Ser ni många ormar i år?

b m c

Aktiv medlem
Ser ni många ormar i år?
Ovanligt mycket orm i år? Ser kräldjuren på varje runda om det är grusvägar inblandade. Mest kopparormar - men även huggisar och snokar! Fler med liknande erfarenheter?

Ser ni många ormar i år?
Förutom några överkörda för många år sen är det nog 20-22 år sen jag såg en levande huggorm, och det var enda gången. Snokar har jag sett en handfull gånger. Tror de är väldigt sällsynta i Bohuslän.

Ser ni många ormar i år?
Sett två huggormar i Roslagen. Det var på nyheterna för ett par veckor sen att många är ormbitna orsaken av högsommarvärmen :)

Ser ni många ormar i år?
Lite dåligt i år runt Gbg. Sett en kopparödla. Iofs vandrat mindre och sprungit mer så de sticker väl iväg tidigare.

2016 var ett bra ormår; såg då mycket orm; snok och huggormar men även ödlor och grodor. Troligen gott om bytesdjur.

Ser ni många ormar i år?
Varit ute en del i Hunnebostrand, Uddevalla och Linköping men har faktiskt inte sett en enda orm. Såg ett par bakom glas på Nordens Ark men det räknas väl inte.

Ser ni många ormar i år?
Ser både snok o huggormar rätt ofta.
Snokarna ser ja oftast simma när ja är ute o fiskar.
Men hade sällskap i båten av en pytteliten huggis för ett tag sedan.
IMG_1492.JPG

IMG_1497.JPG

Ser ni många ormar i år?
Intressant! Känns som om det är lokala variationer. Och absolut ingen tydlig tendens med mycket orm i hela landet. Är väl kanske som med skogshöns: Bra vårväder och goda förutsättningar med få predatorer - då blir det gynnsamt och de blir många av sitt slag. Tack skall ni ha för rapport!

Ser ni många ormar i år?
Ingen i år men en huggis och en snok förra året. Huggisen ringlade precis över vägen när jag passerade den med cykeln på motsatt sida, när jag närmade mig den så kröp den ihop och gjorde någon typ av utfall trots att jag var ca 2-2,5 meter ifrån den, kändes elak, lite som en uppretad hund. :)

Ser ni många ormar i år?
Har haft snok på tomten två gånger, en för tio år sedan och en i år. Årets lekte grannens katt ihjäl. Sonen såg även en orm några kvarter bort i år och vid lokala badsjön finns flera.

Ser ni många ormar i år?
1 huggorm och ett par kopparödlor. Det är allt, på tal om otrevliga djur så har Jag bara lyckats få två fästingar hittills i år dessutom.

Ser ni många ormar i år?
Sett en snok i år vilket är ovanligt lite. På pluskontot får läggas att det är betydligt färre sniglar i år.

Senast ändrad:
Ser ni många ormar i år?
Har nog aldrig sett en levande orm i Sverige. Möjligtvis en kopparorm gör en 35 år sedan kanske. Men å andra sidan bor jag i Malmö och där kryllar det kanske inte av ormar.

Ser ni många ormar i år?
Den direkta anledningen till frågan: Såg fem kopparormar (nåja, inte orm - men ser ju ut som en orm och heter ju orm) och två huggisar igår på fyra mil varav lite grusväg). Åker i Gävleborg mest och jag har hört flera med samma erfarenheter här! I vanliga fall ser vi typ en snok/år...

Ser ni många ormar i år?
Ser 1-3 huggormar på varje pass känns det som. Har en grusväg som jag använder till uppvärming, nervärmning, transportstärcka med mera och där är det nästan alltid ormar. Flest huggormar men även någon enstaka snok. En ödla har jag sett i år och det är nog första ödlan jag sett sen jag var liten.

Ser ni många ormar i år?
Stötte på två skapligt stora huggormar vid sisjöns badplats, detta va den mindre av dem. På grusvägen precis där glassvagnen brukar stå.

Bilagor

• 1ABB3F21-CDAD-4E89-9C6B-0BD8BF794A6F.jpeg
    1ABB3F21-CDAD-4E89-9C6B-0BD8BF794A6F.jpeg
    368.5 KB · Besök: 919
Ser ni många ormar i år?
Två snokar kom simmandes uppför bäcken igår eftermiddag, sen tog det inte lång stund innan en tredje orm dök upp, möjligen en huggis...

Ser ni många ormar i år?
Sprang/hoppade över en huggorm i gröna löparspåret bakom KTH i veckan.

Skådat ovanligt många ormar i år, främst snok och huggorm kring fiskartorpet/laduviken och lill-jansskogen, i småland mycket kopparorm/ödlor.

Ser ni många ormar i år?
Tror inte så mkt på torkan men den hör ju ihop med värmen såklatr iofs. Har för mig jag hörde på radion ngn gång under sommarn att huggormen trivs och är mest aktiv runt 27 grader lr liknande. Så de kanske inte nödvändigtvis är ovanligt många de kanske mest syns mer i denna värmebölja.

Senast ändrad:
Ser ni många ormar i år?
Enligt artikeln ovan så verkar det vara fler än vanligt!

"Det finns mycket huggorm i år på grund av den milda vintern. I mellersta Sverige blev det aldrig riktigt kallt och många av de unga ormarna överlevde. I norra Sverige skyddas ormarna av snötäcket, förklarar ormsaneraren Thomas Thunmark."

Ser ni många ormar i år?
42Hz sa:
jansson99 sa:
Jag har inte sett någon orm ännu i år, men den kändes.

Du får skriva in i CV:et!
Fick du serum eller fixar kroppen det själv?

Märkte det först en dryg vecka efter själva bettet, men så här i efterhand så vet jag ungefär när det hände. Jag trodde då att jag rev mig på en buske.

Symptom på ormbett är svullnad, muskelvärk, feber och trötthet. Jag har nog känt av lite av allt det där men trodde att det berodde på semesterprojektet att byta panel på garaget och att jag i samband med det klantade till det och ramlade ner från en stege och hade ont i foten av det också.

Henrik_E sa:
Orsakas flagningen av solbränna eller orm?
Ormklåda! Det är bara där som det flagnar. Jag såg bitmärkena först efter att skinnet var borta.

Tillbaka
Topp