Shimano 105, 4-lägen?
Först och främst så får jag ursäkta att jag inte är ngn guru inom området, så jag slänger mig måhända med ett antal felaktiga termer, men jag ska försöka förklara så gott jag kan.
Sambon har just köpt en Scott Contessa Speedster, med 105 växlar och reglage.
När jag växlar upp på främre drevet beter sig allt till synes normalt. Men när jag är på största drevet fram och trycker på reglaget för att växla ner sker följande:
Först hörs ett klick, varpå jag slutar trycka, men kedjan hoppar inte ner. Däremot flyttar sig "kedjestyraren" ett halvt hack.
Trycker jag en gång tills reglaget klickar så hoppar kedjan snällt ned till mellersta drevet.
Ett tryck till medför en problemfri växling till minsta drevet.
Är detta ett vanligt fel, eller är det på sin plats med någon sorts reklamation?
Sambon har just köpt en Scott Contessa Speedster, med 105 växlar och reglage.
När jag växlar upp på främre drevet beter sig allt till synes normalt. Men när jag är på största drevet fram och trycker på reglaget för att växla ner sker följande:
Först hörs ett klick, varpå jag slutar trycka, men kedjan hoppar inte ner. Däremot flyttar sig "kedjestyraren" ett halvt hack.
Trycker jag en gång tills reglaget klickar så hoppar kedjan snällt ned till mellersta drevet.
Ett tryck till medför en problemfri växling till minsta drevet.
Är detta ett vanligt fel, eller är det på sin plats med någon sorts reklamation?