Sendrag som sitter i...

sinclear

Medlem
Sendrag som sitter i...
MTB-vänner!

Tänkte höra om det är några fler som känner igen problemet med återkommande sendrag i både vader och smalben i början av säsongen?

Har kört 1-2 pass/vecka i skogen de senaste 2 månaderna, 20-30 km i Hellasgården, och upplever nu återkommande sendrag i vader + smalben, det kommer lite när som helst, men gärna när man ligger och sover/skall sova.

Borde jag stretacha mer, eller kan något annat hjälpa? =)

//S

Sendrag som sitter i...
sinclear skrev:
-------------------------------------------------------
> MTB-vänner!
>
> Tänkte höra om det är några fler som känner
> igen problemet med återkommande sendrag i både
> vader och smalben i början av säsongen?
>
> Har kört 1-2 pass/vecka i skogen de senaste 2
> månaderna, 20-30 km i Hellasgården, och upplever
> nu återkommande sendrag i vader + smalben, det
> kommer lite när som helst, men gärna när man
> ligger och sover/skall sova.
>
> Borde jag stretacha mer, eller kan något annat
> hjälpa? =)
>
> //S

Mer vätska före och gärna vatten med Resorb under turen är mitt hobbytips.

Sendrag som sitter i...
Tack, kanske dags att testa vatten då! =)

Jag är annars något av en kamel, dricker sällan mer än något glas vatten på kvällen, blir sällan törstig när jag tränar, vare sig på gymmet eller i cykelspåret.. lite underligt men bekvämt! Svettas sparsamt också bör tilläggas.

//S

Sendrag som sitter i...
sinclear skrev:
> Tack, kanske dags att testa vatten då! =)
>
> Jag är annars något av en kamel, dricker sällan
> mer än något glas vatten på kvällen, blir
> sällan törstig när jag tränar, vare sig på
> gymmet eller i cykelspåret.. lite underligt men
> bekvämt! Svettas sparsamt också bör
> tilläggas.
>
> //S

Jag har konstaterat att mina problem avtar om jag dricker vatten. Gillar inte heller att hålla på att dricka "i onödan" men slarv ger dels risk för kramp, sendrag och en irriterande huvudvärk. Jag anser att Resorb utklassar alla andra tillsatser i vatten, löser sig bra och smakar inte sötsliskigt. Lovar inte samma känsla för din del men det är ju ganska billigt att prova i alla fall.

Sendrag som sitter i...
Att undvika vätskebrist kan ju säkert vara en bra idé, men att det skulle vara ett sätt att dessutom undvika kramp är ju en gammal seglivad myt.

Sendrag som sitter i...
fredrikw skrev:
> Att undvika vätskebrist kan ju säkert vara en
> bra idé, men att det skulle vara ett sätt att
> dessutom undvika kramp är ju en gammal seglivad
> myt.

Nu vet jag inte riktigt var jag skrev att man kunde undvika kramp. Andemeningen var att det är bra att dricka vatten och att tillsats kan vara eller upplevas som av godo. Sen skrev jag att slarv ger risk för kramp.

Jag skrev dessutom "hobbytips", "anser", "lovar inte", samt "värt att prova". Jag har väldigt svårt att tolka det som "om du dricker får du inte kramp". Men vi kan väl vända på det, vad får man för problem om man avstår helt från att dricka när man anstränger sig hårt? Mina symptom är i alla fall krampkänning och huvudvärk.

Tillbaka
Topp