Semesterfundering, var é "alla"?

Förr var det svårt att få folk att engagera sig och ställa upp med att träna ungdomar, vara med i styrelser, arrangera lopp och event. Nu dyker inte folk ens upp och cyklar när det ordnas lopp.

Är det lätt nu? :) Men ett stort problem, fler och fler lever i ensamhet och föreningarna skriker efter folk.

Rätt bra med folk på isaberg. Ingen liftkö och inget folk på dropzone. Det var redan förra året en andel icke cyklister och nur links bilar. Ännu mer nu men folbokat boende och på camping ser jag bara cyklister

På Höga Kusten är det också folktomt. Men helt OK väder, runt 20 grader och växlande molnighet, övervägande soligt. Men ingen badtemperatur direkt.

Härligt tycker jag att människor nu flyger på som vanligt till Grekland, Italien, Thailand, Florida etc etc.. ?

Märkligt att man måste förbjuda och stänga ned för att Svensson ska uppskatta resmål närmare hemmet - man måste tydligen tvingas ta ansvar för klimatet.

Älskar att semestra hemmavid. Reser gärna utomlands men det ska mycket till innan jag sätter mig på ett flygplan med tanke på effekterna. Under Covid-somrarna tyckte jag att det var så fint att människor öppnade ögonen för det som finns i närområdet och i Norden. Massor med folk i skogarna, på stränderna, som tältade och cyklade, hyrde båt och så vidare.

Reportage fr skogsbränderna på Rhodos i Aktuellt igår. Hotell evakueras, ett par hotell hade t.o.m. brunnit ner, etc. Reportaget avslutas med att berätta att folk fortsätter flygas ner, ex.vis Ving skulle flyga ner 1300 personer idag.

Jag kan inte låta bli att undra hur f-n man är funtad om man sätter sig på ett plan ner dit under dessa omständigheter? Är folk så j-a kåta på att ”komma ner till solen”, ”få ett miljöombyte”, etc, att de är villiga att utsätta sig för vad som helst? Men troligen är väl majoriteten lallare som inte har koll på läget där nere, och det kommer säkert snyftreportage under veckan där de klagar…

Det är lite orättvist att vi är en sådan avkrok i världen. Det tar ett dygn från Stockholm innan du är i norra Tyskland och kan röra dig snabbt. Och enligt min erfarenhet är det omöjligt att lita på att SJ kan ta dig dit. Förra året kördes det färja från Stockholm, i år fick det bli från Göteborg.

Det är lite orättvist att vi är en sådan avkrok i världen. Det tar ett dygn från Stockholm innan du är i norra Tyskland och kan röra dig snabbt. Och enligt min erfarenhet är det omöjligt att lita på att SJ kan ta dig dit. Förra året kördes det färja från Stockholm, i år fick det bli från Göteborg.

Man kan ju bo lite längre söderut i Sverige än Tjockhult. ?

Cykeltenden verkar nu vara klassisk cykelsemester istället - har sett många både i Halmstad och Bohuslän under min semester. (Men jag gissar att dom jag såg inte var i bikeparken förra året ? )

/A

Kändes som det var rätt hög aktivitet i backen i Hamra/Tänndalen i lördags i vart fall, även om det inte var några köer att tala om. Vet dock inte hur normalläget är, men det känns som ett ställe som sväljer många utövare. I Järvsö en hel del bilar med cyklar på cykelställ igår, såg dock inte hur det såg ut i backen. Sen var det väl stugbytardag också.

Då har vi nog vart på olika "hav", har aldrig legat och trängts med så mycket båtar som förra veckan ?

Bara baserat på mängden trafik i farleden utanför mig hemma och att det aldrig varit någon annan som legat i vår favoritvik eller försökt lägga sig där när vi varit där. Så rätt dåligt underlag kanske.

Och nu är vi på Härnön och ser också havet, har nog aldrig sett så mycket segelbåtar passera som i år.

Reportage fr skogsbränderna på Rhodos i Aktuellt igår. Hotell evakueras, ett par hotell hade t.o.m. brunnit ner, etc. Reportaget avslutas med att berätta att folk fortsätter flygas ner, ex.vis Ving skulle flyga ner 1300 personer idag.

Jag kan inte låta bli att undra hur f-n man är funtad om man sätter sig på ett plan ner dit under dessa omständigheter? Är folk så j-a kåta på att ”komma ner till solen”, ”få ett miljöombyte”, etc, att de är villiga att utsätta sig för vad som helst? Men troligen är väl majoriteten lallare som inte har koll på läget där nere, och det kommer säkert snyftreportage under veckan där de klagar…
Ja det känns väldigt konstigt. Men troligtvis handlar det väl om sunken cost fallacy. För många är nog en sån resa något som gör ordentligt avtryck i hushållskassan, och försäkringarna brukar väl inte täcka naturkatastrofer?

Ja det känns väldigt konstigt. Men troligtvis handlar det väl om sunken cost fallacy. För många är nog en sån resa något som gör ordentligt avtryck i hushållskassan, och försäkringarna brukar väl inte täcka naturkatastrofer?
”Det är ju omringat av vatten så man är ju säker, känner jag, säger turisten x.”

Bolagen säger ju att de följer UDs rek. Så då får väl UD skärpa sig i så fall.

Å en sidan är det kanske helt irrationellt att låta bli att flyga till en sidan av ön för att det brinner på andra - å andra sidan kunde man lämpligen flyttat de evakurade till de hotell som i så fall hade blivit lediga istället för att fylla dem med nya puckon.

Själv är jag glad att jag är hemma.

Härligt tycker jag att människor nu flyger på som vanligt till Grekland, Italien, Thailand, Florida etc etc.. ?

Märkligt att man måste förbjuda och stänga ned för att Svensson ska uppskatta resmål närmare hemmet - man måste tydligen tvingas ta ansvar för klimatet.

Älskar att semestra hemmavid. Reser gärna utomlands men det ska mycket till innan jag sätter mig på ett flygplan med tanke på effekterna. Under Covid-somrarna tyckte jag att det var så fint att människor öppnade ögonen för det som finns i närområdet och i Norden. Massor med folk i skogarna, på stränderna, som tältade och cyklade, hyrde båt och så vidare.
Covid var utmärkt på många sätt.

Efter att ha tillbringat ett antal dagar i jbp och hunnit med en resa till Åre. Börjar jag fundera om cykling var en covidgrej? Det var ju inte tomt i björnen såklart men långt ifrån tidigare år, i jarse åker man runt runt utan mer än några enstaka före dig i liften. Tidigare år har kön ringlat lång under semestern.

Ligger folk och steker kring Medelhavet istället eller vad är grejen ?‍♂️?
Det här är delvis mitt fel. Körde ner till Italien den här semestern och det var ju fint på många sätt men en sommar utan månskogen och 1000-metersleden är inte riktigt semester. Som tur är kommer det en ny semester nästa år ??⛰️?️

Ja, vi var förförra veckan i Lofsdalen. En vecka på sommaren som vanligt. Och det var skrämmande lite folk i liften. Det lär inte gå att bedriva verksamhet på det viset. Synd.

Ja, vi var förförra veckan i Lofsdalen. En vecka på sommaren som vanligt. Och det var skrämmande lite folk i liften. Det lär inte gå att bedriva verksamhet på det viset. Synd.
Lofsdalen har väl alltid sjukt lite folk i liften? De somrar vi varit där har vi i princip aldrig fått köa en sekund. Enda gångerna är när folk ska åka upp till lederna ovanför bike parken eller vandra känns det som. Men de har öppet ändå år efter år...

Lofsdalen har väl alltid sjukt lite folk i liften? De somrar vi varit där har vi i princip aldrig fått köa en sekund. Enda gångerna är när folk ska åka upp till lederna ovanför bike parken eller vandra känns det som. Men de har öppet ändå år efter år...
Ja, fast jag upplevde det som klart färre i år jämfört med förra och förförra året.

Tillbaka
Topp