Sensah Empire - 11 delad kinagrupp nån som testat?

glitch

Aktiv medlem
Kollat en del på den och vart sugen på att köpa den, men det föll på att det är billigare att köpa en begagnad 105 eller Ultegra grupp än denna om man räknar in tull och postnords avgifter.

Naturligtvis är det så men jag funderar på hur/om du vet att just detta är skit . Det mesta man köper nu för tiden är tråkigt nog gjort i kina.

Naturligtvis är det så men jag funderar på hur/om du vet att just detta är skit . Det mesta man köper nu för tiden är tråkigt nog gjort i kina.
Det ska jag vara tydlig med att jag inte vet. Jag utgick bara från det när jag såg kombon Kina, billig och stavfel i produktbeskrivningen.

Hade missat minigruppen på K&S - kanon den får det bli. Men frågan kvarstår. Man kan vara nyfiken på saker utan att köpa dem :)

Nåväl, det jag har läst mig till om sensah på nätet är att det har startas av några ingenjörer som arbetade för sram innan de lade ner fabriken för att flytta verksamheten till någon ännu billigare provins i kina. Vips, där stod några kineser med erfarenhet och kunskap från sram utan arbete och de var inte dummare än att de tog med sig det och startade upp eget företag. Sensmoralen av det?

Vilket förklarar varför man pratar om SRAM kompatibilitet och att mekaniken är snarlik.
Vet du, eller någon annan, hur Sensah är kompatibelt med SRAM Exact Actuation (i mitt fall 10d)?
Jag letar en (billig) bakväxel som klarar lite större kassett för att passa ihop med SRAM Force-reglage.

Ingen erfarenhet men de finns väl en hel del på Youtube om Sensah Empire.
De första versionerna hade väl problem växelreglagen o de ska man undvika.

Kan rekommendera en Youtube-kanal som heter "Trace velo" om du vill veta mer om detta, och en massa annat billigt kinesiskt.

Nästan, snart när, är allt vi använder tillv i Kina. Kolla bildelar och (jmf), tex kläder.
Varför skulle då "Sensah" vara en sämre grupp, än andra japanska produkter, (tex Shimano), som tillverkas i landet Kina!
Har dock aldrig testat gruppen "Sensah"...
Ps Visst är Kina en stor bov, vad gäller miljöutsläpp! Men det är du och jag som orsakar dom genom att köpa produkterna, som tillverkas där och inte här!

Senast ändrad:
Nästan, snart när, är allt vi använder tillv i Kina. Kolla bildelar och (jmf), tex kläder.
Varför skulle då "Sensah" vara en sämre grupp, än andra japanska produkter, (tex Shimano), som tillverkas i landet Kina!
Ps Visst är Kina en stor bov, vad gäller miljöutsläpp! Men det är du och jag som orsakar dom genom att köpa produkterna, som tillverkas där och inte här!

För att Shimano / Sram / Campa hållt på rätt mycket längre och har en massa kunskap om små saker som kan avgöra produktens funktion. Har testat många kinadelar genom åren och hittills har ingen varit på samma nivå som de etablerade spelarna och speciellt på drivlinesidan har det varit allt från "funkar hyggligt" till ren katastrof.

Men det är kul med utmanare. L Twoo och någon annan kines utmanar nu också med elväxlat. Tror faktiskt det t.o.m kan vara lättare för dem att få till konkurrenskraftiga produkter med el där man slipper friktionsaspekten. Men sen brukar det ju alltid sluta med att när kinaprodukten kommit ikapp hyfsat så är den inte alls lika billig / mycket billigare längre än de etablerade spelarna och då blir den plötsligt mycket mindre intressant.

Det är ju inte bara tillverkningslandet som styr hur bra det blir.
Kineserna verkar vara ganska dåliga på egen R&D. Eller det är i alla fall min erfarenhet av mitt besök där på en stor tillverkare av robotar, förpackningsmaskiner m.m.

Dom bara kopierar andra lösningar rakt av, finns ingen i kedjan som jobbar med någon form av utveckling eller förbättring. Har maskinen dom kopierar ett fel, så får "deras" maskiner exakt samma fel. Allt tillverkas för att se identiskt ut, men materialval, finish och toleranser är inte på samma nivå.

Kan inte namnen på dom kinesiska företag som tillverkar, snart allting. Men kan garantera att nästan alla, som kan tjäna pengar på att lägga sin tillverkning i Kina också gör det!

Samma fabrik i Kina kan leverera delar till ett "känt" märke och till något "billig skit"-märke. Det som skiljer är bl.a. toleranser, de stora märkena har (förhoppningsvis) högre krav än andra mindre nogräknade.

Så det här snacket om att "alla" har tillverkning i Kina, som ett argument för att "billig skit" från Kina håller samma kvalitet som kända märken anser jag vara ren BS. Är väl samma mänskor som tjatat om "nattskiftet" som förbättrat sin argumentation - något.

Och som @glitch skriver, om det håller samma kvalitet som dom kända märkena så är det inte direkt billigare. Dom är ju inte filantroper. Det verkar vara en väldigt utbredd åsikt att de som säljer billigt på Internet är snälla människor som inte bryr sig så mycket om eventuell vinst. Så är det alltså inte.

Kineserna verkar vara ganska dåliga på egen R&D. Eller det är i alla fall min erfarenhet av mitt besök där på en stor tillverkare av robotar, förpackningsmaskiner m.m.

Dom bara kopierar andra lösningar rakt av, finns ingen i kedjan som jobbar med någon form av utveckling eller förbättring. Har maskinen dom kopierar ett fel, så får "deras" maskiner exakt samma fel. Allt tillverkas för att se identiskt ut, men materialval, finish och toleranser är inte på samma nivå.
Skulle tro att det kan vara rätt beroende av bransch och i vissa fall även företag i branschen.

Känns som samma sak sades om japaner förr, men inte är så vanligt längre.

Är väl f.ö. en inte helt ovanlig resa. Börja med billiga kopior. När man sen ska börja utveckla själv stiger kostnaderna och därmed priserna.

Skulle tro att det kan vara rätt beroende av bransch och i vissa fall även företag i branschen.

Känns som samma sak sades om japaner förr, men inte är så vanligt längre.

Är väl f.ö. en inte helt ovanlig resa. Börja med billiga kopior. När man sen ska börja utveckla själv stiger kostnaderna och därmed priserna.
Dom pratade även en del om löner när jag var där. Att dom har svårt att hålla kvar arbetskraft (alla arbetare jobbar ett år, sen byter till annan fabrik/bransch med bättre lön/förmåner) och att lönerna nu börjar bli så höga att dom snart inte kan vara så mycket billigare längre.

Samma fabrik i Kina kan leverera delar till ett "känt" märke och till något "billig skit"-märke. Det som skiljer är bl.a. toleranser, de stora märkena har (förhoppningsvis) högre krav än andra mindre nogräknade.

Så det här snacket om att "alla" har tillverkning i Kina, som ett argument för att "billig skit" från Kina håller samma kvalitet som kända märken anser jag vara ren BS. Är väl samma mänskor som tjatat om "nattskiftet" som förbättrat sin argumentation - något.

Och som @glitch skriver, om det håller samma kvalitet som dom kända märkena så är det inte direkt billigare. Dom är ju inte filantroper. Det verkar vara en väldigt utbredd åsikt att de som säljer billigt på Internet är snälla människor som inte bryr sig så mycket om eventuell vinst. Så är det alltså inte.
Pratade med en som jobbar med tillverkning av olika plastdetaljer till bilindustrin, helt plötsligt blev alla deras produkter till skit och dom fattade inte varför riktigt.
När dom åkte till på besök fabriken så upptäckte dom att någon driftig person börjat använda ett granulat som var mycket billigare än det som var specat.
Kanske glömt byta mellan nattskiftet och dagskiftet...

Dom pratade även en del om löner när jag var där. Att dom har svårt att hålla kvar arbetskraft (alla arbetare jobbar ett år, sen byter till annan fabrik/bransch med bättre lön/förmåner) och att lönerna nu börjar bli så höga att dom snart inte kan vara så mycket billigare längre.
Jo, är väl rätt vanligt att lönerna också ökar i samband med att det blir mer krävande arbetsuppgifter (utveckling mm) kontra enklare "kopiering" och mer manuellt arbete. Japan gjorde väl en liknande resa där också.

Man börjar att konkurrera med pris men går mer åt att konkurrera med kompetens/kvalitet/innovation/...

För att nyansera den här debatten en smula. Fjällrävens kläder. Det svenskaste som finns, eller?!
Var ngs tillverkas dessa? Gissa!

Precisera! För jag är för dum för att fatta vad du menar...

Så här skrev @Raggamuffin
Allt som tillverkas i ett land har exakt samma kvalité och prestanda.

Han var ironisk, du verkar tro att det är så, även efter att diverse inlägg försökt förklara. Tror faktiskt att det är lönlöst att försöka förklara mer.

Jag kan iof försöka förtydliga mitt tidigare inlägg. Inte nog med att det kan skilja i kvalitet mellan olika leverantörer så kan samma fabrik leverera med olika toleranser och/eller kvalitet på råvaror beroende på beställarens krav. Och, nu är jag snäll här, @maRRtin skrev dessutom att en leverantör helt plötsligt ändrade till en sämre kvalitet trots att det inte längre uppfyllde specen.

Men jag hyser föga hopp, "Nattskift" och "Allt tillverkas i Kina"-mänskorna har svårt att ta in hur det är.

Likväl tillverkas Fjällrävens kläder i Kina. Nattskift eller inte. Behöver då fabriken kopiera när skiftet är slut?

Frågan borde väl vara: Varför tillverkas dom öht där?
Läs gärna historiken kring den Canadensiska tillv av Cervelo.

Citat, ABBA låt: Money, money, money...

Likväl tillverkas Fjällrävens kläder i Kina. Nattskift eller inte. Behöver då fabriken kopiera när skiftet är slut?

Frågan borde väl vara: Varför tillverkas dom öht där?
De tillverkas så klart av samma gubbe som tillverkar Sensah Empire så det är en bra jämförelse. Du har helt rätt.

Det finns spaltmetrar att läsa kring Amerikanska, Europeiska och Japanska etableringar i Kina.
Kanske inte alla gånger rumsrent att tala om, för producenterna.

Det finns spaltmetrar att läsa kring Amerikanska, Europeiska och Japanska etableringar i Kina.
Kanske inte alla gånger rumsrent att tala om, för producenterna.

Ditt användarnamn borde vara Gåsen.

Nja, det där beror på. Inom många områden, framförallt avancerad teknologi, är de ikapp och förbi västvärlden idag. Ändå är det många som fortfarande tror att de bara ägnar sig åt kopiering, ingenting är mer fel. Vetenskapens värld hade en intressant dokumentär i veckan om just detta, alla borde se den.
https://www.svtplay.se/video/KzVdDd3/det-kinesiska-teknikimperiet
Sedan finns det såklart branscher där de än idag kopierar friskt, men att påstå att det generellt är så är bara att lura sig själv.

Nja, det där beror på. Inom många områden, framförallt avancerad teknologi, är de ikapp och förbi västvärlden idag. Ändå är det många som fortfarande tror att de bara ägnar sig åt kopiering, ingenting är mer fel. Vetenskapens värld hade en intressant dokumentär i veckan om just detta, alla borde se den.
https://www.svtplay.se/video/KzVdDd3/det-kinesiska-teknikimperiet
Sedan finns det såklart branscher där de än idag kopierar friskt, men att påstå att det generellt är så är bara att lura sig själv.
Äntligen en vettig kommentar på den här tråden. Mkt efterlängtat! Kommentar av "Gåsen"!

Tillbaka
Topp