service av hydrauliska bromsar?

MightyMike

Ny medlem
Tja ba!
Nu är det dags för mig att första gången ge mig på att fixa mina hydrauliska bromsar på min MTB.
Så var kan man få bättre tips än här? ;-)
Bakbromsen har slutat att verka, och handtaget har knappt något motstånd, och går i botten. Antar att det behövs koll av hydrauloljan. Då kommer frågan varför det i så fall läckt, var kollar jag? Finns det särskilt ömma punkter? Vilken olja? Hur mycket? Luftar man på samma sätt som en bil? Eller kan det finnas andra problem? Ska erkänna att jag ännu inte noggrannt kollat alls hur det är hopkopplat eller vad som kan vara fel. Alla tips välkomna, så jag hamnar någorlunda rätt.

Kolla efter läckage. Jag lyckades få en pytteliten punktering på bromsslangen där den låg och skavde mot ramen.

Vad är det för broms du har? Har du kollat om det finns några instruktioner från tillverkaren? Beroende på märke och modell kan du behöva ha olika sorters bromsvätska, eller kanske mineralolja. Mängden dricka ska annars vara så mycket det nu går i, för allt annat är ju luft och det vill man inte ha i systemet.

Jag fick en ispropp i bakbromsen pga av det kom in fukt i oljan, vilket medförde att oljan trycktes ut ur systemet. Misstänker att det har med kyla att göra ;-)
Jag orkade inte ta i det utan lämnade in skiten för service, fick det på garantin.

Tillbaka
Topp