopp/grus. Spark 930 verkar vara stig/grus och genius 920 stig/knixigt. Viktskillnaden mellan en genius 920 och spark 930 är 300g. Men skillnaden mellan RC och genius 920 är 3kg

Jag har en Genius som jag kör stig och hobbyenduro med. Till det fungerar den ypperligt. Men det låter som om du är mer inne på xc-spåret då verkar det onödigt att släpa runt på den extra slaglängden (jag man kan styva upp/låsa den, men det är ju onödigt att ha 150mm om man främst ska köra med dem låsta) och vikten. Jag gissar att en Spark 120 fungerar utmärkt.

trailbiker sa:
Jag hade valt 900 RC. Genius är sjukt överdimensionerad. Dom där 10% riktigt jobbig stig grejar RC:n ändå.
Har en RC och den klarar mer än man tror. Nu kör jag inga jätte hopp eller dropp, men bitvis stökigt. Har monterat en dropper, kortare stam och ett annat styre.

Funderade själv mellan rc och vanliga spark. Köpte 920 då jag kanske kör max 2 race /säsong som rc hade varit bättre. Det bästa är att fundera ut vad kör jag mest och få blev valet enklare. Kör också mycket stig och grus. Köpte ett par extra hjul. Där kändes stor skillnad, med thunderburt däcken kändes cykel mycket snabbare, kvickare.

Har en RC och en Genius. Skulle inte ens fundera på att välja Genius för att åka Vasan. Från din beskrivning hade jag nog valt en vanlig Spark utan RC.

Jag har typ samma användningsområde som du beskriver. Kör en vanlig Spark. Enda gången jag vill ha ngt annat är när jag under semestern var o körde liftburet åt downhill hållet. Då hade Genius varit optimalt. Dock är jag mer intresserad av att ha kul på hemmastigarna och där tror jag att en genius skulle göra det alldeles för lätt och i lägre fart(?). Om jag av ngt skäl skulle byta cykel nu skulle det vara till en ny Spark alt ngt i samma segment.

Jag har en Genius 950 - 19
Kom med 29” hjul, köpte ett par 27.5” stt switcha mellan vilket man kan!
Så snabb både i skog och mer lekfull nedför med 27.5 på :)
Snabb på rakan också men kanske inte en rekordsättare.
Sjukt lätt trampad med mittenläget på twinloc ?
Har kört åre bike park hela sommarn likväl som stig.
Håller ihop riktigt bra!

Tillbaka
Topp