Shimano 105 5700 ihop med GRX levers?

Har nu spånat tillsammans med min lokala LBS och vi landade i detta:

Reglage nya handtag Shimano Tiagra RS-4720. Dessa är kompatibla med befintliga hydrauliska bromsok på cykeln.
Bakre derailleur nya Tiagra 4700.Befintlig 10-delad kassett kommer då till användning. Fram rör vi inget. Sitter 105 tillsammans med nya Tiagra vevparti.

Priser då (vilket inte är oviktigt) Reglagen finns för Euro 206, bakre växel Euro 27. Tillkommer graveldäck och styrlinda plus lite installationsmaterial.

Vill tacka för alla bra inspel, grymt bra forum!!

Rimfaxe62 sa:

Reglage nya handtag Shimano Tiagra RS-4720. Dessa är kompatibla med befintliga hydrauliska bromsok på cykeln.
Bakre derailleur nya Tiagra 4700.Befintlig 10-delad kassett kommer då till användning. Fram rör vi inget. Sitter 105 tillsammans med nya Tiagra vevparti.

Priser då (vilket inte är oviktigt) Reglagen finns för Euro 206, bakre växel Euro 27. Tillkommer graveldäck och styrlinda plus lite installationsmaterial.

Vill tacka för alla bra inspel, grymt bra forum!!

Låter som en bra plan, ungefär exakt som jag gjorde i någorlunda liknande situation (pågående bygge). Har inte läst hela tråden, men sammanfattar lite vad jag själv noterar gällande Tiagra 4720:

- Bakväxel funkar med andra 11-delade Shimano pga samma cable pull ratio som elvadelade reglage, trots 10-delat. Framväxel har jag inte hundra koll på, men räknar själv med att kunna använda befintlig som är en Claris 2x8 för rakt-styre-reglage bara för att den sitter på cykeln - din 105 lär funka.

- Typ alla bromsok är kompatibla med alla reglage. VIKTIGT att veta är dock att muttern för att skruva fast slangen i reglaget ingår inte till reglagen, och verkar vara slut ”överallt” (åtminstone där jag håller till). Även lite svårt på nätet, och jag väntar just nu på två muttrar som dröjer från brittisk näthandel. Se https://happyride.se/forum/read.php/1/3637185. Utan muttrar kommer du inte få ihop cykeln!

- När det gäller bromsslang ska det enligt uppgift vara lite noga med att använda den nya varianten som heter 90-någonting istället för den som heter 59-någonting. Jag är tveksam till om det märks i praktiken (och hade inte bytt slang om jag inte måste), men 90-slangen har klenare innerdiameter och således mer material i höljet, och ska då ge bättre bromsverkan. Eftersom ytterdiametern är densamma fungerar mutter och oliv, men stiften är specifika till respektive slang. Återanvänder du befintliga slangar (som kanske är lite för korta ändå) klarar du dig mao med en ny mutter till reglagen. Byter du slang får du hålla koll på att få korrekta stift till den slang du väljer.

Tänk så enkelt det var förr, med lite muskelstyrka så uppgraderades den gamla pendlare från 6 till 11 växlar ett nytt bakhjul, kassett en ny kedja och klinga, shimano 600 lirar fint med friktionsreglagen inga som helst problem.

Rimfaxe62 sa:

Tiragra RS-4720 reglage blir bra.
Tiagra RD-4700 bakväxel är skit, välj minst RD-R7000 Shadow bakvxl som funkar med Tiagra 47xx reglage.
I övrigt låter det bra. Mer info i denna tråd här https://happyride.se/forum/read.php/1/3641279/3641334#msg-3641334 och där https://happyride.se/forum/read.php/1/3641279/3641608#msg-3641608

Tillbaka
Topp