Sendrag fotsulan

teamthrone

Ny medlem
Sendrag fotsulan
Tjena!

Cyklade 10 mil idag med relativt nya skor (Sidi genius 5 pro) och fick så pass ont i fotsulan
på utsidan av fötterna att jag knappt kan stödja mig på fötterna, inte ens nu efter 10 timmars vila.
Någon som vet vad detta kan bero på? Jag har relativt breda fötter, kan det vara så att skorna är för smala?

MVH

Sendrag fotsulan
Hade spänt normalt och det var varken kallt eller blött (gassande sol och 25 grader varmt). Kände
ingenting förrän jag klev av cykeln o nu känner jag mig handikappad eftersom jag knappt kan stödja på fötterna. aldrig varit med om nått liknande.

Sendrag fotsulan
Kanske värmen gjorde att din fot ville svälla, men förhindrades av skon (???)

Jag har kompletterat mina skor med Sole sulor - (googla på det). Man värmer dom i ugn en stund sedan stoppar man i sula och fot. Och vips har man en skönare sko. Har sällan ont i fötterna sedan dess.

Sendrag fotsulan
Jag har besvärats av dessa symptom i skor som är för smala för mina höga fotvalv. Speciellt har jag haft problem med Shimanoskor men Sidi är väl snarast ännu mindre i lästen än Shimano. Jag har försökt med inläggsulor och alla möjliga trick för att få skon att töja sig lite på bredden men det enda som hjälper mig är att antingen byta till Specialized som har bredare läster eller gå upp en storlek i Shimano skor. Sen ligger det säkert något i vad ÅL skriver att värmen säkert gjorde att din fot svällde lite så skon som satt som gjuten i affären blev lite för liten. Försök använda tunnare/ingen strumpa men jag tror tyvärr att det bästa är att gå upp ett halvnummer eller så i storlek eller byta sko om du har breda eller höga fötter.

Sendrag fotsulan
Jag har också Sidi o de kan man få ont av. Var väldigt noga med att inte dra spännena för hårt. Även om de känns lagom innan turen så måste jag alltid lossa de under cyklingen och nu fäster jag bara spännena och drar knappt åt alls annars går det inte.

Förresten, har du ändrat sadelhöjden något? Vet att man kan få ont av felaktigt höjd.

Dina problem verkar dock vara i största laget så jag uundara om inte du skulle prova ett par andra skor.

Sendrag fotsulan
Tack för era svar. Mycket möjligt att foten velat svälla men inte kunnat. Sen tror jag som ni skriver
att skon är för smal för min breda fot plus att jag har hög läst. Får nog helt enkelt skaffa bredare skor för detta är ohållbart. Är det bara specialized som gör breda skor? jag är trött på att skaffa skor i för stora storlekar pga bred fot.

Sendrag fotsulan
Jag hade exakt samma problem efter hårda / långa cykelpass. Det gjorde nästan sjukt ont.
Lösningen för mig var att byta skor, både på MTB och lvg. Jag gick från Shimano till Specialized.

/Dag

Tillbaka
Topp