Service?

mqphoto

Ny medlem
Service?
Jag har denna cykel http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/2010/archive/6300e och i Juni har jag haft den i två år.

När behöver jag byta kassetten och kedjan?
Behöver jag nån speciell typ eller kan ha en vanlig kassett? Va till en cykel affär och xt version kostade ca 800 kr och jag vet inte om jag behöver en xt version. Kan ni hjälpa mig här?

Var rek ni att jag köper reservdelar? Behöver köpa nya bromsklossar, kan jag ta vilka avid klossar som helst då?

Tack för hjälpen

Service?
Du kan inte ta vika bromsbelägg som helst. Olika belägg passar olika bromsar. Din närmaste cykelaffär bör ha belägg som passar dina bromsar.

En 9-delad XT M770 kassett kostar normalt runt 600kr hos din LBS.

Om du letar prisvärda alternativ så finns tex SRAMs "Powerpacks" där kassett och passande kedja är sampackat. Ett packet med PG950(Kassett) och PC951(Kedja) kostar ca 530kr i butik och är samma utrustning som sitter originalmonterad på din cykel.

Var du köper dina komponenter beror antagligen på vad du prioriterar, nätet om du jagar pris, LBS om du är osäker på vad du behöver och vad som passar.

Service?
Det är nog på tiden att du servar gaffeln också.
Det är mycket lätt att göra själv, leta rätt på servicemanualen på rockshox/srams hemsida eller kolla på mekvideo på youtube.

Tillbaka
Topp