Serva/renovera navlager

Berga88

Medlem
Serva/renovera navlager
Cykel å hoj!

Håller på att serva mina två racer och mtb cykel där lagrena i hjulen börja bli dåliga samt glappa lite. Cyklarna är 90 talare samt tidigt 00a och jag vet inte riktigt hur jag skall gå till väga om jag vill köpa nya lagerkronor, lagerbanor samt kulor till dessa.

Har kikat lite på cyclecomponents men där verka delarna inte finnas, någon som vet hur en skall gå tillväga för att hitta lite äldre reservdelar?

Första navet är ett FH-HG50 Shimano
http://www.velobase.com/ViewComponent.aspx?ID=f19e37e1-ed24-4dd8-bd58-e307cdecf2e0&Enum=110

Andra heter SANSIN 5345 och på mtb är det bontager nav.

Inte helt lätt problem detta, enklast vore säkert att köpa nytt men synd att inte bevara hojarna.
Går jag till min lokala cykelverksta så vill de kränga på mig nya saker.

Serva/renovera navlager
Shimano säljer inte lösa lagerskålar. Behövs såna så måste du hitta ett donatornav att ta skålarna från. Ibland är det lätt, ibland är det rejält svårt.
Kullagerkulor kan köpas lite här&där. Över disk på ställen som säljer lager till industrier, Ebay osv. Jag köpte från nån brittisk sajt. 1/4" är hemskt vanligt till Shimano bak. 3/16" fram.
Konor till Shimano kan ofta köpas, men de går även att slipa - men resultatet är omdebatterat.
Bontrager kan jag inte.

Serva/renovera navlager
Var befinner du dig?

http://www.sjscycles.co.uk/ har mycket kulor, kulringar och lite koner.

Annars får man väl ringa cykelbutiker och fråga - lösa koner har jag inte stött på någon butik som säljer, då får man köpa en hel axel (>100kr). Kulor och ett begränsat sortiment med kulringar borde de flesta med en hyfsad verkstad ha och kunna sälja. Sist jag sökte kulringar till en nittiotalare slutade det med lösa kulor från Tellus Cykel och Motor (Stockholm\Midsommarkransen) för 1 eller 2 kronor styck. Gunnels cykelverkstad på Södermalm har också.

Serva/renovera navlager
Verka va lättare att hitta till shimanonavet än till de mer udda SANSIN. En del reservdelar på ebay.

Finns det nå fler nätbutiker med shimanodelar? lagerkronorna tror man kan köpa på cyclecomponents men bäst vore å köpa allt i samma butik.

Annars få jag som sagt ringa runt till nå verkstäder. Tack för tipsen!

Tillbaka
Topp