Shimano 10/11 body

Ancan

Ny medlem
Shimano 10/11 body
Är på jakt efter ett hjulpar till Shimano 11 delat, frågan är passar 11 på 10 delad body eller är det tvunget med 11 body? Går det ev att skaffa ett hjulpar för 10 samt uppgradera till en body för 11 delat? Många frågor blev det, men här finns säkert någon som har bättre koll än jag.

Shimano 10/11 body
Ancan skrev:
-------------------------------------------------------
> 11 på 10 delad body
Nej

> eller är det tvunget med 11 body?
Ja
(Det finns iofs några specialkasseter)

> Går det ev att skaffa ett hjulpar för 10 samt uppgradera till en
> body för 11 delat?
Beror helt på vilket hjul det är.

/Håkan

Shimano 10/11 body
Mycketvillhamer skrev:
> Ska vara samma body till både 10- och 11-delat.

Nej, det är det inte. Däremot kan en tiodelad kassett användas på en body för 11-delat med hjälp av en extra spacer. Precis som tiodelade kassetter passade på de bredare niodelade naven.

Shimano 10/11 body
Enligt: http://www.cxmagazine.com/shimano-xtr-m9000-11-speed-road-compatible-questions

"Will I have to buy new mountain bike wheels?

No, surprisingly the 11-speed XTR cassette, with its 11-40 tooth configuration, will fit fine on 8, 9 and 10-speed Shimano freehubs. That monster 40 tooth cog has such a large diameter that the chain will not touch the spokes. Due to the angle the spokes take from the hub to the rim, the spokes are far enough away from the cog that they won’t interfere with the largest cog."

Jag pratar alltså om Shimanos nya XTR, för det är väl ett MTB-forum? :)

Vill minnas att det var precis detta som stod i Happys artikel om nya XTR med.

Shimano 10/11 body
Mycketvillhamer skrev:
> Jag pratar alltså om Shimanos nya XTR, för det
> är väl ett MTB-forum? :)

Nej.

Shimano 10/11 body
Shimano:s 11-delade kassetter är 1,85 mm bredare än Shimano:s 10-delade kassetter.
Jag har kört med kassetter som har varit 1,0 mm bredare än de som Body:n var tänkt till.
Det funkade utan problem. Skulle jag våga pressa in ytterligare 0,75 mm? Mnjae svarar jag på den frågan.

Tillbaka
Topp