Scott Speedster 50

becca93

Ny medlem
Scott Speedster 50
Hej!

Är helt ny på racer, har bara tidigare gjort en lång cykelresa på en vanlig cykel. Nu funderar jag på att köpa en begagnad Scott Speedster 50 som första racer. Den har ramstorlek 54, med en vikt på 10,1 kg, 16 växlar. Jag är 175 cm lång och väger 62 kg. Första frågan: Tror ni den skulle kunna passa mig?

Just nu är det vanliga pedaler på cykeln. Jag vill byta till klickpedaler. Någon som kan tipsa om några bra sådana till ett hyfsat pris?

Vill inte lägga för mycket pengar på första cykeln eftersom jag är nybörjare. Mvh, Rebecka Linnér

Scott Speedster 50
Tack så jättemycket för ditt svar! Vad är det som gör att en 52:a hade varit bättre? Är det sitsen på cykeln som kommer påverkas?
Jag har inte köpt skor än, vill inte göra det förens jag vet vilka pedaler jag kan köpa till cykeln.

Scott Speedster 50
Det är väl mest att den kanske känns lite stor.
Men knappa in dina mått på första länken och jämför vad den säger om cykelmåtten med vad du hittar på andra länken. Jag tror det går bra så länge det inte ligger massa centimeter fel på stack/reach.
(Jag är ung. lika lång och mig skulle en 54:a passa hjälpligt, så det borde bli bra :-) ).
Men eftersom storlek är viktigt för att det ska vara bekvämt och kul att cykla så kan det vara bra idé att göra sig omaket.

Skor är dyrare än pedaler så välj passande skor först.
Har du tänkt att gå hyfsat i skorna så kör på 2-håls och då torde Shimano A520 passa bra som pedaler.

Scott Speedster 50
Ja jag får göra det, tänkte prova cykeln i helgen också och se hur det känns, eftersom det är vanliga pedaler på den nu så kan jag ha vanliga skor när jag provar den.

Haha ja och eftersom jag också är ung låter det som att det passar mig med. Har du cyklat länge?

Tack ska kolla på dessa!

Scott Speedster 50
Är ungefär lika lång och kör en Speedster 54cm, men har bytt styrstam till en som är 95 mm. Tycker att jag sitter riktigt bra på cykeln, men det är inte vara längden utan även innerbenslängd och armlängd som påverkar hur en cykel känns så se till att prova ordentligt. Skulle cykeln passa så ska du veta att en ny cykel med Claris-nivå på komponenterna finns att hitta för runt 4-5000kr så betala inte för mycket.

Tillbaka
Topp