Semester USA. Vad lönar sig att köpa ?

n1x0n

Ny medlem
Hejsan, jag ska eventullt åka till USA mot vären och undrar om man eventuellt vill spara några slantar att köpa komponenterna där istället för att köpa från Tyska/Engelska sidor ? I så fall beställa på nätet och skicka till hotellet.

Komponenter är t.ex styrarm, sadelstolpe, sadel, styre och eventuellt ett nytt bromssystem och gaffel.

Eventuella märken som annars kostar mycket här hemma eller i Europa.

Med vänlig hälsning

Besök cykelaffärer och spontantshoppa franskgängade vevlager. Upplev sedan känslan av att kunna välja mellan olika passande vevpartier. Njut av att diskutera detta med dina nya cykelbutikskompisar som bjuder på kaffe, öl +ANNAT och ev. inbjudan till cykling. Avsluta med att köpa någon av deras coola cykeltröjor.

...mina 5 cent.

Det blir nog inte Moab ;-) hehe! Men tack för tipset. Det lär förhoppningsvis finnas en del cykelshoppar i New York. Det jag tänkte med att sända till hotellet är att man slipper betala New York TAX.

Ett problem med många webshoppar i USA är att dom vägrar skicka saker till någon annan adress än den som står på kreditkortet för att undvika bedrägerier. Det bästa sättet är mig veterligen att addera hotellets adress till ditt kreditkort innan du åker och sen beställa med leverans till hotellet. Annars är det ju som redan sagt soft att gå in till en bra cykelbutik och klämma på sakerna innan man köper. Det finns många trådar om cykelshopar i NY om du söker lite. En jag kan rekomendera är SBR som ligger på Manhattan, länk: http://www.sbrshop.com/index.php/the-shop.html

Äsch att handla overseas på semestern är överskattat. Gå runt i lite butiker och finner du nått du bara måste ha så köp det över disk.

Har erfarenhet av massa shopping som jag släpar med mig hem till Sverige och sen försökt sälja grejjerna på hemmaplan då jag övershoppat en smula, men det skiter sig ju alltid duktigt och det är inte ofta jag fått igen pengarna.

Jag har handlat ganska mycket till cyklarna, till och från, i USA sedan början på 90-talet, senast i höstas. Det brukade vara betydligt billigare over there men inte nu längre. I våras köpte jag en uppsättning X9 i Durango och det visade sig vara billigare på CR. Det som man får i stället, inte över allt men i många butiker, är ett stort känn-och-kläm-sortiment med mycket saker på hyllorna som man inte ser hos en LBS i Sverige. Man kan fråga och mäta och slippa chansa i en nätbutik. Hur mycket det är värt lämnar jag till var och en att fundera på själva.

Vill helst unvika springa i cykelaffärer när jag har med tjejen, så slipper man allt gnäll dessutom ;-) Känner mig själv för väl, får man väl smak för att kolla cykelkomponenter så försvinner lätt ett par timmar och sen köper man säkerligen massa onödiga prylar med sin dåliga karaktär :-)

Köpte en ram från http://www.outsideoutfitters.com/ och dessa hade inga problem att sända grejor till mitt ev. hotell med mitt "Norska" kreditkort. De kunde även erbjuda följande gaffel för 700$ 32 FLOAT 29 100 CTD-ADJ Fit White 15QR 1.5T vilket är riktigt billigt så kanske kan fjäska lite mer och få fler erbjudande.

Mvh

n1x0n skrev:
-------------------------------------------------------
> @larsaw
>
> Ska kolla in http://www.pricepoint.com
>
> Vet du om de är givmilda med rabatter om man
> köper lite prylar ?

Njae, har inte den erfarenheten tyvärr, bara köpt enstaka grejer vid tre olika tillfällen.
// L

Elektronik & data säger jag.

iPhone och iPad, cykel- och löp-GPS med tillbehör.

Sen är det vissa klädmärken som är avsevärt billigare om det är "amerikanska" märken men det betyder baggygrejer och skydd och sånt.

Jag har handlat på JensonUSA och via Amazon.com vilket också funkat bra och beställt till andra adresser än hemma, inga problem med det. Det verkar bra att surfa och lägga cykelprylar på wishlist på Amazon för deras reklam är rätt hyfsad, och när det kommer erbjudanden så får man en hint. Det kräver ju _lite_ jobb att försöka scanna igenom massa butiker i USA annars.

Och ett :D på Erik!

Svaret är väl att det mesta är billigare. Frågan är mer hur du undviker övervikt på flyget? :)

Glöm inte att priserna oftast står utan State tax. Det tillkommer alltså ca 10%, om du inte inte handlar från någon av de skattefria staterna.

parktool verktyg tyckte jag var billigt när jag var där sist, köpte ett riktställ och ett mekställ. jag hade en stooor väska :)

Glöm cykelgrejer och ska du ha med din egna cykel rekommenderar jag att du tar med dig reservdäck, slang och delar eftersom det kan t.o.m vara dyrare där (surt att betala 70% mer för t.ex reservdäck). Det som är intressant är märkeskläder, fotoutrustning och viss elektronik.

Skiljer sig massor från ställe till ställe också. I Whistler är det t.ex riktigt dyrt för det mesta (fast det är ju i Kanada).

Postorder till hotellet är bra. Ligger firman i en annan delstat än hotellet så slipper du sales tax även om du undviker Oregon (fast det är korkat, Oregon är riktigt fint).

Har inte haft problem med att få saker skickade till mitt hotell. Fast då har jag iofs beställt i god tid innan så att de har fått dra pengar i förskott. Hotellen verkar vana vid att hantera paket men man bör nog förvarna.

Kajakprylar som paddlar och torrdräkter är väldigt billigt :)

Småbutikerna i NYC är inte så himla billiga eller var iaf inte när jag var där, men det är några år sedan nu. Och det är inte så spexigt sortiment heller för den delen men mer på hyllan än man är van vid hemifrån kanske.

n1x0n skrev:
> Det blir nog inte Moab ;-) hehe! Men tack för
> tipset. Det lär förhoppningsvis finnas en del
> cykelshoppar i New York. Det jag tänkte med att
> sända till hotellet är att man slipper betala
> New York TAX.

Ta Google, leta upp en cykelbutik nära ditt hotell. Det finns en cykelkarta över NY med "alla" butiker. Den är gratis i välsorterade butiker. Enjoy.

Brukar köpa kläder. Dels Kenneth Cole och liknande men även Arcteryx m m från REI. Bra att bli medlem där. Gick med redan 2004

Boldtaar skrev:
> Ta med Levi's commuter jeans till alla på
> Happymtb. Jag tar ett par i storlek 34/34

Tjockis ;-)

Tillbaka
Topp