[Semi-OT] Gummi/plastmatta för cykelmeck och tvätt?

AX3L

Aktiv medlem
Har blivit med en stor balkong utan jobbiga grannar under och med bra dränering, vilket gör att det känns ganska givet att dra ut en slang från kökskranen för att kunna tvätta cykeln där. Men jag ska ju såklart använda den till annat också, och trallen jag ska lägga lär väl må sådär gott av all olja och annat mög man spolar av cykeln. Jag tänker därför att det måste finnas något slags gummimatta med kant som samlar upp vattnet? Det gör ju inget om det stänker lite, det är det som rinner av som är problemet. Eftersom lägenheten också har en stor jäkla garderob aka meck-rum tänkte jag skaffa en skyddande gummimatta där också, men det känns vid närmare eftertanke som att man kunde använda samma matta och bara flytta ut den till balkongen när det behövs.

https://www.rum21.se/sv/artiklar/boot-tray-skomatta-large.html i allt väsentligt en sådan här alltså, fast större. Kanske... 1 x 2 meter? Var letar man? Helt enkelt så söker jag tips på lösningar för att kunna tvätta cykeln där man inte borde.

Hör med en gummiverkstad som pysslar med transportband. Dom brukar ta rätt på gammlaband som du säkert kan få en snutt av, sen limmar du fast en slang lr liknande runt kanten med typ pl400/limmar tätar.

Happy levererar som vanligt!

Firma som grejar med transportband verkar smart, men jag tycker ändå att det borde finnas en färdig lösning för ändamålet. Men absolut!

Durkmatta ja, där har vi det tror jag! Men som sagt, jag skulle gärna haft en kant på från fabrik. GorillAPA är inne på något med bagagerumsmatta, men de är något för små dessvärre. Annars har jag också kollat efter en sådan i rätt storlek så det är helt rätt tänkt!

Finns det några andra mer normala användningsområden för sånt här? Jag tänker nån stor matta för att ställa växter eller liknande på?

Plan B är att ta byggplast/byggfolie och kapsla in lite när man ska slabba. Kommer säkert skydda ännu bättre, men känns meckigt på något sätt.

AX3L sa:
GorillAPA är inne på något med bagagerumsmatta, men de är något för små dessvärre. Annars har jag också kollat efter en sådan i rätt storlek så det är helt rätt tänkt

Ta flera. Limma ihop, eller så funkar det ändå och blir lättare att förvara och flytta. Och lättare att hälla av vattnet.

Matta för att skydda vid tvätt? Kommer nog förr eller senare skvätta där det inte ska ändå (vägg/fasad tex).
Skyddsmatta för ev oljeklet vid mek/service då borde depåmatta vara idealiskt.

Om du inte har grannar under, betyder det att balkongen är i markplan, eller kanske en halv trappa upp? Kan du inte dra slangen ut på gräset eller gatan eller vad det är nedanför?

Mitt tredje och förhoppningsvis sista förslag: en presenning, några reglar och en häftpistol.

Tack för alla svar och tips! Depåmattan från 24 MX har jag sneglat på tidigare och till halva priset känns det givet för att ha när man meckar.

Grejen är att balkongen är på sjunde våningen, men det är inga balkonger precis under vilket gör att jag tänkte att jag kan tvätta cykeln där lite försiktigt. Ingen stor högtryckstvätt såklart, utan egentligen en vattenslang med lågt tryck utan munstycke. Tror att jag skulle kunna göra det utan att stänka ned för mycket, och fasaden ser för övrigt rätt risig ut redan. Det är mest golvet jag vill skydda. Tänkte att det måste finnas någon färdig lösning, typ en stor bagagerumsmatta för något annat ändamål som man kan använda. Barnpool är en intressant idé, lite krångligt att blåsa upp den varje gång bara!

Hmm, det tål att funderas på detta... Tack för alla tips!

AX3L sa:
Tack för alla svar och tips! Depåmattan från 24 MX har jag sneglat på tidigare och till halva priset känns det givet för att ha när man meckar.

Grejen är att balkongen är på sjunde våningen, men det är inga balkonger precis under vilket gör att jag tänkte att jag kan tvätta cykeln där lite försiktigt. Ingen stor högtryckstvätt såklart, utan egentligen en vattenslang med lågt tryck utan munstycke. Tror att jag skulle kunna göra det utan att stänka ned för mycket, och fasaden ser för övrigt rätt risig ut redan. Det är mest golvet jag vill skydda. Tänkte att det måste finnas någon färdig lösning, typ en stor bagagerumsmatta för något annat ändamål som man kan använda. Barnpool är en intressant idé, lite krångligt att blåsa upp den varje gång bara!

Hmm, det tål att funderas på detta... Tack för alla tips!
Det går åt mindre vattenmängd med munstycke än utan.

Hur ska den här tänkta mattan med "badkarsform" tömmas när den blivit full med vatten?

...edit....oljigt grusigt mögigt vatten....

Senast ändrad:
mamme1 sa:
Det går åt mindre vattenmängd med munstycke än utan.

Självklart, men vattenmängden är inte problemet utan skvättet. Det går en hängränna precis under balkongen, så tanken var att det får rinna direkt dit. Eventuellt med ett litet hål i kanten på mattan så det dränerar under tiden. Nej den biten ska nog inte vara några problem alls.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp