Sensah Empire - 11 delad kinagrupp nån som testat?

så om någon ska köra en cx på gammal ram så lär detta vara något att ge sig i kast med. minimal effort, klart kan gå åt helvete. men om någon kan kika i butiken. jag utgår från setet jag delade inan. men vad behöver jag mer? lager nav och vevparti med någon form av krans? vad skulle ni plocka ihop för att testa helt?

så om någon ska köra en cx på gammal ram så lär detta vara något att ge sig i kast med. minimal effort, klart kan gå åt helvete. men om någon kan kika i butiken. jag utgår från setet jag delade inan. men vad behöver jag mer? lager nav och vevparti med någon form av krans? vad skulle ni plocka ihop för att testa helt?

för att blanda in mig i debatten kring kinaprylar (drog trots allt upp den igen) så hittade jag denna snubbe som testar allt möjligt kinaskit på olika ramar. intressant. just detta groupset med hydraliska skivbromasr 1x11 verkar jävligt intresant så jag kommer helt klart att kika på det och uppdatera min befintliga ram med detta. just nu så har jag shimano 2x10 5700 serie mixat med tiagra 4600 serie. kommer ett HG hjul för 10 delat funka med 11 delat eller behöver jag ett nytt bakhjul? vad jag fattar så är sensah Sram kompatibelt men det säger inte mig speciellt mycket-. och vad ska jag hitta för kul vevparti att montera fram? här är deras officiella aliexpress butik https://www.aliexpress.com/store/58...cShopHead_1173485425.1&shop_sortType=new_desc

Tråkigt att det typ enda on-topic-inlägget missades helt :D

Jag har satt ihop en hoj med Sensah åt en polare, enkelt att jobba med. Svar på frågorna:

- HG 10s är lika bred som MTB HG 11s, men inte ROAD HG 11s. Så du kommer kunna köra MTB kassetter, eller en special ROAD som CS-HG700/HG800 (11-34).

- Att dom är SRAM-kompatibla innebär att du kan köra SRAM växlar med Sensah reglage, eller tvärtom. Inte aktuellt för dig.

-Om du inte vill/behöver byta vevparti kan du bara köpa en passande narrow/wide klinga, dom kommer funka till allt från 8-12s. Om du vill byta så finns massa olika på AliX, dom heter lite olika, men typ samma produkt: https://www.aliexpress.com/item/1005005852092478.html
Annars är SRAM Rival dub billiga från tysken.

- Länken funkar inte längre, men antar att du kollat på hydraliska reglage, med flat-mount eventuellt (för det brukar vara det i paketen) ? Känns som en hoj med 10-delat inte har flat-mount iaf. Om du behöver post-mount så kan du köpa till nåt annat, typ Onirii i fräsiga färger (Hope-kopior...?) https://www.aliexpress.com/item/1005004506414836.html
Dom använder Shimano olives etc.

Asså. Varför har man växlar på en hoj som står på en trainer? De e ju bara å reglera motståndet.
Paw rikktitt alltså.

Asså. Varför har man växlar på en hoj som står på en trainer? De e ju bara å reglera motståndet.
Paw rikktitt alltså.

För att man kör t.ex. sprintintervaller i resistancemode och vill kunna öka motståndet omedelbart eller för att man vill nöta på sin sittposition och cykla så nära som det blir ute.

Drivlinan på trainerhojen börjar bli sliten + att jag ändå är lite sugen att göra 11-delat av den. En tusenlapp kan det vara värt för att testa lite

Tråkigt att det typ enda on-topic-inlägget missades helt :D

Jag har satt ihop en hoj med Sensah åt en polare, enkelt att jobba med. Svar på frågorna:

- HG 10s är lika bred som MTB HG 11s, men inte ROAD HG 11s. Så du kommer kunna köra MTB kassetter, eller en special ROAD som CS-HG700/HG800 (11-34).

- Att dom är SRAM-kompatibla innebär att du kan köra SRAM växlar med Sensah reglage, eller tvärtom. Inte aktuellt för dig.

-Om du inte vill/behöver byta vevparti kan du bara köpa en passande narrow/wide klinga, dom kommer funka till allt från 8-12s. Om du vill byta så finns massa olika på AliX, dom heter lite olika, men typ samma produkt: https://www.aliexpress.com/item/1005005852092478.html
Annars är SRAM Rival dub billiga från tysken.

- Länken funkar inte längre, men antar att du kollat på hydraliska reglage, med flat-mount eventuellt (för det brukar vara det i paketen) ? Känns som en hoj med 10-delat inte har flat-mount iaf. Om du behöver post-mount så kan du köpa till nåt annat, typ Onirii i fräsiga färger (Hope-kopior...?) https://www.aliexpress.com/item/1005004506414836.html
Dom använder Shimano olives etc.
Äntligen något att arbeta med!

jag tror att det blir ett helt bute av grupp, då jag har shimano 2x10 5700 105 mixat med lite tiagra, mixat med lite FSA

Så MTB HG 11 är inte kompatibelt med Sram oavsett eller? så ett nytt bakhjul kommer behövas? Det paket som jag länkade till är ett komplett paket med sensah Sti reglage, hydraliska skivbromsar och bakväxel. https://www.aliexpress.com/item/100...5882089554333e7d39!12000035642074836!sh!SE!0! vi får se om länken funkar nu. kanske någon form av uppdateringsfrekvens men Sensah SRX pro g 1x11 hrd heter gruppen. han i videon har testat 1n 2x12 tror jag.

Nej jag byter nog både lager och klinga. jag har FSA 19 mm genomföring just nu och jag tycker det slits för snabbt. glappar och blir skit.

och det stämmer att den bak inte har flatmount, men passande nog så finns det Post to flat mount konverterare så inga direkta problem. jag är bara trött på hur usla wiredragna bromsar är. då har jag ändå spyre. framgaffalen är bytt efter krach så det är flat mount på gafffeln.

Så kan detta stämma för ett ombygge (det är mest ett försök och klart billigare än SRAM)
Kit bakväxel, hydralisak skivbromasr, sti shifters/broms
Nytt bakhjul passande Sram bakkasett 11 delat.
hollowtechnav 24mm ( hur vet jag vilket som är gängat rätt)
vevparti med klinga, typ 44 tänder.

mvh

Jo, HG 10 passar både Shimano och SRAM, men inte 11sp road kassetter.
11sp MTB kassetter passar - t.ex. PG1130 11-42. Eller dom två 11-34 Shimano-kassetterna HG700/HG800.
Känns onödigt att skaffa ett helt nytt bakhjul.

Köp hem adaptern för post-> flat innan du ropar hej, jag har inte fått det att funka själv (gick på postmount-calipers istället)

Jo, HG 10 passar både Shimano och SRAM, men inte 11sp road kassetter.
11sp MTB kassetter passar - t.ex. PG1130 11-42. Eller dom två 11-34 Shimano-kassetterna HG700/HG800.
Känns onödigt att skaffa ett helt nytt bakhjul.

Köp hem adaptern för post-> flat innan du ropar hej, jag har inte fått det att funka själv (gick på postmount-calipers istället)
ahh ok, jag fattar, så då handlar det om att man kan ställa in bakväxeln så att det funkar med tightare range. är det skillnad på hur kedjan är? och varför är det skillnad på road och mtb? har sensah en som ska funka till dettta? tänkte jag skulle använda deras butik fullt ut.

tja jag tror det funkar, men det kanske kan vara lite strul för att det ska göra det. men jag hittade lokalt. har dock inte flöatmount skivbroms att testa med än så länge. eftersom sensah https://www.aliexpress.com/store/58...cShopHead_1173485425.1&shop_sortType=new_desc har sitt eget som ska vara kompatibelt.

ahh ok, jag fattar, så då handlar det om att man kan ställa in bakväxeln så att det funkar med tightare range. är det skillnad på hur kedjan är? och varför är det skillnad på road och mtb? har sensah en som ska funka till dettta? tänkte jag skulle använda deras butik fullt ut.

tja jag tror det funkar, men det kanske kan vara lite strul för att det ska göra det. men jag hittade lokalt. har dock inte flöatmount skivbroms att testa med än så länge. eftersom sensah https://www.aliexpress.com/store/58...cShopHead_1173485425.1&shop_sortType=new_desc har sitt eget som ska vara kompatibelt.
Det har inget med bakväxeln att göra. Den klarar i sensahs fall alltid bara 11 växlar, eller 12 om du köper den modellen.

Det handlar om hurvida kassetten får plats på ditt bakhjul. Alla 11-delade kassetter passar inte på alla hjul

Det har inget med bakväxeln att göra. Den klarar i sensahs fall alltid bara 11 växlar, eller 12 om du köper den modellen.

Det handlar om hurvida kassetten får plats på ditt bakhjul. Alla 11-delade kassetter passar inte på alla hjul
om jag då tittar i deras shop så alla jag tittar på står det road 11 speed. utom en där det står grx. kan den funka? hur avläser jag vilken kasett som skulle passa?

https://www.aliexpress.com/item/100....new_all_items_2007523867675.1005002761369725 hittade denna så det borde funka på mitt hjul. men hur många tänder vill man ha? sedan. bakväxelns inställningar kanske blir känsligare om man kör med mtb kasett? alltså det låter ju som att det är en tightare fit eller är det samma bredd på kasetterna men olika infästning? jag fattar inte riktigt vad som gör skillnanden mellan road och mtb?

Det KAN ju vara enklare att köpa nåt som är specat att passa på ett begripligt språk.
Jag kan tänka mig att Freewheel HG 11S betyder att det är Lvg 11 s body....så då ska man bara veta att det är sån body man har och hoppas att det stämmer. Etersom det står 11/12s 11s HG 11s så kan det nog stämma

https://www.aliexpress.com/item/1005002761369725.html?pdp_npi=4@dis!SEK!SEK 318.29!SEK 274.30!!!28.94!24.94!@2103871e17128330666465159e7dc1!12000022060505557!sh!SE!0!&spm=a2g0o.store_pc_allItems_or_groupList.new_all_items_2007523867675.1005002761369725 hittade denna så det borde funka på mitt hjul. men hur många tänder vill man ha? sedan. bakväxelns inställningar kanske blir känsligare om man kör med mtb kasett? alltså det låter ju som att det är en tightare fit eller är det samma bredd på kasetterna men olika infästning? jag fattar inte riktigt vad som gör skillnanden mellan road och mtb?

Avståndet mellan drev är samma. MTB kassett har större drev så att största drev kan sticka ut lite bakom inflyttningslängden av bodyn och inte krocka med ekrarna.

Avståndet mellan drev är samma. MTB kassett har större drev så att största drev kan sticka ut lite bakom inflyttningslängden av bodyn och inte krocka med ekrarna.
ja det blir att göra ett litet försök med dessa grtejer men jag slänger in en annan brakslapp. idag har jag shimano 105 5700 bakväxel och den suger röv efter två säsonger. den växlar inte upp ordentligt. någoj ide om hur man kaqn felsöka detta? har den blivit förslappad eller skit i förgasaren?

ps ska testa att köra på en mtb och vintercykel med då jag pjjade tre cyklar detta år. great stuff.
Jag tror att om du kontaktar Sensah direkt och förklarar bakgrund och behov så kommer de köpa och leverera Shimano-drivlinor till dig gratis om du lovar att aldrig använda och recensera Sensahs prylar...

ja det blir att göra ett litet försök med dessa grtejer men jag slänger in en annan brakslapp. idag har jag shimano 105 5700 bakväxel och den suger röv efter två säsonger. den växlar inte upp ordentligt. någoj ide om hur man kaqn felsöka detta? har den blivit förslappad eller skit i förgasaren?

Vet du om det är växeln eller vajern som är problemet?

jag skulle säga att det är bakväxeln som strular. typ at fjädern inte orkar längre eller att det fastnat skit emellan lederna så att den inte orkar. det enda jag kan komma på för att lösa problmet är att dra på lite med ställskruven, möjligen korta kedjan, men jag har bara den lilla klingan för tillfället då den jag beställt (tvådelat fram) gått upp i rök av obegripliga skäl.

jag skulle säga att det är bakväxeln som strular. typ at fjädern inte orkar längre eller att det fastnat skit emellan lederna så att den inte orkar. det enda jag kan komma på för att lösa problmet är att dra på lite med ställskruven, möjligen korta kedjan, men jag har bara den lilla klingan för tillfället då den jag beställt (tvådelat fram) gått upp i rök av obegripliga skäl.
Det låter som samma problem jag hade på min vinterpendlare, där saltslask letat sig in i bakväxelns rörliga delar. Finns videor som visar hur man kan plocka isär, göra rent och smörja upp igen. Hur man plockar isär och sätter ihop verkar också vara beskrivet i tekniska manualen: https://si.shimano.com/en/pdfs/dm/RD0003/DM-RD0003-09-ENG.pdf

Det låter som samma problem jag hade på min vinterpendlare, där saltslask letat sig in i bakväxelns rörliga delar. Finns videor som visar hur man kan plocka isär, göra rent och smörja upp igen. Hur man plockar isär och sätter ihop verkar också vara beskrivet i tekniska manualen: https://si.shimano.com/en/pdfs/dm/RD0003/DM-RD0003-09-ENG.pdf
ok, får göra ett försök i väntan på en mer permanent lösning. verkar finnas en hel del fördelar med 11delat framför 10 delat vad jag förstår. fick dock inget svar på delarna så.

Juste, jag beställde ju en Sensah Empire grupp från ali, första intryck:
* Kvallen känns som i nivå med sram rival/apex. Lite tråkigt inte ha kolfiber handtag längre men annars verkar det vara samma skit
* Framväxels känns som litet steg upp. Tror den är lättare att trimma in än på sram
* Slaglängden på växling känns längre. Osäker på om jag kommer kunna få till sram-smisket med de här, alltså, om jag kommer kunna växla ner genom att bara daska till reglaget

Jag ångrar mig inte i alla fall. Jag fick däremot med en växettrissa med keramiska lager som jag satte på en annan cykel. Den var skräp och böjdes efter några kilometer bara

Juste, jag beställde ju en Sensah Empire grupp från ali, första intryck:
* Kvallen känns som i nivå med sram rival/apex. Lite tråkigt inte ha kolfiber handtag längre men annars verkar det vara samma skit
* Framväxels känns som litet steg upp. Tror den är lättare att trimma in än på sram
* Slaglängden på växling känns längre. Osäker på om jag kommer kunna få till sram-smisket med de här, alltså, om jag kommer kunna växla ner genom att bara daska till reglaget

Jag ångrar mig inte i alla fall. Jag fick däremot med en växettrissa med keramiska lager som jag satte på en annan cykel. Den var skräp och böjdes efter några kilometer bara
Spännande. så var det ett komplett groupset? men du använde bara växereglagen och framväxel?

Jag köpte det paketet för dryga tusingen med reglage, fram och bakväxel. Köpte röda hoods (dom var bra) + röd styrlinda och trissor (de var dåliga) ocksa
Det är ju ändå billigt. men jag har mina problem med transportdelen. så fruktansvärt milöfrånvänt, men kanske man kan dra ihop ett gäng och testa grejer. så man gör en beställning och får allt i ett paket och minskar utsläpp. men ok så det var bara trissor till en bakväxel inte faktiskt bakväxel? tror jag ska testa att uppgradera min trek marlin 6 när jag ändå är igång med 1x11 drivlina ( smällde bakväxeln) och se hur det lirar. kan bli bra upgrade på vintercykeln med.

Trissan var det som var dålig
1000000860.jpg

Själva väljarna och reglage verkar ok efter drygt 5 mils cykling

well boys, looks like theres a new sheriff in town. eller som jag egentligen tänkte. hittade lite kul ny info. https://www.pandapodium.cc/ dessa har slagit sig in på att analysera ochg testa allt china. det finns lite konskaper emellan bolag och bolag men kanske kan vara intressant. vad gäller min cykel så har jag lite att arbeta på och se om det bär vind. laga lacka. tja ramen först sedan får vi se vad som händer.

well boys, looks like theres a new sheriff in town. eller som jag egentligen tänkte. hittade lite kul ny info. https://www.pandapodium.cc/ dessa har slagit sig in på att analysera ochg testa allt china. det finns lite konskaper emellan bolag och bolag men kanske kan vara intressant. vad gäller min cykel så har jag lite att arbeta på och se om det bär vind. laga lacka. tja ramen först sedan får vi se vad som händer.
Inte riktigt med på vad som är nytt med Pandapodium/ChinaCycling?

Gällande ämnet, kikar på att bygga mig en Kina-räser, ligger mellan Sensah 11s, Ltwoo R9 (11s) eller möjligen Ltwoo eRX (12s elektronisk). Det sista kinesiska alternativet "Top-" verkade ha kass kvalité/byggkvalité jämfört med Ltwoo och jag lägger det på någon annan att pröva.

Känns som att priset springer iväg snabbt om man ska ha elektroniska växlar. Pandapodium ska ha 720 USD för Ltwoo ERx + lite frakt, men det blir ju typ 2/3-delar av vad en 105 Di2 kostar.

Som sagt, det springer iväg lite om man vill ha fler kugg på kassetten och ännu mer för el. Bland Sensahs olika alternativ (snårig ali-shop) lutar jag åt att 10-del med alu känns mest prisvärt, men det är förstås individuellt.

Hej!

Jag tänkte uppdatera en äldre cykel med fälgbroms. Cykeln har idag en äldre tiagra grupp på sig. (Tror 8 växlar). Hittar paket med 2x12 växlar. Men borde det inte finnas paket med 2x11? Tänker att 11 delat är bättre för ändamålet. Mer reservdelar, billigare grejer (generellt). Någon som vet om det finns 2x11 paket för fälgbroms och har en länk?

Skall man uppgradera en hoj ifrån 8sp, till 11sp. Ställer detta till en del problem. Tabm:
Nytt vevparti. Ny bakväxel. Nya hjul. Ny framvxl. Nya multireglage, (oavsett märke). .Ny kassett och kedja, mm.

Handlar det möjligen om 1 trotjänare?! För billigt blir det inte...
Tips: Leta efter begagnat och stanna med 10sp.

2x11 sensah empire för vajer broms funkar väldigt bra om man kan leva med SRAM double tap och funkar på vanlig hg body. Hoodsen är lite smala gämfört med andra hydrualiska så klart.

Ett tips om man vill blanda sensah med "vanligt": Vissa modeller är kompatibla med Srams växlar och andra är kompatibla med Shimanos.

Tillbaka
Topp