Shimano 105-grupp 5800

Mejten

Aktiv medlem
Shimano 105-grupp 5800
Hej,
Har en gravelbike med 105 grupp (fram-och bakväxel) skulle vilja singelkonvertera den dels är det enklare att hålla rent, mindre inställningsstrul samt det viktigaste av allt tycker att cykeln får ett cleanare utseende! Är medveten om att vänster-reglage kommer vara kvar inget som kommer störa mig. Dock har det tyckt upp några frågor o funderingar?

-Om jag behåller bakväxeln endast, är 11-32 den enda storleken eller skulle jag kunna ha ex 11-36 alt 11-40? (Sitter en mediumcage nu på bakväxeln)
-Kan jag byta i annat fall bakväxeln till en XT bakväxel och bibehålla växelförarerna RS-505 drar de tillräckligt med vajer även fast de är för landsvägsväxlar?

Tack på förhand!
//mejten

Senast ändrad:
Shimano 105-grupp 5800
Jag har själv kört med sram pg1130 kassett som är 11-36 med medium cage, det funkar utan anmärkning, möjligen att du behöver en längre B-skruv i värsta fall. En narrow/wide klinga 36T eller möjligen 38T så har du ett rätt brett växelspann som fungerar till det mesta utom kanske branta stigar. XT-bakväxeln fungerar inte med lvg-reglage, dom drar olika vajer.
Glömde en sak, du lär behöva en längre kedja oxå om du byter kassett.

Senast ändrad:
Shimano 105-grupp 5800
BLEKINGE BAD ASS sa:
Jag har själv kört med sram pg1130 kassett som är 11-36 med medium cage, det funkar utan anmärkning, möjligen att du behöver en längre B-skruv i värsta fall. En narrow/wide klinga 36T eller möjligen 38T så har du ett rätt brett växelspann som fungerar till det mesta utom kanske branta stigar. XT-bakväxeln fungerar inte med lvg-reglage, dom drar olika vajer.
Glömde en sak, du lär behöva en längre kedja oxå om du byter kassett.

Tack för svar, hade du en 105 bakväxel med medium cage?

Borde inte kedjan räcka då jag har ett 48/32 idag, och hade i mina tankebanor 40 eller 42 narrow/wide eller tänker jag helt fel där?

//mejten

Shimano 105-grupp 5800
Jo, kedjan borde såklart räcka. Men ska du sätta på ny kassett och nytt framdrev så hade jag ändå kostat på en ny kedja.
Nej, det var en ultegra-växel jag hade.

Tillbaka
Topp