Service Torpedo 3/sram, trasigt kullager?

bolaron

Medlem
Hej,
jag är nybörjare på cyklar. Min treväxlade damcykel krånglade med växlarna och efter en hel del försök att justera (diskuterades i tidigare tråd) kom jag fram till att nästa felsökningssteg var i navet. Jag kunde bara få i tvåan och ettan, hur mkt jag än justerade växelvajern. Ibland gick trean i när jsg körde över något gupp, men hoppade genast ner i tvåan.

Nu har jag plockat isär navet. Tyvärr hittar jag inget exakt motsvarande sprängschema, så jag vet inte exakt vilken modell det är. Planen är att rengöra och sätta ihop igen. Men nu noterade jag att några kulor lossnat ur ett kullager.

Kan detta ha orsakat problemet? Hur ska jag lösa det? Är det värt att försöka laga kullagret?

Bilagor

• IMG_8951.jpeg
    IMG_8951.jpeg
    644 KB · Besök: 97
Av bilderna att döma ser det mer ut som ett femväxlat Pentasport snarare än ett treväxlat nav. Om du bara har en växelvajer kan någon tidigare gjort en "konvertering". Det första Pentasport har två växelkedjor och två vajrar. Växelkedjan på drevsidan sköter om växlarna 2, 3 och 4.
Oavsett, rengör delarna och kolla efter fler slitna delar.

pentasport har två planetväxlar, ser för mig inte så ut på bilden.

det hade förmodligen räckt om du oljat in i hålet dit den lilla växelkedjan går in.

kullagret var med all säkerhet inte problemet, men nya exakt lika kulor behövs. eller köp hellre en komplett kulhållare med kulor. finns hos gammeldags lbs.

byt under inga förhållanden endast de saknade kulorna

pentasport har två planetväxlar, ser för mig inte så ut på bilden.

det hade förmodligen räckt om du oljat in i hålet dit den lilla växelkedjan går in.

kullagret var med all säkerhet inte problemet, men nya exakt lika kulor behövs. eller köp hellre en komplett kulhållare med kulor. finns hos gammeldags lbs.

byt under inga förhållanden endast de saknade kulorna
Jag hade faktiskt oljat in hålet dit den lilla växelkedjan går in flera gånger, så jag har svårt att tro att det var problemet. Vad kan en sån kulhållare kosta? Kan det vara billigare att köpa nytt nav? Funderar... Måste hitta närmsta cykelservice, antar jag...

Tror inte det är någon konvertering, men ska rengöra vidare och skicka uppdaterade bilder.

Av bilderna att döma ser det mer ut som ett femväxlat Pentasport snarare än ett treväxlat nav. Om du bara har en växelvajer kan någon tidigare gjort en "konvertering". Det första Pentasport har två växelkedjor och två vajrar. Växelkedjan på drevsidan sköter om växlarna 2, 3 och 4.
Oavsett, rengör delarna och kolla efter fler slitna delar.
Faktum är att jag vid närmare betraktelse tror att du har rätt! Tack för detta. Måste varit växeljusteraren som varit paj förut och därför har man sattt in en Torpedo-växeljusterare och tagit bort vajern på bromssidan.

Tillbaka
Topp