Sensah Empire - 11 delad kinagrupp nån som testat?

hmmm reglage med fram och bakväxel för 1700:- kan de kanske vara värt o testa lite senare då cykelkontot tillåter inköp igen

Har alltid undrat varför man skulle bry sig i att ställa om maskinerna till större toleranser? Ställtid är dyrt.

Självklart ställs maskinerna inte om! Men det finns beredskap för att ändra "Loggor".
Skall man vara ärlig. Får Kina gratis våra produkter, när vi väljer att tillverka dom i deras fabriker.

Kina är ett land med god tillgång till bla litium, (Jordens lättaste metall) + andra jordartsmetaller ex Germanium och se vad detta resulterat i för konsekvenser vad gäller tillv av elbilar.
Vem vill betala 300.000sek, när man kan komma undan med hälften?

Har alltid undrat varför man skulle bry sig i att ställa om maskinerna till större toleranser? Ställtid är dyrt.

Jag är inte direkt insatt i tillverkningsbranschen, men har fått för mig att vid viss tillverkning så sker det kvalitetskontroll någon/några gånger i tillverkningskedjan. T.ex. efter tillverkningen kan det ske kassering av enheter som inte klarar specen/toleranserna.

Som sagt, inte direkt insatt, men det är så jag fått för mig.

Är detta ditt logiska svar på frågan?

Ja.

Jag förstår faktiskt inte vad det är du undrar/vill få fram. Det är ingen hemlighet att många kända västerländska märken har tillverkning i Kina, all eller vissa delar. Du verkar tro att det på något sätt mörkas och att du är världens scoop på spåren.

Det verkar inte heller gå in att det kan vara både bra och dålig kvalitet på det som tillverkas i Kina. Lika lite som man generellt kan säga något om kvaliteten på saker som tillverkas i random land. Dock tror jag att tillverkning i t.ex. Tyskland generellt håller en hög nivå, höga lönekostnader gör att dom måste konkurrera med hög kvalitet.

Det är ju bara att tänka logiskt. Ett företag i Kina som t.ex. levererar till Shimano lär se till att det håller den kvalitet som är specad. Om man tar till ytterligheten i andra änden, "Kinakopior", t.ex. kålstyren med "Speschilaised" som logga så är man ganska naiv om man tror att det håller samma kvalitet som originalet.

Vad gäller det som tråden handlar om, Sensah Empire, tja, det kanske är värt dom 1100:- som någon skrev (har jag för mig). Jag tror dock inte att det skulle vara samma kvalitet som t.ex. Shimanos 105, men alla är ju fria att tro vad dom vill. Det enda jag kan se som talar för att det skulle vara lika bra (då menar jag både funktionellt och hur bra det håller) är om det är något nystartat företag som vill slå sig in på marknaden, den första är fri är ju en vedertagen strategi oavsett bransch.

Fråga: Var någonstans är kläderna i din garderob tillverkade?

Vad har det med Sensah Empire att göra?

Kastar in lite info om de elektriska kinavarianterna:

Men med priser på runt 7-800$ plus frakt, moms, tull osv. så finns det ju redan där ingen anledning att välja dessa över Shimano 105 Di2 eller Axs Rival.

Dock intressant med möjligheten att själv välja vilken delning på kassett man vill köra 7-13s samt mekaniska alternativ (wheeltop) - skulle kunna bli ett alternativ för en minigruppsuppdatering på en äldre cykel.

Sen kanske vid pest och kolera hellre väljer ett Europiskt företag med tillverkning i Kina än ett kinesiskt märke. Det kan man göra av politiska skäl eller i förhoppning att de kanske plockar hem sc igen.
Jag vet inte om det kommer att hända men jag vet att det diskuteras.

Senast ändrad:
Ja, det är mycket som tillverkas i Kina...Vad finns kvar att köpa, om man väljer att inte handla Kinatillverkat?
Köpte en lampa från CatEye, ett Japanskt företag som funnits ett bra tag.
Vad står det på den? Made in China givetvis....

Senast ändrad:
Hur många av er har besökt flera olika sorters fabriker i Kina? Jäkla bra koll i tråden och lite lustiga gissningar. Det är aldrig samma produktionslina som tillverkar bra respektive sämre, de kör så mycket de kan på respektive lina. Däremot är det vanligt att de har olika uppsättningar för olika typer av kunder i samma fabrik. Instruktioner, maskiner, kvalitetskontroll och arbetarnas skyddsutrustning (ppe) skiljer.
Om inte kunden har nitiska instruktioner och kontroller så går mycket mer låg kvalitet igenom.

Byte av material som någon nämnde ovan är vanligt för att försöka öka vinsten.

Falska certifikat är också vanligt..

Nu har jag inte spanat på dessa och de kan mycket väl vara en up n coming player och då kommer det att kosta därefter också.
Om man istället kollar på vev så säljs grejor ur samma form eller i alla fall sam cad med olika brand. Om någon av dem är nästa stora spelare så är de inte där nu. Det är billigt som fan men begränsad QA.

Vi köpte ett antal goldix som visade sig ha 1-2mm för lång axel och enligt uppgift variation på hur vinkelrätt borrningen är.
Jag är nöjd men den som inte fattar preload och tappar veven är väl mindre nöjd. Köpte med lager för 80 spänn. Det gick inte att använda.

Motsvarande kvalitet på en växel så är det bara att slänga.

Det finns liknade vev att köpa i väst för för 3-10 ggr pengarna som möjligen är tillverkade av samma gubbe eller hans brorsa. Jag gissar vilt att axel har rätt längd på dem.

Hur många av er har besökt flera olika sorters fabriker i Kina? Jäkla bra koll i tråden och lite lustiga gissningar. Det är aldrig samma produktionslina som tillverkar bra respektive sämre, de kör så mycket de kan på respektive lina. Däremot är det vanligt att de har olika uppsättningar för olika typer av kunder i samma fabrik. Instruktioner, maskiner, kvalitetskontroll och arbetarnas skyddsutrustning (ppe) skiljer.
Om inte kunden har nitiska instruktioner och kontroller så går mycket mer låg kvalitet igenom.

Byte av material som någon nämnde ovan är vanligt för att försöka öka vinsten.

Falska certifikat är också vanligt..
Inte Kina. Men hygglig insyn i andra brancher. På tjock-TVns tid fanns 4 tillverkare av bildskärmar i hela världen. Tror det var tre som var absolut vanligast. Svensk kemindustri, där man bara bytte flaskor mellan typ BMW och Biltema.
Beroende på volym(Hur många som säljs i världen under ett år) så finns det på vissa produkter inte speciellt många tillverkare, men många varumärken.
Så det med olika tillverkningslinor skiljer. Vissa kör på samma och skillnaden beror bara på vilka kartonger det packas i.
I övrigt så håller jag med. Sett plåtprodukter med många svetsskarvar istället för bockar bla. Hade samma produkt gjorts i Sverige hade det varit bockat och mycket kortare tillverkningstid.

Mjo. Att det flaskan tappas av nattskiftet behöver inte betyda att bara flaskan skiljer.
Sett biltema data sheet med 0-60% IPA specat så det ger ju nattskiftet lite handlingsutrymme....och kanske mindre ställtid

Mjo. Att det flaskan tappas av nattskiftet behöver inte betyda att bara flaskan skiljer.
Sett biltema data sheet med 0-60% IPA specat så det ger ju nattskiftet lite handlingsutrymme....och kanske mindre ställtid
Dom bytte bara flaska. Massa produkter har intressant innehåll. Tvättmaskinssalt 99,6% NaCl såg jag i veckan. Innan miljöregler kom så var Mekonomens avfettning 30-70% lacknafta.
Biltema precis som alla andra byter leverantör ibland.

Hur är Sensah Empire? Är det motsvarande Shimano 105?
Typ, jag har inte så mycket referenser på räser. Fungerar ju annorlunda i reglagen, som SRAM kanske men har inte åkt något med SRAM på lvg.

Distinkta i reglagen, bakväxeln funkar, fram funkar men jag är inte imponerad. Inte lika bra som Ultegra iaf.
Men har inte stört mig på något som inte funkar bra när jag åker iaf. Ingen direkt tanke på att byta ut det heller.

Har haft det i ett par år men inte gått så många mil för den cykeln det sitter på går inte så mycket härikring. Mekanisk 2x11 Empire PRO, kol cage och större jockyhjul.

Köpte för att det inte gick att få tag i nått annat ett tag under pandemi och de var billigare än nu också.
Har åkt Sensah SRX 1x11 på gravel också och det funkar efter en del mer mil iaf. Köpte det efter att testat empire som iaf inte avskräckte.

Hur många av er har besökt flera olika sorters fabriker i Kina? Jäkla bra koll i tråden och lite lustiga gissning....
Jobbat o bott i Kina (iof annan bransch) även jobbat med japaner... Och nu bor jag i Sverige ? .
...hämtar en ny öl o forts poppa popcorn

Men nån fler måste väl ha testat Sensah... Snart kommer jag själv beställa o testa

Typ, jag har inte så mycket referenser på räser. Fungerar ju annorlunda i reglagen, som SRAM kanske men har inte åkt något med SRAM på lvg.

Distinkta i reglagen, bakväxeln funkar, fram funkar men jag är inte imponerad. Inte lika bra som Ultegra iaf.
Men har inte stört mig på något som inte funkar bra när jag åker iaf. Ingen direkt tanke på att byta ut det heller.

Har haft det i ett par år men inte gått så många mil för den cykeln det sitter på går inte så mycket härikring. Mekanisk 2x11 Empire PRO, kol cage och större jockyhjul.

Köpte för att det inte gick att få tag i nått annat ett tag under pandemi och de var billigare än nu också.
Har åkt Sensah SRX 1x11 på gravel också och det funkar efter en del mer mil iaf. Köpte det efter att testat empire som iaf inte avskräckte.
Tack för info!

Visst, men min fråga var vilken kvalitetsnivå allt som tillverkas i Afrika håller.
Ah. Beror på nattskift eller dagskift.

Jag har faktiskt varit på en fabrik i Afrika. 1997. Det var godkvalitet men det var processindustri så lite annorlunda. Och Sydafrika.

Baserat på detta så vet vi att allt är top notch. Detta gäller dagskiftet.

Ah. Beror på nattskift eller dagskift.

Jag har faktiskt varit på en fabrik i Afrika. 1997. Det var godkvalitet men det var processindustri så lite annorlunda. Och Sydafrika.

Baserat på detta så vet vi att allt är top notch. Detta gäller dagskiftet.

BTW, intressant länk du postade. Var väl ungefär vad jag tänkte om växelgruppen ifråga.

för att blanda in mig i debatten kring kinaprylar (drog trots allt upp den igen) så hittade jag denna snubbe som testar allt möjligt kinaskit på olika ramar. intressant. just detta groupset med hydraliska skivbromasr 1x11 verkar jävligt intresant så jag kommer helt klart att kika på det och uppdatera min befintliga ram med detta. just nu så har jag shimano 2x10 5700 serie mixat med tiagra 4600 serie. kommer ett HG hjul för 10 delat funka med 11 delat eller behöver jag ett nytt bakhjul? vad jag fattar så är sensah Sram kompatibelt men det säger inte mig speciellt mycket-. och vad ska jag hitta för kul vevparti att montera fram? här är deras officiella aliexpress butik https://www.aliexpress.com/store/58...cShopHead_1173485425.1&shop_sortType=new_desc

De har mtb 10s och det känns större chans att lyckas med färre växlar. Verkar komma med 11-42 och ingen övrig spec vad jag kan se. Så det är ju svårhandlat om man inte tvunget vill testa

Märkligt att läsa det svala intresset i den här tråden, ang att kommentera det faktum att snart allt vi konsumererar, kommer ifrån Asien. Har vi öht någon kompetens kvar att tillverka något själva!

Det svenskaste av svenskt, nämligen Volvo, ägs nu av Kina. I den mån vi har fabriker/tillverkare kvar i vårt land, förvandlas dessa mer och mer till monthallar, pga imp/exp-regler. Vad många glömmer är det faktum att när fabrikerna ligger i Kina, finns inga regler, för att hindra landet från att lära och utveckla egna koncept ifrån givna patent!

Många skrattade åt Japan på 60talet. "Det hette Japansk skit", (Googla för den som vill).
England var vid det här tillfället världsledande på tillv av motorcyklar. När sedan Honda presenterade sin modell CB 750, år 1969 och bokstavligen raderade Europeisk motorcykelindustri, satte många kaffet i vrångstrupen och undrade vad som pågick!
Numera skickar kina upp Taikonauter i rymden. Har egna flygplan, Atomubåtar, op-sys, är världsledande på tillv av Elbilar + 1000ggr mer!

Trots detta fortsätter vi att nedvärdera/underskatta, Kinesiska produkter. Kanske på samma sätt, som vi gjorde med Japanska bilar, kameror och inte minst Shimano på 1960talet. Numera är Toyota världens största biltillv, med prod i Kina. Hur länge till kommer man hålla tätposition?
Det är lätt att sitta och fördöma och glömma, det faktum att vi inte ens klarar av att tillverka våra egna kläder längre! Någon som säger något annat? Kanske dags att ta av sig skygglapparna och gå ut i verkstan?
Visst Kina är en Kommuniststat, som många fördömer. Med en konstitution, som endast tillåter 1 parti. Men med oerhörda ekonomiska framgångar.

Frågan man kan ställa är. Vad händer om Kina skulle tillåta ett parti till!
I USA, tillåter man ju endast 2 partier. USA betraktas ju allmänt, som en demokrati. Blir även Kina en demokrati med 2 partier?

Med alla pågående miljökatastrofer, är det svårt att sia om framtiden dom närmaste 2 decennierna. Men den kommer att bli fasansfull! Detta är något alla vet. Men få vill tala om konsekvenserna av!
Tror vi alla skulle må bättre av att försöka vara lite mer av visionärer och mindre fördömande. Väntar med spänning på repl inför detta inlägg. Helst av logisk och inte fördömande karaktär.

Vart tog dom Svenska cyklarna vägen!

Ah, det är polik du vill trolla. Starta då en egen trolltråd.
Ingen utom du har har sagt att asiater inte kan tillverka nåt

Märkligt att läsa det svala intresset i den här tråden, ang att kommentera det faktum att snart allt vi konsumererar, kommer ifrån Asien. Har vi öht någon kompetens kvar att tillverka något själva!

Det svenskaste av svenskt, nämligen Volvo, ägs nu av Kina. I den mån vi har fabriker/tillverkare kvar i vårt land, förvandlas dessa mer och mer till monthallar, pga imp/exp-regler. Vad många glömmer är det faktum att när fabrikerna ligger i Kina, finns inga regler, för att hindra landet från att lära och utveckla egna koncept ifrån givna patent!

Många skrattade åt Japan på 60talet. "Det hette Japansk skit", (Googla för den som vill).
England var vid det här tillfället världsledande på tillv av motorcyklar. När sedan Honda presenterade sin modell CB 750, år 1969 och bokstavligen raderade Europeisk motorcykelindustri, satte många kaffet i vrångstrupen och undrade vad som pågick!
Numera skickar kina upp Taikonauter i rymden. Har egna flygplan, Atomubåtar, op-sys, är världsledande på tillv av Elbilar + 1000ggr mer!

Trots detta fortsätter vi att nedvärdera/underskatta, Kinesiska produkter. Kanske på samma sätt, som vi gjorde med Japanska bilar, kameror och inte minst Shimano på 1960talet. Numera är Toyota världens största biltillv, med prod i Kina. Hur länge till kommer man hålla tätposition?
Det är lätt att sitta och fördöma och glömma, det faktum att vi inte ens klarar av att tillverka våra egna kläder längre! Någon som säger något annat? Kanske dags att ta av sig skygglapparna och gå ut i verkstan?
Visst Kina är en Kommuniststat, som många fördömer. Med en konstitution, som endast tillåter 1 parti. Men med oerhörda ekonomiska framgångar.

Frågan man kan ställa är. Vad händer om Kina skulle tillåta ett parti till!
I USA, tillåter man ju endast 2 partier. USA betraktas ju allmänt, som en demokrati. Blir även Kina en demokrati med 2 partier?

Med alla pågående miljökatastrofer, är det svårt att sia om framtiden dom närmaste 2 decennierna. Men den kommer att bli fasansfull! Detta är något alla vet. Men få vill tala om konsekvenserna av!
Tror vi alla skulle må bättre av att försöka vara lite mer av visionärer och mindre fördömande. Väntar med spänning på repl inför detta inlägg. Helst av logisk och inte fördömande karaktär.

Vart tog dom Svenska cyklarna vägen!

Mm, så kan det flyttas till Vietnam så kan det flyttas till andra ställe. Bara att välja vilken timlön kunden är redo att betala.

Kol vet jag inte men robotsvetsad al borde väl vara klockrent för tillverkning i Sverige? Fattar inte riktigt problemet där.

Shimano har 2 fabriker i kina som gör cykeldelar. Verkar som om de var tidiga med produktion i kina men jag gissar att det var mest fiskeprylar till en början
Just ja. De fiskar ju.
Jag kollade lite på de Shimano-prylar jag köpt på sistone och på de stod det Malaysia just.
Som om det var bättre. Svårt att veta.

Tillbaka
Topp