Scott Spark rc 900 pro eller Specialized Epic FSR Expert carbon WC?

Ted_B

Aktiv medlem
Nu är det dags att byta cykel efter ca tio år på min gamla 26:a.
Vilken väljer jag av dessa och varför eller varför inte?

https://www.cykloteket.se/artikel/specialized-epic-fsr-expert-carbon-wc/

http://www.evaldsmtb.se/mountainbik...oss-country/scott-cykel-spark-rc-900-pro-2017

Långloppscupen är det som gäller och mycket träning på grusvägar, inte mycket stig.
Storleken har jag blivit rekommenderad M, jag är ca 178 cm och kör medium idag och har alltid gjort det dock med en cm längre styrstam än original både på min Anthem 26" och fd Flash 29".
Både Spark RC och Epicen är väl ganska kompakta efter vad jag läst, kanske blir de för korta för mig?
Jag har inte provcyklat någon av dem men epicen kan jag få låna hem nästa vecka, scotten får jag nog köpa oprövad isf.

Var det mina pengar skulle jag välja nya Scott Sparken, främst av två anledningar. Den första är geometrin som är uppdaterad och mycket bättre på Sparken än den som Epic WC har. Den senare har sjukt brant framgaffel och kort reach. 2017 års Spark har tvärtom flackare gaffel och längre reach. Den andra anledningen är länkaget, på Spark får du ett länkage som fungerar väl utan Brainfunktion. Just Brainen gör Epicen stötig.

Det ryktas att Specialized släpper en ny helt ny och uppdaterad Epic om någon månad. Det beror på att det behövs, Spech har halkat efter med nuvarande version.

Ja, vi pratar om en ramgeometri som lanserades till 2017, och en som lanserades 2012 (med smärre justeringar under årens lopp).

Mja som modell kom WC på årsmodell 2014 men lanseringen skedde redan sommaren 2013.

Oaktat det är geometrin ändå två generationer bakåt i förhållande till den Spark och Scalpel har.

Hade kört Scotten jag med.
En annan fördel med den är ju att den har Boost. Säger inte att det gör natt och dag när du är ute och åker, men ska man ha cykeln några år är det inte helt fel att "den senaste" standarden när man köper så man förhoppningsvis kan välja fritt när det kommer till framtida eventuella uppgraderingar.

Det verkar ju gå bra att både vinna och cykla snabbt även med gammal geometri.
Men nytt känns bättre. Nya scalpel eller nya spark skulle jag köpt.
Ny anthem och ny epic kommer med stor sannolikhet att lanseras nu snart.

Självklart spark.
Mest pga av att slippa Brian systemet .
Sen vikt , geometri, mm ..

Rompa sa:
eiskall sa:
Ja, vi pratar om en ramgeometri som lanserades till 2017, och en som lanserades 2012 (med smärre justeringar under årens lopp).

Fast Wc lanserades ju 2014

Ja, men den får väl ändå anses vara en lätt ansiktslyftning av Epic 29?
Åtminstone om man jämför med vad Scott gjorde med Sparken från 2016 till 2017.

eiskall sa:
Rompa sa:
eiskall sa:

Fast Wc lanserades ju 2014

Ja, men den får väl ändå anses vara en lätt ansiktslyftning av Epic 29?
Åtminstone om man jämför med vad Scott gjorde med Sparken från 2016 till 2017.

Förvisso, men det släpptes ju Epic och Epic Wc till 2014.

hm sa:
Självklart spark.
Mest pga av att slippa Brian systemet .
Sen vikt , geometri, mm ..

Man skulle ju kunna säga liknande för att slippa Scotts lösning också.

Så jag säger Top Fuel eller något annat, som Epic WC ägare och kört en hel del på både nya och gamla Spark så gillar jag faktiskt ingen riktigt.

Nya Cambern hade varit väldigt fin ifall det fanns en XC-variant av ramen som höll ner vikten och bara 100mm slag. Betydligt trevligare att trampa på än Sparken.

Men tillsvidare så tror jag TopFuel är ett bra val.

Ja, jag känner ju lite så som de flesta skriver, spark är en modern geometri och epicen känns lite gammal.
Ska jag lägga så pass mycket pengar så vill jag ju ha något som känns nytt.
Synd att jag inte kommer åt att provköra någon innan beställning.

Spark eller Top Fuel. Dock är Top Fuel slut i kolfiber. Epic kommer ny nästa år, garanterat.
Cykloteket har ju Spark på hyllan, det är väl bara gå dit och klippa en?

"... Spark är en modern geometri och epicen känns lite gammal."
Spot on, valet är gjort.

Ingen som invänder mot storleken, medium borde vara rätt för mig?
Ca 178 cm, kört medium på Anthem 26" och Flash 29".
Tänker lägga beställningen alldeles strax :)

Du tror medium blir kort alltså, min längd ligger ju mitt emellan storlekarna så borde väl funka med vilken som och kanske byta styrstam bara om det behövs.
Jag beställde Scotten i medium, hoppas det funkar för mig.

Den nya modellen är avsevärt längre än den gamla. En large Spark är ungefär samma storlek som en XL Epic

Folk jag känner som kör nya spark i large är alla mellan 182-185 cm. Så medium borde funka kan jag tycka

För mig hade valet lätt varit på Sparken. En helt ny geometri samt så är jag inte förtjust i braingaffeln.

Personligen tycker jag en Medium är snudd på att kännas liten för mig som är 171 ifall man vill ha 60-stem på.

Top-tube är väl specad samma längs på medium som tidigare. (600mm) Det ihop med brantare sadeleörsvinkel gör ju den kortare.

Min känsla var då att den likt Cambern upplevs som mindre i storlek motför Epic och Top Fuel.

Jag tror du köpt rätt som tog medium. Jag är 186 cm och har L.
Jag köpte min blint också, (rc Ultimate). Flera häromkring har Pro och är nöjda. Du gjorde ett bra val, cykeln är grym. Enda du behöver göra är att sätta på en större klinga, sitter 30 (!) på den.

Känner mig -lite- lugnare nu med storleksvalet, hoppas verkligen det blir bra.
30 klinga låter onekligen litet, får se hur det känns när jag får hem cykeln och får cykla litet på den.
Priset blev bra också, fick lite rabatt :)
Fick tydligen den sista, står ej i lager numer där jag beställde.

Senast ändrad:
Sitter och kollar efter större klingor och blir lite fundersam.
Sitter skillnaden mellan boost och inte boost i klingorna eller i vevpartiet?
Det sitter ju ett XT 8000 -B1 vevparti på cykeln:
https://www.bike-discount.de/en/buy...b1-without-chainring-175mm-453864/wg_id-18725

Det verkar som om vevpartiet är annorlunda och klingorna är normala?

Såg nu att den här klingan passar till XT 8000 både med och utan boost:
https://www.bike-discount.de/en/buy...sm-crm81-34t-for-fc-m8000-1-532805/wg_id-5252
Då är ju frågan vilken 36T klinga jag köper om även 34 är för litet, har fått för mig att en del klingor brukar vara kompenserade för boost, men jag ska väl ha en som inte är det till XT-vevpartiet?

Kolla scott spark-tråden där det diskuterades en del om klingor och vad som fick plats eller inte. Det är ganska så tight mot baksvingen.
Edit: 36 verkar vara max. Går möjligen att få in en 38:a också men då verkar det bli riktigt tajt och risk för att skada ramen.

Senast ändrad:
Jo, 36 verkar få plats, jag tänkte mer vilken sorts klinga som passar, om man måste ha speciella med tanke på boost.
XT verkar inte finnas i större än 34.

Senast ändrad:
Jag är 179 cm numera 180 cm förr men jag kör en Spark 2017 medium och skulle inte vilja ha en large

Senast ändrad:
Om klingan sitter på en spindel trot jag det är samma. Direktmonterade klingor som tex finns till RF & sram vevar har olika offset för boost och std.

Lingon sa:
Om klingan sitter på en spindel trot jag det är samma. Direktmonterade klingor som tex finns till RF & sram vevar har olika offset för boost och std.

Aha, så är det nog, det verkar stämma bra med de klingor jag tittat på.

Tack alla för hjälpen hittills i tråden.
Jag beställde alltså en M som jag tror kommer bli bra i storlek, ev med en lite längre styrstam,med lite tur hinner jag få den idag annars kommer den efter helgen.
Det blir lite nya standarder att sätta sig in i jämfört med min tio år gamla 26".
Ska beställa ett par klingor och lite däck och slang också så är det bara att köra sen :) :)

Jag hämtade den idag, storleken är spot-on!
Satte sadeln på rätt höjd och lodade mot vevpartiet, jämförde med min gamla hoj så det blev ungefär samma, lite längre fram hamnade den men struntade i det och provcyklade lite. Kände att sadeln nog ändå behövde flyttas bak 5-10 mm.
Mätte och jämförde längd och höjd till styret och tar jag bort ena eller båda distanserna under styret och sätter sadeln något längre bak så sitter jag exakt som på gamla cykeln.
Utväxlingen behöver ändras, tyngsta växeln nu är samma som den jag oftast ligger på när jag kör på platten på grusväg. Lite tyngre än så måste jag ha för de riktigt snabba partierna.
Kommer nog byta däck också till Thunder Burt, åtminstone bak men kanske även fram, tycker greppet i en 29" räcker till gott ändå.
Det kommer bli så jäkla kul att testa den ordentligt :)

Tillbaka
Topp