Shimano 105, 4-lägen?

Vicelead

Ny medlem
Shimano 105, 4-lägen?
Först och främst så får jag ursäkta att jag inte är ngn guru inom området, så jag slänger mig måhända med ett antal felaktiga termer, men jag ska försöka förklara så gott jag kan.

Sambon har just köpt en Scott Contessa Speedster, med 105 växlar och reglage.

När jag växlar upp på främre drevet beter sig allt till synes normalt. Men när jag är på största drevet fram och trycker på reglaget för att växla ner sker följande:

Först hörs ett klick, varpå jag slutar trycka, men kedjan hoppar inte ner. Däremot flyttar sig "kedjestyraren" ett halvt hack.
Trycker jag en gång tills reglaget klickar så hoppar kedjan snällt ned till mellersta drevet.
Ett tryck till medför en problemfri växling till minsta drevet.

Är detta ett vanligt fel, eller är det på sin plats med någon sorts reklamation?

Shimano 105, 4-lägen?
Allt är i sin ordning, det är trimläget du beskriver. Det finns så att man kan justera framväxeln så att inte kedjan skrapar i vid vissa växelkombinationer.

Shimano 105, 4-lägen?
Det är för att man ska kunna filkalibrera framväxeln. Beroende på vilken växel du har bak ska du använda olika av lägena.
Så reglaget beter sig så som det ska.

Shimano 105, 4-lägen?
Vänsterreglaget på 105:an är gjort för trippel vevpartier, därav det extra läget. Ultegra och D-A har reglage för antingen dubbel eller trippel parti, men som sagt inte 105.

Shimano 105, 4-lägen?
Länge sedan det skrevs, men har liknande problem och lite rörigt att förklara. Hoppas någon förstår frågan haha!

Alltså, Shimano 105 reglaget har 4 lägen, varav 2 "trimlägen". Lilla klingan utan att trycka är "normalläge". 1 tryck och växeln flyttar sig men växlar inte upp och så ska det vara. Det är ju självklart, detta för att justera växeln när man ligger på mindre delen av kasetten. Nu kommer min fundering/mitt problem.

Jag trycker igen. Dvs 3e läget, nu skrapar kedjan och "hoppar" mot stora klingan men växlar inte, främst när man ligger på större bak, ligger jag på minsta kan kedjan kliva upp redan här. Trycker igen, då växlar kedjan upp. Är det som de ska ? Är läge 3 eller 4 "normalläge" på stora klingan och när ska växlingen ske ?
På väg ner från läge 4-3 (dvs 1 klick) händer inget. Läge 3-2 hoppar kedjan ner.

Jag tycker ju att läge 4 är "normalläget" eftersom jag ju då ligger på minsta bak och största fram. Skrapar det inte här behöver ju inte växeln längre ut. När jag växlar ner bak kommer ju kedjan skrapa, det löser jag genom ett lätt tryck på "ner reglaget".

Men gillar inte att det skrapar så jäkligt om man inte är riktigt bestämt och växlar från läge 1-4 i ett svep, lätt att man hamnar lite "mellan" tycker jag.

Senast ändrad:
Shimano 105, 4-lägen?
Robinlu sa:
Länge sedan det skrevs, men har liknande problem och lite rörigt att förklara. Hoppas någon förstår frågan haha!

Alltså, Shimano 105 reglaget har 4 lägen, varav 2 "trimlägen". Lilla klingan utan att trycka är "normalläge". 1 tryck och växeln flyttar sig men växlar inte upp och så ska det vara. Det är ju självklart, detta för att justera växeln när man ligger på mindre delen av kasetten. Nu kommer min fundering/mitt problem.

Jag trycker igen. Dvs 3e läget, nu skrapar kedjan och "hoppar" mot stora klingan men växlar inte, främst när man ligger på större bak, ligger jag på minsta kan kedjan kliva upp redan här. Trycker igen, då växlar kedjan upp. Är det som de ska ? Är läge 3 eller 4 "normalläge" på stora klingan och när ska växlingen ske ?
På väg ner från läge 4-3 (dvs 1 klick) händer inget. Läge 3-2 hoppar kedjan ner.

Jag tycker ju att läge 4 är "normalläget" eftersom jag ju då ligger på minsta bak och största fram. Skrapar det inte här behöver ju inte växeln längre ut. När jag växlar ner bak kommer ju kedjan skrapa, det löser jag genom ett lätt tryck på "ner reglaget".

Men gillar inte att det skrapar så jäkligt om man inte är riktigt bestämt och växlar från läge 1-4 i ett svep, lätt att man hamnar lite "mellan" tycker jag.

Skaffa Di2 nästa gång. Eller vänj dig.

Shimano 105, 4-lägen?
Ursäkta, men lite tråkigt svar som alls hjälper mig med Problemet. Men det lämnar vi nu.

Har cyklat 4 år på cykeln och det har fungerat fint hela tiden med underhåll av butik.

Då det kostar en del samt att jag har långt dit och själva justeringen ju inte är komplicerad(bakväxeln gick fint) då man vet hur man ska göra tänkte jag göra detta själv. Har läst manualer men framkommer inte vilket läge själva växlingen ska ske. Hög-ändläget kommer ju alltid vara ytterst förstod jag precis haha. Så frågan blev plötsligt enkel. När ska växlingen ske? Läge 3 eller 4?

Shimano 105, 4-lägen?
Ja ni kan ha rätt haha och jag lyssnar. Men det har som sagt funkat fint i 4 år på 2 cyklar och behöver få till det nu. Det är inte aktuellt att byta på denna cykel. Får väl ta lärdom till nästa cykel!

Men vore fortfarande tacksam för hjälp då jag inte får till det. Det rimliga för mig vore att läge 1 och 3 är "växlarna", dvs växlingen ska ske på 3. Men ändläget bör ju ställas i läge 4, läste att man dessutom bör dra lite i vire för att man ska se när det rör sig då man skruvar, då har man ju lite "tryck" mot stoppen.

Shimano 105, 4-lägen?
emmer sa:
Bengt-re sa:
Skaffa Di2 nästa gång. Eller vänj dig.
Varför inte säga som det är. Köp precis vad fasen som helst utom mekanisk Shimano och du slipper vänja dig.

?

Tja. Fast jag har vant mig så ser inte problemet. Har vant mig att knäppa skärpet efter toabesök också. Och att stänga kylskåpsdörren efter att ha hämtat en kall öl. Och..... ja finns massor av saker som det går utmärkt att vänja sig vid. Kan man inte det så får man jobba sig runt problemet.

Shimano 105, 4-lägen?
Du verkar ju vara osäker så läs manualen! Finns i shimano tech docs.
Där finns det tillochmed bilder som visar hur allt ska stå osv.
Växling sker väl egentligen på läge 2 direkt upp till 4. 1 och 3 är trimlägen...?

Shimano 105, 4-lägen?
NickPick sa:
Växling sker väl egentligen på läge 2 direkt upp till 4. 1 och 3 är trimlägen...?
Vet ej hur 105 fungerar, men skulle gissa på att om man befinner sig på låg växel, så växlar det upp med läge 3, och om man befinner sig på hög så växlar läge 2 ned. Dvs 1+2 är låg växel och 3+4 är hög. Så skulle i alla fall jag vilja ha det.
Kör själv med Campa och 5-6 lägen.

Shimano 105, 4-lägen?
Har läst både för reglaget och växeln. Kanske är det jag som är trög, gör fel eller något jag inte förstår.
http://si.shimano.com/pdfs/si/SI-6TH0A-002-ENG.PDF

Tolkar detta typ som att läge 1 är lilla klingan. 2 är trim när man kör på mindre delen av kasetten.
Sen är det ju som oklart, typ "om inte växlingen sker, tryck igen" när man ska från lilla till stora. Typ "full växling" när man nått läge 4 och/eller tryckt reglaget hela vägen.
Går man sedan på större bak kan man trycka in B(hamnar då i läge 3)för att justera skrap.
Även läst denna http://si.shimano.com/pdfs/si/SI-5LW0B-001-ENG.PDF

Gällande wire spänningen på slutet är det ju också konstigt. Man ställer ändlägen, sedan ska man spänna wire så att den går förbi ändläget haha. Det är ju omöjligt, det stoppar ju.

Shimano 105, 4-lägen?
Fältprästen sa:
NickPick sa:
Vet ej hur 105 fungerar, men skulle gissa på att om man befinner sig på låg växel, så växlar det upp med läge 3, och om man befinner sig på hög så växlar läge 2 ned. Dvs 1+2 är låg växel och 3+4 är hög. Så skulle i alla fall jag vilja ha det.
Kör själv med Campa och 5-6 lägen.

Ja precis, men får ju som sagt inte upp till hög på läge 3 om jag inte ligger på de mindre bak. Ligger jag på större halvan bak krävs läge 4 för att växlingen ska ske. Nu har jag ju förvisso cyklat och bara klickat en gång till läge 3 försiktigt. Trycker man till ordentligt från1 kommer jag ju till läg 4 och växlingen sker direkt.

Shimano 105, 4-lägen?
Det gäller att finlira med ändlägesskruvarna + vajerspänningen för att hitta rätt!

Edit: En förutsättning är att vajrar och höljen är friska.

Senast ändrad:
Shimano 105, 4-lägen?
Robinlu sa:
Ja precis, men får ju som sagt inte upp till hög på läge 3 om jag inte ligger på de mindre bak. Ligger jag på större halvan bak krävs läge 4 för att växlingen ska ske. Nu har jag ju förvisso cyklat och bara klickat en gång till läge 3 försiktigt. Trycker man till ordentligt från1 kommer jag ju till läg 4 och växlingen sker direkt.
Finns det ingen "mittlägesjustering" på den växeln?
Dvs man ställer ändlägena, sedan skruvar man fast vajern där man tror att det är ungefär rätt och sedan finjusterar man till rätt läge mha en skruv någonstans (handtag, växel eller någonstans däremellan).

Shimano 105, 4-lägen?
GurraG sa:
Det gäller att finlira med ändlägesskruvarna + vajerspänningen för att hitta rätt!

Ja, börjar misstänka att det bara är finlir. Alltså själva växlingen är juste och snabb om jag trycker ordentligt på reglaget..det är dedär med läge 3 o 4 som spökar lite och som jag funderar över. Men ska ta och ringa butiken imorgon.. Har följt shimanos manualer/guider Men då vill de inte bete sig som jag tycker, dvs växla upp redan på läge 3. (Tittat på en annan cykel och den gör de iaf).
Tror jag ska flytta ut hög-läget liiite till och spänna Wire lite. De va ju ett jäkla rackel jämfört me bakväxeln...

Shimano 105, 4-lägen?
"Mittlägesjustering:

1.jpg

Shimano 105, 4-lägen?
Robinlu sa:
GurraG sa:

Ja, börjar misstänka att det bara är finlir. Alltså själva växlingen är juste och snabb om jag trycker ordentligt på reglaget..det är dedär med läge 3 o 4 som spökar lite och som jag funderar över. Men ska ta och ringa butiken imorgon.. Har följt shimanos manualer/guider Men då vill de inte bete sig som jag tycker, dvs växla upp redan på läge 3. (Tittat på en annan cykel och den gör de iaf).
Tror jag ska flytta ut hög-läget liiite till och spänna Wire lite. De va ju ett jäkla rackel jämfört me bakväxeln...

Justera framväxlar är ju kul! Glöm inte vinkeln och höjden bara när du finlirar!

Btw är de som förespråkar enkelklinga på cross och lvg sånna som aldrig lärde sig att justera framväxel och kör en "surt sa räven..." för att bortförklara sin brist på tålamod.

Shimano 105, 4-lägen?
Robinlu sa:
[problem med framväxeln...]

Jag har precis samma på min gravel och racer. På graveln (105) blev det rätt när jag var lite bekväm och lämnade in till min (bra) LBS, nämnde inget om just det aktuella problemet, var lite allmänt bråkig. Det fixade sig efter det. På min racer (Ultegra) är det samma, men där har framväxekln kärvat lite. Sprejade lite 5-56 (fy) i lederna, blev lite bättre. När den krånglar så får jag trycka lite mer bestämt. Men ska göra ett ryck och rengöra och fininställa.

Är inte mycket som behövs för att framväxeln inte skall växla exemplariskt, bara att göra rätt:
GurraG sa:

Vad gäller dryga svaren, bara att vänja sig, har en börjat brukar svansen hänga på.

EDIT: såg att du fått mer hjälp under tiden jag författade mitt inlägg...

Senast ändrad:
Shimano 105, 4-lägen?
Vet inte hur det 'ska' vara, men jag har inget skrap oavsett var på kassetten jag ligger om jag har lilla klingan. Har inte ens reflekterat över något trimmläge där.
På stora klingan får jag trimma om jag ligger på någon av de två största bak.
Eftersom jag inte har något skrap på lilla klingan så nyttjar jag hela kassetten och när det väl blir växling till stora klingan så blir det samtidigt 3 steg upp bak. Men då hamnar jag ju aldrig så jag behöver trimma.
Det är ju bara sista växlarna innan man går ner på lilla klingan som det blir aktuellt med trim.
Har 105 5800 med 50/34 och 11-28 om det spelar någon roll.

Shimano 105, 4-lägen?
När jag köpte min sa man ser 105 var "bra nog", men att även tiagra börjar komma ifatt...

Jag köpte 105, men när by kassetten var kass bytte jag till en ultegra när min (bra) lbs ändå servade cykeln. Det + justering har gjort växlingen riktigt smidig. Lbs själv säger att kassetten + ny kedja spelar stor roll. Själv misstänker jag att justeringen var minst lika viktig...

Shimano 105, 4-lägen?
Tack för svaren! :)

Alltså det är inte klockrent fortfarande men har tycker jag fått till de helt okej nu. men grejerna börjar ju vara använda så de kanske aldrig går få som nytt utan att byta..

Flyttade ut ändläget liiite till, bara ett 1/4 varv på skruven. Samt att jag förmodligen hade lite för slak wire. La den i på lilla klingan, spände tills jag såg att de stramade vid växeln, lättade ett halvt varv på justeringen.

Det spelar ju ingen roll men "trimfunktionen" mellan 3-4 blev iprincip obefintlig. Man ser att den rör sig och de gör typ skillnad på näst minsta och minsta bak.. men men, växlingen är ju juste och inget skrap! Bara ut och testa skarpt nu då :)

Shimano 105, 4-lägen?
Det låter normalt att växeln knappt rör sig i "trim".

Åtminstone på SRAM 2*10 så räcker det med några millimeter för att undvika skrap på stora och 3:e största bak.

Shimano 105, 4-lägen?
Du gör ju fel när du växlar om du känner trimlägena. Dessa används ju bara när kedjan ligger på största fram och den mot förmodan börjar skrapa i när du börjar närma dig de största dreven på kassetten. När du går mellan stora och lilla eller tvärtom fram ska du göra så distinkta växlingar att du aldrig känner de två trim/mellanlägena.

Tillbaka
Topp