Service av Rockshox Recon silver rl

Bagger

Medlem
Hej
När jag servade min Recon silver rl 2017, så hittade jag nedanstående rund ring efter jag monterat ihop allt, kunde inte hitta delen i manualen. Någon som har någon idé vad det kan vara.
Låsning av gaffeln har slutat att fungera. Det visade sig att fjädern i motion control fått sig en smäll, går det att byta fjädern ? Eller blir det att köpa ny.
Tacksam för svar
//Erik
20200914_125444.jpg
20200914_205422.jpg

Vet ej vad ringen heter men vet att den e viktig. såg en video på en kille som förlängde sitt slag, trodde han, genom att ta bort den ringen för han trodde d var en spacer. Han sabbade gaffeln i första åket.

Gummidutten är ett genomslagsstopp och det ska sitta en sån i botten på båda ytterbenen. Oerhört viktig.

Vad gäller motion control enheten så ta fram en platt mejsel och öppna den bara?

Tack ! Vilken tur att jag inte cyklade iväg en längre tur. Kruxet är att jag bara hittade en genomslagsstopp, antagligen lossade den och rullade iväg när jag tog av ytterbenet. Har letat, men hittar ingen mer. Sitter det alltid en i varje ben? Dämparsidan borde det sitta en, annars riskerar väl innerbenet att vid genomslag bottna metall mot metall. Är det samma på luftsidan, att man vill skydda air shaft guide?

Det brukar vara en i varje ben. Vid bottning skulle det vara katastrofalt för gaffeln om ena sidan gick emot ett stopp och andra fortsatte lite till. Lyst ner med ficklampa och kollat ordentligt?

Jag gjorde rent den grundligt. Har letat igen. Börjar nästan tro att det inte satt någon från början eftersom oringen på air shaft guiden var skadad och åkt upp ifrån sitt läge.
20200914_110332.jpg

Får krypa till korset, mycket riktigt som du skrev Valhalla skrev så låg den kvar i botten på benet, efter att lyst ordentligt med en bra ficklampa. Nu är båda på plats iallafall. Tack så mycket .

Tillbaka
Topp