Serva cykel efter 3 säsonger, vad bör göras?

flierman

Aktiv medlem
Då skadat knä avslutat säsongen så tänkte jag serva och byta lite grejor på cykeln och då jag är relativt ny inom mekområdet frågar jag först för att lära mig.

--Dämpare--
Bakdämpare Fox, kört med denna sedan 2011 - visst bör den skickas in för helservice?
Framdämpare Reba, kört med denna sedan 2011 - visst bör den skickas in för helservice?
OBS!. Något tips på vilka som gör detta då jag inte tror min lokala affär gör detta.

--Smörja--
Något som jag bör fetta in på cykeln? Klick fett på fjäder på bakväxel? Annan infettning?
I så fall vilket typ av fett ska jag ha var?

--Lager--
Jag har en Canyon Nerve XC 2011 och min LBS sa att det kan vara idé att byta lager i ramen nästa år då de börjar glappa så smått. Var får man tag på dessa och hur vet jag vilka jag ska köpa?

--Ny kedja--
Jag tror att jag har en HG-95 kedja, vad är det för skillnad att köpa en HG-75?

--Växelvajerhölje--
Jag har växelvajer inne i ramen så behöver två delar hölje, köper man bara ett vanligt universalhölje och klipper av? Något hölje som är bättre att köpa än något annat? Medföljer det sådana ändhylsor som gör att höljet inte åker in i ramens hål e.t.c?

Kedja: Det skiljer bara 30:- mellan HG75 och HG95. Köp den bästa, det är du värd. ;-)

Vajerhölje: Jag hade problem med att bakväxeln var dum p.g.a. hög vajerfriktion. Efter att jag moddat ramen så jag kunde dra ett obrutet hölje hela vägen från handtag till bakväxel; 'blev det mycket bättre. Jag använder de här vajrarna: http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-ptfe-mtb-shift-cable-set/aid:502756

Okej, tack för tips om kedjan.

Någon som har koll på dämparservice och vem som kan tänkas göra det? Har funnit någon dansk sida men den sidan ser lite amatöraktig ut så vore skönt med info om de är seriösa.

http://www.foxservice.nu

Efter tre år har du en del att ta tag i..
Det finns en kille som är grym på dämpare i Stockholm, Dr Spoke, underbar snubbe med hjärtat på rätt ställe och tar rimligt betalt, om dina garantier har gått ut kan du lämna dämparna till någon som e duktigt, behöver inte vara auktoriserad...
http://www.drspoke.se/
Annars ta ner hojen i atomer, ta av växlar, vevar, allt..gör rent torka allt.
Lägg pengar på kvalitetsvajrar och höljen, bra kedja o kasset.
Fetta in alla lager, styrlager och vev,+nav.

Loffemtb skrev:
-------------------------------------------------------
> Köp ny

Jag avskyr konsumtion i onödan så köper inte nytt om den inte är trasig då det inte är cykelns årgång som gör cyklisten.. :-)

flierman skrev:
> --Dämpare--
> Bakdämpare Fox, kört med denna sedan 2011 -
> visst bör den skickas in för helservice?
> Framdämpare Reba, kört med denna sedan 2011 -

Ja, dessa behöver servas. Skruva isär och byt olja, är inget av de mekaniska delarna utslitet så behövs inte mer än så. Instruktioner för hur du gör finns på nätet, oljor köper du hos närmsta MC-handlare och packningssatser inhandlas online. Men, då jag får intrycket att du inte är så mekkunnig så rekommenderar jag att du lämnar in dem. Det är inte svårt, men det är kanske inte den lättaste komponenten att starta din mekkarriär. Pris kring 2.000 kr för bägge dämparna för oljebyte.

> --Smörja--
> Något som jag bör fetta in på cykeln? Klick
> fett på fjäder på bakväxel? Annan infettning?
> I så fall vilket typ av fett ska jag ha var?

Den lilla fjädern behöver inget fett. Det sköljs ändå bort nästa cykeltur. Alla lager behöver dock fettas upp efter så lång tid. Dvs: Styrlager, vevlager, hjullager, trissorna i bakväxeln, lagren i ramen.

Aron skrev:
> flierman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > --Dämpare--
> > Bakdämpare Fox, kört med denna sedan 2011 -
> > visst bör den skickas in för helservice?
> > Framdämpare Reba, kört med denna sedan 2011 -
>
> Ja, dessa behöver servas. Skruva isär och byt
> olja, är inget av de mekaniska delarna utslitet
> så behövs inte mer än så. Instruktioner för
> hur du gör finns på nätet, oljor köper du hos
> närmsta MC-handlare och packningssatser inhandlas
> online. Men, då jag får intrycket att du inte
> är så mekkunnig så rekommenderar jag att du
> lämnar in dem. Det är inte svårt, men det är
> kanske inte den lättaste komponenten att starta
> din mekkarriär. Pris kring 2.000 kr för bägge
> dämparna för oljebyte.
>
> > --Smörja--
> > Något som jag bör fetta in på cykeln? Klick
> > fett på fjäder på bakväxel? Annan
> infettning?
> > I så fall vilket typ av fett ska jag ha var?
>
> Den lilla fjädern behöver inget fett. Det
> sköljs ändå bort nästa cykeltur. Alla lager
> behöver dock fettas upp efter så lång tid. Dvs:
> Styrlager, vevlager, hjullager, trissorna i
> bakväxeln, lagren i ramen.

Tack för bra tips. Känner nog som du säger inte att jag kanske klarar av att meka loss dämparna i nuläget men möjligtvis längre fram i min karriär som amatörmek :-)

Angående fetta in hjullager e.t.c, vad ska jag inhandla för fett? Är det litiumfett typ detta?
http://www.cyclecomponents.com/verkstad/oljor-fetter/weldtite-tf2-lithiumfett-burk-100-g.html

Tillbaka
Topp