Scott Spark glapp i länkage?

Ziltoid

Aktiv medlem
Ger ett glapp i den led/bussning som fäster övre änden av bakdämparen till länkaget på min scott spark. Glappet har varit där sedan cykeln var ny.

Skall det finnas ett glapp där, eller skall alla länkar/bussningar vara stumma/glappfria? Skall jag renovera?

Bilagor

• 1304F879-27BF-46FD-8A34-1D461362C966.jpeg
    1304F879-27BF-46FD-8A34-1D461362C966.jpeg
    222.7 KB · Besök: 542
Vilket håll är det glapp åt? Framåt/bakåt eller i sidledes? Bör nog fixas innan om du inte vill ovala hölet om det vill sig illa.

Har du testat att bara dra åt skruven? Har samma glapp på min genius emellanåt.. skrev precis en tråd och hörde mig för om man kunde pytsa i lite Loctite

JesperA sa:
Vilket håll är det glapp åt? Framåt/bakåt eller i sidledes? Bör nog fixas innan om du inte vill ovala hölet om det vill sig illa.

Lite i sidled om man vill, men upp/ner är det som känns i cykeln. När man lyfter cykeln i ramen så att bakdäcket lämnar marken känner man ett glapp

Kolla så det inte är dämparen som glappar mot bulten.

Görs enklast genom att sätta tummen mot dämparskallen (den som bulten går igenom) och mot det som den fäster in i (Dvs ramen).
Om det gör det så är det nog bussningen i dämpen som är sliten = går att byta :)

Eller genom att sätta tummen mot skruvskallen för att se om den rör sig i förhållande till ramen = inte bra/jobbigare.

Var dock försiktig med bakre övre skruv, spricker lätt om du drar med avsett moment. Har spräckt tre stycken. Lägger mig 2 Nm under avsett moment. Är tydligen vanligt enligt Scott. Övre dämparfästet dras med lite locktite ”blå”.

Tack för input!

Drog åt/glappet försvann, kom tillbak efter en cykeltur.

Suspekt.

Drog åt igen, lite hårdare, nu är det bra!

Skall lossa och dra till 8nm med loctite när jag fått köpt ny, har bara stark loctite hemma.

bland mina åk-kamrater ställer scotts spark-länkage ofta till problem. upplever också när man på dessa provocerar vevpartiet i sidled att de är förhållandevis eftergivliga eller mjuka.

kanske kan finnas ett samband?

solgule sa:
kais01 sa:
bland mina åk-kamrater ställer scotts spark-länkage ofta till problem. upplever också när man på dessa provocerar vevpartiet i sidled att de är förhållandevis eftergivliga eller mjuka.

kanske kan finnas ett samband?

Spark-ram eftergivlig i förhållnade till vilken cykel? Jag trodde spark var styvare i ramen än de flesta, men har kanske missförstått vad lenkkopfsteifigkeit står för?

https://www.mountainbike-magazin.de/mtb/mtb-tourenfullys-sieben-modelle-im-test-2019/

det där mäter väl gaffelrörets sidostyvhet i förhållande till huvudtriangeln?

tänker på eftergivligheten när man provocerar vevpartiet i sidled, alltså i praktiken sidoböjning av kedjestag eller deras infästning. och där är min subjektiva uppfattning att spark är mjuka. de jag testat kan ju ha haft en defekt i någon av lederna, men t ex mina tre cube ams är väldigt styva jämförelsevis.

Nu kanske jag rör upp massa känslor men...loctite - dra åt - håll lite extra koll vid vanlig service/tvätt - korka upp nåt gott och sen klart?

Det knakar och smäller fortfarande i cykeln.

Jag har haft cykeln in och ut ur service, bytt bussningar, smort alla bussningar med anti sieze, provat sadelstolpen med och utan olika fetter/kolpasta etc. I och ur medvevlager, av och på med klingor, men det är fortfarande nånting i ramen som knorrar och klickar..

fler än mig som har knarr som är omöjligt att hitta på en spark?

Det knakar och smäller fortfarande i cykeln.

Jag har haft cykeln in och ut ur service, bytt bussningar, smort alla bussningar med anti sieze, provat sadelstolpen med och utan olika fetter/kolpasta etc. I och ur medvevlager, av och på med klingor, men det är fortfarande nånting i ramen som knorrar och klickar..

fler än mig som har knarr som är omöjligt att hitta på en spark?
Delar din frustration fast på en Cannondale Scalpel 4.
Kan det vara bakhjulet? Kassett och body'n, fettade min men det hjälpte inte. Jag ska byta hjul idag och kolla. Har som du fettat snudd på allt som går att fetta, plockat av och återmonterat med korrekt moment. Pressfit vevlager bytt till gängat Wheels MFG. Men hittar det inte ändå. Ny kedja, ny kassett (inte pga knak utan slitage men ändå).
Hoppas du hittar ditt.

Delar din frustration fast på en Cannondale Scalpel 4.
Kan det vara bakhjulet? Kassett och body'n, fettade min men det hjälpte inte. Jag ska byta hjul idag och kolla. Har som du fettat snudd på allt som går att fetta, plockat av och återmonterat med korrekt moment. Pressfit vevlager bytt till gängat Wheels MFG. Men hittar det inte ändå. Ny kedja, ny kassett (inte pga knak utan slitage men ändå).
Hoppas du hittar ditt.

bytt bakhjul, plockat av/på kassett, bytt kedja, Inget av det hjälpte :( håller man på ramen med en hand medan man pressar och lyfter på sadeln o håller på så känns det liksom att det knäpper i ramen

bytt bakhjul, plockat av/på kassett, bytt kedja, Inget av det hjälpte :( håller man på ramen med en hand medan man pressar och lyfter på sadeln o håller på så känns det liksom att det knäpper i ramen

Lätt kolfiber och yttre våld (cykling) gör att saker rör sig, då knäpper det. jag gillar det inte heller men lär mig att leva med det :)

Lätt kolfiber och yttre våld (cykling) gör att saker rör sig, då knäpper det. jag gillar det inte heller men lär mig att leva med det :)
Kör en Spark 950 2019, aluminium. Men det rör sig med :)
Mitt problem är att det knakar typ lika samma heeeeela tiden, varje ojämnhet på alla stigar hörs och känns i kroppen (handtagen/sadeln) konstant.

Varför har Scott gjort Sparken så pissdålig att det glappar? Ja, min glappar också, spände på känn innan dagens tur och upptäckte halvvägs in att det glappade återigen. Hjälper loctitemetoden?

Varför har Scott gjort Sparken så pissdålig att det glappar? Ja, min glappar också, spände på känn innan dagens tur och upptäckte halvvägs in att det glappade återigen. Hjälper loctitemetoden?

det beror på vad du loctite och vilken loctite du kör med tror jag :) Men jodå, loctite borde funka tycker jag. Använd en som är lätt att loss bara. Jobbigt att knäcka aluminiumskruv och jobbigt att få ut hård loctite ur gängorna mellan varven.

Min glappar i övre dämparfästet men har tillfälligt försvunnit när jag dragit åt skruven sen har den lossnat lite igen när jag kört och då har glappet kommit tillbaka. Märks tydligt när en lyfter lätt på cykeln utan att däcken lämnar marken.

Min glappar i övre dämparfästet men har tillfälligt försvunnit när jag dragit åt skruven sen har den lossnat lite igen när jag kört och då har glappet kommit tillbaka. Märks tydligt när en lyfter lätt på cykeln utan att däcken lämnar marken.
Exakt det glappet är ett av glappen jag haft men som jag väldigt tidigt tog bort.

den vill gärna lossa. Drag åt med momentnyckel till exakt angivet, har för mig det är 10Nm.

funkar inte det tar du en lätt loctiteprodukt, eller en väldigt liten droppe av en mellanstark loctite. Använd inte en stark produkt!!!

För dem som eventuellt har intresse i tråden kan jag meddela att Scott tar sitt ansvar. Efter några vändor in och ut ur butiken och mycket eget felsökande så skickar de ersättningsbussningar för att byta lite här och var tills glappet skall försvinna.

nu har det ju varit ett års skruvande för att hitta det här, så det senaste är att de skickar ett komplett service-kit, då personalen i min lokala cykelbutik kollat på cykeln och absolut håller med att det klonkar o knäpper, men inte heller de kan hitta exakt vart det är. De har dessutom lossat/smort om och dragit åt ALLT i hela länkaget/styret/sadelstolpen/pressfitlagret etc....

ibland får man väl ett extra krångligt exemplar :)

Själv så har jag insett att min Scott genius 920 2018 knarrar. Precis servat allt som går och den knarrar ändå. man vänjer sig...…..får efterdra länkaget ibland.

Min glappande redan efter nån månad när den va ny , var plastshimsen/glidbrickor som rört sig och gnagt ner sig i kolfibret i längkagearmen . Byggde på och limmade dit dom med epoxi så dom inte skulle röra sig och gått glappfritt 500mil eller någe sånt nu .
20200708_193700.jpg

Var köper man kit med alla plastbussningar billigast? Hittar bara komplett kit med lager o bultar också. Gäller spark RC.

bra fråga... inte kollat själv, men prova bike24?
Scott själva saluför ju inte bussningarna lösa utan endast i kitten. Ska ju vara om nån butik köper 100.000 kit och delar upp det i bitar och säljer bussningarna för en 50-100 spänn st för att täcka "förlusten" på de delar dom aldrig blir av med...

Samma fenomen på en Genius 920 årsmodell 2020.
Identifierade glappet till mellan bult och inre svarta aluminium? bussningen. Själva teflonringen sitter med presspassning i ramen vilket känns rätt. sen ska väl glidningen vara mellan teflonet och aluminiumen om jag funderat rätt.
Fick lite allmänna svävande råd från olika håll men testade att dra in en o-ring först på bulten som då justerar läget på bulten så att säga. Blev tajt och det där lilla spelet som fanns när jag lyfte i cykeln verkar försvunnit. Ska testa ett par vändor i helgen igen. (O-ringar är billigt och sliter inte på ramen osv osv så det blev min quick-fix)
1.jpg

Själv så har jag insett att min Scott genius 920 2018 knarrar. Precis servat allt som går och den knarrar ändå. man vänjer sig...…..får efterdra länkaget ibland.
På tal om nåt helt annat så letar jag efter en Genius 920! Så om den skulle vara till salu till våren och råkar vara i storlek Medium så skicka gärna ett PM! ??

Tillbaka
Topp